داخلی صفحه حوزه و روحانیت آرشيو گزارش
۴
 
از دفتر خاطرات(18)
مخالفت‌ها با مرام و مسلک شیخ محمود حلبی
شیخ‌محمود ذاکرزاده تولایی معروف به حلبی از شخصیت‌های چالش‌برانگیز تاریخ معاصر ایران است. او پس از سال‌ها تحصیل و تدریس فلسفه تحت تأثیر آیت‌الله میرزا محمدمهدی اصفهانی قرار گرفت و از مخالفان فلسفه شد و بهترین تقریر درس استادش میرزا مهدی اصفهانی را نوشت که به تصحیح استاد درآمد و هم‌اکنون در کتابخانهٔ آستان قدس رضوی موجود است. با تأسیس انجمن حجتیه به تبیین دیدگاه‌های میرزای اصفهانی پرداخت. محمود حلبی درراه بازگشت از سفر کربلا به بیماری صعب‌العلاجی دچار شد و آنجا به دست حسنعلی نخودکی اصفهانی درمان شد. این حادثه باعث شد که وی به شاگردان حسنعلی نخودکی بپیوندد و شاخص‌ترین شاگرد وی گردد. وی در سال‌های 1328 تا 1332 به فعالیت سیاسی پرداخته و از نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت می‌نمود. حلبی پس از کودتای 28 مرداد از سیاست کناره گرفت و افزایش تعداد بهائیان در ایران را زیر نظر داشت. به همین منظور وی انجمن ضد بهائیت را پایه‌ریزی کرد که بعدها به نام انجمن حجتیه مهدویه نامیده شد. (نک رسول جعفریان، جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی و سیاسی ایران) با این حال، در درون جامعه حوزوی مخالفت‌های آشکار و پنهانی با مرام مرجوم حلبی وجود داشت که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌شود.
شیخ محمد حلبی بنیانگذار انجمن حجتیه
شیخ محمد حلبی بنیانگذار انجمن حجتیه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر مهدوی خراسانی در خاطرات خود، از دیداری با شیخ محمود حلبی یادی کرده و مخالفت با وی را نشان داده است. وی در این خصوص این‌گونه عنوان کرده است که: "مرحوم آقای حلبی یک مرد ملّا و باتقوا اما واقعاً ساده بود...در مناسبتی که به نظرم شورای حج بود، مرحوم آیت‌الله حلبی را بردند و در آن مراسم سخنانی گفته بود که جنبه دعا و حمایت از دستگاه را داشت که من و بقیه دوستان در منبر، حملاتی را علیه ایشان آغاز کردیم. خطیب گران‌قدر استاد فلسفی از همه ما و از آقای حلبی دعوت کرد و گفت: " طرح این سخنان در منبر صلاح نیست" و درخواست کرد که این مسئله را در همان‌جا خاتمه بدهیم.

بنده به این مضمون از آیت‌الله حلبی سؤال کردم: "شما چرا دعا کردی و از دستگاه حمایت نمودی؟ ایشان گفت: من می‌خواستم بچه‌های امام زمان یا شاگردان امام زمان (عج) را زیر ناودان طلای کعبه ببرم". پا را از گلیم درازتر کردم و گفتم: "آخر این چه دینی است که شما بخواهید از کفر و شرک حمایت کنید که یک کسی می‌خواهد زیر ناودان طلا برود، این چه معنا دارد؟" دیدم شهید محلاتی زبانش را گاز می‌گیرد و به من اشاره می‌کند که خیلی تند رفتی. مرحوم فلسفی هم اشاره کرد که یک مقدار یواش‌تر. در آن جلسه ایشان جوابی برای گفتن نداشت و به‌طور ضمنی اظهار ندامت کرد و ما هم گفتیم که اگر تکرار نشود، این قضیه را دیگر دنبال نکنیم.

یک‌بار دیگر هم ما با ایشان برخورد داشتیم. جلسه‌ای تشکیل شده بود، حاج مهدی عراقی و حتی عده‌ای از دوستان غیر معمم هم بودند که ایشان هم تنبه داده شود و هم می‌خواستیم که ایشان را داشته باشیم. خیلی بحث شد و موضوع در خصوص بهائیان بود. یک‌وقت دستش زیر تشک رفت و چند اسم بیرون آورد. فلانی در گنبد کاووس بهائی بوده مسلمان شده، فلانی شاگرد بهائی بود برگشته و تا ده اسم را خواند. گفتم: جناب آقای حلبی! خیلی متاسفم. در همین مدت عبدالکریم ایادی – پزشک بهائی مخصوص شاه – کلید مملکت در دستش است و بهایی است، هویدا نخست‌وزیر بهایی است و خیلی از مقامات دستگاه را شمردم و بعد گفتم: "شما یک برگی از درخت کندید اما این درخت را آب و کود دادید و ریشه‌اش را به عمق زمین بردید، شما خیال می‌کنید، دو دهاتی چه ارزشی درند که برگشته‌اند، کلید مملکت دست دیگران است."
بالاخره انجمن حجتیه راهش مشخص است، این‌ها می‌گفتند که برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) باید فساد زیاد شود و درواقع او درخت بهائیت را با موضع‌گیری‌هایش آب داد. او از دستگاهی حمایت می‌کرد که بهائی می‌پروراند."
(خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر مهدوی خراسانی، تدوین مهدی قیصری، 1395، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص، 117-119)
 
 
کد مطلب: 8066
Share/Save/Bookmark
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷
ساعت انتشار : ۱۲:۵۱
 
 


انتشار یافته : ۴نظر     در صف انتشار : ۰نظر     تکراری،غير قابل انتشار : ۰نظر
حجت جانان
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۲۳:۱۶:۰۳
این مسخره ترین حرفیست که میتوان درارتباط با انجمن حجتیه زد که این انجمن معتقد است که باید گناه زیاد شود تا امام زمان ظهور کند !!! هرگز چنین فکری در انجمن حجتیه نبوده ونیست انجمنی که در مبارزه با بهائیت بوده چطور میخواهد گناه زیاد شود اعتقاد انجمن حجتیه اینست که بهائیت انحراف از اسلام است وفساد میاورد پس چرا این انجمن اگر معتقد بود باید گناه زیاد شود تا امام زمان بیاید چرا باید با بهائیت که انرا فساد وانحراف از مسیر حقیقت میداند مبارزه نماید ؟چرا بهائیت وبهائیان زیاد نشوند تا فساد همه جا را بگیرد وامام زمان بیاید ؟؟؟!!!!
... (3196)
 
ایرانی
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۱۰:۳۷:۴۹
در گیراگیر مبارزات علیه شاه که همه گروهها مذهبی وچپ وملی زجرها کشیدند کار مسخره انجمن حجتیه بجای اصلی فرعی کردن هدف مبارزه با بهاییان را نوک پیکان گذاشت! وساواک هم نهایت استفاده راازاین بلاهت آقایان کرد! وهمه عافیت طلبان انجمن که یک سیلی هم از ساواک نخورده اند ! بعدازانقلاب یهو مدعی شدند وکاتولیک ترازپاپ گشتند! وتمام نیروهای مومن وانقلابی را موذیانه ازصحنه خارج کردند وطرفه اینکه دراین چهل سال اخیر بطورمویرگی درهمه شئونات کشور بطورپشت پرده دست دارند! (3197)
 
حجت جانان
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۲۳:۴۲:۳۴
مدیر محترم سایت ازاد اندیشی شجاعت میخواهد شما کامنتی را که منتقدانه وصادقانه واقعیات را مطرح کرده بدون دلیل سانسور کردید ونصف انرا حذف نمودید این اصلا قابل قبول نیست انجمن حجتیه در انقلاب شرکت نداشت چون اصلا حکومت دینی را در غیاب امام معصوم قبول ندارد وورود به قدرت با نام دین را مسبب بدنام کردن دین میداند البته این پیش بینی انجمن حجتیه پس از گذشت چهل سال ثابت شد وهویدا گشت که دین توان وبرنامه برای اداره یک جامعه عادلانه را ندارد
شایعه اینکه باید گناه زیاد شود تاامام زمان ظهور کند وانداختن چنین شعاری به گردن انجمن حجتیه نوعی ترور فرهنگی وشخصیتی بود تا با بدنام کردن انجمن حجتیه وغیر معقول نمایاندن انان افکار عمومی را نسبت به انان خراب نمایند
انجمن حجتیه میگوید که دین حکومت ندارد وحکومت دینی فقط بدست امام معصوم قابلیت اجرایی دارد که حرف درستی است (3200)
 
حجت جانان
United Kingdom
۱۳۹۷-۰۹-۱۶ ۰۹:۲۷:۵۶
گرچه من هرگز تفکر مبارزه با بهائیت را نمی پسندم وبرای بهائیان مانند دیگر شهروندان حقوق برابر قایل هستم وگرچه من اصلا با تفکر یکدست سازی دنیا مخالفم وانرا خطر ناک میدانم حالا به دست هرکس که بخواهد باشد فرقی ندارد اینکه پیروان یک دینی گمان کنند کهکسی خواهد امد که تمام مردم دنیا را به زور یکدست نماید وتحت یک دین قراردهد فکری خطرناک است وبا توجه به این مسئله اختلافی اساسی با انجمن حجتیه دارم بااین حال با توجه به اینکه انان را می شناسم ووجدانم اجازه نمی دهد که نسبت ناروا به انها داده شود ومن سکوت کنم می گویم که انجمن حجتیه هیچگاه معتقد نیست که باید گناه زیاد شود تا امام زمان بیاید
انجمن حجتیه ایها مردم را به عمل به دین واحکام دینی تشویق میکنند واز کارهای خلاف شرع مردم را نهی میکنند بعد چطور ممکن است که انان معتقد باشند که باید گناه زیاد شود تا امام زمان بیاید !!!!!
ایا شما تا بحال دیده اید که انجمن حجتیه ایها به دیگران بگویند که بروند شرب خمر کنند ؟یا بروند دزدی کنند ؟ یا زنا کنند ؟یا مال حرام بخورند ؟ هرگز چنین توصیه هایی انجمن حجتیه به دیگران نمی کند وبر عکس توصیه به عبادت رعایت احکام شرع دارد پس این گفته هرگز درست نیست که انجمن حجتیه معتقد گناه زیاد شود تا امام زمان بیاید !!!!!
انچه انجمن حجتیه معتقد است اینست که در قدرت وحکومت نباید دخالت کرد وباید همچنان دست نخورده باقی بمانند تا امام معصوم تغییر حکومت وبه قدرت رساندن دین را عهده دار شود همینکه انجمن حجتیه معتقد است که در زمان غیبت دین حکومت ندارد همین حرف درستی است که قدرتمداران را خوش نمی اید (3201)