داخلی صفحه حوزه و روحانیت آرشيو خبر
۳
 
پناهیان: مردم جهان از دعوت به «اخلاق» نتیجه نگرفته‌اند، باید دعوت به «ولایت» آغاز شود
علیرضا پناهیان که سخنان اخیر وی درباره نشانه‌های ظهور در میان برخی از اهل علم حوزه و دانشگاه با اعتراضاتی همراه بوده است در جمع معتکفان دانشگاه صنعتی شریف از بی نتیجه بودن دعوت به اخلاق گفته است. او بدون آنکه از اخلاق و امر اخلاقی تعریفی ارائه کند در سخنان خود به طور ضمنی از خشونت نیروهای مذهبی دفاع کرده است.
پناهیان: مردم جهان از دعوت به «اخلاق» نتیجه نگرفته‌اند، باید دعوت به «ولایت» آغاز شود
علیرضا پناهیان با بیان اینکه دعوت به اخلاق و خوب بودن تاکنون نه تنها نتیجه مطلوبی در بر نداشته بلکه بعضاً مضر هم بوده است گفت: این دعوت، از طریق فیلم و موسیقی نیز صورت گرفته است و حتی در فیلم‌هایی که از جاذبه عاطفی و جنسی هم برخوردار بوده‌اند به مروت و جوانمردی و مسائلی از این قبیل دعوت شده است اما ثمره‌ای در بر نداشته است.
وی در ادامه گفته است: امروز در دنیا مسئولین، مردم و خانواده‌ها از این لحاظ به بن‌بست رسیده‌اند و دعوت به اخلاق جواب نداده است، دعوت‌های امثال گاندی به اخلاق نیز جواب نداده است. با این حال چرا ما اصرار به کوبیدن درب بسته را داریم.
پناهیان با بیان اینکه دعوت به اخلاق، در زندگی فردی نیز جواب نداده است ادامه داد: اینکه ما همه چیز را می دانیم و رعایت نمی کنیم گواه بر این مدعاست.
البته وی در ادامه در توضیخ حرف‌های بالا گفته است: ما از بی اخلاقی و بداخلاقی ضربه می‌خوریم و نمی‌توان گفت که دعوت به اخلاق بد است؛ دعوت به اخلاق، امری لازم است امّا می‌گوییم تاکنون جواب نداده و نمی‌دهد و ما این را بر اساس یک نگاه کلان جهانی و تاریخی عرض می‌کنیم. اگر هم نتیجه داده، بسیار کم بوده است، مانند اینکه یک لیوان دوغ را داخل دریا بریزیم. ممکن است گفته شود که دعوت به اخلاق در مقاطعی جواب داده، که باید گفت این جواب دادن عین جواب ندادن است.
کارشناس مسائل دینی، نتیجه دعوت به اخلاق را این دانست که بعضاً افراد ضعیفی که غریزه گناه کردن ندارند، جذب این اخلاق می‌شوند و در ادامه اضافه کرد: دعوت به اخلاق باعث می‌شود که برای گرگ‌ها، گوسفند درست شود.
همچنین وی در ادامه سخنانش گفته است: به واسطه همین دعوت به اخلاق بود که ابن ملجم فرق مبارک امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شکافت. ابن ملجم نماد تمام جبهه باطل و امام علی نماد تمام جبهه حق است. از دامن ابن ملجم است که یزید و حرمله پرورش می یابند. بر اساس حدیث امام صادق(ع) رذالت قاتل امام علی از قاتل امام حسین(ع) بالاتر است. چون یزید اهل شراب‌خواری و این‌گونه کارها بود امّا ابن ملجم انقدر عبادت کرده بود که پیشانی‌اش پینه بسته بود. بنابراین، این دعوت به اخلاقی که ما از آن حرف می‌زنیم، دعوت به عبادت را نیز شامل می‌شود، البته تا جایگزین آن را معرفی نکنیم معلوم نمی‌شود مقصود ما از این حرف‌ها چیست.
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه مردم جهان بیشتر از اینکه عاشق خوبی‌ها باشند، از ظلم خسته شده‌اند گفت: بسیاری از مردم از بداخلاقی‌ها شکایت می‌کنند حال اینکه خودشان هم اهل ظلم و بداخلاقی هستند. امروز مردم جهان به دنبال اگرها و ای کاش‌ها هستند و از ظلم به ستوه آمده اند که این از نشانه‌های ظهور است.
پناهیان در پاسخ به سؤال یکی از حضار که «شهدا» را مصداقی برای اثربخش بودن دعوت به اخلاق عنوان کرد گفت: شهدا در نتیجه دعوت به اخلاق به جبهه نرفتند بلکه پای عاملی دیگری در میان بوده است که به آن خواهیم پرداخت. ضمن اینکه ما با کل جامعه بشری کار داریم، نه دسته ای خاص مانند شهدا. آنان یک درصد از جامعه آن زمان بودند.
پناهیان در ادامه، موضوع دعوت جایگزین را مورد بحث قرار داد و با تأکید بر اهمیّت مقوله «ولایت» در اسلام گفت: باید دعوت برتر را پیدا کنیم تا اخلاق هم درست بشود. حکمت امر ولایت در دین ما اینگونه است که همه امور دینی، از عبادت و تقوا گرفته تا مروت و نیکی و دعوت به امور خوب، همگی «فرع دعوت به ولایت» هستند. اگر شخصی بداخلاقی کرد امّا ولایت‌مدار بود، نباید خیلی بر او سخت بگیریم، چون بالاخره اخلاقش درست می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمان حضرت حجّت، دعوت به ولایت صورت می‌گیرد نه دعوت به اخلاق، ادامه داد: شهدا دعوت به ولایت شدند و نتیجه داد چرا که ولایت امام را قبول داشتند و شهید شدند. برخی اخلاق خوب امام را هم دیدند امّا فایده ای نداشت چون ولایت امام را قبول نداشتند.
وی ادامه داد: زشت‌ترین اخلاق‌ها این است که جلوی ولی بایستیم. امیرالمؤمنین می‌فرماید هیچ ظلمی به من نشد مگر اینکه من را در حد دیگران دیدند. در تشکیل تمدن اسلامی، پایه تمدن اسلامی بر محور دفاع از پیغمبر شکل گرفت.
پناهیان با بیان اینکه جرئت نمی‌کنیم بگوییم محور تقوا ولایتمداری است گفت: این در حالی است که در قرآن ۱۱ مرتبه همراه با دعوت به تقوای الهی، دعوت به اطاعت آمده است. بیایید جهان را دعوت به ولایت کنیم، چرا که مردم از ظلم به ستوه آمده اند. گوهر مرکزی عبادت، ولایت است. متأسفانه قاطباً محور دعوت های ما، دعوت به اخلاق منهای ولایت بوده است.
 
کد مطلب: 5014
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۱۱:۵۶
مرجع : رجانیوز
 
 
 
 
 


انتشار یافته : ۳نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۰۸:۰۰:۲۷
درود بر پناهیان و سایر مخالفان هاشمی!
ننگ بر هاشمی و شما طرفدارانش!!!!!!! (1768)
 
مهدی م
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۲:۵۶:۰۸
دوست عزیز! اینجا جای شعار نیست مثل یه انسان عاقل مسلمان کمی فکر کن و با استدلال حرفهایت را بزن. (1772)
 
مهدی م
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۴:۱۸:۵۸
خب مراد از دعوت به ولایت چیست؟ تا حالا دعوت به اخلاق سکولار شده جواب نداده یا اخلاق دینی؟ (1771)