داخلی صفحه دیدگاه آرشيو يادداشت
۳۰
 
اهل حق در قانون اساسی جزو کدام‌یک از ادیان است؟
ابراهیم احمدیان
با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جایگاهی با عنوان «دستیاری ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» بنیان گذاشته شد که می‌توان آن را گامی در جهت بهبود وضعیت حقوقی اقلیتهای دینی و مذهبی به شمار آورد؛ اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، گره تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما در فقه نهفته است و اگر راه چاره‌ای در کار است، باید آن را در این مسیر جست.

در استان کرمانشاه غیر از پیروان مذهب شیعه، پیروان مذاهب اهل تسنن و اهل حق نیز زندگی می‌کنند. ترکیب جمعیتی پیروان این سه مذهب، در شهرهای مختلف این استان متفاوت است. برای مثال، غالب جمعیت شهر پاوه اهل سنت است یا اکثریت مطلق در مرکز استان ـ شهر کرمانشاه ـ شیعه است و جمعیت اهل حق در شهر صحنه و کرند بیشتر از مناطق دیگر استان است؛ ولی در برخی مناطق تفاوت شمار پیروان این مذاهب کمتر است. منطقه سرپل ذهاب بهترین نمونه از این دست است. در این شهر مردمان مذاهب سه گانه قرنها است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از شگفتی‌ها این است که به عکس بسیاری از مناطق جهان که چنین وضعیتی گاه به تنش و اختلاف و نزاع می‌انجامد، در منطقه سرپل ذهاب سابقه درگیری مذهبی تقریبا وجود ندارد.

درست وقتی در جاده قدیمی کربلا و حج ایرانیان، از شهرستان کرند غرب(یا دالاهو) به سمت قصرشیرین حرکت می‌کنید، پس از عبور از یک جاده تقریبا سی کیلومتری و پوشیده از جنگلهای بلوط به شهری سبز و آباد با هوای گرمسیری به نام سرپل ذهاب می‌رسید. سرپل از پررونق‌ترین شهرهای استان کرمانشاه است که روستاهای بسیاری در پیرامون خود دارد و دشتهای گندم و باغستانهای میوه آن مشهور است و اقتصاد آن غالبا بر کشاورزی متکی است. در شهر سرپل و روستاهای اطراف آن، مردمان شیعه، اهل سنت و اهل حق زندگی می‌کنند. بنابر آمارهای رسمی، اکثریت جمعیت در منطقه سرپل ذهاب از آن شیعیان است ولی شمار پیروان اهل حق و اهل تسنن بسیار چشمگیر است و شاید این ترکیب جمعیتی را نتوان در جایی دیگر از کشور یافت.

مردمان سه مذهب قرنها است که بدون هیچ اصطکاک و تنشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. آنان با یکدیگر ارتباطات و مناسبات گسترده‌ای دارند، برای معتقدات یکدیگر احترام قائلند، در برخی مراسم مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند، از غذاهای نذری یکدیگر می‌خورند و غالبا بدون آن که از مفاهیم جدیدی مثل مدارای مذهبی مطلع باشند، به صورت شگفتی به آن باور دارند و عمل می‌کنند.(سرپل ذهاب از این لحاظ می‌تواند موضوع مطالعات جامعه‌شناختی و دین‌شناختی قرار گیرد. در واقع، موضوع شایان تحقیق این است که علل و اسباب مدارای مذهبی در این منطقه چیست و چه عواملی و چگونه مردمان سرپل ذهاب را اینچنین مداراگرایانه کنار یکدیگر جای داده است.)

اجازه دهید در این مختصر بیشتر به گروه اهل حق بپردازم که غالبا در رسانه‌های ما کمتر دیده می‌شود. گروه یا فرقه مذهبی ـ عرفانی «اهل حق»((Ahl-e Ḥaqqکه پیروان آن به صورت پراکنده در بسیاری از نقاط ایران و بیشتر در استان کرمانشاه، لرستان، همدان و کردستان زندگی می کنند، قدمتی چند صد ساله دارد.  اینان را با نامهای مختلفی می‌شناسند؛ مانند یارسان، پیروان آیین حقیقت، علی‌اللهی و اهل حق. باورهای مذهبی اهل حق با قرائت رسمی دین اسلام همخوانی کامل ندارد و آمیزه‌ای است از برخی اعتقادات اسلامی و چند آیین دیگر مانند آیینهای قدیم ایرانی و هندویی، با رنگ و بویی به شدت عرفانی و تا اندازه‌ای مرموز.[۱] این مرموزیت شاید نشان از آن دارد که گروه اهل حق در برخی دوره‌های تاریخی زیر فشار پیروان مذاهب رسمی منطقه بوده و برای حفظ موجودیت خود مجبور به کتمان، پنهان‌کاری و کمک گرفتن از رمز و راز گشته است. این مسئله‌ای است که دست کم امروزه در سرپل ذهاب کمتر به چشم می‌خورد؛ زیرا مردم به صورت آشکار عقیده خود را ابراز و مراسم مذهبی خود را اجرا می‌کنند. نگارنده در آخرین سفری که به این شهر داشت، پای سخن برخی از مردم اهل حق نشست. مردم اهل حق بسیار مسالمت‌جو، کم‌توقع و سازگارند و غالبا اهل گلایه نیستند. شاید بتوان گفت گلایه‌های معدود این مردم بیشتر متوجه دولت است. آنان سالها است که مدعی‌اند در معرض برخی تبعیضها و محدودیتهای سیستماتیک دولتی قرار دارند. این موضوعی است که هر از چند گاهی از زبان بزرگان یا نمایندگان این جماعت شنیده و در رسانه‌ها منعکس می‌شود. برای نمونه، دو سال پیش که آیت الله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه رفت، نمایندگان جامعه اهل حق در جلسه‌ سران عشایر و طوایف استان کرمانشاه آشکارا مدعی شدند که این جامعه از « گزینش‌های سلیقه‌ای در استخدام ادارات، به ‌کار نگرفتن مردمان اهل حق در پست‌های مدیریتی، ورود به حریم شخصی و خصوصی مردمان این آیین و توهین و بی‌مهری توسط روزنامه‌ها، مجلات و ... .»[۲]در رنج است.

به دلایلی آمار دقیق جمعیت مردم اهل حق در ایران دانسته نیست؛ ولی به نظر می‌رسد که شمار آنها بین دو تا سه میلیون نفر باشد. از مشکلات عمده این گروه مذهبی، بیرون بودن مذهب آنها از مذاهب کشور در قانون اساسی است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور، اسلام(به مذهب شیعه دوازده امامی)است و پس از آن، سه دین زردشتی، کلیمی و مسیحی، «محترم» و دارای حق ادای فرایض مذهبی‌ به شمار آمده‌اند؛ اما مسئله این است که بنابر نظر مراجع رسمی مذهبی در ایران، اهل حق گمراه و بیرون از آیین اسلام است. در واقع، در قانون اساسی جمهوری اسلامی، وجود گروهی به نام اهل حق، کاملا مسکوت مانده و از طرفی، آنها را نیز نمی‌توان به لحاظ قانونی در شمار مسلمانان، زردشتیان، کلیمیان و مسیحیان به حساب آورد. این امر می‌تواند به فشار، تبعیض و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی، سیاسی، مذهبی و مدنی اهل حق بینجامد و شکل قانونی و سازمان‌یافته به آن ببخشد همان گونه که برخی مراجع و مراکز مذهبی در ایران به صراحت و آزادانه، این گروه را منحرف می‌خوانند و مردمان ایران را از ارتباط با آنان منع می‌کنند و حتی ازدواج با آنان را باعث تباهی دین و زندگی اخروی شیعیان به شمار می‌آورند.[۳]

شگفتی ماجرای اهل حق در این است که مردمان شیعه منطقه با مکانیزمی خودساخته و انگیزه خودجوش، در عین پایبندی به تشیع، مناسبات و ارتباطات فیمابین را به گونه‌ای هوشمندانه و مرضی‌الطرفین سامان داده‌اند؛ ولی حکومت هنوز به برنامه مشخصی برای چگونگی رفتار با اقلیتهای مذهبی دست نیافته و یا موضوع را چندان مهم نیافته است تا برای آن راه‌کاری پیدا کند. کشف ضرورت چاره‌جویی درباره این مسئله، چندان سخت نیست. اهل حق، به هر صورت رقم جمعیتی درشتی از شمار نفوس کشور را به خود اختصاص داده که نیروی انسانی چشمگیری به شمار می‌آید. آداب و رسوم، زیارتگاهها و سنن این قوم، از مواریث فرهنگی بشری است. اساسا در دنیای امروز به تنوع فرهنگی به چشم یک فرصت و موهبت می‌نگرند. جدا از این گونه ملاحظات گروه اهل حق در برخی مناطق مانند استان کرمانشاه، مرزنشین است و توقع پاسداری از مرزهای غربی کشور از او می‌رود. اعتماد به مرزنشینان، غالبا از هزینه‌های هنگفت امنیتی و نظامی کشورها می‌کاهد. فراموش نکنیم که در آن سوی مرزهای غربی ما، سالها است که خطرناک‌ترین گروههای تروریستی جهان فعالیت می‌کنند.

با روی کار آمدن  دولت حسن روحانی جایگاهی با عنوان «دستیاری ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» بنیان گذاشته شد که می‌توان آن را گامی در جهت بهبود وضعیت حقوقی اقلیتهای دینی و مذهبی به شمار آورد؛ اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، گره  تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما در فقه نهفته است و اگر راه چاره‌ای در کار است، باید آن را در این مسیر جست؛ زیرا مبنای قانون اساسی و سایر قوانین در کشور ما فقه و شریعت اسلامی است. تا آن زمان به نظر نمی‌رسد که بتوان در این عرصه گره‌گشایی موثری کرد. وانگهی، در کشور ما، گویا گروههایی در پشت پرده، همواره مترصد آنند که مبادا اقلیتهای مذهبی بیش از آنچه آنان حق این جماعت می‌دانند، به حقوقی دیگر دست یابند؛ چنان که یونسی دستیار ویژه رییس جمهور چندی پیش در اظهاراتی به صورت سربسته و کنایه‌آمیز و شاید ناامیدانه بیان نمود که «عده‌ای نمی‌خواهند دولت به امور اقلیت‌ها توجه کند. دولت به دنبال توجه به اقلیت‌ها است و در این راستا هم قدم‌هایی برداشته است؛ اما عده‌ای مخالف این اقدامات هستند.»[۴]

 


[۱] . http://www.iranicaonline.org/articles/ahl-e-haqq-people

[۲] . http://isna.ir/fa/news/۹۲۰۷۲۴۱۵۲۲۷.
[۳]  http://islamquest.net/fa/archive/question/fa۸۳۰۴.

[۴]. http://isna.ir/fa/news/۹۳۰۶۰۶۰۳۷۷۲.

 
کد مطلب: 5383
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۰۲:۲۴
 
 
 


انتشار یافته : ۳۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۹نظر
مهدی م
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۰۸:۳۳:۴۸
ایراد اهل حق این است که اعتقادات اشان را مخفی می کنند و انسان در مواجه با آنها نمی داند چگونه رفتار کند برخی از آنها به معنای واقعی علی(علیه السلام را) را خدا می دانند و به اصطلاح قائل به الوهیت حضرت هستند اما برخی این امر را انکار می کنند و فقط برای حضرت شأن و جایگاهی قدسی قائلند. اما در هر حال باز بصورت مشخص نمی توان در موردشان قضاوت کرد این امر فقها را با چالش اساسی در مورد نجس بودن آنها به خاطر ملحق شدن به احکام کافر مواجه ساخته است! (1974)
 
ا.
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۹:۴۲:۳۶
آقا مهدی م ! مگر باید حتما درباره دیگران قضاوت کرد که گفت که آیا اینها نجسند یا نه؟ اصلا به نظر شما درست است که کلمه نجس یا عدم نجس را برای هموطنان خود به کار ببریم؟ (1977)
 
مهدی م
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۴:۲۰:۲۲
دوست عزیز این نظر من نیست اصلا نه من نه هیچ کس حق ندارد از پیش خود به کسی نجس بگوید اما این فتوای فقهائ است که از متن قرآن استخراج شده است. همچنانکه کسی نم تواند بگوید کسی که به خدا اعتقاد ندارد نجس است ولی قرآن به صراحت می گوید کفار نجس هستند تعیین مصداق کافر هم بر عهده معصومین می باشد.
البته نجس بودن به معنی پلشتی و کثیفی نیست نجس در فقه اسلامی تعریف خود را دارد که در این وجیزه نمی گنجد. (2006)
 
ولایتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۹:۰۹:۱۹
تعیین مصداق بر عهده معصومان است؟ اگر بر عهده آنان است آن بزرگواران درباره اهل حق چه فرموده اند؟ اگر چیزی نفرموده اند پس چرا آنها را نجس میخوانید؟ (2009)
 
مهدی م
۱۳۹۴-۰۶-۰۵ ۰۷:۴۷:۵۸
جناب آقای ولایتی به نظر شما معصومین در مورد احکام بورس و بیمه چه فرمایشی دارند در مورد احکام بانکی چطور... و خیلی از این دست مسائل. نقش فقها در واقع استخراج همین احکام می باشد گرجه در خود تاریخ هم می توان از برخورد حضرت امیر المومنین و امام صادق و برخی ائمه بزرگوار با غلات شیعه نظر ائمه معصومین را به راحتی فهمید. (2014)
 
علی
۱۳۹۵-۱۱-۲۹ ۱۰:۱۷:۲۲
موافقم (2713)
 
یاری
United States
۱۳۹۴-۰۶-۰۵ ۰۲:۳۱:۵۵
جناب مهدی م عزیز، نجاست یک چیزی فراتر از کثیفی است و شاید کثیفی را به روح نسبت میدهد یعنی از جسم جلوتر میرود و روح را هم متهم به پلیدی میکند. شما برای مس بعضی چیزهای نجس باید غسل کنید اما در چیزهایی که کثیف ظاهری هستند نیازی به غسل نیست و همان غسل به فتح غین کافی است. این که قرآن کفار را نجس دانسته یک حرف است و این که اهل حق را هم کافر بدانیم حرف دیگری است. یک نظر این است که قرآن نظر به کفار قریش داشته با آن خصوصیات و ما نمیتوانیم کسانی را در جایی و زمانی دیگر که به خدای واحد هم اعتقاد دارند، نجس بشماریم. از همه اینها که بگذریم، نجس دانستن چند میلیون آدم که با ما زندگی میکنند اصلا زندگی را بر ما دشوار خواهد ساخت و هزار و یک آفت دیگر دارد از جمله آفت امنیتی، جدایی طلبی و غیره و غیره. (2013)
 
مهدی م
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۰۸:۴۷:۲۱
جناب آقای یاری اینکه ما در هرجا برخی احکام به مذاق ما خوش نیامد بگیم این مال زمان قرآن است سنگ روی سنگ بند نمیشه (فرض بفرمایید انسان در تابستان برای روزه داری چنین استدلالی بیاورد و یا برای مثلا خمس و زکات و....) در ثانی در زمان نزول قرآن هم مسلمانان در اقلیت بودند و بیشتر افراد طبق تعریف قرآن کافر بودند ثالثا کافر به لحاظ فقه اسلامی تعریف دارد و اگر کسانی مثل برخی از فرقه های اهل حق(نه همه آنها) و بهاییت و ناصبی ها توی این تعریف قرار گرفتند احکام خودش را دارد که باید کارشناسان و اسلام شناسان نظر قرآن را استخراج کنند. (2015)
 
Sweden
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۰۷:۰۴:۵۶
آیین ما سنت ما دین ما جزِیی از میراث فرهنگی ایران است.دیین ما قبل از اسلام و حتی قبل از زرتشت (میترائیسم)نیز بوده.
همه ما آدمها یک خدا را ستایش میکنیم.هیچ انسانی نمیتواند به دین کسی دیگر توهین کند,حال چه شیعه باشی یا الحق.
ایران از8000سال قبل جای ما بوده و هست خاکش برایمان از الماس با ارزشتر است. (2209)
 
رضا
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۰۱:۳۵:۳۲
سلام.
درود به شرفت.
هرکس باید متوجه عقاید خودش باشد. (2556)
 
چراغی
۱۳۹۴-۱۱-۲۳ ۱۹:۳۵:۴۷
طرح سئوالات جهت پاسخگویی : ازآگاهان ، تحصیل کردگان ، ( و باصطلاح سادات ، دلیلان و پیران ) ، مدعیان و بزرگان و... اهل حق تقاضا دارد پاسخ سوالها را مستدل ، با استناد به مدارک و اسناد آن با دلیل ، برهان ، عقل پسند و با حوصله ، صبر ، بردباری و با سعه صدر اعلام نمایند . و از پاسخهای شما کمال قدردانی را خواهم کرد و موجب امتنان خواهد شد .
۱- چرا مسلک اهل حق کلام سرانجام که یک مجموعه ی تحریفی و تحذیفی را با قرآن که کوچکترین تحریفی و تحذیفی در آن نشده هم سنگ و هم شأن قرار داده و عین قرآن می دانند !؟ لطفا پاسخ خود را مکتوب نمایید .
۲- اهل حق در نوشته های خود تناسخ و حلول را جزء ارکان مسلک خود می دانند توضیح دهید چرا قائل به حلول و تناسخ هستید ؟
۳- چرا پیروان اهل حق از لعنت و دشنام و بدگویی نسبت به شیطان ( ملک طاووس ) بشدت اجتناب ورزیده و نامش را مقدس و مبارک می دانند ؟
۴- حضرت علی (ع) می فرمایند : پس از امامان هادی و چراغهای روشنگرالهی ، بهترین خلق ، دانشمند صالح و شایسته است . که در حال حاضرعلماء و آیات عظام اسلام را شامل می شود ، اصول و فروع دین را برای مردم عوام توضیح و تفسیر می کنند . و فرقه اهل حق درمسائل دینی ازکدام مرجع حلال و حرام را بدست آورده و تشخیص می دهند ؟
۵- در مرام اهل حق نجاست مفهوم دارد یا نه ؟ و اصولا چه چیز را نجس می دانید ؟
۶- آیا در این مرام ( اهل حق ) انسانها با دین های مختلف و عقیده های متفاوت پاکند و یا نجسند ؟
۷- چرا مشروبات الکلی نزد اهل حق نجس و حرام نمی باشد ؟
۸- چرا و برای چه روزه قرآنی که بالصراحه یک ماه است به سه روز تقلیل یافته با آیه ۱۸۱ سوره بقره چه می کنید ؟ که می فرماید " شهررمضان ... " و...
۹- دلیل اینکه کتاب های باصطلاح مقدس خودتان را مثل سرانجام ، کلام ها ، دفترها ، خزانه ، برهان الحق و غیره را برابر با قرآن و عین قرآن می دانید چیست ؟ با اینکه قرآن وحی خداوند قادر و متعال است و بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و در آن هیچ جای شکی نیست ، قرآن کریم محکمترین ، عمیق ترین ، جامع ترین و ماندگارترین سند دنیای اسلام و بشراست و با قرآن مجید انسان به مبدأ آفرینش متصل می شود . لطفا پاسخ خود را مستدل دهید ؟
۱۰- اهل حق می گوید ما شریعت ؛ طریقت ؛ معرفت را طی کرده و به حقیقت رسیده ایم یعنی چه ؟ لطفا توضیح دهید که در کدام کتب ادیان آسمانی آمده و یا کدام یک از امامان معصوم (ع) گفته ودرکدام کتب !؟
۱۱- بنابراحکام عقیدتی قبله اهل حق « پردیور» محلی درشهرستان پاوه که جایگاه سلطان سهاک است ، معرفی شده و در منطقه توتشامی و ... مردگان را رو به پردیور دفن می نمایند و ذبح ( قربانیها ) را هم رو به پردیور قبله اهل حق ذبح می کنند !!! ؟ . پاسختان به این سئوال چیست ؟ لطف کرده پاسخهای خود را ذکرکنید . و تاریخ بوجود آمدن سلطان سهاک را مکتوب نمایید .
۱۲- مسلک اهل حق خدا را در جامه بشری پذیرا می باشد . و سلطان اسحاق ( سهاک – ضحاک ) را و قبل از او باباخوشین و ناعوث و حضرت علی خدای واقعی بوده اند یعنی چه ؟ آیا این دراذهان تداعی کننده این جمله نیست که فرقه اهل حق ( یازده خاندان )علی اللهی می باشند و معتقد به حلول و تناسخند . توضیح دهید ؟
۱۳- نویسنده کتاب سرسپردگان در مصاحبه ای که در سال ۱۳۴۷ ش ، با یکی از اهل حق انجام می دهد . از جمله می پرسد .
الف )« شما نماز می خوانید ؟ جواب می دهد:« خیرما نماز نمی خوانیم ولی به جای آن در جم خانه درهرهفته و پانزده روز نیاز می دهیم ».
ب ) سئوال می کند این که می گویند اهل حق علی اللهی هستند ، صحیح است ؟ جواب می دهد : بلی اهل حق علی اللهی هستند و خودم هم علی اللهی می باشم » .
ج ) سئوال می کند « آیا خدا همان علی است ؟ جواب می دهد : « بلی همان علی است » .
جواب تان به این سئوالها چیست ؟
۱۴- آیا این را از بزرگانتان پرسیده اید که چرا ؟ بزرگان اهل حق دفاتر و کلام خود را از پیروانشان مخفی نگاه می دارند که علت و دلیل آن چیست ؟!.
۱۵- اگر اهل حق خود را مسلمان شیعه دوازده امامی می دانند باید عقاید خود را با عقاید شیعیان مطابقت دهند. که آیا به نماز پنج نوبت و روزه یک ماه مبارک رمضان وبطور کل به موازین اصول دین که پایه و اساس مسلمانان است و فروعات دین و... پایبند هستند یا نه ؟. لطفا پاسخ خود را با اسناد قابل قبول ارائه دهید ؟ .
۱۶- جناب آقای علی محمدی برنجه جناب عالی درمجله پیک آذر شهریور ۱۳۸۰ مرقوم فرموده اید که اهل حق همان اصحاب سری هستند که یاران امام علی (ع) بودند وبراثرآزار و اذیت خلفای بنی امیه و خوارج از شبه جزیره عربستان به نقاط قلمرواسلامی مهاجرت می کنند . لطف فرموده نام کتاب های که اصحاب سری درآن نوشته شده است را اعلام فرماید تا همگان از آن آگاه گردند که همه به مسلک شما بگروند ؟ .
۱۷- اهل حق پیدایش و بوجود آمدن مسلک خود را بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) می دانند و سادات جعلی و ساختگی خود را علوی وازاصحاب سری کذایی خودشان می دانند و درجاهای دیگرهم می گویند بنیانگذاراین مسلک شاه خوشین و سلطان اسحاق و ... درقرون مختلف نوشته اند و در( منطقه جغرافیایی شمال عراق و غرب ایران ) و تاریخ پیدایش دقیق آن را بدرستی نمی دانند و یا اعلام نمی کنند ؟!!. لطفاً به این سئوال با اسناد مستدل وبا برهان قانع کننده پاسخ دهید ؟ .
۱۸- آیا کتاب های اهل حق کتاب آسمانیست؟ آیا می توان آنرا با کلام الله مقایسه کرد؟ پس چگونه گفته های آنرا که نذر و نیاز را بالاتر از نماز می داند قبول می کنید؟
۱۹- کتبی که در مورد اهل حق موجود می باشد کم هستند و اگر محتوای این کتب واقعی نیست، چرا اهل حق اعتقادات خود را بیان نمی کنند و خود را از این تهمت ها رها نمی سازند؟
۲۰- با توجه به اعتقاد به دون به دون، از شما می پرسم کدام جسم پاکی لیاقت روح شریف علی (ع) را دارد(استغفرالله) .
۲۱- اگر فرقه اهل حق مسلک حقیقت است پس چرا خودتان را منتسب به دین اسلام می کنید ؟! ، آیا در مورد دین اسلام و مسلک تان مطالعه کرده اید و آیا خواسته های دین اسلام اینگونه است؟ و چرا از مسلکی پیروی می کنید ولی از دین اسلام واقعی پیروی نمی کنید ؟
۲۲- و اگر اهل حق دین است ، باید کتاب آسمانی و پیامبر(رسول) داشته باشد، آیا دارد؟
۲۳- قرآن کلام خداست و محمد رسول و مبلغ کلام الله است، کتاب اهل حق را چه کسی گفته و چه کسی مبشر آنست؟
۲۴- در کلام الله تناسخ را رد ولی در اهل حق همه ی ائمه دارای دون(تناسخ) می باشند و به این امر معتقد اند که بعد از مرگ روح در کالبد دیگری دمیده میشود؟ آیا این رد کلام الله نیست؟
۲۵- حداقل عبودیت و بندگی خدا نماز است و ائمه اطهار می فرمایند هرکس نماز نخواند شفاعت ما در روز قیامت به آنها نمی رسد ، در صورتی که اهل حق می گویند ما نیازی هستیم نه نمازی؟
۲۶- نیازی که برای خود و برای شکم خود باشد نه برای نیازمند و مستحق چگونه نیازیست؟ آیا این تناقض با کلام الله ندارد؟
۲۷- چه کسی این روایت را گفته است؟ راوی و سند مستند مبنی بر صحت آن چیست؟ آیا این کلام شیطانی نیست (منظورکتاب سرانجام ) ؟
۲۸- آیات مبارکی که معانی آنها در رد تناسخ می باشد: آیه ۲۸ سوره بقره، آیه۴۰ سوره روم ،آیه ۶۶ سوره حج ، آیه ۱۱ سوره غافر،آیه ۵۱ تا ۵۳ یاسین،آیه ۳۸ سوره انعام ،آیه ۲۴ سوره ملک. جوابتان به این آیات الهی چیست که فرقه اهل حق خود را مسلمان شیعه می داند؟
۲۹- فرقه اهل حق خود را مسلمان شیعه می نامند و وقتی با دلیل و مدرک اثبات می شود که مسلمان شیعه بودن آنها صرفا ادعای بیش نیست . وقتی که در بن بست قرار می گیرند می گویند ما از ادیان کهن ایرانی هستیم . با این توصیف فرقه اهل حق مسلمان شیعه نیستند . پاسخ دهید که از کدام ادیان هستید ؟ اسلام و از کدام ادیان کهن ایرانی !؟ .
۳۰- اهل حق می گوید ازسلاسل عرفانی اسلام هستند لطف نمایید آن عرفان اسلامی که مورد نظر اهل حق است را توضیح دهید و سر سلسله آن را ذکر نمایید !؟ .
۳۱- اهل حق خود را مسلمان و شیعه امامیه می نامند و می گویند : معتقد به خدا و نبوت ، معاد و ضروریات دینی بوده که حلال محمدی را حلال و حرام محمدی را حرام الی یوم القیامه دانسته و می دانند و منظور از حلال و حرام در مسلک شما چیست ؟ لطفا توضیح دهید .
۳۲- منظوراز کلام و کلام خوان در مسلک اهل حق چیست ؟ لطفا توضیح دهید کلام در فرقه اهل چه مفهومی دارد و ارکان آن از چه تشکیل شده است ؟.
۳۳- آمار افرادی که به فرقه اهل حق گرویده اند را با نام و محل زندگی و تحصیلات اعلام نمایید .؟ ولی خدمتتان عرض نمایم که عکس این صادق است ؟ .
درخاتمه به عرض سمع و نظر مخاطبین محترم می رساند اینجانب کتب مختلفی از دین مقدس اسلام را در حد توان و فهم خود مطالعه کرده ام ولی نام و نشان از فرقه و مسلک اهل حق در آن که اثبات کننده ی یکی از فرقه های حقیقی اسلام باشد نیافته ام و کتب مربوط به مسلک اهل حق را مطالعه کرده ام که تناقضاتی فاحشی با دین مبین اسلام دارد . بنده یک فرد کنجکاو ، محقق در زمینه فرقه شناسی و بالاخص مسلک اهل حق هستم . که هیچ غرض شخصی نسبت به فرقه اهل حق ندارم . و با کمال میل منتظر جواب های منطقی و عقل پسند تان هستم . (2190)
 
فریبرز
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۸:۱۷:۵۵
سلام (2295)
 
فریبرز
United States
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۸:۲۵:۴۱
جناب اقای چراغی پرسش های رندانه ای نموده اید ودرعین حال غیرمنطقی ما هیچ ادعایی نداریم که کلام خزانه تحریف نشده ولی لطفا شما توضیح دهید قران موجود که دردست مسلمانان است چگونه گرد آوری شده ایا همان قرانی است که حضرت علی آن را گردآوری نمود یا برگرفته ازقرانی است که دردست حفصه دخترابوبکربوده است واما درمورد پرسش دوم شما ازآنجاییکه اکثرقریب به اتفاق فرق شیعه پیش ازصفویه باورمند به تناسخ بوده اند وهستند شما شیعه شدگان بعد ازصفویه چرا قایل به تناسخ نیستید این پرسش حق ما است که ازشما بکنیم نه اینکه شما ازما این پرسش را به عمل آورید هرگاه به این پرسشها پاسخ گفتی به پرسشهای دیگرشما پاسخ میدهم (2296)
 
حسن بجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۰:۱۳:۱۹
سرور گرانقدر جناب آقای چراغی: همه سوالات شما در مکتب حقه یاری ‍پاسخ های قوی و مبتنی بر عرفان و فلسفه دارند. البته این نوع پرسشگری بیشتر به درد مسابقات بیست سوالی و نیز فرمهای گزینش پیروان اسلام داعشی می خورد. ضمن آنکه در یک مباحثه علمی و برابر حضرتعالی علاوه از مقام پرسشگری در موقعیت پاسخ به انبوهی از سوالات در مورد اعتقادات خود نیز خواهید بود.
بهتر است ابتدا ٓظلم و ستم را در حق مخلوقات خدا از هر مذهب که باشند مذموم شمرده و محکوم کنیم و سپس در محیطی عقلایی و در معرض قضاوت افکار عمومی به بحثهای علمی بپردازیم. (2492)
 
بح
۱۳۹۶-۰۷-۲۳ ۱۶:۲۳:۰۲
در تمام دزدیها و اختلاسها ی صورت گرفته شما نمیتوانید یک نفر اهل حق که دزدی یا به قول امروزی اختلاس کرده باشد پیدا کنید . هدف تمام ادیان الهی نزدیک شدن به خدا به میباشد حالا چه نماز شب بخوانی و پیشانیت پینه ببندد .. و یا نه کافیست ته دلت ترس از خدا باشد .. باید ببینیم این دزدهای امروزی پرورش یافته کدام یک از ادیان الهی امروزی هستند ..این اختلاس گران میلیاردی در کدام مکتب پرورش یافته اند (2924)
 
۱۳۹۶-۰۸-۳۰ ۰۸:۵۸:۵۹
دین ماشدیدترین مجازات یعنی قطع کردن دست رابرای دزدقرارداده (2943)
 
omid
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۲۱:۴۴:۴۲
به سایت زیر سر بزنید تا اهل حق ها رو بشناسین
گوران
www.tojih.lxb.ir
www.tojihat.lxb.ir (2414)
 
کیا
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۶:۳۳:۱۰
سلام
بنده با یه دختر اهل حق ازدواج کردم یعنی تا بحال این چنین اطلاعات غلطی نشنیده بودم که اینجا شنیدم اینان انسانهایی پاک و خداشناس هستن خانم من روزه میگیره نماز میخونه بیشتر از خیلی ازما شیعه ها پاک و نجیبه بجای این دروغ های الکی خدارو یاد کنین فقط (2580)
 
اصلاحگر
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۸:۰۲:۲۰
با سلام خدمت همه دوستان:متاسفانه آنچه که برای بنده به عنوان یک ایرانی تلخ است این است که حکومت ومسولین منطقه مهم ومردمان نجیب اهل حق رها نموده است به هر حال این منطقه استراتژیک ایران اسلامی هم ازفقر اقتصادی وهم ازفقر فرهنگی رنج میبرد مسولین چشمانشان را برروی مشکلات بسته اند بابا به خدا قسم این قدر که برای سایر نقاط خاورمیانه ما هزینه می کنیم یک دهمش در همین منطقه غرب استان کرمانشاه هزینه می کردیم وحداقل به صورت نقد دلسوزانه به روستاهای این مردم مظلوم سرک می کشیدیم وشریک غم این مردمان میشدیم ومشکلات دینی این عزیزان الان حل شده بودو احتیاجی نبود عده ای دائما فتوای ضاله بودن وتکفیر عده ای از مردمان غیور وعاشق علی(ع)بدهیم بنده به عینه سرغ دارم افرادی لایق از این مردم را از استخدام محروم کردند وهمین عزیزان هم اینک با وجود این گونه تبعیضات هم اکنون اهل ناز شب هستند خلاصه بجای ضاله شمردن عقاید دیگران میشود با دیدگاه اصلاح هم وارد شویم متاسفانه رویکرد خشک مسولین فرهنگی در سالهای بعد از انقلاب با عث بدبینی عده ای از پیروان فرق اهل حق شده است لازم است بانگاهی نو به این مناطق نگریسته شود (2672)
 
علی
۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۲۳:۵۳:۲۳
برادری که شما میگوئید اهل حق مردمان بی ازاری هستند مثل اینکه غائله تلخ گنابادیها را فراموش کردین که چقدرمردم مظلومرا چطوری کتک زدند وقران مساجد را آتش زدند من خودم یک طلبه هستم به منطقه ای که علی الهی ها بودندرفتم که به عنوان روحانی مسقر شوم بدترین وبی ادبانه ترین برخوردها را همینها با من کردم که از رفتنم به انجا منصرف شوم واقعا اینقدر تا این حد ادمهای بی رحم ندیده بودم حقشان است نظام به انها هیچ امتیازی نمی دهند چون اینها اتش زیر خاکستر هستند اگر دستشان بربیاید پوست از کله ما ها درمیاورند (2685)
 
علی
۱۳۹۵-۱۱-۲۹ ۱۰:۱۸:۴۹
موافقم (2714)
 
danyal
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۰۰:۴۰:۴۴
سلام من یه نوجوان ۱۳ساله هستم واین متن ها را خواندم من کودک فهمیدم این ها دروغ است وهمه خود ساخته است ولی شما که می گوید بزر گیم چطور (2720)
 
سجاد(شیعه)
۱۳۹۶-۰۱-۱۷ ۲۱:۰۲:۴۴
بسم الله الرحمن الرحیم.....من یک پسر16ساله هستم برای من امسال سخت ترین سال تحصیلی بود زیرا با کسانی سروکار دارم که هیچ احترامی برای دین اسلام قائل نیستند...در خوابگاه نمونه دولتی یکی از شهرستان های کرمانشاه که نمیخواهم اسمش را ببرم با کسانی آشنا شدم که با حرفهایشان من و بعضی از دوستانم را رنجاندند...چند نفر از هم اتاقی هام اهل حق بودند آنها هیچ گونه احترامی برای اهل بیت(ع) و اعتقادات ما که شیعه بودیم قائل نبودند بارها بی احترامی کرند هم به قرآن هم به پیامبر(ص) و....من هم چند بار به آنها تذکر دادم وحتییک بار به یکی از مسئولان مدرسه هم گفتم ولی آنها به طور غیر مستقیم یا اینکه معذرت خواهی میکردندبه بی احترامیشان ادامه دادند آنها حتی با حکومت جمهوری اسلامی مشکل داشتند و بارها به آن توهین میکردند...........من نمیدانم چرا ما که به عقاید آنها احترام میگذاشتیم چرا آنها به ما و دین اسلام بی احترامی میکردند......آنها حتی به وجود خداوند اعتقاد چندانی نداشتند....امیدوارم روزی برسد که تمام انسان ها با هر دین و مذهبی که دارند به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند... (2744)
 
سجاد
۱۳۹۶-۰۳-۰۸ ۰۰:۱۹:۱۷
سلام ببین خوبه خودت میگی نوجوانی و در این سن سرکشی و برخی رفتار ها عادیه و این چیزایی که تو گفتی در باره دیگر عزیزان اهل حق قطعا صدق نمیکنه و مشکل از اون بچه ها بوده پس همرو با یه چشم نبین منم دوست شیعه دارم تو خوابگاه البته سن وسالش بیشتره و به هیچ چیز اعتقاد نداره (2778)
 
مم
۱۳۹۶-۰۷-۲۳ ۱۶:۱۲:۲۲
زن عموی من اهل حق هست . از این انسان پاکتر و راستگوتر و خدا پرست تر من توی عمرم ندیدم . این انسان به هیچ وجه قسم نمیخورد . (2923)
 
الله سبحان و تعالی
۱۳۹۶-۰۸-۲۸ ۱۸:۱۸:۴۵
اعتقادات مسلک اهل حق شبیه توهم گرد و خاک روی تکه سنگ نامعلومی در ناکجا آبادی نامعلومی است.که با وزیدن نفس مسموم تمایلات نفسانی صوفی ها و پیرمسلک هایشان جابجا شده و هیچ پایداری ندارد.
هیچ یک از مردم فریب خورده دیار یارستان سر از کار مسلکشان در نیاورده و مدام مورد استعمار و استمثار فئودال های پیر مذهبشان قرار گرفته اند..

عده ای از شما عزیزان به احتمال خیلی زیاد منظور مرا فهمیده اید. (2940)
 
شهرام
۱۳۹۶-۰۴-۲۷ ۰۹:۳۹:۰۹
با سلام.دین وسیله ای یا ترفندی برای کنترل انسان بوده و خواهد بود .وقتی شما بعنوان یک پدر ب بچه‌ها ی خود امر ونهی میکنید شاید بعضی از کارها و حرفهای شما هم درست نباشد ولی بهر حال میخواهید بر آنها کنترل داشته باشید .فقط خداوند حق است .مادر دعای ک در حضور جم در جمخانه میخوانیم اینه :یا حق شکر تو رب العالمین و....خداوند هم در قرآن فرموده هیچ اجباری در دین نیست .انسان بودن شرط کامل برای زندگی درست است ن دین داری با تعصب غلط (2830)
 
الماسی
۱۳۹۶-۰۸-۰۷ ۱۸:۵۷:۴۶
هرچه حکومت در بین فرقه ها واقلیتها ومخصوصا اهل حقها تبعیض قایل شود در وحله اول حکومت اعتبارش را در دنیا از دست میدهد در وحله دوم تمام اقلیتها وگروهها که مورد تبعیض قرار میگیرند میشوند آتش زیر خاکستر بر علیه حاکمان وقت خودشان ،،،،، (2931)
 
احسان
۱۳۹۶-۰۸-۱۸ ۰۹:۳۹:۰۵
دین اسلام مذهب شیعه امیرمومنان علی(ع) دینی بر حق نزد خداوند بر حق پذیرفته شده و ادیانی که بر شیعیان علی(ع) دشمنی روا داشتند بدانند به زودی خبری عظیم دنیا را فرا خواهد گرفت پیامی از طرف صاحب خال برای کل ادیان بهدگوش باشند انتقام خون شیعیان گرفته میشود شک ننکند. (2932)
 
۱۳۹۶-۰۸-۳۰ ۰۸:۵۰:۱۸
دین اسلام به کوتاه کردن سبیل دستورداده درضمن دین اسلام اغلودرباره پیامبرها واولیاءالله هم نهی میکنه پس اینهابااسلام سنخیتی ندارند (2941)