رواج تصوّف در لس‌آنجلس

کسانی که اهل گرایش یا مطالعه دربارۀ تصوّف هستند معتقدند که محبوبیت این مشرب فکری و عملی در شهر لس‌آنجلس رو به افزایش است. تنها پیروان فرقۀ شاذلیه به پانصد نفر افزایش یافته است، در حالی که ده سال پیش تعداد اعضای این فرقه ده نفر بود. این فرقه در قرن هفتم توسط ابوالحسن علی شاذلی در مراکش پایه‌گذاری شد.

به گزارش دین‌آنلاین، پیروان تصوّف دلیل گرایش خود به این مکتب را معنویت شدید نهفته در آن بیان می‌کنند. آقای دانیل کلمن هشت سال است که یک صوفی است. وی تصوّف را حالت از خود‌بی‌خودیِ عشق و وحدت با خداوند توصیف می‌کند.

خانم تامسین مورای یکی از مدرّسان تصوّف در نیومکزیکو است که کارگاه‌های آموزشی در لس‌آنجلس برگزار می‌کند. او می‌گوید ظرف ده سال گذشته، تعداد همایش‌ها و جلسات تجربی صوفیه رشد چشمگیری در کالیفرنیا داشته است.

مورای تعریف می‌کند که خودش و خیلی‌های دیگر به آموزه‌های «عدنان سرحان»، مدیر بنیاد صوفیه در امریکا روی آورده‌اند. سرحان فنون فرقۀ شطّاریۀ صوفیه را تعلیم می‌دهد و برای رسیدن به وضعیت تمرکز کامل، از حرکات، چرخش و مدیتیشن بهره می‌گیرد. به گفتۀ مورای، مردم می‌خواهند از طریق تجربه کردن و بدون تعصّب یا مقیّد ساختنِ خود به قالب‌ها، طعم ارتباط معنوی و روحانی را بچشند.

کارل ارنست، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید خلوتگاه‌های صوفیه، مدارس آموزش‌های معنوی، موسیقی‌های مذهبی (قوّالی)، شعر و ادبیات عرفانی همه‌ و همه باعث شده است تا افراد به نحو فزاینده‌ای جذب تصوّف شوند. به گفتۀ ارنست، شمار طرفداران شعر و ادبیات صوفیانه رو به افزایش است، به‌ویژه آثار مولانا جلال‌الدین رومی که یکی از پرفروش‌ترین کتب در امریکا هستند.

الن گادلاس، دانشیار ادیان در دانشگاه جورجیا افزایش محبوبیت تصوّف را معلول افزایش نارضایتی‌ها نسبت به تعالیم رایج دینی در امریکا می‌داند. مطالعات حاکی از آن است که در دهۀ گذشته تعداد مسیحیان در امریکا افت چشمگیری داشته است.

گادلاس می‌گوید ادیان رایج هدف از این زندگی را کسب آمادگی برای رسیدن به رستگاری در جهان آخرت توصیف می‌کنند. اما تصوّف به انسان این نوید را می‌دهد تا بتواند در همین دنیا وحدت با خداوند را تجربه کند.

خانم عالیه حلیم یک صوفی ایرلندی‌الاصل ساکن لس‌آنجلس است. او در «دانشگاه شفای معنوی و تصوّف» (University of Spiritual Healing and Sufism) با تفسیر عرفانی دین اسلام آشنا شد. در پی آشنایی با تصوّف، حلیم برای نخستین بار پی برد که می‌تواند از این طریق پیوندی حقیقی با خداوند برقرار کند. لذا در سال 2002 به دین اسلام گروید و این نام جدید را برای خود اختیار کرد. حلیم می‌گوید "برای من تصوّف تنها راه موجود برای تطهیر قلبم و حفظ معنویت بود".

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.