داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه 15 شهریور / روزنامه اعتماد
علیرضا بهشتی: ماركسیسم هنوز در كشور ما زنده است
اعتماد در شماره امروز، کتاب «بحران معرفت‌شناختی؛ روایت دراماتیك و فلسفه علم» را در گفتگو با علیرضا بهشتی بررسی کرده و در کنار سرمقاله ای که مخالفت با اجرای كنسرت‌ها را بی ارتباط با حمیت دینی توصیف کرده، سرنوشت فیلم «رستاخیز» و تازه ترین سخنان وزیر ارشاد و کارگردان آن را با اهمیت دانسته است.
علیرضا بهشتی: ماركسیسم هنوز در كشور ما زنده است
علیرضا بهشتی: ماركسیسم هنوز در كشور ما با اشكال و قرائت‌های دیگری زنده است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گفتگوی علی ورامینی و  محسن آزموده با «علیرضا بهشتی»، استاد علوم سیاسی درباره «مك اینتایر و بحران معرفت شناختی» را به چاپ رسانده و زیر عنوان «تحولات معرفتی در تاریخ معاصر ایران» نوشته است: «بحران معرفت‌شناختی؛ روایت دراماتیك و فلسفه علم» نوشته «السدیر مك‌اینتایر» (متولد ١٩٢٩) فیلسوف علم و اخلاق و سیاست برجسته معاصر، با وجود حجم كوتاه آن، اصلا متن ساده‌ای نیست و به نظر می‌آید نوعی ادای سهم و مداخله مك اینتایر در مناقشات فلسفه علم اواخر قرن بیستم است.... علیرضا بهشتی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی این كتاب را به فارسی ترجمه كرده و در مقدمه آن اشاره كرده است كه دیدگاه مك اینتایر می‌تواند برای فهم تحولات اندیشه‌ای در ایران در سده معاصر یاری‌رسان باشد.
 
علیرضا بهشتی در فرازهایی از این گفتگو چنین بیان داشته است:

- مك اینتایر در آثارش می‌گوید اگر مكتب اخلاقی یا فلسفی یا دینی‌ای كه من روایتم را از آن گرفته‌ام، بتواند پرسش‌های جدید را با ارجاع به منابع درونی خودش پاسخ بگوید و پاسخ‌های نو برای پرسش‌های نوی من ارایه كند، قاعدتا همچنان دنباله‌رو آن مكتب یا فلسفه خواهم ماند. اما اگر نتواند این پرسش‌ها را پاسخ دهد، نمی‌توانم معطل بمانم، زیرا به دنبال پاسخ هستم. در نتیجه سراغ مكتب دیگری می‌روم كه بتواند پاسخ‌های قانع‌كننده‌ای به پرسش‌های من ارایه كند.

- اندیشمندانی همچون آیریس مورداك، به‌طور مفصل به تاثیرگذاری مابعدالطبیعه در شكل‌گیری اخلاق غرب معاصر و ریشه‌های تاریخی آن پرداخته‌اند. این دست مفاهیم زیاد است. مثل مفهوم امر شخصی (privacy) كه قبل از مسیحیت وجود ندارد و یك پدیده مسیحی است. به خاطر آن بعد فردگرایانه مسیحیت، این مفهوم در فرهنگ غرب نهادینه می‌شود و به عنوان یك عنصر مطرح می‌شود.



- مثالی كه در مورد جریانات فكری صد سال اخیر در كتاب آورده‌ام به این خاطر بوده كه مستندات بیشتری در این بازه زمانی داریم و چه بسا بتوان این موضوع را به تاریخ قبل از آن نیز تسری داد.... بعد از مشروطه به دوران پهلوی اول می‌رسیم. باید ببینیم در سال‌های پایانی چه اتفاقی رخ داده است.... باید دید كه چه شرایطی پیش آمد كه ماركسیسم خواهان پیدا می‌كند. حزب توده پس از شهریور ١٣٢٠ بسیار توسعه پیدا كرد و حتی در مرحله اول برخی نیروهای مذهبی نیز به این حزب و مركزیت آن می‌پیوندند. باید مشخص شود كه چه اتفاقی می‌افتد كه پس از شكست نهضت ملی، آن نوع ماركسیسم زیر سوال می‌رود یا اساسا دلایل ظهور نواندیشی دینی چه بوده و... سویه‌های مختلف این موضوعات باید روشن شوند.
 
- اگر دقت كنید، ماركسیسم هنوز هم در كشور ما با اشكال و قرائت‌های دیگری زنده است. در منطقه نیز شرایط مشابهی وجود دارد. كتاب «هویت‌های مرگ‌بار» اثر امین معلوف (نویسنده‌ای لبنانی‌الاصل) نیز همین مسائل را مورد بحث قرار می‌دهد. مثلا می‌گوید مسلمانی كه در قرن بیست‌و‌یكم حضور دارد، متوجه است كه پدیده‌ای به نام غرب وجود دارد اما غرب نمی‌خواهد بقیه دنیا مثل او شوند.... امین‌ معلوف‌ می‌گوید كه تجربه ملی‌گرایی، پان عربیسم، لیبرالیسم و ماركسیسم شكست در جوامع پیرامونی شكست‌خورده است و این باعث می‌شود كه مسلمانان به اسلامگرایی افراطی روی می‌آورند.
 

 
مخالفت با اجرای كنسرت‌ها ربطی به حمیت دینی عده‌ای از افراد ندارد
اعتماد در سرمقاله امروز خود، هدف اصلی در پس ماجرای مخالفت با اجرای كنسرت‌ها را به چالش كشیدن اجرای قانون به نام شرع دانسته و نوشته است: «مخالفت با اجرای كنسرت‌ها در واقعیت امر، ریشه دینی ندارد و ربطی به حمیت دینی عده‌ای از افراد ندارد، چرا كه این كار قانونی است، بنابراین جلوی اجرای قانون ایستادن در جمهوری اسلامی ایران، اقدامی سیاسی است و نه دینی.»
 


این نوشتار مشکل این کار را پنهان ساختن گروهی سیاسی پشت مقدسات و آموزه‌های مذهبی و دینی دانسته و آورده است: «اینجاست كه دوگانه متدین و بی‌دین درست می‌كند. در حالی كه بسیاری از افرادی كه به كنسرت‌ها می‌روند برحسب فهم خودشان و قانون رفتار می‌كنند و ضمنا دیندار هم هستند. روشن است كه ایجاد تقابل به نام دین با این افراد منجر به بحرانی خواهد شد كه دود آن به چشم همه خواهد رفت، و یك دلیل برای رویگردانی از دین به دلایل قبلی اضافه خواهد شد.»
 
 
 
وزیر ارشاد: بیشتر مراجع خواستار عدم نمایش چهره حضرت ابوالفضل در فیلم رستاخیز هستند
این روزنامه در صفحه 12 گزارش «علی مطلب‌زاده» از سخنان دیروز «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و واکنش «احمدرضا درویش» در خصوص سرنوشت فیلم «رستاخیز» را منعکس ساخته و با اشاره به حاشیه‌های زیاد این فیلم در دو سال گذشته، از قول وزیر ارشاد نوشته است: «از طرف حوزه علمیه، ایراداتی بر این فیلم وارد شده بود كه مهم‌ترین آنها نمایش چهره حضرت عباس (ع) در فیلم رستاخیز بود. تنها حوزه علمیه بیش از پنج ایراد به این فیلم گرفته بود كه ما تا حدودی از آنها گذشتیم. عوامل این فیلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كردند كه درمورد این فیلم نظریه تمام مراجع را كسب كرده‌اند، در حالی كه بعدا مشخص شد كه این صحبت آنها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود. بیشتر مراجع محترم و علما و برخی شخصیت‌های دینی و مذهبی تاكیدشان این بود كه باید چهره مبارك حضرت ابوالفضل العباس(ع) پوشانده شود كه ما هم چند ماه پیش به عوامل این فیلم اعلام و حتی راهكار هم ارایه دادیم كه روی چهره مبارك آن حضرت افكت نور بزنند ولی متاسفانه آنها نه تنها این كار را نكردند بلكه اقدام به شكایت كردند.»
 


واكنش احمدرضا درویش به صحبت‌های وزیر ارشاد
اما صحبت‌های وزیر ارشاد در مورد فیلم رستاخیز، بلافاصله با واكنش احمدرضا درویش روبه‌رو شد. درویش روز گذشته درباره صحبت‌های علی جنتی در مورد بودجه فیلم گفت: «من كما فی‌السابق سكوت می‌كنم و نظاره‌گر صحنه عجیب‌وغریبی از لحظه‌هایی هستم كه مدیریت فرهنگی كشور در دولت تدبیر و امید ایجاد كرده است.»
 
درویش همچنین در مورد سرنوشت فیلم رستاخیز به گفتن این جمله كه «هیچ چشم‌اندازی ندارم و فقط می‌توانم بگویم متاسفم برای خودم كه در چنین فضایی تنفس می‌كنم» اكتفا كرده است.



 
 

 
 
کد مطلب: 6647
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۰۲:۰۷
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر