داخلی صفحه فرهنگ و هنر آرشيو خبر
۳
 
دین آنلاین، پنجره‌ای به اندیشه‌ی ناب دینی
این روزها، با همه‌ی پرگویی و پرنویسی از دین و دیانت، هنوز دلتنگِ روایتِ ناب از آن هستیم؛ روایتی که بتواند چونان دیروز و دیروز‌هایمان...
دین آنلاین
 
در روز خجسته و آسمانی نیمه‌ی شعبان، دین آنلاین زمینی شد تا با تبرک جویی از تصویر عالم‌تابِ آن آفتابِ عدالت و مهربانی، دین و دین‌داری را با عطرِ آن روایت کند.
این روزها، با همه‌ی پرگویی و پرنویسی از دین و دیانت، هنوز دلتنگِ روایتِ ناب از آن هستیم. روایتی که بتواند چونان دیروز و دیروز‌هایمان، در باغچه‌ی ایمان، گل‌های سرخ محمدی را برایمان به ارمغان بیاورد.
دین آنلاین، با این تمنّا متوَلد شد که حلقه‌ی وصل به دیروز‌ها و فرداهای‌مان باشد و در رفعِ چند دغدغه بکوشد:
۱. سرایندگان واژگان سخیف و سست به نامِ دین و ایمان، گرچه ازدحام درست کنند، اما بر زحمتِ دین و دین‌داران می‌افزایند؛ آنان وصله‌های ناجور دیانت‌اند و آن را بر چوبه‌ی دار می‌برند و مهجور و منفور می‌سازند. متاسفانه، مدت‌هاست که این جماعت در عِدّه و عُدّه افزون گشته‌اند و چون راهزنانِ راه‌بلد، طریقت ایمانی را مشوش و ناامن ساخته‌اند.
دین‌آنلاین می‌کوشد که از رویای رحمانی دین، کابوس‌زدایی کند و خرافات و تحریفات را از تصویر عقلانی آن بزداید و نگاهِ عبوسانه و نامهربانانه را از آن دور کند.
۲. تک‌گویی و تک‌فهمی از دین و دیانت، ابتلای دیگری است. کسانی خود را مدارِ حق و حقیقت می‌دانند و در آسمانِ شریعت، خود را ستارگان بی‌رقیب می‌شناسند. آنان قهرمانان میدان‌های بی منازع‌اند، از این رو به تکفیر و تفسیقِ مخالفان می‌کوشند و بر چهره‌ی هر ناهم‌اندیش، خط بطلان می‌کشند و برداشت خویش را از دین، تفسیری ابدی و ازلی می‌شمارند.
دین‌آنلاین، گرچه به ضروریات و باور‌های مدّلل دینی پایبند است، اما هم گستره‌ی مشهورات غیر مدّلل را اندک نمی‌داند و هم در حوزه‌ی تحقق دین، راه‌های اجرا را نیازمند مفاهمه و گفت‌ و گو می‌داند. از این رو، بر این باور است که تنها با نقد و تضاربِ افکار می‌توان به دین‌فهمی و دین‌داری راه یافت.
۳. متدینان بی‌اخلاق رو به توسعه‌اند؛ گویا گمان می‌دارند که می‌توان فرشتگان را با دیوان و ددان به ائتلاف وادارند و با تیر‌های شیطانی دروازه های ملکوتی را بگشایند! آنان می‌پندارند که می‌توان کشتی دیانت را در امواجِ طوفانی بی‌اخلاقی پیش برد و به ساحل رسانید!
دین‌آنلاین، دین را همزادِ اخلاق می‌شناسد و زیست اخلاقی را گوهر دین‌داری می‌داند، آبادی دیانت را به بهار و شکوفایی اخلاقیات می‌یابد و شعورِ دینی را در شورِ اخلاقی متّجلی می‌بیند. از این رو خواهد کوشید که جهان دین‌داری را در دنیای فتوت و مردانگی بیابد و بشناسد نه دنیای نامردی و نامردمان!
۴. دین‌پژوهان در کنجِ عزلت و جغرافیای ذهنیت اندک نیستند؛ آنان دلبسته‌ی کتاب‌های انبوه (و این روز‌ها صفحه‌های ذخیره‌ی دیجیتالی) خود هستند؛‌ دیده از جامعه و جهان برگرفته‌اند و به گذشته‌ها و یا اندوخته‌های ذهنی و درونی دلبسته اند؛ سقفِ آرزو‌هایشان، بازیابی دکمه‌ای است بر پیراهنی که مدت‌هاست گم‌کرده‌اند!
اما دین‌آنلاین، دیانت را در عرصه‌ی عینیت و کارآمدی جست و جو می‌کند؛ از آن گردزدایی و تاریخ‌ستائی می‌کند تا بتواند کلیدی بر مساله‌ها و بحران‌های امروزمان باشد.
***
این‌ها – و مواردی چون آن – آرزوهایی است که جمعی از دین‌پژوهان را گرد آورد تا دین‌آنلاین را رونمایی کنند. تداوم و تکاملِ آن، وابسته به آن است که دغدغه‌مندانی دیگر هم به یاری برآیند و با همکاری مشفقانه و ناصحانه، این نیت و امید را بارور سازند. در انتظار نوشته‌‌ها و دیدگاه‌هایتان هستیم.
 
* مدیر سایت دین آنلاین
 
کد مطلب: 226
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲
ساعت انتشار : ۲۱:۵۵
 
 


انتشار یافته : ۳نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
دلارام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۴-۰۲ ۲۳:۳۰:۳۶
دین انلان عزیز تولدت مبارک.امیدوارم در این عرصه مقدس لبخند را برلبان امام زمان بنشانید (19)
 
مهتاج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۴:۴۹:۵۲
با اهداي سلام
احتراما ضمن عرض شادباش و ابراز سرور و شادماني از تولد "دين آنلاين" كه اميدوارم به جامعه، نشاط اسلامي را در حد وسع و بضع و توان تزريق نمايد، نكاتي چند به استحضار مي رسد؛

1 - چرا "درباره ما" نداريد و جايگاه و پايگاه اجتماعي خود را مشخص نكرديد. ابهام در اين خصوص بي اعتمادي را به مخاطب القا مي كند و جز بي رغبتي نتيجه اي ندارد. شفاف سازي، اصل انكارناپذير رسانه هاي امروزين است.

2 – وقتي صحبت از تولد مي شود، مثلا تولد يك كودك؛ اصل بر تولد يك كودك سالم و معمولي است. به يقين، تولد يك كودك ناقص يا غيرمعمولي خوشايند هيچ فردي نيست. ما رسانه اي ها متاسفانه هميشه اين طور رفتار مي كنيم كه نتيجه گرا باشيم و طبيعي است كه در اين بحث، نتيجه فقط و فقط "تولد" است؛ حال، سالم يا ناقص و كامل يا معمولي و غيرآن، زياد اهميتي ندارد.
و عقل هم حكم مي كند براي تولد ناقص يا غيرمعمولي، يا جشن تولد نگيريم يا زياد توي بوق و كرنا نكنيم.
اما ما گاهي مناسبتي عمل مي كنيم و يك تاريخ مشخص مي كنيم و يك پايگاه خبري و سايت به فضاي مجازي مي افزاييم بي آنكه بدانيم اين كودك، سالم است و معمولي يا مشكلاتي دارد!؟
خب! بديهي است وقتي موضوع نظرسنجي تان، درباره چيدمان وبسايت تان است، يعني كه خود، واقف و آگاه به برخي نكات هستيد. و توجه به اين كه مثلا فضاهاي خالي و سفيدخواني صفحه ي نخست – كه ويترين اين دكان خبري است – بيش از حد معمول است، از وظايف فني و ابتدايي مسؤول فني سايت است.
مثلا اين كه رنگ پس زمينه ي نشان (لوگوي) سايت، سياه(و مشكي) انتخاب شده، نشان از كج سليقگي دارد و بي توجهي به آنچه مي توان مرامنامه و اساسنامه ي سايت ناميد كه مبتني است بر زدن پل ارتباطي بين دين و زندگي مخاطب! و نيك مي دانيم كه رنگ دين، رنگ آسماني و روشن است. و اساسا اهالي دانش رنگ شناسي مي دانند كه "سياه"، رنگ نيست بلكه از آميختگي ديگر رنگ ها توليد مي شود.
توضيح اين كه از ديدگاه نگارنده، مثلا وقتي قسمت "پر بحث ترين" و "انعكاس" خالي است، يعني كودك اگر نگوييم غيرمعمولي متولد شده، ناقص است. چرا كه معمولا در طول مدت راه اندازي آزمايشي!، اين هر دو قسمت گفته شده مي توانست تكميل شود.

3 – از ديدگاه رسانه اي، آنچه در صفحه ي نخست ديده مي شود، برايند عملي و اعتقاد جدي صاحب رسانه به منويات و مفاد اساسنامه اش است.
و شايد با اغراق بشود گفت يكي از دكان هايي كه اصل بر احترام يكسويه آنهم از سوي صاحب رسانه به مخاطب است، همين جا است. شما اگر به مخاطب ارج مي نهيد كه قطعا همين طور است؛ بايستي "انعكاس" به محض ديدن صفحه ي نخست، ديده شود، بدون اين كه كاربر، صفحه را بالا و پايين ببرد.
فراموش نكنيد كه شما يك مخاطب نداريد؛ بنده، اگر سايت دين آنلاين را كليك كنم يا براي يك خبر و مطلبي كامنت بگذارم مي شوم "مخاطب عام" وليكن اگر برايتان مقاله و يادداشتي بنويسم كه كليك سايت افزون شود، "مخاطب خاص" نام خواهم گرفت. و علاوه بر اين، اگر باز هم به نگره هاي خودتان بخواهيد كمترين اهتمام را داده و نظر مخاطب را جلب نماييد مجبور به توجه عملي به خواسته ي مخاطب در چيدمان صفحه ي نخست هستيد. بنا بر همين استدلال، "آزادانديشي" بايد در صفحه ي نخست ديده شود. و البته كه بيان ديدگاه هاي موافق و مخالف در قسمت "ديدگاه" مفيدفايده خواهدبود وليكن ضرورتي ندارد تا يكجا و به يكباره همه ي ديدگاه ها در اين قسمت قابل مشاهده باشد . پس، مي توانيد صرفا با آوردن آخرين ديدگاه بر اساس تاريخ دريافت يا طبق بيشترين كليك، بخش "ديدگاه" را نمايش دهيد و در ذيل آن، "آزادانديشي" خود را بنماياند.
4 – نقطه نظر بسيار است و وقت ضيق!
مثلا قلم (فونت و سايز) استفاده شده به نظر مناسب نيست.
ديگر اين كه نبايد "عناوين مرتبط" را در زير عنوان هاي صفحه ي نخست بياوريد.
يا نبايد از عكس ها و تصاوير، بي دليل استفاده شود. هر عكسي الزاما مي تواند يك توضيح كوتاه و مفيد (كپشن) داشته باشد تا اطلاع رساني و آگاهي بخشي بيشتر انجام شود.
يا نشان(لوگو)، حرمت خاصي دارد و هر كجا از اخبار و مطالب كه جاي يك تصوير خالي است، نبايد نشان و لوگو را جايگزين كنيم. و اساسا در صفحه ي نخست، نبايستي بيش از يك بار – كه همان لوگوي اصلي نمايش داده مي شود – لوگو را مكرر بر ديده ي مخاطب تزريق نمود؛ اين القا، پاسخي منفي به دنبال دارد.

توفيق يارتان
التماس دعاي ويژه
13920405130300
(62)
 
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۵-۱۲ ۱۱:۵۱:۰۹
سلامشروع کار کسی که از زاویه اخلاق وارد می شود باید بیش از اینها اخلاقی باشد؛ لااقل انتظار چنین است.ممکن است بد اخلاقی رو به گسترش باشد، اما همه را یک کاسه کردن و قرین عناوینی چون دیو و دد و تیرهای شیطان کردن، از نگاه اخلاقی و دینی کمی فاصله دارد.امثال حجر بن عدی و مالک اشتر و خوبان دیگری که تذکرات جدی اخلاقی از ولی امر خود دریافت کرده اند، کم نبوده اند.نقد بی اخلاقی باید بااگر با اخلاق عالی صورت نگیرد، بعید است به نتیجه برسد. اغلب بد اخلاقی ها در جامعه ما از روی عادت، فرهنگ، و ناآگاهی است. باید اینها را به اخلاق جذب کرد.شاید اینطور هم به نظر می رسد که متن از یک موضع بالا به پایین نوشته شده است که این هم اثر روانی خوبی بر روی مخاطب ندارد.به نظر می رسد اگر واقعا به دنبال موفقیت هستید، لازم باشد در متنی که نوشته اید اصلاحاتی صورت دهید. به طوریکه حال و هوا و حس متن عوض شود.موفق باشید (230)