داخلی صفحه رسانه آرشيو گزارش
 
مرور مطبوعات / روایت ریچارد فرای از ایران‌دوستی‌اش
25 مرداد 1397
مطالب امروز مطبوعات بیشتر رنگ و بوی فلسفه داشت. نگاهی به زندگی دو ایران‌شناس و چند نوشتار اجتماعی دیگر بر غنای مطالب امروز افزوده بودند. «روایت ریچارد فرای از ایران‌دوستی‌اش»، «بورسیه‌های جنجالی در صف ورود به هیأت علمی دانشگاه‌ها»، «جامعه ارامنه یکپارچه در کنار ملت بزرگ ایران گام برمی‌دارد»، «فلسفه چیست؟ حكمت به چه معنا است؟»، «عقل سلیم را رها كنیم»، «شهرت مدرن و عاری از احترام»، «یك بشقاب فلسفه»، «آن خیال خوش او مشعله دل‌ها باد»، «پایان دوران مكتبخانه‌ای»، «زیر بار درخواست وزرا برای رفع‌فیلتر نمی‌روم» و «شكل‌گیری قدرت اجتماعی مدنی» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.
مرور مطبوعات / روایت ریچارد فرای از ایران‌دوستی‌اش
اعتماد
 
شكل‌گیری قدرت اجتماعی مدنی
حمیدرضا جلایی‌پور در نشست آسیب‌شناسی، جامعه مدنی و اصلاح‌طلبی تحلیل كرد. او معتقد است كه جامعه مدنی در ایران از ٢٠ سال گذشته تاكنون به‌شدت تقویت شده است. در تعبیری كه جلایی‌پور به كار می‌برد، نفس جامعه مدنی به حاكمیت قانون گره خورده است و البته وابسته و همبسته به بورژوازی (طبقه صاحب سرمایه) است اما در عین حال غیردولتی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است كه این ادبیات همراه با تولد جریان اصلاحات به ادبیات جامعه تبدیل شد. البته در نگاه این استاد دانشگاه تهران همه جنبش‌های اجتماعی، مدنی نیستند. او بیان می‌كند در تمام دنیا تنها چند درصد از جامعه هستند كه عضو تشكل‌های اجتماعی می‌شوند. او معتقد است كه این معدود افراد به ارزش‌های مدنی تعهد دارند.

زیر بار درخواست وزرا برای رفع‌فیلتر نمی‌روم
محمدجعفر منتظری دادستان كل كشور دیروز در همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی شركت كرد و ضمن انتقاد از عملكرد شورای عالی فضای مجازی گفت: تلگرام و اینستاگرام از نظر اخلاقی و امنیتی برای كشور ما بلا ایجاد كرده است. بعضی از این شبكه‌ها كه ما در كارگروه مصادیق مجرمانه طبق قانون آن را می‌بندیم و فیلتر می‌كنیم، می‌بینیم كه بعضی آقایان صدای‌شان بلند می‌شود. شش وزیر به من نامه می‌نویسند كه رفع فیلتر كنید اما من زیر بار نمی‌روم. دو سه بار خواسته‌اند و من به این دلیل زیر بار نمی‌روم كه می‌دانم شریك در ظلم و جرم‌ خواهم شد. از مردم عزیز می‌خواهم كه درباره آسیب‌های این فضای مجازی بی‌در و پیكر كه بخش‌های اخلاقی، سیاسی و امنیتی را تحت تاثیر قرار داده؛ مطالبه كنند و از مسوولان بخواهند كه ما را از این جهنم نجات دهند.
 
پایان دوران مكتبخانه‌ای
اعتماد نگاهی اجمالی انداخته است به روند رو به رشد آموزش مجازی و نظر استادانی که دوره‌های مجازی برگزار می‌کنند، جویا شده و می‌نویسد: مدتی است كه بعضی از نویسندگان شناخته‌شده و پرطرفدار، دیگر تمایل چندانی به برگزاری دوره‌های حضوری كارگاه‌های ادبی ندارند و اغلب كلاس‌های خود را در فضای مجازی برگزار می‌كنند. هنرجوی علاقه‌مند بعد از پرداخت مستقیم شهریه در یكی از شبكه‌های اجتماعی مجازی وارد گروهی می‌شود كه توسط نویسنده‌ای ایجاد شده و دوره آموزش مهارت را به صورت مجازی پی می‌گیرد. بی‌شك چنین امكانی خالی از لطف نیست. هنگامی كه استفاده از محضر اساتید در دسترس نباشد، با استفاده از ظرفیت تكنولوژی‌های نوین ارتباطی می‌توان حداقل به این راضی شد كه از راه دور یك استاد، تجربیاتش را با مخاطبان در میان بگذارد و مسیر راه را اندكی روشن كند.
علیرضا ایرانمهر یكی از نویسندگان پركار حوزه ادبیات یكی از اشكالات این شیوه آموزش را ندیدن هنر‌جویان می‌داند. چرا كه بسیاری افراد به دلایل مختلفی مثل كم‌رویی، كم‌كاری می‌كنند و رفته‌رفته از گروه جا می‌مانند. در دوره‌های حضوری می‌توان با شناخت اینگونه از هنرجویان آنها را به نحوی با جمع بیشتر درگیر كرد و به كار وا داشت.
 
آن خیال خوش او مشعله دل‌ها باد
دكتر عبدالمجید مبلغی دل‌نوشته‌ای در بزرگداشت لئونارد لویسون عرفان‌پژوه به نگارش درآورده است. او می‌نویسد: مراتب دانش وی، كه از جمله در مطالعاتش از مولانا و ترجمه‌اش از اشعار حافظ ‌به چشم می‌آید، بر اهل نظر پوشیده نیست و آثار ماندگارش، فراتر از هر تعریف و تمجید، یاد و نامش را زنده و بلند می‌دارد. اما برای من این استاد زبده مولوی‌شناس و پارسی‌گوی چهره دیگری نیز داشت: مردی از جنس «صفای ریاضت دل» و «سودای عشق». لئونارد لویسون هم رفت؛ او كه مولوی‌وار طنین شمس را در «حفره كن زندان و خود را وارهان»‌ شنید اكنون میان ما نیست. حال مردم را خدا می‌داند و بس اما افراد زیادی در این دنیا نیستند كه گمان بریم‌ ای بسا پیش از مرگ با خود زمزمه كرده باشند «چون جان تو می‌استانی چون شِكر است مردن».
 
یك بشقاب فلسفه
محسن آزموده کوشیده است نگاهی بیندازد به كتاب «بفرمایید فلسفه! (٢)». در دومین مجلد از كتاب خواندنی «بفرمایید فلسفه!» در بخش نخستین این كتاب، سراغ شماری از برجسته‌ترین اساتید فلسفه در امریكا و انگلیس رفته‌اند و از آنها خواسته‌اند كه فیلسوف محبوب خود را نام ببرند و احتمالا دلیل یا علت علاقه‌شان به او را نیز بیان كنند. بنا به انتظار، نتیجه برای علاقه‌مندان به فلسفه بسیار برانگیزاننده است. دیوید هیوم، فیلسوف اسكاتلندی قرن هفدهمی، جایگاهی را كسب كرده است كه زمانی برزیل در رده‌بندی تیم‌های فوتبال داشت، یعنی هیوم با فاصله‌ای قابل توجه از بقیه پیشی گرفته و انتخاب بیش از ٢٠درصد پرسش‌شوندگان است. سقراط، افلاطون، ارسطو، كانت، نیچه، ویتگنشتاین، میل، مونتنی و... در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بعد از این نظرسنجی، كتاب شامل گفت‌وگوهایی نسبتا كوتاه ولی پرمغز با برخی از همین فلسفه‌پژوهان درباره فیلسوفان بزرگ تاریخ است و رعایت سیر زمانی سبب شده كه بتوان آن را گونه‌ای تاریخ فلسفه در نظر گرفت.
 
شهرت مدرن و عاری از احترام
شهاب غدیری درباره كتاب مارك رولندز استاد فلسفه دانشگاه میامی دست به قلم شده و نوشته است: رولندز به تمایز بین دو نوع شهرت معتقد است: شهرت سنتی و شهرت مدرن یا بادآورده. در گذشته شهرت با نوعی احترام همراه بود. فردی دستاورد یا استعداد قابل توجهی داشت و به همین دلیل مورد ستایش جامعه قرار می‌گرفت. اما در عصر مدرن شهرت از مفهوم احترام تهی شده است. به عبارتی فرد x شهرت دارد چون مشهور است! رولندز معتقد است؛ ریشه شهرت بادآورده عصر مدرن به بحران معاصر در تمدن غربی برمی‌گردد. رولندز تمدن حال حاضر غرب را حاصل دو گرایش فكری می‌داند: عینیت‌گرایی افلاطونی و فردگرایی عصر روشنگری. هر یك از این دو گرایش امكان تبدیل به شكل منحط و فاسد خود را دارد؛ عینیت‌گرایی افراطی به بنیادگرایی و فردگرایی افراطی به نسبی‌گرایی ختم می‌شود.
 
عقل سلیم را رها كنیم
مجتبی حدیدی نیز نگاهی به كتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی» انداخته و نوشته است: دغدغه رابرت ساكالوفسكی در كتاب «پدیدارشناسی» نه تعریف پدیدارشناسی، بلكه تشریح پیامدهای نگاه پدیدارشناسانه در اندیشه فلسفی جدید و پاسخ متفاوت آن به پرسش‌های رایج فلسفه است. در این كتاب خود پدیدارشناسی یك پدیده محسوب می‌شود و از منظری پدیدارشناختی به معضلات فلسفی سنتی پرداخته می‌شود. سرآغاز سنت پدیدارشناسی ادموند هوسرل است، به این حقیقت فیلسوفانی چون هایدگر، شلر، اینگاردین، مرلوپنتی، سارتر و گادامر اذعان كرده‌اند.
 
فلسفه چیست؟ حكمت به چه معنا است؟
بهروز فرنو درباره فلسفه نوشته است: آیا این سخن قدما كه فلسفه اشرف علوم است و اكنون محلی از اعراب ندارد به واقع وجهی دارد؟ گمان می‌كنم كه پرسش‌هایی از این دست به ذهن اغلب كسانی كه سر و كاری با فلسفه داشته‌اند یا جایی با آن مواجه شده‌اند، رسیده باشد‌؛ چه بسا نحوه تعلیم و تعلم رسمی، این پرسش‌ها را سبب می‌شود. دوستی می‌گفت كه تلقی بیهوده بودن فلسفه اختصاص به مرز و بوم ما ندارد و در خارج كشور هم وقتی افرادی می‌شنوند كه او فلسفه خوانده برای‌شان سوال پیش می‌آید كه با این علم او می‌خواهد چه گلی به سر اجتماع بزند. حال اگر این تلقی، نظر عامه مردم باشد كه بحثی نیست؛ اما وقتی برای خواص جامعه هم كاربرد فلسفه محل پرسش است، چه باید گفت؟
 
ایران
 
جامعه ارامنه یکپارچه در کنار ملت بزرگ ایران گام برمی‌دارد
شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران  با صدور بیانیه‌ای در مخالفت با اقدامات امریکا علیه کشورمان تأکید کرد که جامعه ارامنه تهران در کنار مردم ایران است. در بخشی از این بیانیه آمده است: جامعه ارامنه تهران و شمال ایران باور دارد که این بار نیز ملت شریف و بزرگوار ایران از هر دین و آیین، یکدلانه و استوار و در سایه هدایت‌های جامع‌نگر رهبری انقلاب از این مرحله با سرافرازی عبور خواهد کرد و توطئه‌های دشمنان ایران که برخی همسایه‌ها نیز بیهوده و شاید که با وحشت نابجایی که از پیروزی‌ها و اعتماد به نفس ملت ایران حس کرده‌اند، آب در آسیاب آنان می‌ریزند، بی‌اثر خواهد شد.
 
بورسیه‌های جنجالی در صف ورود به هیأت علمی دانشگاه‌ها
ایران از واکنش استادان دانشگاه و مسئولان وزارت علوم به چالش بورسیه‌های لغو شده گزارش داده و به نقل سخنان تعدادی از استادان دانشگاه در این زمینه پرداخته است. غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: تعدادی از فارغ‌التحصیلان بورسیه‌های غیرقانونی می‌خواهند عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مادر شوند. چند نفری هستند که به دانشگاه تربیت مدرس آمده‌اند و اصرار دارند که در این دانشگاه ادامه خدمت دهند، موضوع در دانشگاه بررسی شد و البته دانشگاه هم مخالفت خود را اعلام کرده است اما این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و خواهان حضور در این دانشگاه و البته دیگر دانشگاه‌های مادر هستند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری درباره بورسیه‌ها و موضوعاتی مشابه آن، امر علمی- آموزشی است و قضایی نیست که دیوان عدالت اداری به آن ورود کند. همچنین برخی از این بورسیه‌ها با حکم دیوان عدالت اداری عضو هیأت علمی می‌شوند. یعنی حتی مقررات جذب و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نادیده می‌گیرند. بعضاً در آرایی که صادر می‌شود، دانشگاه‌ها را مجبور به حکم استخدامی قطعی و بدون طی مراحل جذب می‌کنند.
 
روایت ریچارد فرای از ایران‌دوستی‌اش
چهار سال پس از درگذشت ریچارد فرای ایران شناس مشهور امریکایی و استاد دانشگاه هاروارد در یاد‌کرد و قدردانی از تلاش‌های او در معرفی بهتر ایران به جهان غرب، کتاب «خاطرات ریچارد فرای» ترجمه و گردآوری بهمن زبردست در 170 صفحه به قیمت 17500 تومان در شرکت سهامی انتشار منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده سه گفت‌و‌گوی بلند درباره زندگی و فعالیت‌های این ایران‌شناس فقید است و از سوی مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد انجام شده است. در این اثر با مروری بر ادوار مختلف زندگی این ایران‌شناس فقید امریکایی، از نخستین علاقه‌هایش به ایران تا واپسین کوشش‌هایش در فهم و تبیین گستره وسیع تاریخ و ادبیات و تمدن ایران را می‌توان دنبال کرد. بی‌شک مطالعه این کتاب می‌تواند نقشه راه روشنی از مطالعات ایران‌شناسی در چند دهه گذشته پیش‌روی مخاطب قرار دهد.
 
کد مطلب: 7869
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
ساعت انتشار : ۰۱:۰۷
 
 


انتشار یافته : ۰نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر