داخلی صفحه فرهنگ عمومی آرشيو خبر
۱
 
ازغدی: خون شیعیانی که توسط تکفیری‌ها ریخته می‌شود، به گردن افراطی‌ها است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اشخاصی که به اهل سنت توهین می‌کنند، افراطی هستند، گفت: خون شیعیانی که توسط جریان‌های تکفیری و وهابیت ریخته می‌شود، بر گردن اشخاص افراطی است.
ازغدي
 
حسن رحیم‌پور ازغدی، در همایش بررسی ریشه‌های فکری جریان‌های افراطی در جهان تشیع، گفت: با تعالیم اهل‌بیت(ع)، بیشترین مبارزات با افراطی‌گری در این مذهب صورت گرفت و مذهبی است که همواره تحت فشار بوده، چرا که با انواع حکومت‌های غیرالهی مبارزه کرده است.
وی ضمن تصریح بر این که افراد افراطی هفته وحدت را هفته برائت عنوان می‌کنند، ابراز داشت: اهل‌بیت(ع) ما تأکید کرده‌اند که اهل تسنن از محبان ما هستند، و باید از افراطی‌ها پرسید که تشیع به دست چه کسانی عزت یافته و این امام خمینی بود که بر مبنای عقل و تعقل، تشیع را در جهان عزت بخشیده است و هرچه به سمت تکفیر برویم، به علت بنای برهان و منطق در تشیع موجب مظلومیت شیعه می‌شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: جریان‌های افراطی بزرگ‌ترین خدمت را به وهابیت می‌کنند و هر شیعه‌ای که در دنیا به قتل می‌رسد، به علت اعمال افراطی این افراد است و افراطی‌ها با رفتارهای غلط خود موجب تقویت جریان وهابیت می شوند، زیرا موجب می‌شوند از تشیع تصوری اشتباه و غلط در اذهان مردم شکل گیرد.
وی در ادامه افزود: در تاریخ اسلام اولین برخوردها با جریان‌های افراطی از سوی ائمه معصومین(ع) صورت گرفت و امام علی(ع) کسی را اعدام نکردند، مگر به جرم این که دچار ارتداد شده بود و امیرالمؤمنین(ع) را خدا می‌خواند، زیرا حضرت معتقد بودند اگر درباره این مسأله اقدام قاطع صورت نمی‌دادند همان بلایی که بر سر مسیحیت آمد، گریبان‌گیر تشیع نیز می‌شد.
رحیم‌پور ازغدی خاطر نشان کرد: کسانی که در حق ائمه(ع) غلو می‌کنند، معمولاً به دنبال کسب منفعت برای خود هستند و عده‌ای دیگر از روی جهالت به افراط روی می‌آوردند و این خط عوام‌فریبی از زمان پیامبر اکرم(ص) شروع شد. ضمن این که جریان‌های افراطی در انقلاب اسلامی نیز وجود داشتند که با شاه مصالحه می‌کردند و با امام خمینی مخالفت.
وی افراطیان را دچار مرض در دل ذکر کرد و ابراز داشت: در زمان امام صادق(ع)، افرادی وجود داشتند که برای کسب منفعت از مجالس ائمه(ع) استفاده می‌کردند و امروزه نیز شاهد هستیم که عده‌ای برای ایجاد شور و حال مصنوعی و غیرواقعی هر کاری می‌کنند و در کنار این افراد گروهی که مقام اهل‌بیت(ع) را تنزل می‌دهند، به اسلام ضربه می‌زنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اهانت کنندگان به مقدسات را از دیگر گروه‌های ضربه زننده به اسلام خواند و تصریح کرد: وقتی که در دوران حضور اهل‌بیت(ع) و پیش از غیبت امام زمان(عج) مسائلی این‌گونه وجود داشته است، دلیلی ندارد که در زمان غیبت شاهد این معضلات نباشیم. اولین هسته‌هایی که موجب شکل‌گیری بابیت و بهائیت شدند، عده‌ای نمازشب‌خوان و طلبه جاهل بودند و قربانی‌های این جریان افراد نادان و جاهل هستند.
وی با بیان این که افراد جاهل و افراطی، مذهب و مکتب را فدای خود می‌کنند، گفت: این افراد با مسائل دینی و معرفتی به صورت گزینشی برخورد می‌کنند و حتی برخی مسائل خارج از مذهب را در اولویت قرار می‌دهند که بدعت‌هایی که امروزه در جامعه مشاهده می‌کنیم نمونه این مسأله است و ما شاهد هستیم که بسیاری از سنت‌ها از جاهای دیگر وارد جهان اسلام و مذاهب شده است.
رحیم‌پور ازغدی با بیان این که علما خود را فدای مذهب و مکتب می‌کردند، ابراز داشت: امروزه بسیاری از نمادها و اصول مذهب به انزوا رفته است و بدعت‌ها و مسائل فرعی غیرمرتبط با دین در قالب اصل به نمایش درآمده و علت این مسأله این است که افرادی که به این مسائل دامن می‌زنند، توجهی به دین و عقل و آیات قرآن و روایات و موارد کاربرد آن‌ها ندارند، زیرا گاهی اگر یک حدیث در زمان و مورد مناسب خود به کار نرود، برداشتی که از آن می‌شود با حقیقت حدیث متفاوت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر این که باید همه احادیثي را که مرتبط با موضوع خاصی هستند، بررسی کرد و از عقل برهانی و قطعی بهره برد، اظهار کرد: جریان‌هایی نیز بعضاً تنها قرآن را ملاک قرار می‌دهند و به روایات ائمه(ع) توجهی ندارند و البته عده‌ای نیز مطلق عقل را ملاک اعمال و رفتار خود قرار می‌دهند و به نص صریح آیات و روایات توجهی ندارند و صرفاً بر ملاک عقل خود عمل می‌کنند و گروه‌هایی نیز هستند که در برخی موارد دچار تحجر می‌شوند و در مواردی دیگر روشن‌فکر هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ذکر می‌کنند که اغلب احادیث، صحیح نیستند و باید از منظر عقلی گزینش و اصلاح شوند و متأسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب به دنبال این هستند که رد یک حدیث را به منزله توهین نسبت به ائمه(ع) جلوه دهند، در صورتی که اگر قرار بود تمام احادیث صحیح باشند و تمام کتب روایی کامل و دقیق باشند، شاهد مشکلات متعدد در دین و زندگی نبودیم.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به این که اگر تمام روایات صحیح بود نیازی به مجتهدان و مراجع تقلید نداشتیم، خاطرنشان کرد: توجه نداشتن به علما، مجتهدان و مراجع تقلید سبب هرج و مرج معرفتی و دینی می‌شود. زیرا در صورتی که تمام احادیث را صحیح تصور کنیم، این امکان فراهم می‌شود که هرکس با توجه به سلایق و منافع خود از دین برداشت کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشت‌های سوء و غیرصحیح از روایات و آیات قرآن را موجب گرایش اهل سنت به وهابیت دانست و ابراز داشت: برخی از اهل سنت که گرایش به وهابیت پیدا می‌کنند از سویی شاهد تناقضات در جهان تشیع هستند و از سوی دیگر با بمباران تبلیغاتی و توطئه‌های دشمنان روبه‌رو می‌شوند و شمشیر به نابودی شیعیان می‌بندند.
وی با اشاره به تأکید امام خمینی بر عدم اختلاف جوانان انقلابی حوزه و مدرسان انقلابی بر سر فقه سنتی و پویا گفت: امام خمینی نتیجه اختلافات را رشد افعی‌های خوش خط و خال و رفاه‌طلبان حوزوی می‌دانستند و بر این عقیده بودند که اگر فقه سنتی به درستی اجرا شود، در ذات خود پویایی دارد و افرادی که بر این اختلافات دامن می‌زنند، از دین ارتزاق می‌کنند و آبروی خود را از طریق دین به دست آورده‌اند.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه افزود: افرادی از این دست به دنبال سایه‌نشینی هستند و سربار دین بوده و در منظر آیات قرآن فساد مالی دارند و با فرقه‌سازی تلاش می‌کنند حرف خود را حرف خدا جلوه دهند. هم حذف بخشي از دين بدعت است و هم این که کارهای باطلي را رواج دهیم. همان‌طور که در زمانی امر به معروف و نهی از منکر از رساله‌ها حذف شده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بیماری‌های فکری پنهان است و تنها عالمان دین هستند که توانایی آشکارسازی این بیماری را دارند، زیرا عالم صالح مشکلات و مسائل مردم را به آن‌ها متذکر می‌شود و عقاید مکتب تشیع را بدون در نظر گرفتن منافع خود تبیین می‌کند اما عالمی که به دنبال اصلاح نباشد، منافع خود را مد نظر گرفته و بر مبنای تأمین منافع خود عمل می‌کند.
منبع: خبرگزاری رسا
 
کد مطلب: 3416
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
ساعت انتشار : ۱۶:۰۱
 
 


انتشار یافته : ۱نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
ارش بهمنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۲-۱۶ ۰۰:۳۱:۵۹
جناب اقای ازغدی،آشنایی شما با اصطلاحات رجالی در چه حدی است؟اکثر روایت های کتاب بحار ضعیف است؟!نیاز به برسی و گزینش عقلی دارد؟پس خود علامه مجلسی این سواد را نداشتد که این روایات را جمع اوری کردند؟ایشان باید در نگاه خود یا استفاده از الفاظ دقت بیشتری کنند (924)