داخلی صفحه فرهنگ و هنر آرشيو خبر
 
گله‌گزاری آیت الله سبحانی از سخنان سروش درباره قرآن
آیت الله العظمی جعفر سبحانی با اشاره به سخنان برخی مانند سروش مبنی بر بشری بودن قرآن، تأکید کرد: این سخنان بر خلاف قرآن و بیان آن از سوی فردی که سابقه ای در گذشته در زمینه مسایل اسلامی داشته است مایه تاسف است.
سروش و آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سبحانی بعد از ظهر چهارشنبه در اولین جلسه تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه با اشاره به سخنان کسانی مانند دکتر سروش که قرآن را کلام بشری می دانند و با ابراز تاسف از این سخنان تصریح کرد: برخی نوشته‌اند که قرآن نوشته و ساخته و پرداخته خود پیامبر است در صورتی که خود خدا این فکر نادرست را رد کرده است.

این مفسر قرآن تأکید کرد: برخی با وجود اینکه سابقه اسلامی زیبایی در گذشته داشته اند اما این سخنان را در رسانه‌ها منعکس می‌کنند که کاملا خلاف صریح قرآن است.
گفتنی است دکتر عبدالکریم سروش در مقدمه نوشته تازه‌اش زیر عنوان "محمّد(ص)؛ راوی رویاهای رسولانه" آورده است:
" محمّد(ص) راوی است، یعنی مخاطب و مخبر نیست. چنان نیست که مخاطب آواهایی قرار گرفته باشد و در گوش باطنش سخنانی را خوانده باشند و فرمان به ابلاغ آن داده باشند، بل محمّد(ص) روایتگر تجارب و ناظر مناظری است که خود دیده است و فرقی است عظیم میان ناظر راوی و مخاطب خبر. به او نگفته‌اند برو و به مردم بگو خدا یکی است، بل او خدا را به صفت وحدت خود دیده و شهود کرده و روایتش از این مشاهده را با ما به زبان خود باز می‌گوید. به او نگفته‌اند برو و به مردم بگو خدا و فرشتگان و دانایان بر وحدانیت خدا گواهی می‌دهند، بل او گواهی خدا و فرشتگان و دانایان را خود دیده و شنیده، و اینک راوی آن است. به او نگفته‌اند برو و به مردم بگو که رستاخیزی هست و میزانی و دوزخی و بوستانی و حشر خلایق و نشر کتب، بل وی بنفسه و بعینه، ناظر و راوی آن مناظر بوده است. بهشتیان را در حال مبادلۀ جام‌های شراب و دوزخیان را در حال ریزش پوست‌های سوخته و رویش پوست‌های نو دیده است. به او خبر نداده‌اند که همه چیز تسبیح خدا می‌کند، بل او خود شاهد و شنوندۀ تسبیح آن‌ها بوده است و قس علیهذا.

این تصوّر که فرشته‌ای آیه‌ها را به قلب محمّد(ص) فرو می‌ریخته است و او آن‌ها را بازخوانی می‌کرده است، باید جای خود را به این تصوّر دهد که محمّد(ص) چون گزارشگری جان‌بخش و صورتگر و حاضر در صحنه، وقایع را گزارش می‌کرده است. به جای این گزاره که در قرآن، الله گوینده است و محمّد(ص) شنونده، اینک این گزاره می‌نشیند که در قرآن محمّد(ص) ناظر است و محمّد(ص) راوی است. خطابی و مخاطبی و اخباری و مخبری و متکلّمی و کلامی در کار نیست، بل همه نظارت و روایت است. آن سَری نیست بل این سَری است! و البته همه بعین‌الله و باذن‌الله.

مناظر و وقایعی که این رسول صادق روایت می‌کند، بسیار گونه‌گون است. از زندگی پیامبران گرفته تا نزول فرشتگان در شب قدر، از سیلی‌زدن فرشتگان بر ستمگران در هنگام مرگ، تا حدیث هول قیامت، از نشستن خدا بر تخت تا فرو شدن خورشید در گل، از سجدۀ فرشتگان به آدم تا مجادلۀ ابراهیم با خدا، از قصۀ اصحاب کهف تا ماجرای اسراء و معراج محمّد(ص)."

 
 
کد مطلب: 769
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲
ساعت انتشار : ۱۹:۱۷
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر