داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 26 مهر / روزنامه اعتماد
غلبه مناسك بر محتوا با ذبح اندیشمندان دینی
اعتماد در شماره امروز، نگاهی انتقادی به غلبه مناسك بر محتوای دینی انداخته و با اشاره به نظر یک استاد دانشگاه در مورد ضعیف‌تر شدن هر روزه بدنه و كالبد دانشگاهی، صدور فتوای امام درباره حلیت شطرنج را به دور از هر نوع فشار دانسته است.
غلبه مناسك بر محتوا با ذبح اندیشمندان دینی
غلبه مناسك بر محتوا با ذبح اندیشمندان دینی
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت عباس عبدی با عنوان «موریانه شكل‌گرایی» را به چاپ رسانده و با خطاب قرار دادن متولیان رسمی دین، غلبه مناسك‌گرایی متكی بر هیجانات و احساسات دینی را در صورت فاصله گرفتن از محتوا، نامطلوب دانسته و نوشته است: «وقتی احساسات جدا از محتوا مورد توجه قرار می‌گیرد، فقط برانگیختن آن محل توجه قرار می‌گیرد، كسانی اهمیت پیدا می‌كنند كه می‌توانند چنین احساساتی را پرشورتر و ساده‌تر برانگیزند. در این موارد است كه سخنان غیرواقعی، خرافی و حتی كاربرد موسیقی‌هایی كه موسیقی دینی محسوب نمی‌شود، رایج می‌شود.»
 
او بر این باور است که «در فرآیند غلبه مناسك بر محتوا، قشر جدیدی از متولیان دینی وارد میدان می‌شوند كه جز با ذبح اندیشمندان دینی، عطش آنان فروكش نخواهد كرد. برای نمونه دو موضوع عزاداری‌های محرم و نیز مهدویت را می‌توان مثال زد.»

نگارنده با ابراز تاسف از رسوخ شائبه‌های غیردینی در عزاداری‌ها و همچنین قدرت یافتن مداحان، تاکید کرده که اصرار بر شكل‌گرایی و حذف محتوا در كوتاه‌مدت ممكن است مطلوبیت‌هایی برای متولیان رسمی دین داشته باشد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت مثل خوره از درون هر دین و آیینی را خالی و ضربه‌پذیر خواهد كرد.
 


 
 
نوه امام: امام به خاطر فشار، شطرنج را حلال نكرد‌‌‌‌‌‌‌‌
این روزنامه در صفحه 2 پاسخ حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه امام به شبهه‌آفرینی یك خطیب د‌‌‌‌ینی د‌‌‌‌ر خصوص فتوای حلیت شطرنج توسط امام راحل را منتشر ساخته و در کنار گلایه از عدم انعکاس عزاداری های برگزار شده در حرم امام نوشته است: «د‌‌‌‌ر خبر‌ها خواند‌‌‌‌م و خواند‌‌‌‌ید‌‌‌‌ كه یكى از خطبا د‌‌‌‌ر سخنانى گفته است كه امام را مجبور كرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ كه به حلیت شطرنج فتوى د‌‌‌‌هند‌‌‌‌.... اگر نبود‌‌‌‌ ارزش امام عزیز ما، مى‌گذاشتم این سخن د‌‌‌‌ر لابه‌لاى حرف‌هاى روزانه مثل گویند‌‌‌‌ه‌اش فراموش شود‌‌‌‌ اما آثارى كه بر این سخن ممكن است بار شود‌‌‌‌ همه را باید‌‌‌‌ بر آن د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ كه این سخن باطل را رد‌‌‌‌ كنند‌‌‌‌.»
 
او با بیان اینکه می توان گفت گویند‌‌‌‌ه این سخن، امام را نشناخته، تاکید کرده است: «به نظرم این گویند‌‌‌‌ه هر چقد‌‌‌‌ر هم امام نشناس تصور شود‌‌‌‌، نمى‌تواند‌‌‌‌ تا این اند‌‌‌‌ازه از فهم حقیقت تهى باشد‌‌‌‌. كینه‌هاى متحجرین از امام سال‌هاست به گونه‌هاى مختلف رخ نمود‌‌‌‌ه است و اول یاران امام را و بعد‌‌‌‌ فرزند‌‌‌‌ان امام را و اكنون شخص امام را هد‌‌‌‌ف گرفته است. بگذریم كه د‌‌‌‌ر همین د‌‌‌‌استان شطرنج، جمع بسیارى از مراجع فعلى هم قایل به حلیت هستند‌‌‌‌، پس لابد‌‌‌‌ از منظر این آقا، آنها هم به خاطر فشار، حرام خد‌‌‌‌ا را حلال كرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.»
 
 
 
برخورد قاطع با توهین کنندگان به مقدسات در فضاهای مجازی و حقیقی
روزنامه اعتماد در صفحه 3 از دستگیری فرد توهین‌كننده به مقدسات اسلام در عجب‌شیر خبر داده و از قول دادستان این شهر نوشته است: «در روز تاسوعا فرد میانسالی در روستای خضرلو با توهین به مقدسات اسلام موجب رنجش خاطر اهالی شده بود كه با توجه به اهمیت موضوع، پرونده به صورت ویژه در دستور كار دادگستری قرار گرفت.»
 
 وی با تاکید بر برخورد قاطع قانونی و قضایی با توهین کنندگان به مقدسات در فضاهایی مجازی و عمومی و حقیقی خاطرنشان ساخته است: «طبق ماده ۵۱۳از قانون تعزیرات مصوب ۷۵ – هركس به مقدسات اسلام یا هر یك از انبیای عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت كند اگر مشمول حكم ساب النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یك تا پنج سال محكوم خواهد شد.»
 
 

یک استاد دانشگاه: بدنه و كالبد دانشگاهی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند
اعتماد در صفحه 7 گفت‌وگوی عاطفه شمس با ناصر فكوهی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ را زیر عنوان «لمپنیسم فرهنگی در نشر علوم انسانی» به چاپ رسانده و در مقدمه ای نوشته است: «برخی تحلیلگران، رخوت جامعه در زمینه كتابخوانی را ناشی از وجود بحران در حوزه تولیدات مكتوب می‌دانند و تاكید دارند كه بحران اعتماد به محتوا سبب شده كه بسیاری از افراد جامعه، به ویژه نسل جدید، در حال حاضر كمتر به دنبال مباحث جدی باشند.»
 
فكوهی در سخنان خود به این نکات اشاره نموده است:
 
- ممكن است در جامعه‌ای مثل جامعه ما شتاب و رشد اندیشه، تامل، زبان، خلاقیت‌های هنری، ادبی و غیره در دوره یا دوره‌هایی نسبت به سایر جوامع و در حوزه‌هایی خاص كمتر یا بیشتر شده یا عمق بیشتر یا كمتری یافته باشد یا گستره‌هایش در میان مردم پیر و جوان، تحصیلكرده و كم‌سواد تغییر یافته باشد اما سخن گفتن از جامعه‌ای كه در آن انسان‌ها نتوانند فكر كنند، همان اندازه بی‌معنا است كه صحبت كردن از جامعه‌ای كه آدم‌هایش نتوانند حركت كنند یا نفس بكشند.
 
- ما امروز در مقایسه با فرهنگ‌هایی مشابه خود، كمتر سخن و حضوری جدی در عرصه جهانی تولید اندیشه، هنر، ادبیات و غیره داریم. ما در جایگاهی كه باید در تولید علم، هنر و ادبیات و خلاقیت ذهنی و رفتاری كه باید باشیم، نیستیم.



- تعدادی محدود از زبان‌ها (انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی) كه زبان‌های استعماری هم بوده‌اند، خود را به زبان‌های موسوم به میانجی تبدیل كرده‌اند و از طریق سازوكارهای بی‌شماری این امر را تثبیت و تداوم می‌بخشند. این امر نیز سبب شده است كه اكثریت قریب به اتفاق فرهنگ‌های جهان، در برابر این انتخاب قرار بگیرند كه یا وارد زبان‌های میانجی و حتی از آن بدتر وارد یكی از آنها یعنی انگلیسی بشوند یا اصولا حذف و به فرهنگ‌های پیرامونی و حاشیه‌ای بدل شوند.
 
- مهم‌ترین دلایل انتشار كتاب‌هایی كه هیچ كاركردی در تولید اندیشه ندارند،كمی‌گرایی و نوكیسگی و البته لمپنیسم فرهنگی است كه ما در همه زمینه‌های علمی، هنری و ادبی دچارش شده‌ایم.... مساله به نظر من بیشتر از آنكه نبود فكر باشد، كشتن و از میان بردن فكر است.
 
- می‌توانم قطعا بگویم كه ظرفیت ما برای تولید و ترجمه كتاب شاید به زحمت بتواند به صد عنوان كتاب در ماه برسد. اگر این تعداد كتاب در علوم اجتماعی و انسانی تولید كنیم اما زیر كنترل و برنامه‌ریزی‌های دقیق علمی و تخصصی، بدون شك خواهیم توانست خدمت بزرگی به آیندگان بكنیم.
 
- بدنه و كالبد دانشگاهی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و متخصصان اجتماعی ما با همه ادعاهای‌شان حتی قادر نیستند چند صفحه درباره مسائل اجتماعی در یك روزنامه مطلب بنویسند یا در یك سخنرانی عمومی موضوع را تحلیل كنند. اما چون نمی‌خواهند به این ناتوانی خود اذعان كنند، تمام فشار را بر اساتید معدودی می‌گذارند كه وارد مسائل اجتماعی می‌شوند.
 
 
 
در چهارگوشه شهر تهران حوزه علمیه احداث می شود
این روزنامه در صفحه 13 از جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر تهران نوشته و از تصویب ساخت ٤ حوزه علمیه خبر داده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «دیروز موضوع بررسی احداث ٤ حوزه علمیه در چهارگوشه شهر تهران موضوع یكی از دستورات جلسه شورا بود كه درنهایت با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید و مقرر شد شهرداری كمك خود را برای ساخت این حوزه‌های علمیه با مشاركت همه‌جانبه مردم انجام داده و مدیریت آن توسط مركز مدیریت حوزه علمیه انجام شود.»
 
این طرح به درخواست رییس مركز مدیریت حوزه‌های علمیه مورد بررسی قرار گرفت و گزارشگر از قول مجتبی شاكری، عضو شورای اسلامی شهر تهران آورده است: «ایجاد چهار حوزه علمیه در شهر تنها حداقلی برای تهران است كه دارای مكتب فلسفی بوده است.»
 
 

 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
سرلشكر فیروزآباد‌‌ی: جابه‌جایی من صد‌‌د‌‌رصد‌‌ آرام بود‌‌ و آب از آب تكان نخورد‌‌ و حاصل یك كار مد‌‌برانه، برنامه‌ریزی شد‌‌ه، هوشمند‌‌انه و د‌‌ینی بود.
 
 
الیاس حضرتی، نمایند‌‌‌‌ه مجلس: هیچ‌كس از د‌‌‌‌بیرخانه ائمه جمعه، دفتر سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، صد‌‌‌‌اوسیما و د‌‌‌‌یگر ارگان‌ها بازخواست نمی‌كند‌‌‌‌ و همه صرفا نسبت به عملكرد‌‌‌‌ وزارت ارشاد‌‌‌‌ انتقاد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌./ د‌‌‌‌رحالی كه تنها ١٦ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از بود‌‌‌‌جه فرهنگی كشور د‌‌‌‌ر اختیار وزارت ارشاد‌‌‌‌ است، بزرگان و علما و زعما رسید‌‌‌‌گی به تمامی مسائل، مصایب و مشكلات مربوط به فرهنگ و هنر را از این وزارتخانه طلب می‌كنند‌‌‌‌. پیشنهاد‌‌‌‌ ما این است كه این بود‌‌‌‌جه نیز به د‌‌‌‌یگر نهاد‌‌‌‌‌ها و ارگان‌ها واگذار شود‌‌‌‌ و مسوولیت امور نیز با خود‌‌‌‌شان باشد‌‌‌‌.
 
 
 
 
 
کد مطلب: 6819
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۱۷:۰۸
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر