صادقی: بخش‌های خصوصی دین که تبدیل به قانون نشده‌اند، الزام قانونی ندارند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «پروژه اسلام لیبرال اردوغان، شاه‌مهره غرب برای مداخله نرم‌ در«خاورمیانه جدید» بود/دکترین«تنش صفر» ترکیه با آغاز بهار عربی به سیاست مداخله مستقیم در بحران و پروژه امپراتوری عثمانی نوین تبدیل شد»، «جلوه رحمانیت پیامبر با جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) به دنیا نشان داده می شود»، «سومین تلاش دولت برای رسمی‌شدن فعالیت‌های همسریابی، روی دوش تبیان سازمان تبلیغات/ برای این سامانه ولایت‌مداری، میزان تقید مذهبی، مرجع تقلید، گوش‌کردن به موسیقی و اعتقاد به استفاده از ماهواره مهم است»، «قانون مورد تایید شورای نگهبان، اسلامی و برآمده از دین است/بخش های خصوصی دین که تبدیل به قانون نشده‌اند، الزام قانونی ندارند/بخش های نمایان خودرو، حریم عمومی و بخش‌های مخفی مثل داشبورد یا صندوق عقب، حریم خصوصی است»، «طرز تفکر اشتباه نگاه به سن، مذهب و رنگ پوست بازیکنان فوتبال باید یک‌بار برای همیشه به کناری گذارده شود/با پوشش نامناسب یا نمایش خالکوبی ضربه زننده به فرهنگ برخورد نکنید، برخورد می کنیم»

روزنامه شرق در تیتر اصلی خود، به آنچه «افشاگری ترکان» نامیده است، پرداخته و عبارت « ٣۵ میلیارد دلار بدهی دولت احمدی‌نژاد» را برجسته ساخته است. در صفحه اول عناوینی همچون: «وزیر دادگستری درباره پرونده بابک زنجانی: پول رفته با اعدام زنده نمی‌شود»، «لایحه دولت برای شفافیت انتخابات به روایت وزیر کشور/حسابرسی منابع مالی نامزدها»، «ابراز نگرانی مرتضی الویری از خرید غیر مستقیم رأی‌ها» و «در غیاب بقایی، رحیمی و مرتضوی، آیین رونمایی از «یکتا» برگزار شد/احمدی‌نژادی‌ها بدون احمدی‌نژاد» به چاپ رسیده اند.

این شماره از روزنامه شرق در ۲۰ صفحه و به همراه ویژه نامه ۱۶ صفحه ای «سند هویت ملی» به مناسبت رونمایی از مجموعه ۲۰ جلدی «تاریخ جامع ایران» منتشر شده و با آثار و گفتاری از: سیدکاظم موسوی‌بجنوردی، علی یونسی، فتح‌الله مجتبایی، صادق سجادی، محمود جعفری‌دهقی، تورج دریایی، اصغر دادبه، منصوره اتحادیه، حسن رضایی‌باغ‌بیدی، روزبه زرین‌کوب، علی میرانصاری، علی آل داوود، کارلو چِرِتی، زهره زرشناس، علی بهرامیان و سیامک ادهمی به علاقمندان ارائه گردیده است.

پروژه اسلام لیبرال اردوغان شاه‌مهره غرب برای مداخله نرم‌ در«خاورمیانه جدید» بود/دکترین«تنش صفر» ترکیه با آغاز بهار عربی به سیاست مداخله مستقیم در بحران و پروژه امپراتوری عثمانی نوین تبدیل شد
در صفحه «جهان» یادداشت «چه‌کسی حباب اردوغان را شکست» به قلم اردلان صالح‌پور منتشر شده و نگارنده، حزب حاکم «عدالت و توسعه» را بازنده اصلی و حزب «دموکراتیک خلق‌ها» را پیروز واقعی این انتخابات برشمرده است. این یادداشت در صدد است دلیل یا دلایل شکست حزب اردوغان را یافته و اموری را که اردوغان با این نتیجه از انجام آن باز می ماند را تجمیع کند. در این یادداشت آمده است:
«عاقبت، انتخابات پارلمانی ترکیه برگزار شد، اما نشانی از سخنرانی در بالکن نبود؛ «احمد داوود اوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه، در رجزخوانی پیشاانتخاباتی گفته بود: سخنرانی پیروزی‌مان را مثل انتخابات گذشته از بالکن بزرگ ساختمان مرکزی حزب برگزار می‌کنیم. به احتمال زیاد شوک ناشی از نتایج انتخابات، حداقل چندین هفته و شاید چندین ماه ادامه خواهد داشت. حزب حاکم «عدالت و توسعه» بازنده اصلی و حزب «دموکراتیک خلق‌ها» نیز با گذر از حد نصاب انتخاباتی ١٠ درصد، پیروز واقعی این انتخابات بود.

این شکست و پیروزی را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟ آیا صرف آرای بالای کردها و چپ‌ها و مخالفان اردوغان به دموکراتیک خلق‌ها، او را زمین‌گیر کرد یا تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای یا اینکه ترک‌تازی اردوغان در مقام پاشای امپراتوری نوین عثمانی؟ آیا اصلا پس از ١٣ سال زمامداری یک‌طرفه حزب، چنین نتیجه‌ای بد است؟ بی‌گمان نمی‌توان یک فاکتور مشخص و نهایی را برای این شکست در نظر گرفت، اما می‌توان رد نشانه‌های لولایی را یافت که درِ شکست این حزب بر پاشنه آن می‌چرخد.
فراز پاشای تازه عثمانی
بگذارید با این جمله گزارش مجله اکونومیست شروع کنم که دو هفته پیش از انتخابات ترکیه و با تیتر «چرا باید ترک‌ها به کردها رأی دهند»، منتشر شد: «اردوغان در لیبرالیزه‌کردن اقتصاد و کشورش شکست خورد… رشد اقتصادی بسیار کند شده، لیره ترکیه زیر فشار است و صاحبان سرمایه نگران یک بحران پیش‌بینی‌‌پذیر در آینده هستند». می‌توان از این تحلیل این‌گونه نتیجه گرفت که بازیگران جهانی و منطقه‌ای به اردوغان و حزبش پشت کرده‌اند و در یک توطئه حساب‌شده می‌خواهند پشت این لیبرال- محافظه‌کار را به خاک بمالند. با این وصف غرب احیانا درصدد حمایت از جریان ملی‌گرا و سکولار مقابل است و البته استفاده از کارت کردها علیه او؛ چیزی که اردوغان بیش از دو سال است که با دم ‌و دستگاه تبلیغاتی خود در آن می‌دمد. اما آن‌روی سکه و حتی پیش از این دوسال، اتفاق‌های بسیاری افتاده است؛ پروژه اسلام لیبرال اردوغان حکم شاه‌مهره غرب برای مداخله به اصطلاح نرم‌تر در «خاورمیانه جدید» را داشت. آنها همه حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را پشت این پروژه و به رهبری اردوغان سرمایه‌گذاری کردند. اقتصاد کشور رشد کرد، لیره ترکیه جان گرفت و مسلمان‌های لیبرال کراوات‌زده در اجلاس‌های اقتصادی- ایدئولوژیک بین‌المللی جای ژنرال‌های عبوس ارتش را گرفتند و بر صندلی سوگلی‌های چنین مجالسی تکیه زدند. ترکیه با دکترین تنش صفر در منطقه و اعتمادبه‌نفس روزافزونش، تبدیل به بازیگر یکه‌تاز منطقه شد.
بهار عربی و دومینوی سقوط دولت‌های کشورهای متحد منطقه‌ای شروع شد و عقربه دکترین تنش صفر، بر مدار سیاست مداخله مستقیم در بحران خاورمیانه چرخید. روند شروع این سیاست هم‌زمان بود با اوج امیدواری مردم منطقه به رهایی از دیکتاتورها. ترکیه با مداخله مستقیم خود در وضعیت کشورهای درگیر بحران، دورنمای پیشرفت و غرور اسلامی-ترکی خود را به آنها نشان می‌داد. در چنین بزنگاهی و با پشتوانه اقتصاد روبه‌رشد، و حمایت‌های سیاسی-نظامی بین‌المللی، پروژه تنش صفر آشکارا تبدیل به پروژه امپراتوری عثمانی نوین شد. …. اردوغان دیگر نه در هیبت مسلمانی لیبرال و بازیگری مقیّد به قانون اساسی، که در شمایل پان‌ترکی جسور و تمامیت‌خواه ظاهر شد که در هرچه بود دست بُرد تا از کابوس قرن بیست‌و‌یکمی خاورمیانه، به موقعیت سیاسی-ایدئولوژیک و حتی جغرافیایی پیش از جنگ جهانی اول بازگردد. به یُمن این پیشرفت، کاخ عظیمی برای خود ساخت و به سبک «پاشاهای عثمانی»‌ از میهمانان و هیأت‌های خارجی دعوت به‌عمل می‌آورد. کار تا اجباری‌کردن «آموزش زبان و رسم‌الخط عثمانی» در مدارس هم پیش رفت: تربیت نسل تازه‌ای از فرزندان امپراتوری، به سیاق سریال‌های پایان‌خوش نسخه ترکی آن.
فرود رئیس‌جمهور همه‌کاره
اما راه اردوغان و حزبش از دل پیچیدگی‌ها و شکست جغرافیای برآمده از پیمان‌های سور و لوزان، حبابی‌بودن بخشی از توسعه اقتصادی و سیر نزولی و کند آن، به‌‌ویژه بعد از ٢٠١٢، آمارهای صعودی نرخ بیکاری و برخورد سخت با نهادهای مدنی و جامعه مطبوعات، نه‌تنها به پیروزی نینجامید، بلکه او را در ورطه شکست‌های پی‌درپی انداخت: خود، خانواده و حزبش در فساد اقتصادی و امنیتی گسترده‌ای فروغلتیدند، به سانسور هرچه بیشتر مطبوعات روی آورد و به‌تنهایی درصدد یکه‌تازی برآمد؛ از تعیین خبر زیرنویس فلان شبکه تلویزیونی و انتخاب یک‌به‌یک نامزدهای مجلس گرفته تا جمع‌کردن سروته ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری در دوره خودش. پروژه صلحی که این‌همه با آن مانور داد، به سنگ محک کوبانی برخورد؛ با وجود همبستگی منطقه‌ای و جهانی با مدافعان کوبانی، اردوغان و حزبش آشکارا اعلام کردند برای آنها، مدافعان کوبانی و داعش در یک جبهه تروریستی هستند؛ البته چنین نام‌گذاری‌ای پیشاپیش حامل یک دروغ مضاعف بود: نه داعش، که جبهه کوبانی برای آنها تروریست بود. حمایت‌های آشکار و نیمه‌آشکار حزب عدالت و توسعه از داعش، و هیزم آتش‌افزای جنگ داخلی سوریه شدن، کار را برای سیاست منطقه ترکیه بسیار آشفته کرد. سرکوب خونین قیام‌های مردمی کردستان برای حمایت از کوبانی نیز کار آنها را در کردستان یک‌سره کرد. در انتخابات پیشین از ١١ نماینده دیاربکر، شش نفر متعلق‌به حزب عدالت و توسعه بودند و در انتخابات این استان تنها به یک کرسی بسنده کردند. هیچ کشور همسایه‌ای نیز وجود ندارد که بر مدار دکترین پیشین تنش صفر سیر کند؛ همه و هریک بر سر یک یا چند موضوع با ترکیه در تنش‌اند.
شکست اردوغان در بازی متقابل با جوان حاضرجواب کُرد، «صلاح‌الدین دمیرتاش»، از سال پیش آغاز شد؛ در همان انتخابات ریاست جمهوری‌ای که نزدیک ١٠ درصد آرا را کسب کرد. در تمام این یک سال، دمیرتاش بارها و بارها او را به باد سخت‌ترین انتقادات گرفت و توانست در هیأت مبارزه‌طلبی جسور حاضر شود و کمپین ضداقتدارطلبی اردوغان را به پیش برد. دمیرتاش در پاسخ به پرسش «برادرت کجاست؟» گفت: «برادرم در جبهه «شنگال» با تروریست‌هایی می‌جنگد که اردوغان و حزبش آنها را فرستاده و تسلیح کرده‌اند…. »

جلوه رحمانیت پیامبر با جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) به دنیا نشان داده می شود
در صفحه «هنر»، خبر برگزاری جشنواره محمد(ص) در فصل زمستان بازتاب یافته و چنین روایت شده است:
«ساخته‌شدن فیلم‌هایی که سعی داشته چهره پیامبر اسلام(ص) را خدشه‌دار کند یا انتشار کاریکاتورهایی که مسلمانان را در تمامی دنیا به خشم آورد، بخشی از اتفاقاتی است که مسئولان برگزاری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) را بر آن داشته تا فراخوانی بین‌المللی برای حضور تمامی هنرمندان از سراسر دنیا منتشر کنند تا حقیقت و وجه رحمانی چهره حضرت محمد(ص) را با هنرشان به تمامی دنیا نشان دهند.
در ابتدای نشست جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص)، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی (معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، با اشاره به فتنه‌های دشمن در خدشه‌دارکردن چهره حضرت محمد(ص) گفت: «تقاضای ما این است که هنرمندان با مشارکت در این جشنواره، چهره حقیقی پیامبر صلح را به نمایش بگذارند و ما از فیلم‌سازان بزرگ و نام‌آشنایی مثل آقایان حاتمی‌کیا، مجیدی و… انتظار داریم که در این جشنواره همراه باشند. قصد ما از برگزاری این جشنواره این است که به تمام دنیا نشان دهیم که جلوه رحمانیت پیامبر چیست.»
در ادامه این نشست، مهدی حقیقی، دبیر جشنواره، نیز از ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در جشنواره از طریق پایگاه اینترنتی جشن خبر داد و افزود: «علاقه‌مندان می‌توانند علاوه‌بر نام‌نویسی در سایت، آثارشان را به آدرس خیابان حافظ، خیابان خارک، خیابان هاشمی‌فر، پلاک ١۵ ارسال کنند و آدرس دبیرخانه به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد».او ادامه داد: «این جشنواره متعلق به ملت ایران است و شرکت برای همه آزاد است. قطعا اهمیت این جشنواره در بعد بین‌المللی آن است و سعی نداریم تا یک جشنواره ملی یا کشوری برگزار کنیم»
حقیقی آخرین مهلت ارائه آثار را پایان مهر ٩۴ اعلام کرد و افزود: «جشنواره از چهارم تا هفتم دی ٩۴ برگزار خواهد شد و هم‌زمان با میلاد پیامبر(ص)، اختتامیه جشن را برگزار خواهیم کرد. ارگان‌های بسیاری نیز تا کنون آمادگی‌شان را برای مشارکت در برگزاری جشنواره اعلام کرده‌اند و ما در حال بررسی هستیم تا به بهترین شکل ممکن این مشارکت‌ها را داشته باشیم». دبیر جشنواره با تأکید بر اینکه از فیلم‌سازان بزرگ ایران انتظار حضور در این جشنواره را دارد، گفت: «تجلیل از فیلم‌سازانی که در ٢٠ سال گذشته درخصوص قرآن و عترت فعالیت کرده‌اند و پاسداشت تلاش آنها، یکی از بخش‌های جشنواره و همچنین برگزاری نشست‌های چگونگی تولید فیلم قرآنی از دیگر بخش‌های این جشنواره خواهد بود». او از ساماندهی جشنواره طی ماه‌های آینده خبر داد و اینکه جزئیات بیشتر درباره جشنواره متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

سومین تلاش دولت برای رسمی‌شدن فعالیت‌های همسریابی، روی دوش تبیان سازمان تبلیغات/ برای این سامانه ولایت‌مداری، میزان تقید مذهبی، مرجع تقلید، گوش‌کردن به موسیقی و اعتقاد به استفاده از ماهواره مهم است
در صفحه «جامعه» شرق و ذیل عنوان «تبیان، پیمانکار دولتی همسان‌گزینی شد»، به تلاش های دولت گذشته در خصوص راه اندازی سامانه همسریابی اشاره شده و افق ها و اهداف سومین تلاش بررسی می شود. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:
«معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، روز گذشته خبر از رونمایی سامانه همسان‌گزینی داد؛ سامانه‌ای که به‌گفته مسئولان این معاونت می‌تواند سالانه منشأ صد هزار ازدواج در کشور شود و بدون دخالت افراد مجرد، از سوی واسطه‌هایی تعیین‌شده اداره می‌شود.

مهم‌ترین نکته در رابطه با این سامانه، دولتی‌بودن آن است، که تازگی ندارد چراکه اولین تلاش‌ها برای تأسیس سامانه‌ای دولتی برای همسان‌گزینی به سال ١٣٨٧ و اقدامات سازمان ملی جوانان برمی‌گردد. پس از شکست اولیه این طرح، سازمان ملی جوانان طرحی را به دولت برد تا بتواند بازهم با ایجاد سامانه‌ای، فرایند همسر‌گزینی در فضای مجازی را مدیریت کند، که این طرح هم در گذر زمان محکوم به شکست شد. حالا معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با واگذاری همسرگزینی دولتی به سایت تبیان، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، گام سوم تلاش دولت برای رسمی‌شدن فعالیت‌های همسریابی در فضای مجازی طی سال‌های اخیر را برداشته است. این اتفاق در شرایطی است که نحوه مواجهه دولت و برنامه‌ریزان اجتماعی و فرهنگی طی سال‌های اخیر با مراکز مجازی همسریابی همواره با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه بود. رویکرد دولت و قوه‌قضائیه در ابتدا فیلترینگ این سایت‌ها بود، پس از آن دربرگیرندگی و استقبال برخی کاربران اینترنتی در ایران، باعث شد، دولت اقدام به صدور مجوز فعالیت به سایت‌ها کند، تا با این کار مانع سوءاستفاده و سوء‌برداشت در میان مخاطبان سایت و گردانندگان آنها شود. اما رشد قارچ‌گونه سایت‌های همسریابی و انجام فعالیت‌هایی مغایر با هدف همسریابی، باعث شد حتی دولت نیز در مواجهه با این سایت‌ها دچار سردرگمی شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد، این سردرگمی باز زمینه‌ساز ورود دولت به مقوله همسریابی در فضای مجازی با پیمانکاری نهادی شبه‌دولتی شده است.
درهمین‌رابطه محمود گلزاری در مراسم رونمایی از سامانه طرح ملی همسان‌گزینی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد، افزود: …. مهم‌ترین چالش‌های ازدواج در کشور را بی‌رغبتی در تشکیل خانواده در جوانان، همسریابی، مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج، مداخله‌های بعد از ازدواج، آداب و رسوم مشکل‌آفرین، نارسایی و کمبود‌های قانونی و مدیریت بعد از طلاق دانست و گفت: مهم‌ترین دلیل تأخیر در ازدواج در پسران، مشکلات معیشتی به‌خصوص اشتغال است. همچنین حساسیت‌های فرهنگی، اجتماعی و … دلایل دیگر بی‌رغبتی پسران به ازدواج است. گلزاری ادامه داد: دختران نیز به دلیل کسب موقعیت‌های اجتماعی و تحصیلات، از ازدواج غافل شده‌اند. وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای بعد از طلاق جوانان گفت: درحال‌حاضر ۶۰ درصد طلاق‌ها در سنین زیر ۳۰سال رخ می‌دهد و ما باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. گلزاری، موضوع ازدواج در کشور را موضوعی حیاتی دانست و افزود: متأسفانه سن تجرد بالا رفته و در همه شهرها شاهد بالارفتن سن ازدواج هستیم. بنابراین ۲۰ سال پیش باید ایجاد سامانه همسان‌گزینی را در دستور کار خود قرار می‌دادیم. معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در سامانه همسان‌گزینی از روش‌های اسلامی و ایرانی برای پیداکردن همسر مناسب استفاده شده است، گفت: این سایت با همکاری مؤسسه تبیان راه‌اندازی شده و همچنین امروز مراسم آغازبه‌کار مراکز تخصصی مشاوران ازدواج و تحکیم خانواده با همکاری سازمان روان‌شناسی را شاهد خواهیم بود. گلزاری با اشاره به انتقاداتی که به سایت همسان‌گزینی شده است و آن را سایتی دولتی برای ورود به مسائل خصوصی مردم یا سایت صیغه‌یابی دولتی و … عنوان کرده‌اند، گفت: این سایت، سایت معرفی دختران و پسران به هم نیست بلکه در این سایت واسطه‌های ازدواج که مورد اعتماد خانواده‌ها هستند؛ مانند روحانیون، استادان دانشگاه و پزشکان مورد اعتماد خانواده‌ها حضور دارند و اطلاعات افراد به معتمدان داده می‌شود تا گزینه‌های مناسب برای جوانان پیدا شود. درواقع این شبکه اجتماعی معتمدان ازدواج است….
بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد، برای ثبت‌نام واسطه‌ها، شرط خاصی جز مجردنبودن وجود ندارد.
سامانه چه اطلاعاتی از مجرد‌ها می‌خواهد؟
گشت‌زنی خبرنگار «شرق» در این سامانه نشان می‌دهد، سامانه در ١٠ مرحله اطلاعاتی از فرد می‌خواهد که پیش‌شرط ثبت‌نام است. در این سامانه، پنج بخش اول شامل اطلاعات تماس، فردی، تحصیلی، خانوادگی و شغلی است، اما در ادامه، این سامانه اطلاعاتی از فرد می‌خواهد که در نوع خود جالب است. در بخش اطلاعات اقتصادی، وضعیت درآمدی فرد، داشتن ماشین شخصی، داشتن منزل شخصی، وضعیت مسکن، نام اتومبیل، تعداد افراد تحت‌تکلف و میزان پس‌انداز فرد پرسیده شده است. در ادامه، در بخش اطلاعات توانایی‌ها، مهارت‌های علمی، فرهنگی، فنی، ورزشی و سرگرمی‌ها پرسیده شده است و در قسمت سرگرمی‌ها، صله‌رحم، مطالعه، کار با اینترنت و سفر به‌عنوان مصادیق سرگرمی‌ها معرفی شده است. بخش اطلاعات جانبی اما سؤالات متفاوتی دارد. در ابتدا از فرد پرسیده می‌شود دارای چه گرایش سیاسی‌ای است، پس از آن سؤال می‌شود مرجع تقلید شما کیست، اهل گوش‌کردن به موسیقی هستید و گزینه ولایت‌مداری که سه پاسخ دارد، هستم، نیستم و میانه. در ادامه، اعتقاد به استفاده از ماهواره، سیگار و قلیان، ملاقات در خارج از خانه، تمایل به اقامت در خارج از خانه و میزان تقید مذهبی از فرد پرسیده می‌شود.»

قانون مورد تایید شورای نگهبان، اسلامی و برآمده از دین است/ بخش های خصوصی دین که تبدیل به قانون نشده‌اند، الزام قانونی ندارند/ بخش های نمایان خودرو، حریم عمومی و بخش‌های مخفی مثل داشبورد یا صندوق عقب، حریم خصوصی است
سخنان دیروز حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در جمع نمازگزاران و پرسنل ستاد قوه قضائیه، در صفحه «جامعه» منعکس شده و با عنوان «موبایل، داشبورد و صندوق عقب ماشین حریم خصوصی است»، خودنمایی می کند. صادقی به این نکات پرداخته است:
-در حریم خصوصی نه تنها سرک‌کشیدن و تعقیب آن مجاز نیست، بلکه مجازاتش هم جایز نبوده و صرفا باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد. از آن سو هم باید در حریم عمومی دقیق عمل کرده و مراقبت کنیم خدشه‌ای به آن وارد نشده و طبق قانون پیگیری کرده و در صورت لزوم مجازات‌های قانونی را اعمال کنیم.
– قوانین ما همه باید اسلامی باشد و بسیار هم سعی شده تا قوانین اسلامی باشد، به عبارت دیگر اگر گفتیم قصد اجرای شریعت را داریم منظور آن شریعتی است که تبدیل به قانون شده و در مسیر مشخص خود مصوب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است و دولت هم باید همه آن را اجرا کند. در دستگاه قضائی و محاکم هم همین کار را انجام می‌دهیم؛ یعنی قانون را اجرا می‌کنیم، منتها قانون ما اسلامی و برآمده از دین است.
– کسی نباید بگوید قانون را اجرا می‌کنیم، اما شریعت را اجرا نمی‌کنیم؛ چراکه اساسا این سخن نادرست بوده و نباید میان قانون و شریعت در حکومت اسلامی تفکیک قائل شد. مجموعه قوانین ما همه شرعی هستند، به خاطر اینکه قوانین از طریق شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت غیرمستقیم به تأیید ولی‌فقیه می‌رسند، همگی شرعی هستند و از شریعت جدا نیستند.
– برداشت‌های شخصی افراد از دین خطرناک و نادرست است. افرادی که متصدی هر مسئولیتی هستند نباید برخورد سلیقه‌ای کنند و همچون یک مجتهد نظر داده و بگویند من می‌خواهم این‌گونه دین را فهمیده و اجرا کنم؛ چراکه این رفتار غلط بوده و اگر چنین باشد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. باید آن برداشتی از دین که تبدیل به قانون شده، اجرا شود، قانون ما قانون دینی است و وقتی آن قانون اجرا می‌شود در واقع هم قانون و هم دین، هر دو اجرا شده است.
– آن بخشی از دین که تبدیل به قانون نشده و مثلا بخش‌های خصوصی دین هست و هر شخصی ملزم است برای خودش آن را اجرا کند، الزام قانونی به همراه ندارد؛ همچون احکام مربوط به ارتباط شخص با فرزندان در حوزه تربیتی یا ارتباط فرد با خود یا خدا که تبدیل به قانون نشده‌اند.
– تعزیر بر اساس گناهان در ید حاکم است و حاکم می‌تواند شخص گناهکار را تعزیر کند. باید به این نکته توجه کرد آن گناهی که علنی می‌شود و جنبه عمومی و اجتماعی پیدا می‌کند، باید توسط حاکم برخورد و تعزیر شود؛ ولی اگر کسی در نهانخانه خودش تخلفی مرتکب شده و گناهی کرده است، معنایی ندارد کسی به دنبال اکتشاف آن برود؛ چراکه پرسش و جست‌وجوی آن جایز نبوده و شرعا حرام است. بر همین اساس جست‌وجو از گناهان خانه مردم یا حریم‌های خصوصی مردم صحیح نیست، کسی حق ندارد به حریم خصوصی افراد از جمله موبایل‌ها وارد شود.
– بعضی‌ها به غلط می‌گفتند کل ماشین حریم خصوصی است؛ ولی درست آن است که آن بخشی از خودرو که نمایان است و در معابر دیده می‌شود، جزء حریم عمومی حساب می‌شود و آن بخش‌هایی که خودبه‌خود مخفی است، مثل داشبورد یا صندوق عقب، حریم خصوصی محسوب می‌شود و پلیس یا همکاران قضائی اگر تخلف مشهودی را در خودروها دیدند، باید جلوگیری و برخورد کنند و اگر مشهود و مشاهده‌پذیر نبود، نباید تجسس کنند.
– حضرت امام (ره) در پیام هشت ماده‌ای خود که اوایل انقلاب آن را صادر فرمودند به زیبایی بر این موارد تأکید کرده‌اند. به‌عنوان نمونه ایشان فرمودند اگر کسی با مجوز قضائی به منظور بررسی مسائل امنیتی برای بازرسی از منزل ضدانقلابی که احیانا قصد بمب‌گذاری دارد ورود کرد، اما در کنار آن، جرائم و تخلفات دیگری را مشاهده کرد، حق ندارد آن جنبه دیگر را در تعقیب قضائی قرار دهد؛ ولی باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند.

طرز تفکر اشتباه نگاه به سن، مذهب و رنگ پوست بازیکنان فوتبال باید یک‌بار برای همیشه به کناری گذارده شود/ با پوشش نامناسب یا نمایش خالکوبی ضربه زننده به فرهنگ برخورد نکنید، برخورد می کنیم
در صفحه ورزشی شرق، عنوان «نه به مذهب بازیکن کاری دارم، نه رنگ پوستش» به نقل کی‌روش منعکس شده و آمده است:
«در شرایطی که تیم ملی آماده می‌شود اولین بازی‌اش در راه رسیدن به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه را برگزار کند، کی‌روش تردید زیادی برای استفاده از بازیکنانش ندارد….
کی‌روش در نشست خبری پیش از مسابقه با تیم ترکمنستان گفته است: «وقتی شما رقابت‌هایی چون انتخابی جام جهانی را آغاز می‌کنید چیزی که اهمیت دارد کسب سه امتیاز است. مهم است که سه امتیاز را بگیریم. اگر به سن، مذهب و رنگ پوست بازیکنان نگاه کنیم، اشتباه است، باید این طرز تفکر را یک‌بار برای همیشه در فوتبال ایران کنار بگذاریم…»

و در همین حال در همان صفحه، عنوان «تأکید فدراسیون فوتبال به برخورد با خالکوبی بازیکنان» به چشم آمده و می خوانیم:
«دبیرکل فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به رئیس سازمان لیگ کشور و رؤسای هیأت استان‌ها تأکید کرد که بخش‌نامه کمیته اخلاق درباره عقد قرارداد بازیکنان در فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور باید رعایت شود. به گزارش ایسنا، متن نامه ابلاغی علیرضا اسدی به مهدی تاج و رؤسای هیأت‌های فوتبال استانی به این شرح است: «با توجه به درپیش‌بودن فصل جدید و شروع مسابقات لیگ برتر و پخش مستقیم و غیرمستقیم اکثر مسابقات از سیمای جمهوری اسلامی ایران و لزوم عدم انعکاس برخی ناهنجاری‌ها از قبیل خالکوبی، چهره‌آرایی، نمایش غیرمناسب موی سر و… توسط برخی بازیکنان، بخش‌نامه کمیته اخلاق به استناد بند ۶ ماده ٢٨ آیین‌نامه اخلاق فدراسیون جهت ابلاغ به باشگاه‌ها به شرح زیر منتشر می‌شود. رسیدگی به هرگونه نمایش غیرمتعارف بازیکنان از حیث پوشش یا چهره‌سازی غیرمرسوم و یا نمایش خالکوبی در طول مسابقات رسمی که می‌تواند به فرهنگ مرسوم در جامعه لطمه وارد کند، به‌عهده کمیته اخلاق بوده و در تمرینات و مسابقات غیررسمی به‌عهده باشگاه مربوطه خواهد بود. در صورتی که تلاش‌های باشگاه در این مورد مؤثر واقع نشود، کمیته اخلاق می‌تواند به دلیل اشاعه ناهنجاری‌های رفتاری در تمرینات و مسابقات غیررسمی هم، به موضوع رسیدگی کند»

شرق در شماره امروز، این عناوین را نیز منتشر ساخته است:
یادداشت «روزهای توفانی خاورمیانه» به قلم محمدعلی عسگری
یادداشت «پایان عصر اردوغان» به قلم دکستر فیلکینز / ترجمه: هرمز گیلانه
یادداشت «دمیرتاش برنده واقعی انتخابات ترکیه» به قلم محمت ییلماز/ترجمه: آزاد حاجی‌آقایی
یادداشت «مهجوریت سیاست خارجی در انتخابات ترکیه» به قلم نوژن اعتضادالسلطنه
یادداشت «دولت‏ها هنرمندان را تحمل کنند» به قلم جواد مجابی
یادداشت «هنرمند جامعه را گامی به جلو می‏برد» به قلم امان‎الله قرایی‎مقدم، جامعه‎شناس
گزارش «تغییر نقشه خاورمیانه با ظهور داعش»
گزارش «آتش در خانه همسایه» با موضوع رقابت خونین طالبان و داعش برای یارگیری در افغانستان/تنظیم کننده: فریبا پژوه
هاشمی‌رفسنجانی: صبر را از مظلومان تاریخ آموخته‌ایم
افزایش فقر فرهنگی و اجتماعی با خصوصی‌سازی مراکز خدماتی

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «پروژه اسلام لیبرال اردوغان، شاه‌مهره غرب برای مداخله نرم‌ در«خاورمیانه جدید» بود/دکترین«تنش صفر» ترکیه با آغاز بهار عربی به سیاست مداخله مستقیم در بحران و پروژه امپراتوری عثمانی نوین تبدیل شد»، «جلوه رحمانیت پیامبر با جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) به دنیا نشان داده می شود»، «سومین تلاش دولت برای رسمی‌شدن فعالیت‌های همسریابی، روی دوش تبیان سازمان تبلیغات/ برای این سامانه ولایت‌مداری، میزان تقید مذهبی، مرجع تقلید، گوش‌کردن به موسیقی و اعتقاد به استفاده از ماهواره مهم است»، «قانون مورد تایید شورای نگهبان، اسلامی و برآمده از دین است/بخش های خصوصی دین که تبدیل به قانون نشده‌اند، الزام قانونی ندارند/بخش های نمایان خودرو، حریم عمومی و بخش‌های مخفی مثل داشبورد یا صندوق عقب، حریم خصوصی است»، «طرز تفکر اشتباه نگاه به سن، مذهب و رنگ پوست بازیکنان فوتبال باید یک‌بار برای همیشه به کناری گذارده شود/با پوشش نامناسب یا نمایش خالکوبی ضربه زننده به فرهنگ برخورد نکنید، برخورد می کنیم»مرور مطبوعات ‌سه‌شنبه‌ ۲۶ خرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. عمار

    وزیر دادگستری عجب کشف و مکاشفه ای فرموده اند که درباره پرونده بابک زنجانی گفته اند: پول رفته با اعدام زنده نمی‌شود

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.