داخلی صفحه سیاست آرشيو خبر
۱
 
منتقدان روحانی و بهشت زورکی
سخنان رئیس جمهوری درباره زوری نبودن بهشت، چنانکه انتظار می‌رفت سبب اظهار دلواپسی برخی مخالفان ایشان شد که برخی از آنان از طریق تریبونهای نماز جمعه توانستند نگرانی خود را نشان دهند. البته به دشواری می‌توان پذیرفت که این سخنان رئیس جمهوری بر مخالفان ایشان افزوده باشد بلکه تنها باید گفت بر مخالفت‌های مخالفانشان افزوده شده است.
بهشت زورکی
به گزارش دین آنلاین، وقتی دکتر روحانی در همایش بیمه سلامت گفت: «این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند. ما به دنبال این نیستیم که مردم را به ضرب شلاق به بهشت ببریم...» این سخنان چنانکه انتظار می‌رفت سبب اظهار دلواپسی برخی مخالفان ایشان شد که برخی از ایشان، از تریبونهای نماز جمعه توانستند نگرانی خود را نشان دهند. البته به دشواری می‌توان پذیرفت که این سخنان رئیس جمهوری بر مخالفان ایشان افزوده باشد بلکه تنها باید گفت بر مخالفت‌های مخالفانشان افزوده شده است.
 
دکتر روحانی گفته بود: «نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد. پیامبر(ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم.» اما سید احمد خاتمی در مراسم جشن بعثت پیامبر به این سخنان خرده گرفت و گفت: نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم، ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید.
 
او سپس به کنایه گفت: چشم، امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است.
 
امام جمعه موقت تهران حتی انتقاد مقامات دولت از شخص او و دیگر شخصیت‌های اصولگرا را با انتقادات سال‌های ریاست جمهوری محمد خاتمی مقایسه کرد تا به تحلیلگران نشان دهد که در این نوع انتقادها هم ممکن است که رد پای دغدغه‌های حزبی دیده شود.
 
در حالی که پس از انتقادات جنجالی سید احمد خاتمی به دکتر روحانی، سخنگوی دولت گفته بود که مخاطب سخنان خاتمی، روحانی نبوده است امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه این هفه هم کوشید انتقاد خود به سخنان رئیس جمهوری را با این توضیح که «رسالت حکومت دینی هموار کردن "جاده بهشت" برای مردم است» ادامه دهد.
 
او در خطبه‌های نماز جمعه این هفته هم گفت: گزینه‌ای امروز در جامعه مطرح شده است که می‌خواهم با صراحت آن را مطرح کنم؛ مسئول محترمی گفته است به زور شلاق نمیشود مردم را راهی بهشت کرد؛ این جمله سه معنا دارد؛ یک معنا را ما قبول داریم که مکتب ما مکتب منطق است و این نیست که با شلاق مردم را هدایت کرد چراکه در سیره پیغمبر میبینیم ایشان هم به زور شمشیر مردم را هدایت نمی‌کردند.
 
وی در ادامه افزود: ولی اگر این جمله را این طور معنا کنیم که مردم را آزاد بگذاریم که هرکاری می‌خواهند بکنند و در عرصه اخلاقی و سیاسی و اقتصادی واجتماعی آزاد باشند و حدود الهی را بشکنند و  امر به معرف نداشته باشیم مورد تائید هیچ کسی و هیچ مسئول نظام اسلامی نیست.
 
امام جمعه موقت تهران در ادامه توضیح داد: معنای این حرف اگر این باشد که حتی ما موظف نیستیم جاده بهشت را هم صاف کنیم هم درست نیست چراکه رسالت و ماموریت حکومت دینی همین است؛ چطور در عرصه اقتصادی مسئولان می‌آیند مدیریت می‌کنند، این مدیریت درواقع همواره کردن جاده برای بهشت دنیای مردم است و بر همین ملاک حکومت وظیفه دارد جاده را برای بهشتی شدن اخروی مردم هم هموار کند.
 
امام جمعه مشهد هم بدون نام بردن از رئیس جمهور از سخنان اخیر او که گفته بود "نمی‌خواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم" انتقاد کرد و گفت: شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.
 
وی افزود: اینکه می‌گوییم نمی‌خواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم درست نیست چرا که اصلا مسیر فطری انسان‌ها بهشت است و اگر انسان‌ها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت می‌روند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند.
 
 
در این میان، آیت‌الله مکارم شیرازی هم به سخنان روحانی واکنش نشان داده است، اما نمی‌توان گفت او این واکنش را در انتقاد بیان کرده است بلکه چنانکه از توضیحات ایشان برمی‌آید به عقیده این مرجع تقلید سخنان روحانی درست است اما کامل نیست.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی گفته است: این که برخی مسؤولان گفته بودند با زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم، اما می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.
 
این مرجع تقلید بیان داشته است: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت هایی که مسافرت های زیادی انجام می شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح های ویژه ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می‌پذیرد؟
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرده است: مردم دو گروه هستند، گروه نخست نخبگان هستند که چه برنامه ای باشد و نباشد راه خود را می روند، اما یک دسته نیاز به راهنمایی دارند و باید مراقب شان بود، وقتی این گونه است نمی توانیم بگوییم به حال خود رهایشان کنیم. یا این که برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست.

 
 
کد مطلب: 3740
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳
ساعت انتشار : ۲۳:۵۱
 
 


انتشار یافته : ۱نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
ترتل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۳-۲۰ ۰۱:۴۸:۴۲
ایران و فرهنگش در سطح طالبان (1110)