داخلی صفحه دیدگاه آرشيو يادداشت
۱۰
 
نوید آرامش
هادی سروش
آرامش و امنیت روحی و روانی شهروندان جامعه نه یک شعار سیاسی و تابلوی تبلیغاتی است، بلکه یک آموزه بلند قرآنی است برای آنان که دل در گرو اجراء و نهادینه شدن احکام و حقائق قرآنی در سطح روئین و زیرین جامعه را دارند، بسیار گرانسنگ است.
علامه طباطبائی، مفسر بزرگ قرآن در قرن اخیربراین باور است :
«حاکمیت دینی موظف به(ایجاد و تثبیت)آرامش و وقار اسلامی است» . (ر.ک:المیزان ۹/۲۴۲)

این آموزة زیبا از متن «کتاب و سنت» استخراج شده که مادر این مقال بصورت کوتاه، مبادی و منابع آنرا به بررسی میگزاریم:
۱ـ آرامش که تعبیر قرآنی آن «سکینه» است، همان حالت «استقرار انسان و ضد اضطراب باطنی» اوست. (المیزان ۲/۲۸۹)
۲ـ این حالت نه تنها یک امر ممدوح و زیبائی است بلکه اولاً خداوند سبحان وجود چنین نعمت بزرگی در سطح جامعه را به «خود» نسبت داده «هو الذی انزل السکینة» (الفتح/۴)
وثانیا آن را از «مواهب الهی» شمرده است
وثالثاً آرامش رااز نشانه ها و نتایج ایمان ذکر نموده
و رابعاً امام هشتم (ع) وجود آرامش در یک جامعه را به «بوی بهشت» توصیف فرمود. (تفسیر قمی ۱/۸۲) و در بیان امام علی (ع) از آرامش به «بوی خوش و آرام که منشأ در بهشت دارد» تعبیر فرموده است. (مجمع البیان ۲/۶۱۴ و کنز الدقائق ۲/۱۵۳)
و خلاصه به تعبیر علامه طباطبائی «آرامش روح الهی» است. (ر.ک:المیزان ۲/۲۹۱)
همانگونه که در مقابل¬اش اضطراب و عدم طمأنینه و آرامش از القائات شیطانی است. (آل عمران/۱۷۵ – ر.ک: تفسیر المیزان ۳/۲۲۱ ).
۳ـ آرامش نه تنها یک امر ممدوح و نیز یک ارزش مقدس و معنوی است بلکه نیاز جدی هر انسانی است لذا خدای سبحان در شمارش الطاف خود به بنی اسرائیل در خطاب به موسای کلیم فرمود:
«اجعل السکینة معکم فی بیوتکم ...» (تفسر الدر المنثور ۳/۱۲۹) و نیز در رسای اصحاب کهف فرمود: «ربطنا علی قلوبهم ...» (کهف/۱۴) یعنی به آنان روحیه آرام و خالی از اضطراب عنایت کردیم. (ر.ک:المیزان ۱۳/۲۵۰)
در قرآن شریف «خانه» (نحل/۸۰) و «شب» (انعام/۹۶) و «نماز» (توبه/۱۰۳) از مصادیق و نمونه های مهم "آرامش بخش در زندگی بشر" معرفی شده.
بدون تردید همانطوری که «خانه» که یک محیط کوچک و خصوصی زندگی است به نقطه آرامش معرفی شده، «جامعه» نیز که یک محیط بزرگ تری برای زندگی است قطعا نقطه مهمتری در زمینه آرامش باید باشد، و این امر مهم بر عهده زمامداران جامعه میباشد.
۴ـ اگر محیط زندگی شهروندان یک جامعه چنین ضرورتی را داراست که باید محیطی مملو از «اطمینان روانی و آرامش روحی» باشد در نتیجه «اخلال کننده در آرامش جامعه» از پست ترین کسانی هستند که حریم یک زیبائی بلکه یک امر معنوی و مقدس و بلکه بالاتر، حریم یک ضرورت و حق مسلّم مردمان را درهم کوبیده¬اند.
بر اساس قرآن شریف آنان که مخلّ آرامش جامعه¬اند از دو گروه خارج نیستند یا افرادی «واپس گرا» بوده یا از اتم مظاهر «نفاق» هستند.
گروه اول را قرآن با عنوان «حمعیت جاهلیت» معرفی کرد.(ر.ک: فتح/۲۶) در توصیف این گروه باید گفت که اینچنین افرادی به منافع حزبی و گروهی خود بسیار تعصب و حمیّت دارندوهر گونه توفیقی که برای دولت اسلامی حاصل شوداز آن رهگذر که نتایج سیاسی-اجتماعی اش به پس انداز آنان واریز نمیشود، به مقابله برمیخیزند و آرامش جامعه را با بدبینی خویش آلوده میکنند .
و گروه دوم را قرآن با عنوان «مذبذب» تعریف نمود که از شاخصه های مهم «منافقین» است. (نساء/۱۴۳)
«منافق» از آنجا که خود دارای آرامش روحی و روانی نیست و به تعبیر قرآن "مریض" است، مرض واگیر دار خود بنام اضطراب و بی اعتمادی را مانند یک ویروس وارد سطح جامعه میکند و همگان را به درد "بی اعتمادی و سوء ظن" گرفتار میکند .
درست به همین جهت بود که عمده مبارزه حضرت رسول اعظم (ص) و اهل بیتش (ع) با «جاهلیت» و نیز «نفاق» بود.

نتیجه گیری و جمع بندی:
امام خمینی (ره) یگانه عالم فرهیخته و مدافع اسلام و حقوق جوامع اسلامی در اولین و آخرت گفتار و نوشتار خود حرف از «آرامش جامعه» دارد.

در اولین تلگرافش به محمدرضا پهلوی می نویسد:
«صلاح مملکت در حفظ احکام اسلام و آرامش قلوب است» (صحیفه امام ۱/۷۸)
و در دوران استقرار نظام اسلامی هم در پیام معروف به «پیام هشت ماده¬ای» حرف از «آرامش و امنیت ملت» دارد (صحیفه ۱۷/۱۴۲) و وظیفه دولت را بدین شکل ترسیم می کند که:
«دولت اسلامی باید مردم را مطمئن کند در همه چیز، در سرمایه شان در کسب شان در همه چیزشان، مردم باید در آرامش باشند دولت ابداً نمی تواند تأذی کند» (صحیفه ۱۷/۱۶۱)
خدا را سپاسگزاریم گرفتار ابزارهای جادوئی مانند «بگم بگم¬ها» و «ادعای لیست مفسدان در جیب خود» و «تخریب چهره¬های محبوب مردمی» و « بازار بی ثبات» و «اختلاس» ... نیستیم و نوید «آرامشی مبتنی بر حیات و نشاط،صلح و دوستی ،تلاش و تعالی» به وزش در آمد ، تا بهانه گیران بار دیگر، ادعای «آرامش گورستانی» سر ندهند.
 
کد مطلب: 5351
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۱۲:۵۶
 
 


انتشار یافته : ۱۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۷:۰۸:۲۹
okkkk (1952)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۵:۲۷:۴۷
بنای نویسنده ظاهرا کوتاهنویسی با اتکا کمتر به ادله قرآنی بوده والا ادله فقهی در این موضوع ناب خواندنی است . (1955)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۵:۳۸:۵۵
جناب سروش بی زحمت کمی در خیابان قدم بزنید و اطرافتان را ببینید تا مجبور نشوید برای رضای دل جناح های سیاسی متون کم محتوا و جهت دار بنویسید. (1962)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۳۷:۴۶
نسبت"کم محتوا" ش واقعا "جهت دار" بود . (1963)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۴۲:۱۰
آق سینا باشما مخالفم .قابل استفاده بود (1964)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۱۱:۵۴:۰۲
اقای سروش ایا ارامش جامعه باپذیرفتن ذلت وخواری است که استکبار جهانی به مادهد یا ایستادن در مقابل انها .لطفاجواب دهید. (1969)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۲۳:۳۴:۳۷
دوست محنرم
نرمش قهرمانانه ذلت نیست وبلکه درایت و عزت است (1972)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۲۳:۴۳:۱۴
بله پارگراف آخر مقاله بوی سیاسی میدهد اما مقاله در راستای تثبیت ضرورت آرامش در جامعه بوسیله مسئولان است و بر این سخن غباری نیست که نیست (1973)
 
صدایی از حوزه قم
۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۲۲:۵۳:۴۲
من با تفکر آقای سروش و خصوصا این نوشته محققانه شان موافقم. (1991)
 
سعید حسینی
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۰۰:۲۶:۴۲
میشه کمی توضیح بدید؟ (1994)