تایید نجات بخشی سایر ادیان در شورای دوم واتیکان، سرآغاز نگاه تازه به اسلام و مسیحیت

دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات»، «آفتاب یزد» و «رسالت» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «جامعه شعارزده ما چه تفاوتی با جامعه‌ای ماده‌گرا و لائیک دارد ؟ متولیان اخلاق و انسانیت و عدالت، از این همه اختلاف فاحش طبقاتی دردشان نمی‌گیرد؟»، «عمره ایران تعطیل شد اما مادربزرگ اوباما از دومین زیارت عمره خود خشنود است»، «شعری سیاسی از افشین علاء»، «پزِ داشتن جامعه‌ای دینی، مسئولان را به رضایت از رفتار غیرصادقانه مردم کشانده است/ قصه مذهبی که برای برخی راه میانبر شده است!/ سوالات دینی، مصاحبه های استخدامی را به جایی برای فیلم بازی کردن و تمرین دروغ تبدیل کرده است»، «خادم ‌الحرمین الشریفین باید از اینکه مسلمان‌کشی می کند، خجالت‌زده باشد» و «کسی از بازگشت جنگجویان آلمانی داعش به خانه خوشحال نیست»

روزنامه های امروز کشور، عموما به انعکاس «نگارش متن توافقنامه هسته ای»، «درگذشت حسین قندی، استاد روزنامه نگاری»، «انتخابات مجلس» و «بحران یمن» پرداخته اند.

جامعه شعارزده ما چه تفاوتی با جامعه‌ای ماده‌گرا و لائیک دارد ؟ متولیان اخلاق و انسانیت و عدالت، از این همه اختلاف فاحش طبقاتی دردشان نمی‌گیرد؟
روزنامه اطلاعات که « آغاز نگارش متن توافق ایران و ۱+۵ با محوریت لغو تحریم ها » را به عنوان تیتر اصلی امروز برگزیده، عناوین « فرمانده سیاسی ـ نظامی گروهک انصارالفرقان به هلاکت رسید» و « شاهزاده سعودی: تحریک ایران درهای جهنم را به روی عربستان باز می کند » را نیز در صفحه اول برجسته ساخته است
یادداشت « ناسزای منزلت» که به قلم علیرضا خانی، در ستون «یادداشت سردبیر» منتشر شده، نگاهی داشته به سوانح رانندگی منجر به فوت سرنشینان چند اتومبیل فوق لوکس میلیاردی در تهران و به این بهانه، جولان ثروت‌های انباشته در دست قشری خاص در خیابان‌های شهر را می‌توان از زوایای گونه‌گون کاویده است.
در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «…. بی‌تفاوتی بسیاری از متولیان سیاسی و اخلاقی جامعه، در گرماگرم سیاست‌زدگی و نزاع‌های جناحی و حزبی و اقتدار طلبانه، از یکسو و سستی و کرختی بسیاری از اهل اندیشه و روبه انقراض گذاردن مصلحان اجتماعی، آفتی است که می‌تواند در قعر خواب‌آلودگی سیاستمداران و روشنفکران، دوقطبی‌تر شدن جامعه را تشدید کند…. در این جا پرسش این است که تفاوت جامعه ما با این همه شعاری که متولیان اخلاق‌گرایی و دین مداری می‌دهند، با جامعه‌ای ماده‌گرا و لائیک کدام است؟ چه طور این مظاهر اختلافات فاحش طبقاتی، از آدم‌هایی که در همین خیابان‌ها دنبال نان خشکی می‌‌گردند تا آنهایی که انگشترشان ـ به قول انوری ـ صد چو این‌ها را سال‌ها برگ و نواست، در کنار هم قرار می‌گیرند و زوزه مرکبِ اشرافی قلیلی از جامعه، بقیه مردم سالم و شریف را به استهزاء می‌گیرد، اما متولیان اخلاق و انسانیت و عدالت، دردشان نمی‌گیرد؟

تایید نجات بخشی سایر ادیان در شورای دوم واتیکان، سرآغاز نگاه تازه به اسلام و مسیحیت / در دنیای پیچیده کنونی هیچ عاملی غیر از دین نمی تواند به زندگی انسان معنا، ارزش و هدف ببخشد
در صفحه معارف روزنامه اطلاعات، بخش اول گفتگو با دکتر سید یحیی یثربی با عنوان « فیلسوف عقل گرا» در باب ابن سینا و عقلانیت سینوی و بخش دهم گفتار « تربیت و مربیان تربیتی» از آیت الله العظمی مجتبی تهرانی منتشر شده است. همچنین در مطلب اصلی این صفحه، گفتگوی منیره پنج تنی با با دکتر حسن قنبری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «خدا در اندیشه فیلسوفان غرب» منتشر شده است که در مقدمه آن آمده است: «هانس کونگ الهی دان، فیلسوف، منتقد مسیحی معاصر است که آثار مهم و متعددی در حوزه‌های دین‌پژوهی نگاشته است. یکی از مهم ترین آثار او کتاب «خدا در اندیشه فیلسوفان غرب» است که ترجمه ای است از عنوان اصلی کتاب با نام «Does God Exist: an Answer for Today». دکتر حسن قنبری این اثر را از متن انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. برای آشنایی بیشتر با افکار این دین پژوه معاصر و بررسی مهم‌ترین اثرش به سراغ مترجم کتاب رفتم و در این باره با او گفت و گو کردم.»
برای سرعت و سهولت در مرور این گفتگو، فرازهای مهم آن در بندهای ذیل آورده شده است:
– در سنت مسیحیت کاتولیک نجات یک باور مختص مسیحی است، به این بیان که عیسی مسیح تنها منجی است که هر انسانی صرفا از طریق او می تواند به نجات برسد، بنابراین تنها مسیحیت راه نجات است و دیگر ادیان به نجات رهنمون نمی شوند. کونگ به بیان خودش از ابتدای جوانی زمانی که در دانشگاه پاپی مشغول تحصیل بود، با این عقیده در چالش بود چرا که از منظر وی اساسا معقول نیست که خداوند فیض و نجات بخشی خود را منحصر در یک راه و یک دین کند، لذا از همان آغاز کونگ در اندیشه نوعی تکثر گرایی دست کم در بحث نجات برمی آید و در واقع همین بحث ایشان را به اندیشه وحدت ادیان و تقریب بین آنها می کشاند که در نهایت در شورای دوم واتیکان به عنوان مشاور پاپ توانست این عقیده، یعنی تایید نجات بخشی سایر ادیان را در شورا مصوب کند، به ویژه تاکید شد بر نجات بخشی اسلام و این سرآغاز نگاه تازه ای شد درباره رابطه اسلام و مسیحیت.
– همه ادیان مدعی نجات انسان اند و این امر در اسلام حتی پر رنگ تر است؛ با این بیان که در مسیحت نجات امری اخروی و آخرالزمانی است، در حالی که اسلام مدعی نجات دنیوی و اخروی است، در اسلام نجات با تلاش و کار خود انسان تحقق می یابد در حالی که در مسیحیت فیض و لطف خاص خداست.
– کونگ ضمن اینکه مبانی اصلی تفکر مدرن یعنی عقل گرایی جدید را قبول دارد، معتقد است که این تفکر پیامدهای منفی هم داشته است، از جمله اینکه تفکر مدرن انسان را موجودی تک ساحتی انگاشت و ساحت معنوی، احساسی و عاطفی انسان را نادیده گرفت. رسیدن به این نتیجه در آثار کونگ امری تدریجی است و نقطه شروع آن نقد و بررسی اومانیسم الحادی سارتر است که به عقیده کونگ نتیجه نگاهی تک ساحتی به انسان و انسانیت است. کونگ در تمام آثار بعدی خود این موضوع را مد نظر دارد و پیوسته جنبه های منفی تفکر مدرن را یادآور شده است، یکی از آثار منفی تفکر مدرن انواع رویکردهای الحادی است که کونگ در آثار مختلف خود به ویژه کتاب «خدا در اندیشه فیلسوفان غرب» به نقد آنها پرداخته است.
– در مسئله آمرزیدگی یا برائت گناهکاران در آیین کاتولیک عقیده بر این است که ایمان و عمل هر دو نقش دارند، اما در آیین پروتستان بر ایمان بدون نیاز به عمل تاکید می شود و یکی از نکات اصلی که موجب شکاف بین مسیحیت و پیدایش آیین پروتستان شد، همین موضوع بود.
– کونگ بارت موسس پارادایم پست مدرن الهیات مسیحی است، یعنی بارت کسی است که مانند دیگر الهی دانان جدید مسیحی نیاز به روزآمد کردن دین سنتی را احساس کرده و در صدد ارائه تفسیری و قرائتی جدید از دین مسیحی است. تا اینجا کونگ با بارت همدل و همسخن است، اما بارت برای تحقق این امر نوعی بازگشت به مسیحیت اولیه را پیشنهاد می کند که بر این اساس الهیات او را نو ارتدکسی دانسته اند، اما کونگ برای تحقق این امر به عقل مدرن مراجعه می کند و براخلاق به عنوان مبنای عقلی این کار تاکید می کند.
– از آنجا که کونگ معتقد است پیام اصلی عیسی در تاریخ پر فراز و نشیب دین مسیحی دچار انحراف شده است و باید آن را دوباره کشف و احیا کرد، او ندای بازگشت به مسیحیت واقعی را سر می دهد و در کتاب «مسیحی بودن» عمدتا به همین موضوع می پردازد. به زعم او مسیحی بودن همان انسان بودن است، زیرا هدف عیسی که همانا هدف خداست، چیزی جز تحقق انسانیت و برخورداری انسان ها از رفاه و آسایش نیست.
– به اعتقاد کونگ، در دنیای پیچیده کنونی هیچ عاملی غیر از دین نمی تواند به زندگی انسان معنا، ارزش و هدف ببخشد. کونگ به رغم پیشگویی کسانی که می گفتند دین در دنیای جدید ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد، نه تنها این پیشگویی ها تحقق نیافتند، بلکه نیاز به دین شدیدتر هم شده است، در نهایت نتیجه گرفت دینداری در دوره جدید به معنای انسان واقعی بودن است و انسان بودن به معنای پایبندی به اصول و معیارهای عام اخلاقی مشترک میاه همه ادیان و فرهنگ های مختلف است. در انسان گرایی جدید در تعریف انسان و نیز مولفه های انسانیت، تنها به عقل بشری تمسک می شود و جایگاهی برای دین و متون دینی قائل نیست بنابراین انسان مدرن کسی است که از عقل کافی برای سامان دادن امور زندگی خود برخوردار است . اما در مسیحیت سنتی انسان مسیحی است؛ یعنی مولفه های انسانیت را دین تعیین می کند، مثلا مسیحی کسی است که از دنیا دوری می گزیند ، حتی به جسم جود آسیب می رساند و… بر این اساس این تصور ایجاد شد که بین انسان بودن و مسیحی بودن تعارض وجود دارد کونگ در کتاب فوق در پی نفی این تعارض است و می خواهد نشان دهد که مسیحی بودن و انسان بودن در دنیای مدرن قابل جمع است.
– هدف از نوشتن کتاب «اسلام»، مقابله با نظریه برخورد تمدن ها است، کونگ در این کتاب می خواهد چهره واقعی اسلام را آن طور که خود مسلمانان تصور می کنند، نشان دهد لذا تصور آرمانی و تصور خصمانه غربی ها را کنار می زند و چهره واقع گرایانه ای را از اسلام به تصویر می کشد، این کار را ضمن بررسی پارادایم های شش گانه انجام می دهد؛ پارادایم جامعه اولیه، پارادایم اموی ها، عباسی ها، علما و تصوف، تجدد و پسا تجدد.
-هگل هم در فلسفه غرب از اهمیت زیادی برخوردار است و هم در الهیات مسیحی، هگل تجسم همه خدا انگاری فلسفی است و این ایجاب می کند که در بحث خدای فیلسوفان حتما به او پرداخته شود. ضمن اینکه تصویری که در خدا انگاری از خدا ارائه می شود، به نوعی در تقابل با خدای ادیان ابراهیمی قرار می گیرد.
– کونگ همه خدا انگاری را قبول ندارد و خدای مسیحی و کتاب مقدس را ترجیح می دهد و به طور کلی خدای فلاسفه را با خدای ادیان مقایسه و در نهایت خدای ادیان را ترجیح می دهد، هگل در فلسفه خود مباحث مهمی درباره ایمان مسیحی دارد؛ اما از منظر فلسفی، نه الهیاتی.
-های فویر باخ، کارل مارکس و فروید از بزرگان تفکر الحادی قرن بیستم هستند، همه انواع الحاد قرن بیست به نوعی ریشه در تفکر این سه نفر دارد؛ به عبارتی می توان گفت حاصل رویکرد الحادی به دین را که وجه غالب دین پژوهی مدرن است، باید در آثار این سه متفکر دید، بر همین اساس است که کونگ در نقد آنها تلاش کرده و بخش مهمی را به آنها اختصاص داده است.
-فویر باخ به نوعی استاد و پدر الحاد جدید است و فروید و مارکس پیرو او هستند، هرسه به نوعی تحلیل روانشناختی از منشا دین ارائه می دهند. فویرباخ منشا دین را آرزواندیشی بشر می دانست، با این بیان که انسان چون ناقص، محدود و ضعیف است آرزو داشت به جای نامحدودی وصل باشد، لذا در خیال خود موجودی موهوم را تصور کرد و فرافکنی کرد و نام آن را خدا گذاشت، فروید هم به همین سبک منشا ایده خدا را عقده های سرکوب شده جنسی می دانست و مارکس دین را افیون و تسلی بخش رنج های آدمی می دانست، و کونگ به تفصیل، همه اینها را نقد و بررسی کرده است.
– چنان که قبلا گذشت نگاه تک ساحتی به انسان از پیامدهای منفی تفکر مدرن است. پیش از کونگ متفکران اگزیستانسیالیست به این نکته اشاره داشته اند به ویژه هایدگر که یکی از منتقدان سرسخت انسان تک ساحتی و بی خانمانی آن در دنیای مدرن است. از نظر کونگ عقل مدرن تمام هستی و داشته انسان نیست بلکه ساحت عاطفی، معنوی، اخلاقی نیز باید ملاحظه شود و این از اشتباهات تفکر مدرن بود که ایـن ساحت ها را نادیده گرفت.
-کونگ از تجربه دینی به شکل معروف و مصطلح آن سخن نمی گوید، با عبارتی مانند شلایرماخر، جان هیک و دیگران که از تجربه دینی برای اثبات وجود خدا بهره می برند ، کونگ چنین نگاهی به تجربه دینی ندارد، اما درباب حقیقت دانستن همه ادیان قطعا کونگ کثرت گرا است و اخلاق را گوهر همه ادیان می داند و اگر کسی متخلق به اخلاق انسانی باشد، از نظر کونگ متدین است و فرقی نمی کند که به چه دینی متدین باشد.
– امروزه در مباحث فلسفه دین تصور خدا و نیز برهان‌های اثباتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که در این میان نگاه فلسفی به موضوع نقش ویژه ای دارد. به نظر می رسد کتابی به این جامعیت جایش خالی بود که برای دانشجویان و محققان قابل استفاده است. باید تأکید کنم نکته مهم این اثر همین است که نویسنده با تسلط کامل بر فلسفه غرب مفهوم خدا را در اندیشه فلاسفه جدید بررسی کرده و چکیده آرای فلسفی هر فیلسوف را آورده و نقد و بررسی کرده همچنین نگاهی هم به دیگر متفکرانی که شاید فیلسوف رسمی نباشند یا حتی عالمان تجربی که درباره خدا بحثی داشته اند، آورده است.
-مهمترین هدف موسسه «اخلاق جهانی» که کونگ در سال ۱۹۹۱ تأسیس کرده، پیشبرد گفتگو میان ادیان برای رسیدن به گفتگو میان تمدن ها و در نهایت صلح جهانی است که کارهای درخور و مهمی تاکنون انجام داده است و اکنون نیز در همین جهت فعالیت می کند.
-کونگ در راستای تحقق پروژه صلح جهانی خود به دنبال صلح بین ادیان است که این مهم تنها با گفت و گو و شناخت همدیگر محقق می شود. گفتگو میان ادیان تنها از طریق تاکید بر مشترکات انجام می شود که اخلاق از مهمترین اصول مشترک همه ادیان است. بر این اساس کونگ معتقد است که همه ادیان از اصول مشترک اخلاقی برخوردارند.

عمره ایران تعطیل شد اما مادربزرگ اوباما از دومین زیارت عمره خود خشنود است
در صفحه آخر این روزنامه و در خبری کوتاه آمده است: «مادربزرگ اوباما به حج عمره رفت»؛ در ادامه این خبر چنین آمده است: «مادربزرگ رئیس جمهوری آمریکا که در روستایی در شمال کنیا زندگی می‌کند امسال نیز توانست به زیارت خانه خدا برود. «ساره عمر» مادربزرگ باراک اوباما برای دومین بار در طول عمرش، به مکه مکرمه مشرف شد. وی که حدود ۹۰ سال سن دارد پس از انجام مناسک عمره، از نمایشگاهی با عنوان «السلام علیک ایها النبی» در محله نسیم مکه مکرمه بازدید کرد. خانم ساره عمر پیرزنی اهل روستای «کاگلیلا» در شمال کنیاست. این پیرزن کنیایی زیارت خانه خدا را آرزوی دوران کودکی خود اعلام کرد.»

شعری سیاسی از افشین علاء
اطلاعات در صفحه ۳ شعری سیاسی از « افشین علاء» با عنوان « درد دلی با حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «خاتم خوبان» منتشر شده که در آن آورده است:
چون بین بزرگان وطن فاصله افتاد
درلانه زاغان و زغن هلهله افتاد
ای دست خدا بر سر ما! دست شما را
چندی است که با حلقه خودفاصله افتاد
زیبنده‌تر از خاتم خوبان چه نگینی؟
آخرزچه رو خدشه درین سلسله افتاد
اولاد حسینید وحسن، کاش نبینیم
دربین دوفرزند پیمبرگله افتاد
هرقدرکه شدخاطرخاران وخسان جمع
زین تفرقه درجمع یلان ولوله افتاد
هیزم کش این آتش واین فتنه واین دام
زود است ببیند که خودش درتله افتاد!
ای قافله سالار! مدارای تو تا چند
با رهزن رندی که در این قافله افتاد
جزآشتی و مهر نخواهم ز تو چیزی
کی مثل منی درپی پول وپله افتاد
هم صحبتی خاتمی‌ات را چو ببینم
بر دامنم انگار که عمری صله افتاد
یاد من دل سوخته هم کن اگرت یاد
در وقت نماز شب و در نافله افتاد…

در این شماره روزنامه اطلاعات همچنین این مطالب منتشر شده است:
رئیس جمهوری :باید صدای واحد مسلمانان ، مقابله با خشونت، افراطی‌گری و ترور باشد
رئیس مجلس:اقدام نظامی عربستان در یمن، نتیجه‌ای جز آسیب به بدنه جهان اسلام نداشت
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: عمل به وعده‌ها در دولت فعلی تاکنون خوب بوده است
خطیب جمعه تهران: یمن، امروز مساله اول جهان اسلام است
خطیب نماز جمعه قم: سازمان های بین المللی در حمله عربستان به یمن، از ظالم دفاع کردند
جنتی: از ظرفیت فضاهای مجازی در مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان استفاده شود
ارامنه تهران اقدام دولت عثمانی در کشتار ارامنه را محکوم کردند
شاهزاده سعودی: تحریک ایران درهای جهنم را به روی عربستان باز می‌کند
بخش دوازدهم مقاله «یمن؛ ویتنام آل سعود/جنگ یمن و معادلات تازه در منطقه»
شهادت ۸ زائر عراقی در انفجار سامرا
«ابوعلاء العفری» سرکزده جدید داعش شد
سازمان ملل میانجیگری بین دمشق و مخالفان سوری را برعهده گرفت
اعتراضات مردمی علیه ادامه بازداشت شیخ علی سلمان بحرین را فرا گرفت

پُزِ داشتن جامعه‌ای دینی، مسئولان را به رضایت از رفتار غیرصادقانه مردم کشانده است/ قصه مذهبی که برای برخی راه میانبر شده است!/ سوالات دینی، مصاحبه های استخدامی را به جایی برای فیلم بازی کردن و تمرین دروغ تبدیل کرده است
روزنامه آفتاب یزد که در صفحه اول خود عناوین «زنجانی برخی دلارها را در خانه مخفی کرده!»، «عراقچی: نگارش متن توافق خوب پیش می رود» و « سید احمد علم الهدی: جان کری به ظریف گفته ای کاش ما نیز یک رهبر داشتیم» در سرمقاله ای با عنوان « آموزش ریاکاری!» به قلم مصطفی داننده به نقد حضور رونی کلمن قهرمان بدنساز آمریکایی در قطعه شهدای بهشت زهرا پرداخته و در بخشی از آن نوشته است: «هرچه گشتم تا وجه تشابهی میان این فرد و قطعه ای از بهشت زهرا که شهدای هشت سال جنگ تحمیلی در آن آرمیده اند پیدا کنم، به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدم. واقعا چرا این مجسمه عضله را در اولین گام حضور در ایران به بهشت زهرا بردند تا او به مقام شامخ شهدا ادای احترام کند؟ چرا پیش از این افراد مشهوری که در رشته های مختلف به ایران می آمدند را به بهشت زهرا نبردیم؟
قیمت بلیط کلاس های این قهرمان جهان، برگزاری کلاس برای بانوان بدنساز، هزینه آمدن کلمن به ایران و … باعث شده است تا مسئوان مربوطه با حل تمام این مسائل دست به چنین حرکاتی بزنند! تا از آن طریق تمام مشکات بوجود آمده حل شود. این فرهنگی است که سالها درکشور نهادینه شده است و بسیاری از مردم برای طی کردن راههای کوتاهتر از « مسیر ریا» وارد می‌شوند….
نگارنده همچنین نوشته است: «مردم فهمیده‌اند برای رسیدن به برخی از اهداف باید حتما یقه‌ای بسته داشته باشند. ماجرای رونی کلمن و قطعه شهدا نیز به همین معناست. کسانی که او را به بهشت زهرا (س) بردند تا به واسطه این حضور بتوانند کارها و برنامه‌های "قانونی" خود را پیش ببرند.
رسم ناخوشایندی است این رسم جاافتاده در میان ما؟ این نه در قشر ورزشکاران بلکه در تمام سطوح جامعه رواج دارد. نگارنده نیز اگر روزی به واسطه استخدام در شرکتی سوالهای گزینش در مورد مسائل مذهبی یا انجام مستحبات باشد، برای اینکه به هدف خود برسم، قطعا در پاسخ به این سوال که چند بار تاکنون به نمازجمعه رفته‌اید؟ می‌گویم من هرهفته در صفوف نمازجمعه در دانشگاه تهران حاضر می‌شوم. متاسفانه عده ای از ما یاد گرفته‌ایم که از مذهب به عنوان راه میانبر استفاده کنیم. متاسفانه در این راه مسئولان کشور نیز در تحقق این معنا کمک فراوانی می‌کنند. آنها برای اینکه نشان بدهند جامعه ما کاملا دینی است، از این رفتار غیرصادقانه مردم راضی هستند و هیچ اعتراضی به این رفتار نمی‌کنند یا به بیان بهتر باید گفت که خود آنها مسبب به‌وجود آمدن این رفتار شدند.
مذهب و دینداری به خاطر این رفتار دستمایه منافع شخصی افراد شده است و بزرگ ترین ضربه را به جامعه اسلامی ایران می‌زند. این روش باعث شده است تا بسیاری بیشتر از آنکه سعی کنند دینداری باطنی داشته باشند در تلاش‌اند تا اسلامی ظاهری داشته باشند.
واقعا برای استخدام در یک شرکت دولتی احتیاجی نیست حتما آن کارمند تمام مستحبات دین را جز به جز اجرا کند. یا اینکه ما مطمئن شویم که او در طول عمر شلوار لی پوشیده است یا خیر؟ بهتر است به جای اینکه او را مجبور به بازی کردن نقش یک دیندار کنیم، از تخصص و وجدان کاری او بپرسیم. قطعا ندانستن شکیات دین یا نرفتن هر هفته به نماز جمعه، هیچ تاثیری در روندکاری این فرد ندارد و تنها باعث می‌شود او دروغ گفتن و فیلم بازی کردن را بیاموزد.

در این شماره روزنامه آفتاب یزد همچنین این مطالب منتشر شده است:
حجت ااسلام صدیقی: « حق وتو قانون جنگل است
حسن روحانی در جمع فرهیختگان اندونزی: اسلام هرگز خود را به کسی تحمیل نمی کند
«ضرباتی کوبنده به بر پیکر جامعه»؛ ابتلای سطوح مدیریتی به بیماری دورویی
واکنش محکم نماینده ولی فقیه در استان گلستان در خطبه های نماز جمعه گرگان: مردم استان گلستان امام(س) و بیت ایشان را از جان و دل دوست دارند/ خداوند کسانی را که اقدامات تفرقه انگیز انجام می دهند، هدایت کند

خادم ‌الحرمین الشریفین باید از اینکه مسلمان‌کشی می کند، خجالت‌زده باشد
روزنامه رسالت که عبارت « طیب نیا: مردم انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد» را به عنوان تیتر اصلی امروز برگزیده، عناوین « چرا عربستان به مسلمان کشی در یمن ادامه می دهد ؟»، « تقسیم بندی دانشگاه ها به ۹ منطقه» و « سوغات رسانه ملی از سفر کاروان راهیان نور» را نیز در صفحه اول برجسته ساخته است، از قول حداد عادل نوشته است: «عربستان سعودی، امروز به رژیمی مسلمان‌کش تبدیل شده است.
غلامعلی حدادعادل در خصوص اقدام عربستان سعودی در اعلام آتش‌بس و نقض آن و حمله دوباره به یمن اظهار داشت: هم تعجب می‌کنیم و هم تأسف می‌خوریم و تصور ما این است همان‌طور که به رژیم صهیونیستی رژیم کودک‌کش گفته می‌شود، باید به رژیم سعودی نیز رژیم مسلمان‌کش بگوییم. افرادی که خود را خادم ‌الحرمین الشریفین می‌نامیدند، باید از اینکه مسلمان‌کشی می‌کنند و به‌عنوان یک رژیم مسلمان‌کش در جهان معرفی می‌شوند، خجالت‌زده باشند.

کسی از بازگشت جنگجویان آلمانی داعش به خانه خوشحال نیست
رسالت در صفحه «دیپپلماتیک» خود در یادداشتی با عنوان : « بازگشت تکفیری ها به آلمان» علی عالمی، بازگشت گروه های سلفی و تکفیری وابسته به داعش و النصره به کشور آلمان را به عنوان یکی از اصلی ترین نگرانی های دولت و شهروندان آلمانی دانسته و نوشته است: « ….شمار روزافزون تروریست‌هایی که از مناطق جنگی و از جبهه های داعش به آلمان باز می گردند شدیدا شهروندان آلمانی را ناآرام کرده است. بر اساس جدیدترین نظرسنجی که موسسه "یوگو" برای روزنامه "دی ولت" انجام داده است، ۸۲ درصد شهروندان این کشور خطری که از جانب اتباع آلمانی که از مناطق جنگی به کشور خود باز می گردند ایجاد می شود را بسیار بالا ارزیابی می کنند…. آنچه مسلم است اینکه شمار اتباع آلمانی که به مناطق بحرانی در عراق و سوریه سفر می کنند مرتبا در حال افزایش است. تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد آن ها حدود ۵۵۰ نفر بود و در اوایل مارس گذشته تعداد این افراد به حدود ۶۵۰ نفر افزایش یافت. این تروریست ها از گروه سلفی ها در آلمان استخدام می شوند.نهاد فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان شمار سلفی ها در آلمان را حدود ۷۳۰۰ نفر ارزیابی کرده است که همچنان تعداد آن ها رو به افزایش است. بر اساس اطلاعات این نهاد امنیتی در آلمان شمار این گروه افراطی در عرض چهار سال تقریبا در این کشور دو برابر شده است

دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات»، «آفتاب یزد» و «رسالت» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «جامعه شعارزده ما چه تفاوتی با جامعه‌ای ماده‌گرا و لائیک دارد ؟ متولیان اخلاق و انسانیت و عدالت، از این همه اختلاف فاحش طبقاتی دردشان نمی‌گیرد؟»، «عمره ایران تعطیل شد اما مادربزرگ اوباما از دومین زیارت عمره خود خشنود است»، «شعری سیاسی از افشین علاء»، «پزِ داشتن جامعه‌ای دینی، مسئولان را به رضایت از رفتار غیرصادقانه مردم کشانده است/ قصه مذهبی که برای برخی راه میانبر شده است!/ سوالات دینی، مصاحبه های استخدامی را به جایی برای فیلم بازی کردن و تمرین دروغ تبدیل کرده است»، «خادم ‌الحرمین الشریفین باید از اینکه مسلمان‌کشی می کند، خجالت‌زده باشد» و «کسی از بازگشت جنگجویان آلمانی داعش به خانه خوشحال نیست»بررسی مطبوعات/ ‌شنبه ۵ اردیبهشت (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.