داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 13 شهریور / روزنامه اعتماد
روایت دو برداشت متضاد از نظر آخوند خراسانی
اعتماد در اولین روز هفته از اکبر ثبوت و کتاب مثله شده او نوشته و در کنار انعکاس منبر متفاوت دیگری از ناطق نوری، از قول معاون حقوقی رئیس جمهوری بر وحدت قانون در تمامی شهرهای کشور تاکید کرده است.
روایت دو برداشت متضاد از نظر آخوند خراسانی
روایت دو برداشت متضاد از نظر آخوند خراسانی
روزنامه اعتماد در صفحه 7 روایت «محسن آزموده» از نشست «اكبر ثبوت»، پژوهشگر فلسفه و علوم اسلامی و «حمید پارسانیا» پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره كتاب «آخوند خراسانی و شاگردانش» را به چاپ رسانده است. این روزنامه در مقدمه آورده است: «درباره نظر مرحوم آخوند، به عنوان بزرگ‌ترین مرجع تقلید شیعه پشتیبان نهضت مشروطیت ایران در باره سیاست اختلاف نظر هست، به خصوص با توجه به آثاری كه در سال‌های اخیر از او یا درباره او یا به نقل از او منتشر شده است. یكی از این آثار كتاب «آخوند خراسانی و شاگردانش» نوشته اكبر ثبوت است كه چند سالی است منتظر نشر است. او نواده برادر شیخ آقابزرگ تهرانی(١٣٤٨-١٢٥٥ خورشیدی) از شاگردان برجسته آخوند خراسانی و صاحب كتاب مهم الذریعه فی تصانیف الشیعه است.... اما عدم انتشار این اثر تاكنون مورد نقد و بررسی‌های متفاوت واقع شده است....»
 
 
«اكبر ثبوت» در سخنان خود با اشاره به سمینارها، سخنرانی ها و نشست های علیه این کتاب در 15 سال اخیر گفته است:
- حدود بیست و چند ایراد به این كتاب نوشته شده است، بدون اینكه جایی به من اجازه دهند یك كلمه در دفاع از كتاب سخن بگویم.
 
- می‌گویند در صدر مشروطه صحبتی از حاكمیت روحانیت نبوده كه نایینی بخواهد این پیشنهاد را بدهد و آخوند بخواهد آن را رد كند و تبعاتش را توضیح دهد. من نمی‌دانم چرا دوستان روحانی ما از تاریخ روحانیت بی‌خبرند.
 
- از آغاز دوره قاجار ما حكومت‌های شرعی محدود هم داریم. بنابراین این مطالب برای مرحوم آخوند اموری غریب نبوده است. اینها واقعیتی است كه ایشان از ده‌ها سال وقت با آن مواجه بودند.
 
- علمای بزرگی كتاب را تایید كرده اند، آیت‌الله حاج میرزا احمد كفایی، فرزند آخوند خراسانی. مابین معاصران خود ما حضرت استاد علامه محمدرضا حكیمی است. آیت‌الله گرامی نیز كه در رده مراجع قم هستند. آیت‌الله آقای كفایی‌خراسانی كه از استادان مبرز قم هستند

- من در این كتاب تاریخ نوشته‌ام. حالا اگر كسی از آن اهداف سیاسی خود را درآورده تقصیر من نیست، تقصیر كسانی است كه جلوی نشر درست كتاب را گرفته‌اند. از این كتاب به واقع چماق در نمی‌آمد، اما وقتی مثله شد و جلوی نشر صحیحش را گرفتند، این طور شد.
 
 
«حمید پارسانیا» نیز در مقام نقد این اثر گفته است:
- بحث اصلی من، محتوایی و درباره موضع آخوند خراسانی درباره حكومت دینی است. متن به گونه‌ای به این موضوع پرداخته كه باید بین استدلال‌های فقهی آخوند در حاشیه مكاسب و كتاب قضا از یكسو و فعالیت‌ها و لوایح و مواردی كه داشته از دیگر سو و آنچه در محافل خصوصی آخوند بیان كرده و این كتاب بیان آنهاست، جمعی صورت گیرد.
 
- در این گزارش میان دو چیز خلط شده است: آنچه در مقام فتواست و ظرفیتی كه در فقه سیاسی شیعه در مقام اجراست.
 
- فقه سیاسی شیعه چه در زمان امام معصوم و چه در زمان غیبت دایر بین همه یا هیچ نیست؛ بلكه امر وسطی را باید در نظر بگیرد و شرایط را با آن بسنجد. شكل آرمانی‌اش نیز حكومت امام معصوم(ع) ‌است.
 
- ما در دوران مشروطه مشكلاتی داریم. مشكلات تاریخی خودمان از یكسو و مواجهه با غرب از سوی دیگر مساله‌ای هست. رهبری كه در دوران مشروطه هست، دو مشكل دارد، یكی اینكه در متن مشروطه نیست و در نجف هست و دوم اینكه با رقیبی مواجه می‌شود كه به لحاظ تاریخی نخستین بار با او مواجه می‌شویم.
 
- در عصر مشروطه اصلا به لحاظ سازمان روحانیت اینكه یك حكومت اسلامی در یك سطح عالی تشكیل شود، ظرفیت وجود ندارد. ظرفیت در آن زمان تنها در حد كنترل است. بنابراین نزاعی كه در عصر مشروطه بود، بحث بر سر مشروطه مشروعه بود.

- باید دید كه صحبت آخوند اصل ولایت فقیه را قبول ندارد یا می‌گوید كه الان نمی‌شود اجرایش كرد؟ یك موقع آخوند می‌گوید ما نمی‌توانیم آن را اجرا كنیم و یك موقع ما امروز می‌گوییم نمی‌توانیم اجرایش كنیم. زمانه فرق می‌كند.
 
- حرف من این است كه فتوای آخوند را یكجا قرار دهیم، بحث‌های تحلیل اجتماعی او را یكجا قرار دهیم، نقد فتوای او را فتوایی و نقد تحلیل اجتماعی او را با تحلیل اجتماعی انجام دهیم. آخوند در یك شرایط تاریخی ناظر به مسائلش سخنی گفته است. فتوا نیست. اگر فتوا بود امروز برای ما بحث فتوایی داشت.
 
- اینكه بگوییم فلان كس تایید كرد، برای نقد اجتماعی خوب است، می‌فهمیم چه جریان اجتماعی سوار می‌شود و چه جریانی دارد می‌رود. بنابراین در تحلیل باید این چیزها را دید و این مسائل را باید تحلیل كرد. آن موقع دیگر بحث فقهی محل مناظره نیست و این كار جامعه‌شناسان است.
 
 
 
جمهوری اسلامی ایالات جدای از هم ندارد
اعتماد در صفحه 2 از شكایت دولت از یك روحانی خبر داده و در این باره نوشته است: «بالاخره كار به شكایت كشید؛ شكایت از كسانی كه مرز بین انتقاد و توهین را اشتباه گرفته‌اند و به راحتی هر واژه‌ای را به شخص دوم كشور نسبت می‌دهند. با گذشت چند هفته از اهانت‌هایی كه از سوی سه تن از روحانیون به شخص رییس‌جمهور صورت گرفت، معاونت حقوقی منتظر مدعی‌العموم نماند و خود دست به كار شد تا موضوع را از طریق دادگاه ویژه روحانیت پیگیری كند. هرچند گمان برده می‌شد كه نام هر سه توهین‌كننده در متن شكایت این معاونت عنوان شود اما این شكواییه تنها برای یك نفر از آنها تنظیم شد و آن هم كسی نبود جز یك شخصیتی كه در همایش «از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» خواستار محاكمه حسن روحانی شده بود.»
 
مجید انصاری، معاون حقوقی رییس‌جمهور با اعلام این خبر، از گذشته‌هایی هم می‌گوید كه دولت هیچ اعتراض رسمی نسبت به تخریب‌كنندگان نداشت و دلیل آن را هم دستورات ویژه حسن روحانی می‌داند كه همواره تاكید دارد «از نقد استقبال كنید و خیلی گوش‌تان به تخریب بدهكار نباشد.»

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه موضوع كنسرت‌ها به كجا رسید، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایالات جدای از هم ندارد، همه پیرو یك قانون هستیم و نمی‌شود گفت در یك استان كنسرت آزاد باشد و در استانی دیگر آزاد نباشد، این حرف خطرناكی است، چون انحصار روی كنسرت‌ها پیدا نخواهد كرد و فردا هر كسی راجع به هر موضوعی دخالت سلیقه‌ای می‌كند كه فلان موضوع در آن استان صورت نگیرد، بنابراین برخورد دولت حاشیه‌سازی نبوده و برخورد دولت برگرداندن حاشیه‌سازان به متن قانون بوده است.»
 
 
 
شجاعت توام با اندیشه باعث سعادت می‌شود
این روزنامه در صفحه 2 سخنان سید‌حسن خمینی در مراسم اختتامیه نخستین اردوی آموزشی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را بازتاب داده است و از قول او به این فرازها اشاره نموده است:
 
- مهم‌ترین عامل تقویت جوان خصلت شجاعت در ارتباط با خدا است.

- هرچه انسان‌ها از حوزه اندیشه و خرد قوی‌تری برخوردار باشند، توانایی آنها در توجیه رفتارهایشان بیشتر است.

- شجاعت به شرطی باعث سعادت می‌شود كه توام با اندیشه و خرد باشد.

- ایستادن در مقابل ظلم و تحمیل در دنیاى استكبارى، به شرطی ممكن است كه تك تك ما شجاع باشیم، چرا كه از افراد ترسو ملت شجاع زاییده نمی‌شود و ملت شجاع مولود تك‌‌تك افراد شجاع است.

-تقویت كرسی‌های آزاداندیشی، شجاعت در حوزه فكری را شامل می‌شود و باید همراه با شجاعت رفتاری در فعالیت‌های اجتماعی باشد.
 
 
 
علم‌الهدی، ارزش‌های دینی و تهاجم
روزنامه اعتماد در صفحه 2 سخنان آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد را به چاپ رسانده و زیر عنوان «وقتی صحبت از ارزش‌های دینی می‌شود تهاجم شروع می‌شود» آورده است: «یك عده آدم دنبال این هستند كه دین مردم را با امیال خود تطبیق دهند و همیشه خواستند دین و قانون را به نحوی تفسیر كنند كه آنها را در مقام چپاول قرار دهد.»
 
وی همچنین گفته است: «اینكه بخواهیم همه قدرت در یكجا جمع شود و بعد كار را قانونی جلوه دهیم و بگوییم اینها ذخیره انقلاب هستند درست نیست؛ آیا آن فردی كه در حال جنگ است ذخیره این مردم و انقلاب نیست؟ آقایی كه به اسم تخصص همه مسوولیت‌ها را بگیرد ذخیره كشور و جامعه است؟»
 
 
 
ناطق نوری: نباید مردم را بترسانیم و تحقیرشان كنیم
اعتماد در صفحه 3 سخنرانی علی‌اكبر ناطق نوری در مراسم چهارمین سال درگذشت آیت‌الله انواری را رسانه ای کرده و نوشته است: «منبرهای متفاوتش را هنوز حفظ كرده است. در مراسمی كه برای یكی از اصلی‌ترین یاران حضرت امام برگزار شده است توصیه‌های خاص خودش را دارد. مخاطبش هم مسوولان هستند و هم آنهایی كه با او هم لباس هستند. از ممنوع بودن «برخورد خشن» با مردم می‌گوید و تاكید می‌كند كه اگر مردم ترسانده شوند بر اساس توصیه‌های پیامبر حركت نشده است. برای هم لباس‌هایش هم توصیه دارد و می‌گوید كه «اینكه شأن ما نیست را نمی‌دانم چه كسی در آورده است؟ نباید خودمان را تافته جدابافته بدانیم؛ مثلا بگوییم شأن من نیست سلام كنم یا جلوی كسی بلند شوم.» یار دیرین امام روز پنجشنبه از ویژگی‌های یكی دیگر از یاران امام یعنی گفت و توصیه‌های متفاوتش را همچون همیشه داشت تا همچون همیشه شیخ متفاوت باقی بماند.»
 
او در سخنان خود به این نکات نیز پرداخته است:
- واقعا فاصله ما با پیامبر و ائمه معصومین (ع) كه خودمان را پیروان آنها می‌دانیم زیاد است.

- نباید خودمان را تافته جدابافته بدانیم؛ مثلا بگوییم شأن من نیست سلام كنم یا جلوی كسی بلند شوم. اگر پیامبر این طور عمل می‌كرد می‌توانست موفق شود.
 
 

هنرمند در مقام اثر هنری
این روزنامه در صفحه 16 بخش دیگری از نوشتار «فلسفه در خیابان» به قلم «محسن آزموده» را زیر عنوان «هنرمند در مقام اثر هنری!» به چاپ رسانده و با اشاره‌ به تحولاتی كه در تفكر بشری در عصر جدید رخ داده و نسبت او با هنر را دچار تحول كرده، آورده است: «یكی از نتایج رویكرد فلسفی جدید به هستی و انسان، اهمیت یافتن فردیت و هویت هنرمند بود. در اندیشه جدید اینكه خالق اثر هنری كیست، اهمیتی یكه و یگانه می‌یابد. تا جایی كه گاه هنرمندان شناخته شده‌تر و مشهورتر از آثارشان شدند.»
 
نگارنده معتقد است «ارتقاء هنرمند به جایگاهی مهم به جای ارتقای آثار هنری او، خودشیفتگی رایج در عصر ما است و با وجود ظاهر آن، صرفا تعبیری ارزشگذارانه نیست.»

 
 
کد مطلب: 6640
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۰۱:۱۹
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر