داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 30 آبان / روزنامه اعتماد
استاد برجسته فلسفه: در ایران بیشتر با فلسفه خودخواهی و شهرت‌طلبی می‌كنند
روزنامه اعتماد در شماره امروز، سخنان امام جمعه موقت تهران در خصوص داعش و تاسیس آن پس از قیام اخیر کشورهای عربی را منعکس ساخته و به بهانه سال‌مرگ هگل، به گفتگو با دکتر کریم مجتهدی، استاد برجسته فلسفه پرداخته است.
استاد برجسته فلسفه: در ایران بیشتر با فلسفه خودخواهی و شهرت‌طلبی می‌كنند
دکتر مجتهدی: هگل معتقد است آثار مولانا گرایش استعلایی و متعالی دارد/متاسفانه در ایران بیشتر با فلسفه خودخواهی و شهرت‌طلبی می‌كنند
روزنامه اعتماد در سال‌مرگ هگل، فیلسوف دوران‌ساز معاصر، گفتگوی محسن آزموده با دکتر «كریم مجتهدی»، استاد فلسفه با موضوع «هگل و ایرانیان» را منتشر ساخته و زیر عنوان «در ایران از هگل سوءاستفاده سیاسی شد» به این نکات  پرداخته است:
 
- یکی از منابع مهم دیگری که غربیان برای بررسی تاریخ ایران از آن استفاده می‌كنند، عهد عتیق یا همان كتاب تورات است. در این كتاب قسمت‌های زیادی درباره هخامنشیان وجود دارد. در قرون وسطی به خصوص از دوره‌ای به بعد یعنی قرون متاخر به طور دقیق‌تر اطلاعاتی درباره تاریخ ایران هست و حتی صریحا از دین زرتشت نام برده شده است. برای مثال شخصی كه اصلیت یونانی داشت، در قرن پانزدهم به اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا دعوت شده بود و در آنجا مطالبی درباره زرتشت گفته و حتی اشاره‌هایی به زرتشت دارد. همچنین اشاره‌هایی به نظریه‌های سیاسی افلاطون دارد. یعنی این دو را در كنار هم گفته است و با بیان این مطالب می‌خواسته اختلاف بیزانس و روم شرقی را  از منظر نگرش‌شان به مسیحیت نشان دهد. در هر صورت هگل با این منابع به اجمال آشنا بوده است و بنابراین با  ایران و تاریخ آن نیز آشنایی داشته است.
 
- در قرن هجدهم شخصی فرانسوی به اسناد دینی ایرانیان باستان پرداخته بود و ترجمه‌هایی از گفتارهای زرتشت را چاپ كرده بود. همچنین اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم كه هگل مدرس مهمی در فلسفه در دانشگاه ینا بود، جریانی وقوع می‌یابد كه به خصوص در آلمان با نهضت ادبی رمانتیسم، اندیشمندان آلمانی توجه زیادی به شعرای ایران پیدا می‌كنند. خود هگل در كتاب دروسی درباره هنر راجع به فردوسی، نظامی و... صحبت كرده است. من در كتاب افكار هگل به این موضوع پرداخته‌ام كه هگل در حاشیه‌ای در كتاب دانشنامه‌اش یعنی دایره‌المعارف علوم فلسفی، صریحا از مولانا سخن گفته و از او دفاع كرده است. به نظر او مولانا برخلاف ادبیات هندی، نوعی گرایش استعلایی و متعالی دارد. او مقایسه كرده و نشان داده كه بر عكس ادبیات هندی كه خدایان به صورت زمینی در می‌آیند، در اندیشه و شعر مولانا بر عكس نوعی ارتقا و استعلا صورت می‌گیرد و نوعی عروج اتفاق می‌افتد.
 
- در ایران هگل بیشتر در میان جنگ بین‌المللی اول و دوم و به خصوص در جنگ جهانی دوم مطرح و سوءاستفاده‌های حزبی از او شد. البته هگل فیلسوف آسانی نیست و به نظر من فیلسوف بسیار عمیقی است و باید او را شناخت. اما گروهی بدون اینكه هگل را بشناسند یا او را خوانده باشند یا آشنایی واقعی با او داشته باشند یا كوشش كنند او را معرفی كنند، در جهت پیشبرد نظرات سیاسی خود از او بهره‌برداری كردند. شناخت ایرانیان از هگل در این دوره‌ها این طور بوده است و بیشتر اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است، نه اینكه او را واقعا بشناسند. بیشتر از هگل استفاده ابزاری آن هم در حد متن‌های دوم و سوم كرده‌اند، یعنی به متن‌های اصلی حتی دسترسی نداشتند. باز هم همان چند صفحه‌ای كه فروغی در سیر حكمت در اروپا درباره هگل بحث كرده است، معقول است. البته او خودش تاكید كرده كه هگل سخت است، اما سعی كرده كلیات قابل قبولی درباره هگل بیان كند و همین كه مخاطب عمومی بتواند آشنایی اجمالی با هگل حاصل كند، در حد آن كتاب كفایت می‌كند.
 
- عده‌ای كه فلسفه نخوانده‌اند (اسم نمی‌برم) و بویی از فلسفه نبرده‌اند، گاهی دم از هگل زده‌اند و می‌زنند كه من اصلا قبول ندارم. اینها یكی از مفسده‌های جامعه فعلی ایران است. این یك جور فساد است.
 
- دكارت هم آن طور كه شاید و باید در ایران شناخته نشده است. دكارت روح علمی را بیان می‌كند. من در ایران از افرادی شنیدم كه دكارت را با ابن عربی مقایسه می‌كنند!‌ این مقایسه خنده‌دار است!
 
- ما متاسفانه اسیر شهرت طلبی‌های زودرس هستیم. تمام تظاهر است. معتقدم بیشتر كتاب‌ها درباره فیلسوفان غربی تظاهرسازی است. این در مورد كانت كمتر است، اما در مورد هگل این تظاهرسازی زیاد است. اگر به نویسندگان این كتاب‌ها بگوییم كه لغت خارجی به كار نبر و یك سلسله تعابیر خارجی در مورد این فیلسوفان استفاده نكن، گوش نمی‌كنند. استفاده از این تعابیر خارجی نشان می‌دهد كه این افراد عالم نیستند. از این منظر در مورد فلسفه در ایران آسیب‌شناسی‌های شدیدی می‌توان كرد، هم در دانشگاه‌ها و هم در خارج از آنها. فلسفه در ایران متاسفانه یك چیز باب روز است و بیشتر با آن خودخواهی و شهرت‌طلبی می‌كنند. متاسفانه آن عظمت كار فلسفه و آن تواضعی كه فیثاغورث از آن صحبت كرده، نزد ما نیست. در حالی كه باید این تواضع باشد، معلمان قدیم ما كه در مدرسه‌ها ریاضی و فیزیك و شیمی درس می‌دادند، دیگر نیستند. الان بیشتر تظاهر شده است.
 
- به طور كلی از فلسفه فقط یك چیز می‌توان آموخت و آن تعمق است. تا زمانی كه عمق و تعمق نباشد، هیچ چیز دیگری نیست. با هیچ فیلسوفی نمی‌توان در تمام موارد موافق بود. اما فلسفه یك آموزش است. این آموزش، آموزش دانشجویی است، آموزش پژوهش و تحقیق و عمق است. اصلا به این یا آن فیلسوف توجه نكنید، آنچه ما نیاز داریم، حضور تامل و تفكر در جامعه ما است. ما باید این حضور را تقویت كنیم.
  
 
 
سید احمد خاتمی: مجروحان داعش را صهیونیست‌ها درمان می‌كنند
اعتماد در صفحه 3 به گزارش خطبه های جمعه تهران پرداخته و برای بیانات سید احمد خاتمی، عنوان «داعش ماموریتی جز تخریب اسلام ندارد» را انتخاب نموده است. در سخنان امام جمعه موقت تهران آمده است:
 
- داعش و گروه‌های تكفیری برای مبارزه با اسلام تولید شده‌اند و آغاز تولد این مولدهای شوم، به هنگام بیداری اسلامی و به دنبال خیزش سریع اسلام در جهان بود.
 
- گویا داعش ماموریتی جز تخریب اسلام ندارند زیرا تاكنون یك كلمه علیه رژیم صهیونیستی نگفته اند؛ حتی مجروحان آنها (داعش) را صهیونیست‌ها درمان می‌كنند و نتانیاهو رسما گفته است داعش به ما خدمت كرد.


 
- ماموریت داعش مبارزه با اسلام است و آنها از بدنه همان‌هایی هستند كه روز عاشورا به جنگ با سید‌الشهدا(ع) رفتند.
 
- همان‌گونه كه جنایات داعشی‌ها و تكفیری‌ها محكوم است، جنایات برخورد با مسلمان و آتش زدن مساجد مسلمانان نیز محكوم است.
 
 
 
کد مطلب: 5770
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۰۰:۴۹
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر