داخلی صفحه حوزه و روحانیت آرشيو خبر
 
ماجرای انتقادات اخير به آيت الله سيستاني
به اعتقاد فقهاي نجف، حاکم عصر حق تعيين و تکليف براي اجراي شريعت اسلامي ندارد از همين رو ما مي بينيم که حضرت آيت الله سيستاني هيچ گونه تلاشي براي تشکيل حکومت اسلامي در عراق نکرده است .
آیت الله سیستانی
طي چند وقت اخير از سوي افراطيون شيعه و سني انتقادات شديدي از مرجع عالي قدر جهان تشيع، حضرت آيت الله سيد "علي سيستاني" شده است.
  روزنامه فرامنطقه اي "الحيات" چاپ لندن در شماره روز شنبه خود با انتشار مقاله اي که توسط دو تن از نويسندگان عراق نگاشته شده، به دفاع از حضرت آيت الله سيستاني پرداخت و علل انتقادات اخير از اين مرجع تقليد را فاش کرد.   در بخشي از اين مقاله که توسط آقايان "علي المعموري" و "مصطفى الکاظمي" نوشته شده، آمده: هر از چند گاهي انتقاداتي از سوي افراطيون شيعه و سني متوجه حضرت آيت الله سيستاني مي شود. منتقدين در انتقادات خود از ايشان مي خواهد که موضع گيري سياسي کند و با موضع گيري خود، جايگاه و نگاه سياسي خود در مسائل مختلف را اعلام نمايد.   اين مقاله مي افزايد: حضرت آيت الله سيستاني در سال هايي که از مرجعيتش مي گذرد، همواره موضع جدايي دين از سياست اتخاذ کرده و تلاش نموده حتي الإمکان در مسائل سياسي دخالت نکند و تنها در برخي زمان هاي اضطراري به توصيه و پيشنهاد و نظر دادن اکتفا کرده اما هيچ گاه در مسأله اي دخالت نکرده است.   مقاله الحيات در ادامه مي نويسد: اين ديدگاه حضرت آيت الله سيستاني، ديدگاهي "معتدل" به شمار مي رود. اين ديدگاه از ويژگي هاي تاريخي حوزه نجف به حساب مي آيد. چنين ديدگاهي مربوط به اصول و مسائل مبحث "لاهوتي" است و از آنجا نشأت گرفته که ايشان و ديگر مراجع و علماي نجف معتقدند که هيچ کس حق ندارد با زور اراده خود را بر ديگري مسلط کند. در اصطلاح فقهي آن، حضرت آيت الله سيستاني و ديگر مراجع نجف بر "عدم ولايت افراد بر ديگران" اعتقاد دارند. آنان معتقدند تنها ولايتي بر ديگري درست است که ولايت ضروري به شمار مي رود مانند ولايت پدر بر فرزندان کوچک خود. انسان خودش وليّ خودش است و هر کس بايد بر خودش ولايت داشته باشد زيرا اين حق مسلم افراد است.   اين مقاله مي افزايد: به اعتقاد حضرت آيت الله سيستاني، هر انساني آزادي تعيين سرنوشت خود را دارد. ايشان بر همين اساس از شيعيان سراسر جهان خواست که در جوامعي که در آن زندگي مي کنند، به زندگي طبيعي خود ادامه دهند و خود را ملزم به پايبندي سياسي به کشور ديگري ندانند. البته ايشان توصيه مي کنند که اين شيعيان در هر جايي از جهان که هستند، براي دستيابي به حقوق شرعي و قانوني خود از راه هاي قانوني اقدام کنند.   مقاله الحيات در ادامه مي نويسد: به اعتقاد فقهاي نجف، حاکم عصر حق تعيين و تکليف براي اجراي شريعت اسلامي ندارد از همين رو ما مي بينيم که حضرت آيت الله سيستاني هيچ گونه تلاشي براي تشکيل حکومت اسلامي در عراق نکرده است، بلکه همواره به برگزاري انتخابات قانوني و در چارچوب حکومت مدني تأکيد کرده است. حضرت آيت الله سيستاني حتي به افراد نزديک به خود هم اجازه وارد شدن به دولت و مسائل سياسي را نمي دهد و فقط در حد سخنراني سياسي که حاوي توصيه باشد، بسنده مي کنند.   "علي المعموري" و "مصطفى الکاظمي" همچنين در مقاله خود مي افزايند: حضرت آيت الله سيستاني معتقد است که "دين" جايگاه پدر معنوي براي افراد را دارد از همين رو مردان دين نبايد دين را ابزاري براي رسيدن به جايگاه سياسي قرار دهند بلکه فرايند سياسي بايد همسان با ديگر کشورهاي جهان پيش برود و قدرت در فرايندي دموکراتيک دست به دست شود و ميان افراد و گروه هاي سياسي مختلف – بر حسب قدرت – بچرخد.   اين مقاله مي افزايد: اين نگاه حضرت آيت الله سيستاني باعث شده که ايشان بتواند در صورت نياز با قدرت ايفاي نقش کند. براي نمونه فتواي تأثيرگذار ايشان براي جلوگيري از وقوع درگيري و جنگ طايفه و مذهبي در عراق که فرمودند: شيعه و سني برادر نيستند بلکه ذات يکديگرند. اين فتوا تأثير بسزايي در جلوگيري از وقوع جنگ مذهبي در عراق داشت. ايشان حتي درباره حرمت کشتن انسان ها حتي اگر هم غير مسلمان باشند فتواهايي صادر کرده اند تا از کشتار مسيحيان عراق جلوگيري شود.   منبع: شیعه آنلاین  
 
کد مطلب: 1451
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
ساعت انتشار : ۰۹:۵۸
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر