داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 15 آذر / روزنامه اعتماد
علی جنتی: حفظ رابطه منظم وزارت ارشاد با مراجع، شایعه سازی را بی‌تاثیر می کند
روزنامه اعتماد در شماره روز یک‌شنبه، گفتگو با وزیر ارشاد در خصوص تعامل این وزارتخانه با مراجع، سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از شیعیان كشور اندونزی و خلاصه ای از سه سخنرانی انجام شده در روز جهانی فلسفه در موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران را منتشر ساخته است. حاشیه های دستبوسی ملکیان در همایش نظام اخلاقی مولانا و پیام تقدیر رئیس جمهوری از شرکت کنندگان پیاده روی اربعین نیز در این شماره به چاپ رسیده است.
علی جنتی: حفظ رابطه منظم وزارت ارشاد با مراجع،  شایعه سازی را بی‌تاثیر می کند
همه تنها بوسیدن دست را دیدند
روزنامه اعتماد در صفحه 7 و زیر عنوان «حاشیه‌های یك حاشیه» به توضیحاتی درباره عکس قبلا چاپ شده ملكیان در حال بوسیدن دست محمدعلی موحد در همایش نظام اخلاقی مولانا پرداخته و با اشاره به دست به دست شدن عکس مورد نظر در رسانه‌های مجازی و صحبت‌های پیرامون آن، نوشته آرش نراقی در یکی شبكه مجازی‌ را چنین روایت نموده است:

«امروز بر روی اینترنت عكسی دیدم از جناب آقای ملكیان كه در یك جمع عمومی در برابر آقای دكتر محمدعلی موحد خم شده بودند و دست ایشان را می‌بوسیدند. ملكیان در چشم من مردی شریف، فروتن و اخلاقی است. و موحد هم كه در دانش و خوبی از برجستگان كم‌نظیر روزگار ما است. اما حقیقتا این است كه این تصویر احساس بسیار بدی در من برانگیخت. به گمانم سنت كرنش كردن و دست‌بوسی، حتی در برابر عزیزی چون موحد، شایسته نیست و این كار خصوصا ‌از جانب بزرگواری چون ملكیان كه آموزگار روشنفكری و روشن‌اندیشی است نابرازنده‌تر است.
به گمانم آموزگاران اخلاق و خردورزی از جمله باید به ما شیوه‌های شایسته ابراز ارادت و فروتنی را هم بیاموزند..... سنت كرنش كردن و دست‌بوسی كار برازنده‌ای نیست و با اخلاقِ كرامت و اقتضای روشن اندیشی نقادانه نمی‌خواند....»

اعتماد حواشی پیرامون این عكس را به سه دسته تقسیم كرده و آورده است:
یك دسته كسانی هستند كه با آرش نراقی همدل هستند و این حركت مصطفی ملكیان را برازنده نمی‌دانند... دسته دوم مدافعان این رفتار ملكیان در سپهر عمومی هستند و دسته سوم كسانی هستند كه از حركت ملكیان دفاع می‌كنند اما نه به مثابه كنش در حوزه عمومی....



علی ورامینی معتقد است «با نگاه به این حواشی می توان به شمای كلی از جنس دغدغه‌ها و سوالات غالب جامعه فكری رسید اما همایشی كه این اتفاق در آن افتاد، چهارمین همایش نظام اخلاقی بود. در این همایش كه بازتابی از طرح بزرگ نظام اخلاقی مولانا به سرپرستی علمی مصطفی ملكیان است، شش سخنرانی پیرامون ضرورت اخلاقی زیستن ایراد شد اما بعد از آن هیچ روشنفكری راجع به این سخنرانی‌ها صحبتی نكرد، هیچ كس نگفت كه طرح نظام اخلاقی مولانا چه ایراداتی دارد، چه نقاط قوتی دارد. برای هیچ كس سوالی راجع به مباحث پیش آمده در این همایش به وجود نیامد. همه و همه تنها بوسیدن دست را دیدند و تمام سوال‌ها و دغدغه‌های‌شان حول این امر شكل گرفت. به امید روزی كه متن‌های‌مان هم به اندازه حاشیه‌ها پررنگ شود.»
 

 
علی جنتی: حفظ رابطه منظم وزارت ارشاد با مراجع،  شایعه سازی را بی‌تاثیر می کند
روزنامه اعتماد در صفحه 2، گفتگوی ناهید مولوی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با تیتر «عده‌ای به دنبال شایعه‌سازی هستند» منعکس نموده و به گفتگو با وزیری پرداخته که خود را فرزند حوزه ‌دانسته و ارتباط با مراجع قم را جزو برنامه‌های مهم و روتین خود اعلام نموده است.
 


 علی جنتی در این گفتگوی کوتاه با تاکید بر حفظ احترام تمامی مراجع، تذکرات و  موعظه‌های‌ آنان را قابل توجه دانسته است. این روزنامه در ادامه به موضوع شایعه پردازی پیرامون رابطه وزارت ارشاد و برخی از مراجع پرداخته و از قول وزیر می نویسد: «همین كه ما ارتباط منظم خودمان با قم را حفظ كنیم، شایعه سازی به خودی خود بی‌تاثیر خواهد بود و نیازی نیست ما در وزارت ارشاد دست به كار یا اقدام خاصی بزنیم.»
 
 
 
سید حسن خمینی: مسیر رژیم پهلوی به از بین بردن روح دین‌داری در جامعه ختم می شد
اعتماد در صفحه 3،  به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از شیعیان كشور اندونزی پرداخته و به این عناوین اشاره نموده است:
 
- امام معتقد بودند راهی كه رژیم پهلوی در ایران طی می‌كند، در راستای از بین بردن روح دین‌داری در جامعه است.
 
- وقتی به نام اسلام همه‌چیز به نفع یك امر باطل مصادره می‌شد، شاید تقدیر الهی این بود كه سیدالشهداء(ع) با آن وضع فاجعه‌آمیز در كربلا به شهادت برسد تا جامعه به خواب رفته اسلامی بیدار شود.
 
- امام حسین(ع) همه هویت دینی ما است، زیرا اگر ایشان نبود دین پیامبر (ص) در همان روزگار از بین رفته بود.
 
- وقتی انحراف در مسیر اسلام ایجاد شد، كار به جایی رسید كه حاكمان اسلامی هیچ اعتقادی به دین پیامبر (ص) نداشتند و حتی بسیاری از محققان قائل به این امر هستند كه یزید حتی مسلمان هم نبود و اگر پدرش معاویه حفظ ظاهر می‌كرد، او در ظاهر نیز اسلام را رعایت نمی‌كرد.
 
 
 
به دنبال معنای معنویت
این روزنامه در صفحه 7 سخنرانی مصطفی محقق داماد، شهرام پازوكی و غلامحسین ابراهیمی دینانی به مناسبت روز جهانی فلسفه در موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران را منتشر ساخته است. محقق داماد در سخنان خود با موضوع «جایگاه معنویت در الهیات اسلامی»، معنوییت را عنصری دانسته که می‌توان آن را اصلی برای دینداری و هدفی اساسی برای بعثت انبیای الهی  توصیف کرد.
 
وی پاسخ به دو سوال «آیا از نظر الهیات اسلامی مراد از معنویت صرفا تقید به احكام شریعت است؟» و «آیا مراد از معنویت همان اخلاق است، یعنی كسی كه متخلق باشد او فردی معنوی است؟» را منفی دانسته و دینداری بدون معنویت را نیز خطرناک‌تر از بی‌دینی برشمرده است.
 


شهرام پازوكی  در سخنان خود، به بررسی «نسبت بین هنر و دین» و «وجود چیزی به عنوان حكمت و معرفت در هنر اسلامی» پرداخته است. وی کسانی همچون حسین نصر و سنت گرایان را مدافع ارتباط مطلق و همیشگی بین دین و هنر دانسته و هرگونه جدایی عارض شده بر این دو را به ضرر آنها به شمار آورده است. وی گروه دوم را قائلین به وجود ارتباطی بین دین و هنر و فلسفه توصیف کرده و گروه سوم را کسانی دانسته که معتقدند هیچ نسبتی بین دین و هنر وجود ندارد.

این پژوهشگر بر این نکته تاکید می کند که موسسان علم زیبایی‌شناسی معتقدند اگر هنر مقرون به علم و معرفت باشد اصلا هنر نیست؛ یعنی تاسیس این علم از آنجایی است كه گفته می‌شود معرفت از هنر بیرون برود.
 
پازوکی در پایان سخن افزوده است: «پرسش این بود که آیا معرفت هنری در اسلام داریم؟ پاسخ مثبت است به شرط اینكه اولا معرفت دینی را به علم فقه و كلام تقلیل ندهیم و توجه داشته باشیم كه خود فقه در قرآن مجید به معنای فهم عمیق به كار رفته است. دوما، درك هنر و زیبایی را به آنچه در علم زیبایی‌شناسی مدرن تعریف می‌شود محدود نكنیم كه آن‌گاه مجبور شویم در حد ذوق و احساس شخصی آن را پایین بیاوریم و به جای نقد هنر به فهم هنر بپردازیم. هنر اسلامی با كج‌نگری و كج‌نظری و نیز شعار دادن به دست نمی‌آید و فهمیده نمی‌شود، چنان‌كه صرف مضامین دینی برای صورت‌های هنری تجویز كردن، هنر را اسلامی نمی‌كند، زیرا صورت باید با معنا موافق باشد.»
 

 غلامحسین ابراهیمی‎دینانی نیز سخنان خود را با بررسی ارتباط واژه‎های «حكمت»، «فلسفه» و «معنویت» آغاز کرده و درباره معنویت می گوید: «پاسخ‌ این پرسش که «معنویت به چه معناست» یكسان نخواهد بود و هركس برای آن جوابی دارد. از نظر لغت‌شناسی، معنویت با «معنی» هم‌ریشه است؛ یعنی كسی كه معنی را می‎شناسد و طالب معنی است و اینكه آن را بفهمد. اما در زبان‌های فرنگی این لغت خوب معنا نشده و آن را معمولا روحانی معنی می‌كنند که كاملا اشتباه است. معنویت لزوما معادل روحانیت نیست، بلكه عمیق‌تر و وسیع‌تر از آن است؛ انگلیسی‌ها لغتی در این باره ندارند.» دینانی معتقد است یک نقطه در عالم هستی وجود ندارد که فاقد معنی باشد و حتی بی‌معنایی را یك معنی دانسته است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
پیام رییس‌جمهوری به شرکت کنندگان در آیین پیاده روی اربعین: اینجانب در برابر همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت كه با شعار لبیك یا حسین خویش، همه توطئه‌ها را خنثی كردند و عزت و وحدت جهان اسلام را به نمایش گذاشتند سر تعظیم فرود می‌آورم.
 
 
 
کد مطلب: 5829
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴
ساعت انتشار : ۱۹:۴۰
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر