داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات/ چرا سهروردی اعدام شد؟
سیزدهم مرداد 1397
به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت مطبوعات امروز رنگ و روی دیگری داشتند. چند مطلب فلسفی نیز بر تنوع مطالب امروز افزوده‌اند. «شهروندان آلمانی، نژادپرستی را مسئله‌ای بزرگ در کشورشان می‌دانند»، «چرا سهروردی اعدام شد؟»، «عیار مشروطه»، «انقلابي گمشده در غبار زمان»، «خوشبختي در نگاه فيلسوفان»، «جايگاه شعر نزد ارسطو»، «فلسفه و تاريخ علم»، «تاب‌آوري و نياز به آموزش فردي»، «امکان مداخله مددکاران اجتماعی در کودک‌آزاری‌ها بدون حکم قضائی»، «تاریخ تفسیر مورخ است»، «ما و آرمان‌های انقلاب مشروطه»، «ناظران بیرونی مشروطه» و «مرکززدایی از انقلاب مشروطه» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.
مرور مطبوعات/ چرا سهروردی اعدام شد؟
شرق
 
مرکززدایی از انقلاب مشروطه
شرق در دو صفحه از شماره امروز خود را به انقلاب مشروطه اختصاص داده است. در نخستین مطلب، به تفصیل به معرفی کتابی جدید درباره این انقلاب پرداخته است.  
کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» اثری پژوهشی است که توسط دکتر ونسا مارتین، استاد تاریخ دانشگاه لندن، نوشته شده و برگردان فارسی آن به این قلم به‌زودی به همت نشر نی به بازار عرضه خواهد شد.
در بخشی از این نوشتار آمده است: به نظر می‎رسد نویسنده با طرح «ناسیونالیسم اسلامی» در این کتاب در پی آن است این نکته را یادآوری کند که انقلاب مشروطه رویدادی بسیار پیچیده و برآمده از علل و عوامل پرشمار بود که نمی‎توان آن را به عللی خاص مثلاً تفکرات چپ‎گرایانه یا سکولار و یا لیبرال فروکاست. انقلاب مشروطه همانند بسیاری از دیگر تحولات و انقلابات اجتماعی در ایران از اندیشه‌های گوناگونی از جمله دیدگاه‌های تحت‌تأثیر اسلام ریشه گرفته بود.
 
ناظران بیرونی مشروطه
شرق در نوشتاری به معرفی چند کتاب درباره مشروطه که از سوی خارجی‌های مقیم ایران نوشته شده، پرداخته است. از جمله این افراد، ادوارد براون و مورگان شوستر است. در کنار اين تاریخ‌نگاری‌ها، مجموعه گزارش‌های ديپلمات‌های خارجی مقيم ايران به وزارت خارجه‌های متبوع‌شان نیز وجود دارد. از جمله این آثار می‌توان به «کتاب آبی» وزارت خارجه انگليس و «کتاب نارنجی» وزارت خارجه روسيه تزاری اشاره کرد.
نویسنده در بخشی از نوشتار خود درباره کتاب «انقلاب ایران» نوشته ادوارد براون آورده است: براون کتاب «انقلاب ايران» را در سال ۱۹۱۰ (۱۲۸۹ شمسی) و در گیرودار انقلاب مشروطه منتشر کرد. ازاین‌رو، اين کتاب شامل تمام وقايع انقلاب تا پايان مشروطه (در سال ۱۹۱۱) نمی‌شود. اين کتاب که برای خواننده غيرايرانی نوشته شده برای معرفی ريشه‌های مشروطه در ايران و روشن‌کردن فضای سياسی کشور از سيدجمال‌الدين اسدآبادی شروع می‌کند. فصل آغازین کتاب به بررسی انديشه‌های سيدجمال، قيام تنباکو و کشته‌شدن ناصرالدين‌شاه اختصاص دارد. سپس دوره پادشاهی مظفرالدين‌شاه و وقايع مشروطه اول را روایت می‌کند. پيمان ۱۹۰۷ بين روسيه و انگليس، بمباران مجلس، محاصره تبريز، فتح تهران و در آخر تأسيس مجلس دوم موضوعات فصول بعدی کتاب هستند. براون کتاب‌های ديگری نيز درباره مسائل ايران نوشته که برخی از آنها نيز مربوط به انقلاب مشروطه‌اند. از جمله می‌توان به آثاری چون «نامه‌هايی از تبريز»، «مشروطه‌خواهان ايران»، «مطبوعات و شعر ايران معاصر» و «يک سال در ميان ايرانيان» اشاره کرد.
 
ما و آرمان‌های انقلاب مشروطه
نوشتار حاضر گفت‌وگویی است با حسن قاضی‌مرادی به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه. او ماندگاری انقلاب مشروطه را اولاً ناشی از خود مفهوم انقلاب می‌داند و آن را «مسئله‌سازی تاریخ جامعه» می‌خواند. او مسئله‌سازی را نقد رادیکال موقعیت موجود جامعه تعریف می‌کند. از این‌رو، تاکید دارد نمی‌توان پیامد انقلاب را با پیروزی یا شکست درک کرد و سنجید. به گفته قاضی مرادی، انقلاب مشروطه تاریخ جامعه ما را با دو آرمان «آزادی» و «استقلال» مسئله‌ساز کرد. کارهای قاضی‌مرادی عمدتا در حوزه تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران و روانشناسی اجتماعی مردم ایران است و از مهم‌ترین آثار تألیفی او می‌توان به «نوسازی سیاسی در عصر مشروطه ایران»، «استبداد در ایران»، «ملکم‌خان: نظریه‌پرداز نوسازی سیاسی در عصر مشروطه»، «در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران»، «در ستایش شرم: جامعه‌شناسی حس شرم در ایران» و «تأملی بر عقب‌ماندگی ما: نگاهی به کتاب دیباچه‌ای بر انحطاط ایران نوشته دکتر جواد طباطبایی» و ترجمه «رساله دکترای فلسفه» و «نقد فلسفه حق هگل» کارل مارکس به همراه مرحوم عبادیان اشاره کرد.
وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: پرسش از شکاف بسترهای مادی جامعه در دوره مشروطه‌خواهی با مطالبات مشروطه‌خواهان را پرسش از دو عنصر ساختار و عاملیت در انقلاب مشروطه درک می‌کنم. به ویژه تحولات انقلابی متأثر از درهم‌کنشی دیالکتیکی ساختار و عاملیت است. پیشروی جنبش انقلابی مستلزم گره‌خوردگی این دوعنصر اساسی است. این اوضاع و احوالی که انسان‌ها در دوره‌ای که در مقام عامل، اهداف سیاسی- اجتماعی خود را دنبال می‌کنند با آن مواجه می‌شوند همان ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی‌اند و چگونگی گره‌خوردگی انتخاب‌های آنان با موقعیت این ساختارها متضمن پیشروی یا بازماندگی تحول انقلابی می‌شود.
اگر بخواهیم چگونگی گره‌خوردگی ساختار و عاملیت را در دوره انقلاب مشروطه در نظر بگیریم به همان شکافی می‌رسیم که به آن اشاره دارید. برای مثال آرمان سیاسی مشروطه که حکومت پارلمانی متکی به رأی مردم بود اساسا بورژوایی است اما در آن دوره مناسبات سرمایه‌داری در ایران تا حدی رشد نکرده بود که بتواند بنیانی برای چنین حکومتی باشد.
 
تاریخ تفسیر مورخ است
منصوره اتحادیه (نظام‌مافی) مورخ، نویسنده و ناشر ایرانی در گفت‌وگو با ایلنا به مسئله تاریخ‌نگاری پرداخته است. در ادامه گزیده‌ای از پاسخ‌های او را می‌خوانید:
تاریخ تفسیر مورخ است. ما در تاریخ‌نگاری وقایع و حقایق را داریم. وقایع اتفاقاتی است که رخ داده و تغییر نمی‌کند؛ مثلا تاریخ کشته‌شدن ناصرالدین‌شاه تغییر نمی‌کند و جابه‌جا نمی‌شود؛ اما حقیقت آن بحث‌برانگیز است. آنجاست که نیاز به تفسیر و تحلیل وجود دارد. دیدگاه مورخ بسیار مؤثر است. همواره گفته‌ام که ممکن است در بیست‌سالگی یک تفسیر داشته باشید و در شصت‌سالگی تفسیر دیگری. زندگی و وقایع اطراف در دید و تحلیل ما تأثیرگذارند. ممکن است ایدئولوژی بسیار محکمی داشته باشید، خواه مذهبی یا چپ‌گرا یا طرفدار سرمایه‌داری و... همه اینها در برداشت و سؤال‌های ایجادشده تأثیرگذار است. پیشنهاد من برای پیشرفت تاریخ‌نگاری مطالعه گسترده است. لزوما نباید تاریخ ایران را خواند. اگر دانشجویی بخواهد درباره تاریخ ایران تز بنویسد، باید تاریخ ایران را بخواند؛ اما خوب است درباره مثلا مصر، هند، انگلیس و حتی کوبا و آرژانتین هم بخواند. این نوع مطالعات دید او را وسیع می‌کند. رمان‌خواندن هم بسیار مهم است؛ چراکه رمان زندگی است. البته تاریخ هم زندگی است؛ اما در رمان تخیل بیشتری به کار رفته و تاریخ برگرفته از واقعیت است. تخیل هم در تاریخ‌نگاری نقش دارد. هرچه وسیع‌تر بخوانیم، سؤالات بیشتری می‌یابیم.
 
امکان مداخله مددکاران اجتماعی در کودک‌آزاری‌ها بدون حکم قضائی
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: در این قانون به نقش مددکاران اجتماعی توجه ویژه‌ای شده است؛ به‌طوری‌که مددکاران می‌توانند در شرایطی که احتمال بروز خطر برای کودکان وجود دارد، بدون حکم قضائی مداخله انجام دهند.  سیدحسن موسوی‌چلک با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این لایحه پیش‌بینی و تصویب‌ شده، نقش مددکاران اجتماعی است، افزود: براساس این قانون مددکاران اجتماعی می‌توانند در فرایند رسیدگی به وضعیت کودکان در معرض آسیب مداخله انجام دهند و دست آنها در حوزه جمع‌آوری اطلاعات باز است. 
او تصریح کرد: در ماده ۳۳ این قانون همچنین اجازه داده شده است که مددکاران اجتماعی بتوانند در شرایطی که احتمال بروز خطر برای کودکان وجود دارد، بدون حکم قضائی مداخله کنند و به‌نوعی نقش ضابط داشته باشند. این اتفاق در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های جدیدی برای مددکاران ایجاد می‌کند.
 
اعتماد
 
تاب‌آوري و نياز به آموزش فردي
علي سوند رومي در شماره امروز اعتماد به مسئله تاب‌آوری پرداخته است. وی می‌نویسد: موضوع تاب‌آوري ابتدا بايد به صورت فردي به افراد آموزش داده شود. اگر هركسي به تنهايي تاب‌آوري را آموزش ببيند و به عنوان يك «تاب‌آور» در جامعه رشد پيدا كند، آنگاه مجموعه‌اي از افراد تاب آور خواهيم داشت كه مي‌توانند به بهبود شرايط جامعه و حل مشكلات در هنگام بحران‌ها كمك جدي كنند. ما اگر بتوانيم از همين امروز روي تاب‌آوري افراد جامعه كار كنيم، موفق مي‌شويم در دراز مدت از آن استفاده كنيم. تاب‌آوري يك‌شبه به وجود نمي‌آيد. در صورت آموزش درست به مردم، يك جايي مي‌بينيم با جامعه‌اي رو‌به‌رو هستيم كه مي‌تواند تاب‌آوري بالايي داشته باشد. تاب‌آوري شايد در مجموع مولفه‌اي اجتماعي باشد اما ما بايد به صورت فردي روي افراد براي به دست آوردن تاب‌آوري كار كنيم. نظام آموزشي ما بايد براي تربيت كردن افراد تاب‌آور برنامه‌ريزي كرده و روي تاب‌آوري افراد جامعه‌مان از كودكي كار كنيم تا در بزرگسالي‌شان شاهد تعداد زيادي از جمعيت كشور باشيم كه تاب‌آور هستند و مي‌توانند در لحظات بحراني، كشور را نجات دهند.
 
فلسفه و تاريخ علم
«جهان‌بيني‌ها» درآمدي بر تاريخ و فلسفه علم است. اين كتاب تاكنون تنها اثر نويسنده آن ريچارد دويت به شمار مي‌رود. دويت، استاد فلسفه فيرفيلد ايالات متحده است. با وجود مقدماتي بودن متن «جهان‌بيني‌ها»، خواننده به زودي درخواهد يافت كه اين كتاب به يمن احاطه نويسنده بر هر دو قلمرو تاريخ علم و فلسفه علم در كنار نثر شيوا و منقح او، استدلالي بلند را عليه دست‌كم دو سوء باور بنيادي راجع به سرشت علم و فلسفه نيز شكل داده است. به عبارت ديگر اين كتاب را روي هم‌رفته مي‌توان نه فقط درآمدي بر تاريخ و فلسفه علم، بلكه دعوتي دلگرم‌كننده به تعمق جدي خواننده - هرچقدر هم مبتدي- در اين دو قلمرو تلقي كرد.
«جهان‌بيني‌ها» نوشته ريچارد دويت با ترجمه احسان سنايي اردكاني توسط انتشارات ققنوس به تازگي منتشر شده است كه از مهم‌ترين سرفصل‌هاي آن مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد؛ جهان‌بيني ارسطويي، ملاحظات مقدماتي، معضل استقراي هيوم، ساختار فيزيكي علم، كرويت زمين، حركت ستارگان، حركت خورشيد، حركت ماه، منظومه بطلميوسي، منظومه كوپرنيكي، واهد تلسكوپي گاليله، جهان‌بيني نيوتني، نظريه نسبيت، نظريه كوانتوم، نظريه تكامل، دلالت‌هاي ديني و...
 
جايگاه شعر نزد ارسطو
بوطيقا از مهم‌ترين ميراث فلسفي ادبي يونان است؛ اين رساله، اولين كار بازمانده در حوزه نظريه دراماتيك و اولين رساله فلسفي موجود با تمركز بر سخن‌شناسي و نظريه ادبي است. ارسطو در اين رساله، مفهومي را بررسي مي‌كند كه از آن تحت عنوان «شعر» ياد مي‌كند. اين رساله را ابتدا ابوبشر متي بن‌يونس- از نسطوريان بغداد كه رييس منطقيان عصر خويش به‌شمار مي‌آمد- از سرياني به عربي ترجمه كرد. البته آن ترجمه از خطا و ابهامات زيادي برخوردار بود. بعد از او شاگردش يحيي بن عدي دست به ترجمه دوباره آن مي‌زند و يعقوب بن اسحاق الكندي براي اولين‌بار آن را تلخيص كرد. پس از كندي ابونصر فارابي (متوفي به سال ۳۳۹) كه شاگرد ابوبشر متي نيز بود، به شرح و تلخيص فن شعر پرداخت. پس از فارابي معروف‌ترين كسي كه دست به كار شرح و تلخيص فن شعر مي‌شود، ابن‌سينا است. پس از ابن‌سينا نيز معروف‌ترين كسي كه به تلخيص و شرح بوطيقا اقدام مي‌كند، ابن‌رشد است. «بوطيقا» براي زمان‌هاي متمادي در دنياي غرب مفقود بوده و تنها در قرون وسطي و اوايل دوره رنسانس از طريق ترجمه لاتين كه از روي نسخه عربي نوشته شده توسط ابن رشد، انجام شده بود در دسترس قرار گرفت. اين رساله به تازگي با ترجمه رضا شيرمز تحت عنوان «شاعري» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. «بوطيقا»ي ارسطو مستقيما از زبان يوناني به فارسي برگردانده شده است.
 
خوشبختي در نگاه فيلسوفان
سيسلا باك، فيلسوف برجسته اخلاق‌گرا در «در جست‌وجوي خوشبختي از ارسطو تا علم مغز» هوشمندانه و بهنگام، سرشت خوشبختي و جايگاه آن را در انديشه و آثار فلسفي دوره‌هاي مختلف بررسي مي‌كند. وي با ظرافت و زيبايي مفاهيم خوشبختي را ميان انديشمندان مختلف، از فيلسوفان يوناني گرفته تا انديشمنداني همچون دزموند توتو، چارلز داروين، آيرس مرداك و دالايي لاما رد يابي مي‌كند و افزون بر آن جديدترين نظريه‌هاي روانشناسان و اقتصاددانان و متخصصان ژنتيك و عصب‌شناسان درباره خوشبختي را بررسي مي‌كند. سيسلا باك با پرهيز از نظريه‌پردازي‌هاي انتزاعي، گنجينه‌اي از مشاهدات دست اول مردمان عادي و شخصيت‌هاي معروف درباره خوشبختي را در هم مي‌آميزد و تصويري ارايه مي‌دهد كه شايد بتوان گفت كامل‌ترين تصويري است كه تاكنون از خوشبختي ارايه شده است. «در جست‌وجوي خوشبختي از ارسطو تا علم مغز» نوشته سيسلا باك با ترجمه افشين خاكباز توسط انتشارات «نشر نو» براي بار دوم منتشر شده است.
 
انقلابي گمشده در غبار زمان
نوشتار حاضر گفت‌وگویی است با مسعود کوهستانی‌نژاد پژوهشگر تاریخ به مناسبت سالروز امضاي فرمان مشروطيت.
وی در پاسخ به این سؤال که درك عامه مردم از انقلاب مشروطه چه بود و چقدر با درك نيروهاي مترقي از اين انقلاب متفاوت بود؟، می‌گوید:
عامه مردم بر اثر انتقال مفاهيم انقلاب فرهنگي مشروطه، دچار جوششي در درون‌شان شده بودند. به همين دليل به سمت طرح خواسته‌هاي خود ازطريق دو كانالي رفتند كه انقلاب مشروطه در اختيارشان قرار داده بود؛ يكي مطبوعات و ديگري انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي. بسيار هم آرام اين كار را كردند. نه اسلحه دست گرفتند و نه خواستار تجزيه كشور شدند. انتظار ما از عامه مردم نيز همين است. انتظار از عامه مردم نبايد اين باشد كه تئوري‌پردازي كنند. انتظار از عامه مردم بايد اين باشد كه در چارچوب‌هايي كه دستاورد انقلاب مشروطه محسوب مي‌شود به بيان خواسته‌هاي خودشان بپردازند كه مردم همين كار را هم كردند. نكته جالب توجه اين است كه عامه مردم در آن زمان بدون اينكه هيچ دستورالعملي در زمينه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي داشته باشند، دور هم جمع شدند و آنها را تاسيس كردند. مردم در اين انجمن‌ها خواسته‌هاي‌شان را طرح مي‌كردند و هر كدام را كه توان انجامش را در خودشان داشتند يا بايد توسط انجمن‌هاي بلديه يا به قول ما شهرداري‌ها، انجام مي‌شد، انجام مي‌‎دادند و آنها را كه بايد منتقل مي‌كردند تا نهادهاي حكومتي حل‌وفصل كنند، منتقل مي‌كردند.
 
ایران
 
عیار مشروطه
دکتر علیرضا ملائی‌توانی استاد تاریخ پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی در این نوشتار کوشیده است به این سؤال پاسخ دهد که چرا بعد از 112 سال، هنوز دستاوردهای مشروطه از موضوعیت برخوردار است؟
وی می‌نویسد: در پاسخ به این پرسش که «چرا باید از مشروطه سخن بگوییم؟» دلایل زیادی می‌توان اقامه کرد؛ از جمله اینکه مشروطه آغازگر راهی بود که ما اکنون در آن قرار داریم. مهم‌ترین دستاورد مشروطه نحوه سهیم شدن در میراث تمدن جدید یا مدرنیته است. اینکه چگونه بتوانیم با «رویکرد عقلانی» از دستاوردهای فرهنگی و تمدنی ایران در برابر این مواجهه تاریخی نابرابر دفاع کنیم. مشروطه‌خواهان سر افرازانه در تعامل با تمدن جدید قرار گرفتند؛ نه دچار خودشیفتگی شدند و نه خودباختگی. یکی از شاهکارهای مشروطیت که نشانگر اهمیت فزاینده و تأثیر انکارناپذیر مشروطیت بر حوزه سیاست و تفکر سیاسی ایرانیان است، گسستن از فضاهای اندیشگی پیشامدرن است؛ یعنی، مشروطه‌خواهان با تأمل در مبانی تفکر مدرن به گونه‌ای آگاهانه در راه گسیختن از نظام معنایی و ساختار سیاسی ناکارآمد پیشین برآمدند و با این اقدام، میدان تازه‌ای برای اندیشیدن درباره حکومت‌های جدید و بدیل نظام پادشاهی ایجاد کردند.
البته انقلاب مشروطه یک «انقلاب اجتماعی» نبود که همه نهادها، طبقات‌اجتماعی، نخبگان، ارزش‌ها، مفاهیم و ساختارهای حقوقی را از اساس دگرگون سازد. اما در تاریخ بشر، پیدایش نظریه دولت مشروطه نظریه‌ای منحصر به فرد است که در آن، اندیشه سیاسی کهن که بر قدرت مطلقه حاکمان مبتنی بود را با تردید مواجه کرد و مبنای آن را زیر سؤال برد و جای خود را به «قرارداد اجتماعی» داد. این امر شاید مهم‌ترین تغییری بود که در پی گفتمان سیاسی مشروطیت در ایران پدید آمد. بر پایه این تفکر، خود مردم و ملت ایران حق سلطنت را به شاه واگذار می‌کردند و مردم اراده سیاسی خود را با انتخاب نمایندگانشان برای کرسی‌های مجلس تحقق می‌بخشیدند تا قوای سه‌گانه دولت بر اساس «اراده ملت» اداره شود.
 
چرا سهروردی اعدام شد؟
دکتر مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم درباره اعدام شیخ‌اشراق می‌گوید: سهروردی را به قتل رساندند چون معتقد بود «تجربه نبوی» برای انسان امکان‌پذیر است. حرف او این نبود که دوباره پیامبری می‌آید بلکه می‌گوید تجربه راه پیامبری باز است. در زمانه او مفهوم این حرف را نفهمیدند و محاکمه‌اش کردند و حکم به اعدامش دادند. حرف سهروردی را بسیاری از عرفا همچون حافظ، مولانا، بایزید بسطامی و غیره به روش‌های مختلف گفته‌اند ولی متأسفانه این حرف در زمان سهروردی بدرستی درک نشد و او را به شهادت رساندند.
محقق‌داماد که در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق در محل مؤسسه فلسفه و حکمت سخن می‌گفت، فلسفه اشراق را چنین تبیین کرد: یکی از اصطلاحات  دیگر فلسفه اشراق «خلوات» است یعنی جمع خلوت که ترک محسوسات، ترک ظواهر وهمی و خیالی است. فلسفه اشراق بر «درک مستقیم» مبتنی است در حالی که فلسفه مشاء با استدلال، منطق و استنتاج پیش می‌رود. در دیدگاه اشراقی، جان و روان هر جوینده و پژوهشگری سهمی از نور خدا دارد که اندکی از این نور نزد ما و اکثرش نزد اولیا و انبیا است. به این اعتبار، هر تلاشگری برایش ذوقی وجود دارد. یعنی باب اجتهاد عقلی بسته نشده است. سهروردی در اینجا حرف تازه‌ای می‌گوید و حرفش این است که اتصال به عالم ربوبی اختصاص به پیامبران ندارد.
 
جمهوری اسلامی
 
شهروندان آلمانی، نژادپرستی را مسئله‌ای بزرگ در کشورشان می‌دانند
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی چه با زمینه‌های مهاجرتی و یا آلمانی‌تبار، نژادپرستی را مسئله‌ای بزرگ در کشورشان می‌دانند. جریانات رخ داده پیرامون «مسعود اوزیل» بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان ایجاد‌کننده چنین بحث‌هایی در آلمان بود. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که برای اکثریت قریب به اتفاق شهروندان آلمانی نژادپرستی در کشورشان یک مسئله بزرگ و یا خیلی بزرگ در این کشور است. 64 درصد شهروندان آلمانی چنین نظری داشتند. در بین افراد با زمینه مهاجرتی هم 68 درصد چنین نظری داشتند. در بین افراد آلمانی‌تبار هم 63 درصد این‌گونه ابراز عقیده کردند. این مسئله در بین طرفداران احزاب مختلف هم تفاوتی نمی‌کرد و اکثریت آن‌ها نژادپرستی را مسئله بزرگ در آلمان می‌دانستند.
درحالی که در بین طرفداران احزاب متحد مسیحی و لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات و سبزها و حزب چپ اکثریت شهروندان چنین دیدگاهی داشتند تنها در بین طرفداران حزب افراطی جایگزینی برای آلمان تنها 37 درصد شهروندان نژاد پرستی را مسئله‌ای بزرگ در آلمان ارزیابی کردند.
 
کد مطلب: 7846
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
ساعت انتشار : ۰۰:۰۲
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر