داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 6 آبان / روزنامه اعتماد
بنیادگرایی دینی، زاییده انحصارگرایی معرفتی
اعتماد در آخرین شماره هفته از رابطه سنت و تجدد نوشته و در کنار گزارشی از نشست تخصصی «قشربندی اجتماعی از دیدگاه پارادایم تفسیرگرایی»، به نقد فیلم «فروشنده» پرداخته است.
بنیادگرایی دینی، زاییده انحصارگرایی معرفتی
بنیادگرایی دینی، زاییده انحصارگرایی معرفتی
روزنامه اعتماد در صفحه ۱ یادداشت «توسعه در گروی بینش شمولگراست» نوشته علی دینی تركمانی، اقتصاددان توسعه را به چاپ رسانده و ارتقای سطح رفاه زندگی را بدون برخورداری از بینشی صحیح نسبت به رابطه سنت و تجدد یا سنت و مدرنیته میسر ندانسته است.
 
او معتقد است مدرنیته در كنار آثار منفی دستاوردهای قابل توجهی داشته و آورده است: «راهكار صحیح نه در نفی كامل عقل خودبنیاد كه مقید كردن آن با آنچه «گفت‌وگوی تفاهمی» نامیده می‌شود، است. لازمه این، گذار از انحصارگرایی معرفتی و نسبی‌گرایی معرفتی بیش از اندازه است.»
 
نگارنده در ادامه به توضیح سه رویکرد در ارتباط با فرهنگ پرداخته و «بنیادگرایی دینی» از نوع اسلامی، مسیحی یا یهودی را زاییده «انحصارگرایی معرفتی» به عنوان نخستین رویکرد دانسته است. او از «نسبی‌گرایی بیش از اندازه» و «شمول‌گرایی» به عنوان دیگر رویکردها در این زمینه نام برده است.
 
 
دیالکتیک و واقعیت اجتماعی
اعتماد در صفحه ۱۰ گزارش عاطفه شمس از نشست تخصصی «قشربندی اجتماعی از دیدگاه پارادایم تفسیرگرایی» و سخنرانی ابوالحسن تنهایی، جامعه‌شناس و متخصص روانشناسی اجتماعی را منتشر ساخته و نوشته است: «استاد ضمن تقسیم‌بندی سه گونه دیدگاه‌های مختلف تفسیرگرایی به آلمانی، اروپایی و امریكایی، تاكید كرد كه مبنای تقسیم‌بندی او، اپیستمولوژی (معرفت شناختی) است و نه جغرافیایی. او، سپس به تفاوت نگاه هر یك از این دیدگاه‌ها به واقعیت اجتماعی پرداخت، برای هر یك نماینده‌ای معرفی كرد و در نهایت، درباره اینكه هر یك از این سه گونه تفسیرگرایی نسبت به قشربندی اجتماعی چه تعبیر و تفسیری دارند، توضیحاتی را به تفصیل ارایه كرد.»
 
در بخش‌هایی از سخنان این استاد جامعه‌شناسی می‌خوانیم:
- بحث عین‌گرایی و ذهن‌گرایی در تعریف قشربندی، دو سنخ آرمانی است كه در هر نظریه‌ای به‌طور خاص پیدا نمی‌شود. برخی به ناروا وبر را اینجا قرار می‌دهند. درست است كه وبر منزلت را به تعبیری، تعریف می‌كند اما منظور او تلقی افراد از پایگاه خود نیست و این بزرگ‌ترین شبهه‌ای است كه به كار وبر وارد می‌شود. بنابراین، ذهن‌گرایی عملا با موضع تفسیرگرایی وبر بحث كاملا متفاوتی است
 


- تفسیرگرایی كه در ایران به اشتباه تعریف شده است، قصد دارد بگوید واقعیت اجتماعی عبارت است از یك تفسیر مشترك كه در تبلور رفتار جمعی یا ساختاری یا سازمانی قابل مطالعه است.... تفسیرگرایی مدعی این نیست كه جامعه شناس حق دارد جامعه را مورد تفسیر قرار دهد. این رویكرد ایده‌آلیستی است و اساسا با رویكرد روش‌شناسی تناقض دارد.
 
- تغییر اساسی كه در تفسیرگرایی اروپایی دیده نشد اما در تفسیرگرایی آلمانی دیده می‌شود این است كه تغییر یك امر الزاما درونی نیست، امری نیست كه الزاما به كنش انسانی بازگردد و بیشتر از بیرون بر انسان حاكم است.... ویژگی تفسیرگرایی آلمانی این است كه انعكاس را از گوهر آدمی نمی‌گیرد بلكه آن را برایندی می‌داند از رفاه نسبی روشنفكران.

- ویژگی تفسیرگرایی امریكایی این است كه برسازی واقعیت فقط از واقعیت بیرونی آدمی نیست كه بگوییم اقتصاد و مذهب با یكدیگر تاثیر متقابل دارند.... تفسیرگرایی امریكایی می‌گوید تاثیر عوامل بر یكدیگر نیست، تاثیر نگاه بازنگرانه انسان از واقعیت است كه این، به خاطر گوهر آدمی اتفاق می‌افتد و همیشگی است و اگر می‌بینید برخی می‌گویند ما نمی‌فهمیم یا نظری نداریم، حساب سود و زیان كرده‌اند.
 
 
 فروشنده، روایتی از فروش تدریجی تمدن
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۶ یادداشت «تمدن، ملامت‌ و ملالت‌های آن» نوشته مصطفی ریاحی، روانشناس را به چاپ رسانده و نقد فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی پرداخته است.
 
او با اشاره به كشمكش میان «تمایل به ارضای سایق‌ها» و «ایجاد محدودیت توسط تمدن» و نامگذاری این وضعیت با عنوان تمدن و ملالت‌های آن از سوی فروید آورده است: «فروشنده، فروش تدریجی تمدنی است كه بر پایه‌های مستحكمی بنا نشده است. تمدنی كه نسبت به گفتمان‌های هر حكومت و ملتی، محدودیت‌های درست و نادرستی برای ارضای تمایلات غریزی آدمی به وجود می‌آورد كه سرانجامی جز ملال و رخوت ندارد. در بستر چنین گفتمانی است كه پیرمرد ایرانی همچون پیرمرد امریكایی نمایشنامه مرگ فروشنده، در كشمكش میان تمدن و غرایز، به شكلی ظاهری در پشت شمایل تمدن پنهان، و به ارضای حقیرانه غرایزشان راضی می‌شوند.»
 
 
 عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:

یادداشت «ساخت قدرت سیاسی ایران تا انقلاب مشروطیت»، به قلم عبدالرسول خلیلی، استاد علوم سیاسی
 
 
 دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: اگر نماز جمعه بخواهد قداست خود را در بین مردم حفظ كند كه باید حفظ كند و اگر آنطوری كه اسلام می‌خواهد و در افكار عمومی قابل قبول و قابل طرح كردن باشد، هم از لحاظ مطالب باید قوی و با مطالعه باشد و مردم هر هفته مطالب جدیدی یاد بگیرند و هم از ابعاد دیگر.... این‌طور نیست كه هر كسی به صورت سلیقه‌ای، مطالبی را بگوید و حتی گاهی كسانی را بگذارند كه افكارشان تناسبی با تفكر جامعه و سطح دانش جامعه و نیازهای جامعه نداشته باشد.
 
 
پاسخ سوم كرباسچی به اظهارات سلیمی نمین: من كه نمی‌دانم شما ٣٠ سال چه مبارزه‌ای با فساد كرده‌اید و چه دستاوردی داشته‌‌اید ولی می‌خواهید بدانید چرا این ٣٠ سال مبارزه با فسادتان ثمری نداشته؟ چون این مبارزه هم دقیقا مثل همان فعالیت‌های‌تان در انجمن حجتیه بوده تماما ذهنی و بی‌نتیجه. خودتان هم این را آخر كار فهمیدید و به همین دلیل هم سال ١٣٥٦ و در اوج نهضت انقلاب همه آن را رها كردید و سال‌ها به انگلستان كوچ فرمودید....
 
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: قانون جدید دولت عربستان برای افزایش هزینه صدور ویزا بر قیمت حج عمره تاثیرگذار است. با این وضع قیمت عمره حدود ۵۰ یا ۶۰ میلیون ریال می‌شود. در مورد عمره هدف برگزاری است، اما سعودی‌ها اعلام كرده‌اند افرادی كه برای بار دوم به این سفر مشرف می‌شوند، باید مبلغ دو هزار ریال عربستان، در حدود ۱۹ میلیون ریال ایران پرداخت كنند.
 
 
کد مطلب: 6872
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۱۹:۰۷
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر