داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ ۴ مهر / روزنامه اعتماد
یک استاد علوم سیاسی: موسسان حزب عدالت و توسعه، شاگردان شریعتی و سید حسین نصرند
اعتماد در این شماره سخنان رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس را منتشر ساخته و در کنار گزارشی از نشست بررسی اوضاع سیاسی در ترکیه، به موضوع پیروزی یک حزب مبلغ اسلام هراسی در انتخابات محلی برلین پرداخته است.
یک استاد علوم سیاسی: موسسان حزب عدالت و توسعه، شاگردان شریعتی و سید حسین نصرند
پرسش مهر رئیس جمهوری: چگونه می‌توانیم جامعه‌ای دارای رحمت نبوی داشته باشیم؟
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۳ با انتشار سخنان حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس، آخرین پرسش مهر او از دانش آموزان را چنین منعکس ساخته است: «خشونت از كجا نشات گرفته و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می‌توان ایستادگی كرد و چگونه می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟»
 
او در این سخنان به این فرازها اشاره نموده است:
 
- مدرسه نباید محیط اوهام و خرافات باشد.
 
- خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی‌احترامی به یكدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم، نوعی خشونت است. رفتار داخل خانه خارج از چارچوب اخلاقی و دینی نسبت به كودكان و نوجوانان نیز خشونت به شمار می‌رود.
 
- دانش‌آموزان باید بتوانند آزادانه در كلاس‌های خود هر پرسشی را مطرح كنند.
 
- برای اینكه مدرسه‌های ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه‌روی، اعتدال و تدبیر در مدارس و مراكز آموزش ما تدوین شود.
 
- مدرسه نباید محیط خشونت باشد، بلكه كلاس درس باید كلاس احترام باشد چراكه كودكان و نوجوانان و جوانان ما باید از روز اول زندگی در خانه و خانواده و سپس در مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.
 
 

 
دین داشته باشیم یا پوسته ای از آن را ؟
اعتماد در صفحه ۱ یادداشت اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب زیر عنوان «معضلی به اسم حریم افراد و بداخلاقی‌های دینی» را منتشر ساخته و با ابراز تاسف از بی توجهی رسانه ملی به مبانی دینی در عین آنکه خود بر طبل مظاهر دینی می‌كوبد، خواستار آگاهی‌بخشی به جامعه از سوی علاقه‌مندان به دین شده است.
 
او با توصیه دست اندرکاران به برخورد با مداحانی که هر حرفی را بیان می كنند، نوشته است: «معضلی كه جامعه ما امروز با آن مواجه است، شكستن حریم افراد و بداخلاقی‌های دینی است، آن هم در حالی كه دین ما دین رحمت و كرامت و عطوفت است و مهم‌تر از همه اینكه كسی هم به افرادی كه این بی‌حرمتی‌ها را مرتكب می‌شوند، متعرض نمی‌شود. اگر این رویه ادامه یابد ما پوسته‌ای از دین را خواهیم داشت و نمی‌توانیم به نیازها و خواسته‌های دینی نسل امروزمان پاسخگو باشیم.»
 
 
 
یک استاد علوم سیاسی: موسسان حزب عدالت و توسعه، شاگردان شریعتی و سید حسین نصرند
این روزنامه در صفحه ۷ گزارش «محسن آزموده» از نشست بررسی اوضاع سیاسی ترکیه در پژوهشكده تاریخ اسلام را زیر عنوان «پیامدهای مدرنیزم آمرانه» به چاپ رسانده و سخنان «رحیم رییس نیا»، پژوهشگر تاریخ، «حسن حضرتی»، استاد تاریخ و «اسدالله اطهری»، استاد علوم سیاسی و كارشناس ارشد مسائل تركیه را بازتاب داده است.
 
 
حسن حضرتی، استاد تاریخ دانشگاه تهران، دلیل وقوع کودتاهای متعدد در ترکیه را ریشه تاریخی آن در ساختار دولت عثمانی دانسته و معتقد است:‌ «دموكراسی را نظامیان به این جامعه اعطا كردند و به همین خاطر نیز هر زمان كه لازم دیدند، وارد عمل شدند.»
 
او که معتقد است این كودتا مورد حمایت جنبش گولن نبوده،‌ در خصوص نقش این ناراضی مذهبی و حامی سابق حزب عدالت و توسعه در فضای سیاسی ترکیه گفته است:‌ «دو كلیدواژه اساسی برای جماعت فتح‌الله گولن می‌توان بر شمرد: خدمت و صحبت.... یكی از پژوهشگران برجسته تحقیق میدانی مهمی راجع به جماعت گولن صورت داده و رساله دكترایش را در این زمینه نوشته است. ایشان به خصوص راجع به منابع مالی جماعت گولن تحقیق كرده است، یعنی كسانی كه موظف بودند در قالب خمس و زكات میلیون‌ها دلار به این جماعت كمك كردند یا كسانی كه یك سوم درآمدشان را كه شامل چندین میلیون دلار می‌شد، به این جماعت كمك می‌كردند. در مصاحبه‌هایی كه ایشان انجام داده، مشخص می‌شود این افراد كمك‌ها را وظیفه اعتقادی و دینی خودشان تلقی می‌كردند، زیرا تصورشان بر این بود كه جماعت گولن جامعه تركیه را از بی‌بندوباری و بی‌اعتقادی دینی نجات می‌دهد و می‌كوشد جامعه تركیه جامعه‌ای سالم و فرهیخته شود. به هر حال جامعه تركیه سخت سنتی است و با اینكه رنگ و لعاب مدرنیته دارد، اما ذاتا سنتی است. جماعت گولن از این باورهای سنتی به نحو احسن برای جذب كمك‌های مردمی استفاده كرده است... و تردیدی نیست كه در فعالیت ٤٠ ساله تشكیلات گولن، به‌شدت در جامعه سنتی تركیه نفوذ داشته است.»
 
 

رحیم رییس‌نیا، پژوهشگر تاریخ در سخنان خود به این نکات اشاره نموده است:

- در این منطقه آرزوی روشنفكران این است كه تحولات از طریق تغییرات تدریجی فرهنگی و اجتماعی رخ دهد، اما در عمل این طور نبوده است. تركیه تا پیش از تاسیس جمهوری، كشور طریقت‌ها و ملل و مذاهب و فرقه‌ها و نحله‌های مختلف بود اما آتاتورك به یكباره تمام طریقت‌ها و خانقاه‌ها را تعطیل كرد.
 
- تركیه عثمانی، سرزمین انواع و اقسام طریقت‌ها و فرقه‌ها بود. طریقت یا جنبش گولن نیز دنباله همین جریان طریقت‌ها است. مخصوصا طریقت نقشبندیه در اوایل قرن بیستم ٨ تا ١٠ میلیون نفر پیرو داشتند. اما این شاخه اصلی طریقت‌ها است كه از بن آن شاخه‌های دیگری روییده است كه یكی از مهم‌ترین آنها جنبش بدیع الزمان سعید نورسی است.

- سعید نورسی كه در سال ١٩٦٠ مرد، توانست یك جنبش طریقتی- مذهبی ایجاد كند. این جنبش به تدریج در حال تبدیل شدن به جماعت بود، یعنی جنبه سیاسی پیدا می‌كرد و به شكل تشكلی در می‌آمد كه مخصوصا در مقابل نظامیان و در راس آنها آتاتورك موضع می‌گرفت. سعید نورسی آتاتورك را دجال می‌دانسته و او را سفیانی می‌خوانده و جمهوریت را جمهوری كفار می‌خوانده و علیه آن موضع‌گیری می‌كرده است. او شاگردانی داشته كه ایشان به تدریج در نقاط مختلف تركیه به تبلیغ می‌پرداختند. وقتی سعید نورسی مرد، هنوز از حركتی به اسم نورسی نامی نبود. اما شاگردان او به تدریج رسالات او را تكثیر كردند و اندیشه‌های او را پراكندند.
 
 
سید اسدالله اطهری، استاد علوم سیاسی نیز در این نشست گفته است:

- دستگاه فكری گولن به تعبیر خودش كانتی است و حامیانش نیز بورژوازی سبزی هستند كه در زمان تورگوت اوزال ایجاد شد، كسانی كه از اصلاحات و رفرم‌های اوزال كه خاستگاهش طریقت نقشبندی بود، بهره‌مند شدند.

- گولن اولا مخالف سرسخت اسلام سیاسی است. از نظر او دین باید به حوزه خصوصی برگردد. ثانیا از نظر گولن بهترین شكل حكومت دموكراسی است. ثالثا گولن معتقد است جمهوریت با شورا و مشورت و قرآن می‌خواند. رابعا از نظر او وظیفه جامعه دینی این است كه فرد ایده‌آل بسازد. او در كودتای پست‌مدرن علیه اربكان بود، زیرا منتقد گرایش اسلام سیاسی بود.
 
- گولن بر اسلام آناتولیایی تاكید دارد، اسلامی كه با تصوف و آزادی عبادت برای همگان همخوان است. در واقع آقای گولن اسلام لیبرال را ترویج می‌كند. او اسلام را با ناسیونالیسم همراه می‌كند و از جامعه چند قومی و تكثرگرای فرهنگی عثمانی دفاع می‌كند.
 
- گولن مدافع سكولاریسم است و معتقد است تركیه از نظر سیاسی باید ناسیونالیست و دولت گرا  و از نظر اقتصادی لیبرال و از نظر اجتماعی محافظه‌كار و از نظر فرهنگی كثرت گرا باشد.
 
- موسسان حزب عدالت و توسعه شاگردان علی شریعتی و سید حسین نصر هستند. اینها دموكرات‌های مسلمانی هستند كه از اندیشمندان مسلمان معاصر ایرانی تاثیر گرفتند. اما بعد از ائتلاف بر سر مساله قدرت اختلاف ایجاد شد. اختلافی كه در تركیه ناشی از اختلاف در خانه قدرت است. حزب عدالت و توسعه در ابتدا از كادرهایی استفاده كرد كه در مدارس جنبش گولن پرورش یافته و به نهادهای قدرت نفوذ كرده بودند.


 
یک پیروزی برای اسلام هراسان آلمانی
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۰ یادداشت «از ظهور راست افراطی تا شایعه غروب صدر‌اعظم» به قلم مرتضی خوانساری، دیپلمات اسبق ایران در آلمان را منتشر ساخته و با بررسی نتایج انتخابات محلی برلین، به دلایل موفقیت حزب «آلترناتیویی برای آلمان» اشاره نموده است.
 
وی در این نوشتار به این نکات پرداخته است:

- شكست حزب مركل در انتخابات اخیر محلی، آینده سیاسی مركل را با خطر مواجه كرده و ورود صدها هزار پناهجوی مسلمان به آلمان در یك و نیم سال اخیر نیز به موضوعی برای مجادله‌های سیاسی داخلی و خارجی برای   مركل تبدیل شده است.  



- سیاست حزب سه ساله «آلترناتیوی برای آلمان» اسلام هراسی و مخالفت با ورود پناهجویان است و در نشست كنگره در تاریخ 12/2/95، شعار «اسلام به آلمان تعلق ندارد» به تصویب رسید و به بخشی از برنامه این حزب مبدل شد و متعاقبا از دولت آلمان خواست كه موقتا از ورود مسلمانان به این كشور جلوگیری و حق پناهندگی برای آنان را متوقف كند.
 
- این حزب در برنامه خود مخالف پذیرش پوشش كامل اسلامی در آلمان است و در ممنوع كردن كامل آن در این كشور فعالیت می‌كند و مخالفت خود را با فعالیت انجمن‌های اسلامی در آلمان نیز اعلام كرده است.

- گرچه حزب آلترناتیوی توانسته در انتخابات محلی ده ایالت از16 ایالت این كشور به پیروزی دست یابد، اما كوچك‌ترین تاثیری نمی‌تواند بر روند تحولات عضویت آلمان در اتحادیه اروپا و مهاجرین مسلمان و همچنین اسلام در آلمان داشته باشد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
بهمن فرمان آرا در گفتگو با اعتماد:‌ ما ازنظر فرهنگی هنوز ملوك‌الطوایفی داریم. شخصی در مشهد می‌تواند جلوی یكسری از فعالیت‌ها را بگیرد یا در ارومیه ممكن است شلاق بخورید برای فیلمی كه در تهران جایزه گرفته! همه اینها باعث می‌شود كار هنری مشكل‌تر شود. / اگر كار فرهنگی را دوست داری، باید پوستت كلفت باشد.
 
 
مالكان فیلم «رستاخیز»: محو چهره «حضرت عباس» در ریزش تعداد تماشاگر این فیلم تاثیر خواهد داشت.
 
 
 
 
کد مطلب: 6723
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۱۴:۴۹
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر