داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه 12 آبان / روزنامه اعتماد
مطهری: راه حفظ اعتقادات اسلامی، ممانعت از ابراز عقیده دیگران نیست
اعتماد در این شماره از نظر هاشمی رفسنجانی و علی مطهری درباره آزادی عقیده نوشته و در کنار روایت سخنان وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس، گزارشی درباره انتشار ترجمه آثار دیوید هیوم به چاپ رسانده است.
مطهری: راه حفظ اعتقادات اسلامی، ممانعت از ابراز عقیده دیگران نیست
مطهری: راه حفظ اعتقادات اسلامی، ممانعت از ابراز عقیده دیگران نیست
روزنامه اعتماد در صفحه ۲ سخنان علی مطهری، نایب‌رییس مجلس در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان را منعکس ساخته و بر این امر تاکید کرده که «راه حفظ اعتقادات اسلامی، ممانعت از ابراز عقیده دیگران نیست.»
 
او که معتقد است «فداكردن عدالت و آزادی به پای مصلحت یكی از بزرگ‌ترین مشكلات امروز در كشور ما است» افزوده است: «افزایش جرم و جنایت و خرافه‌گرایی از نتایج بی‌عدالتی در جامعه است.»
 
نماینده مردم تهران با بیان اینكه آزادی و عدالت در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است، گفته است: «از همین رو است كه استاد مطهری این همه بر آنها تاكید می‌كنند. شهید مطهری می‌گوید كرسی ماركسیست‌شناسی برگزار شود و استاد ماركسیست هم كه خودش واقعا به خدا عقیده ندارد، درس بدهد و ما هم درس بدهیم. این نگاه شهید مطهری معنای واقعی آزادی بیان است.»
 
 
 
هاشمی‌رفسنجانی: دانشجو و استاد نباید محدودیت داشته باشند
اعتماد در صفحه ۲ سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم اختتامیه بیست و یكمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی را با اهمیت دانسته و از قول او درباره دستبوسی‌ها نوشته است: « ملائكه به احترام آدم و برای خدا و بعد از فهمیدن از علم آدم به او سجده كردند و این سجده برای خدا بود. من برای دستبوسی‌ها این حق را برای خودم نمی‌دانم، بقیه خودشان می‌دانند. چون این كار اگر تملق باشد و باعث غرور شود گناه بزرگی است و خداوند به ما اجازه نداده است.»
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به این نکات نیز اشاره نموده است:
- كار اساسی این است كه از محتوای قرآن عالمانه و متناسب با زمان به مردم یاد دهیم كه این خیلی مهم و جزو كارهای اصلی است.
 


- هر زمان باید قرآن برای ما قابل فهم و قابل اجرا باشد و اسرار زیادی در آن هست كه هنوز به آن نرسیده‌ایم. باید خیلی در بحث قرآن و عترت جدی باشیم و حالا كه اینجا دانشگاه آزاد اسلامی است و اسم آن را آزاد و اسلامی گذاشته‌ایم باید در این راستا گام‌های بلندی برداشته شود و دانشجو و استاد نباید محدودیت داشته باشند.
 
- همه فكرهایی كه الان دارم، از پیش از انقلاب، ‌بعد از آن و در شرایط حاضر همه همان افكاری است كه از قرآن گرفتم. زندان هم با عشق قرآن برایم شیرین بود و دوره كامل تفسیر قرآن را در سه سال حضور در زندان نوشتم. زندان برای من با این شرایط به هیچ‌وجه سخت نبود. من زیر شكنجه زنده شدم و قرآن اینطور است كه در همه حالات انسان را زنده می‌كند.
 
 
 
صالحی امیری: معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم
این روزنامه در صفحه ۳ گزارشی از سخنان طرح شده توسط سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس را به چاپ رسانده و از قول سید رضا صالحی امیری  وزیر ورزش و جوانان به این نکات اشاره نموده است:
 
- ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم همه زیر فرهنگ بزرگ ایران اسلامی زندگی می‌كنند.
 
- ما ضمن اعلام وفاداری به فرهنگ ملی، تنوع فرهنگی را به رسمیت می‌شناسیم و می‌گوییم حق اقوام است كه آن‌طور كه فكر می‌كنند بیندیشند، به زبان خود سخن بگویند و به آداب و رسوم خود پایبند باشند.

- بنده ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم؛ چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سكولاریسم و فمینیسم است در حالی كه اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت، شریعت و فقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای كه مبانی آن وحدانی است لیبرالیسم را تقویت كنیم.
 
 
مسعود سلطانی‌فر  وزیر پیشنهادی بر ای وزارت ورزش و جوانان نیز در سخنان خود، هرگونه قصور و كوتاهی در پرداختن به فضایل اخلاقی جوانان و ایجاد ایمان دینی و عقلانیت و به رسمیت شناختن نیاز واقعی جوانان را مشكل‌زا دانسته و گفته است: «راه مقابله با آسیب اجتماعی، رواج ازدواج آسان و ترویج سبك زندگی ایرانی در جوانان در شرایطی تضمین می‌شود كه وضعیت جوانان در كشور ساماندهی شود و تقویت نهادهای ذی‌ربط در دستور كار قرار گیرد.»
 
 


 
سال هیوم
روزنامه اعتماد در صفحه ۷ گزارش محسن آزموده زیر عنوان «كلانتر لاك‌پشت‌خوار یا فیلسوف مهذب» را به بهانه انتشار ترجمه آثار دیوید هیوم، فیلسوف انگلیسی به چاپ رسانده و در ابتدا از قول مرتضی مردیها، مترجم كتاب مهم اخلاقی هیوم یعنی «كاوش در مبانی اخلاق» آورده است: «مهم‌ترین خصیصه هیوم این است كه او یك انسان به تمام معنا با فضیلت بود. انسان‌دوست، نیك محضر، سخاوتمند، شجاع، خوشبین و شادكام.»
 
در بخشی از این گزارش از قول آدام اسمیت، فیلسوف اخلاق‌گرای اسكاتلندی و دوست هیوم آمده است: «مشكل می‌توان تصور كرد كه كسی از هیوم با فضیلت‌تر باشد، بلكه تاریخ زندگی او نیز به روشنی بر این گواهی می‌دهد». در زمانی كه در كتابخانه ادینبورگ كتابدار بود و از چاپ كتاب‌هایش درآمدی داشت، حقوق كتابداری خود را به حساب شاعری نابینا واریز می‌كرد.»
 
آزموده با مرور زندگی و آثار هیوم، از قول مرتضی مردیها می نویسد: «آثار فلسفی هیوم را می‌توان نیای فیلسوفان اثبات‌گرایی خواند كه «دكان فلسفه را از رواج و رونق  انداختند.... هیوم نیای فلسفه تحلیلی (تحلیل منطقی نه تحلیل زبانی) است و چنین فلسفه‌ای راه تخیلات خلاق شبه‌هنری و شبه‌عرفانی را در فلسفه می‌بندد و زایش فلسفی و كشف و تاسیس را، چنان كه مثلا در فلسفه‌های هگل و نیچه می‌توان دید، محدود می‌كند».
 


نگارنده با بیان اینکه در چند سال اخیر توجه مترجمان و اهالی فلسفه در ایران به هیوم جلب شده، نوشته است: «تا سال‌ها تنها چند اثر از او به فارسی موجود بود: رساله تاریخ طبیعی دین با ترجمه حمید عنایت، گفت‌وگوها درباب دین طبیعی با ترجمه حمید اسكندری و جستاری درباب اصول اخلاق با ترجمه مجید داودی. در سال 1392 ترجمه‌ای قابل اتكا از اثر اخیر با عنوان كاوش در مبانی اخلاق از مرتضی مردیها، استاد فلسفه منتشر شد و امسال نیز در فاصله كوتاهی ترجمه دو اثر مهم و اثرگذار او به فارسی منتشر شده است: كاوشی در خصوص فهم بشری با ترجمه كاوه لاجوردی، استاد فلسفه و كتاب اول رساله‌ای درباره طبیعت آدمی با عنوان درباب فهم توسط جلال پیكانی.»
 
 
 
از دلخوری شاه از سارتر تا محاكم تفتیش عقاید
اعتماد در صفحه ۷ به معرفی کتاب «رویای شیفتگان» پرداخته که مجموعه‌ای از مقالات، یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای مطبوعاتی احسان نراقی است و به همت نشر ثالث روانه بازار كتاب شده است.

در این گزارش آمده است: «در این كتاب می‌توان از زاویه نگاه نراقی به افكار و زندگی شخصیت‌هایی نظیر فریدون آدمیت، میرزا تقی خان امیركبیر، ژان پل سارتر و ژاك دریدا از سویی و موضوعاتی از قبیل دانش و فرهنگ جدید، محاكم تفتیش عقاید، مدارا و قبول مسوولیت فرد، جامعه ملل و بحث پیرامون اقلیت‌های قومی، دلخوری شاه از سارتر، مقابله با توتالیتاریسم شوروی، میراث جنبش دانشجویی، رویای یك زندانی، غرب ستیز نبوده‌ام و نیستم، بازگشت به خویشتن از تئوری تا عمل، گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران، شاه و انقلاب 1357 و... از سوی دیگر بنگریم.»
 
 
 
آتاتورک و مارتین لوتر
این روزنامه در صفحه ۷ به مرور رخدادهای تاریخی هفته دوم آبان پرداخته و درباره «روز ملی تركیه و روی كار آمدن آتاتورك» آورده است: «بر اثر پیروزی‏ هایى كه قوای ترك به فرماندهی مصطفی كمال پاشا بر نیروهای یونان به دلیل منازعه بر سر زمین‏های مورد اختلاف به دست آوردند، مصطفی كمال به شهرت فراوانی دست یافت و درصدد سرنگونی رژیم عثمانی برآمد. اما الغای رژیم سلطنتی در تركیه كه با مذهب پیوند خورده بود كار آسانی به نظر نمی‏ رسید. مصطفی كمال برای حل این مشكل، مقام سلطنت و خلافت عثمانی را از هم جدا كرد و ضمن الغای رژیم سلطنتی و خلع سلطان محمد ششم از سلطنت، مقام خلافت را به عنوان یك مقام مذهبی، به پسرعموی سلطان مخلوع، به نام عبدالمجید سپرد. پس از چندی، مجلس جدید تركیه در 29 اكتبر 1923م، ضمن اعطای لقب آتاتورك به معنی پدر ترك وی را به ریاست‌جمهوری انتخاب كرد.»

این گزارش همچنین با اشاره به سالروز «اعتراض مارتین لوتر كینگ به كلیسای كاتولیك» نوشته است: «سی و یكم اكتبر سال 1517 مارتین لوتر، كشیش آلمانی و تحصیلكرده رشته الهیات 95 مورد اعتراض خود به روش پاپ‌ها و كلیسای كاتولیك را روی كاغذ نوشت و آن را بر در ورودی كلیسای «كسل» در وینتربرگ آلمان چسبانید و با این عمل سنگ بنای پروتستانیسم (اعتراضیون) گذاشته شد. این اصلاحات 95 گانه اصطلاحا «تزهاظ لوتر» خوانده می‌شوند. مهم‌ترین موارد این اعتراض‌ها مربوط به بخشودن گناه از سوی كشیش‌ها پس از اعتراف فرد گناهكار در برابر آنان و در كلیسا، همچنین فروش بخشودگی گناهان از سوی كشیش‌های كاتولیك، تشریفات زاید كلیسایی و سلسله مراتب، اختیارات بیش از حد پاپ از جمله مصادره اموال و مجازات افراد و پافشاری در منع اصحاب كلیسا از ازدواج به شمار می‌رود.»


 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رییس‌جمهوری: به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه «مقابله با آسیب‌های اجتماعی» اشاره كرد و گفت: ایشان این جمله را فرمود، كه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی كه به دین اعتقادی ندارند، به اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند. بعد ایشان فرمود حتی اگر كسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردید نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرك داشته باشد. رییس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: «مگر می‌شود ما در جامعه‌ای زندگی
 
 
 
 
کد مطلب: 6892
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵
ساعت انتشار : ۱۵:۰۴
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر