داخلی صفحه علم آرشيو خبر
 
راه‌اندازی رشته‌ای به نام «قرآن‌کاوی رایانشی»
رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن از تصویب رشته «قرآن کاوی رایانشی» به عنوان رشته جدید مقطع کارشناسی ارشد در علوم فنی مهندسی، توسط شورای گسترش آموزش عالی خبر داد. تصویب و راه‌اندازی چنین رشته‌ای در حالی صورت می‌پذیرد که بسیاری از پژوهشگران علوم قرآنی و تفسیر به رویکردهای مبتنی بر تفسیر علمی از قرآن خرده می‌گیرند.
راه‌اندازی رشته‌ای به نام «قرآن‌کاوی رایانشی»
علیرضا طالب پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پس از صرف ۲ سال بحث و بررسی، وزارت علوم و تحقیقات با اضافه کردن رشته « قرآن کاوی رایانشی» به رشته های کارشناسی ارشد موافقت کرد گفت: این رشته به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و از امسال در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در زیرمجموعه گروه مهندسی علوم رایانه قرار گرفته است.

وی گفت: این رشته دربرگیرنده تمامی امور مربوط به ارتباط مفاهیم، الفاظ، نظم لفظی و ادبی و موضوعات قرآن از طریق کامپیوتر است که روشهای مختلفی از جمله هوش مصنوعی، آمار، آنتولوژی، توصیف صوری و سایر تکنولوژی های ریاضی را شامل می شود.

طالب پور ادامه داد: تمامی افرادی که دارای مدرک کارشناسی علوم مهندسی و علاقه مند به علوم قرآنی هستند می توانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه، در رشته «قرآن کاوی رایانشی» در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند.

وی ظرفیت پذیرش در این رشته را ۶ نفر عنوان کرد که دو برابر این ظرفیت، برای مصاحبه انتخاب خواهند شد.

به گزارش دین‌آنلاین، راه‌اندازی و پذیرش در رشته مذکور در حالی صورت می‌پذیرد که رویکرد علمی به تفسیر قرآن از نگاه بسیاری از قرآن پژوهان با خرده‌گیری‌هایی همراه بوده است.

این رشته بر فرضیه اعجاز عددی در قرآن کریم مبتنی است اما برخی از پژوهشگران معتقدند بسیاری از این فرضیات حدسی  و ابطال‌پذیر است و از آنجا که قرآن کتاب هدایت است نباید آن را کتاب رمزو رازهای ناشناخته معرفی کرد.

همچنین این‌گونه جستارهای قرآن‌پژوهانه به طیف تفاسير علمى تعلق دارد که از هر دستاورد و يافته علمى هرچند در حدّ فرضيه سود مى‌برند، اما به شرايط تفسير و روشهاى سنتى فهم قرآن وقعى نمى‌نهند و تنها به دنبال همگون سازى علم و دين هستند و گزاره‌هاى دينى را آن گاه مى‌پذيرند كه با علم جديد سازگار باشد.

البته علامه طباطبايى ضمن ارج نهادن به شيوه‌هاى سنتى تفسير، بر نقش علم در فهم بايسته و درك بهينه قرآن تأکید داشت هرچند به عقیده ایشان تنها از قطعيات علمى آن هم با رعايت شرايط تفسير مانند سياق، لغت، آيات و… می‌توان سود برد.
 
کد مطلب: 5050
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۱۵:۳۵
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر