عبدالرضا ایزد پناه

چرا جنبش نرم افزاری کم فروغ است

27 تير 1392 ساعت 5:43

به نظر می‌آید برای پویایی و شکوفایی و رسیدن به تمدن اسلامی گریزی نیست جز این‌كه در حوزه‌های دانش سازی علوم دینی و علوم انسانی ودیگر دانش‌ها؛ نهضت تولید علم و نظریه‌پردازی وجنبش نرم افزاری؛ رخ نماید وشور و نشاط علمی پدید آید.


انقلاب اسلامی  به تعبیر بزرگ اندیشمند اسلام شهید علامه سید محمد باقر صدر انفجار نور بود و نقطه امیدی نو در دل مسلمانان ایجاد كرد و دین خواهان و آزاد اندیشان جهان را متوجه توانایی‌های اسلام كرد. 
 این انقلاب برای این‌که بتواند  به حیات  و شکوفایی خودش ادامه دهد ، ناگزیر است كه توانایی ها‌ی‌اش را در تأمین سعادت انسان ، ساختن دنیای جدید بر پایه آموزه‌های الهی و اسلامی و  تمدنی نو برخاسته از تعالیم و معارف قرآنی و پاسخگو به نیازهای بشر امروز، دعوت كند و به سوی استقرار این تمدن جلو رود.
برای پویایی و شکوفایی و رسیدن به تمدن اسلامی  گریزی نیست جز این‌كه در حوزه‌های دانش سازی علوم دینی و علوم  انسانی ودیگر دانش‌ها؛ نهضت تولید علم و نظریه‌پردازی  وجنبش نرم افزاری؛ رخ نماید وشور و نشاط علمی  پدید آید.
بی‌شک نقطه کانونی توفیق  انقلاب اسلامی در کار آمدی  و حل عملی مشکلات انسان امروز است و مرکز این کانون، تولید علم و برآوردن نظریه‌های نو  از متون دینی و جنبش نرم افزاری است .رهبری معظم با فطانت بارها بر این مهم تاکید کردند و در برخی موارد در عمل وارد شدند ولی سوگمندانه این ضرورت حیاتی در غوغای به به و چه چه رسانه‌ای ونمایشی کم فروغ شد و جز در برخی مواردی که از پیش شروع شده بود رو به جلو نرفت.
عوامل و موانعی چند در این ناکامی سهیم بوده اند که اینجا به دو مانع اساسی اشارتی می کنم:
   دشمنان اسلام و انقلاب بیش از حمله سخت افزاری به یورش و تهاجم نرم افزاری  دست زده  اند و هر روز در گستره‌های گوناگون علمی  و اندیشگی ، اعم از حوزه‌های دینی ، معرفت‌شناسی ، حقوق ، مسائل اجتماعی و  اخلاق و فلسفه اخلاق و مباحث كلامی ، فكر، كتاب و... نشر و پخش می‌كنند و در قالب‌های جذاب و دل انگیز و با استفاده ازابزار هنری متنوع و فضاهای مجازی وآموزش عالی در اختیار نسل جوان و تحصیل كرده مسلمان قرار می دهند تا هم نیازهای علمی را تامین کاذبانه کنند و هم  فرهیختگان  را از رفتن به سوی  تولید علم و تولید نظریه  بومی و دینی باز دارند. آیت الله جوادی ناظر به همین مهم گفته اند: «اینکه برخی از آن سر دنیا به این نظریه حمله می كنند ، معلوم می شود كه حركت و جنبش علمی در جمهوری اسلامی ایران رصد می شود.»
 دیگر  مانع اساسی بر راه تولید نظریه و فكر در حوزه و دانشگاه ، تنبلی فكری و وابستگی به چارچوب های معرفت‌شناسی بسته است كه می توان از آن به عنوان تحجر فكری نام برد.  تحجر به تعبیر آیت اله خامنه‌ای؛ عدم درك كشش طبیعی احكام و معارف اسلامی  است در جایی كه قابل كشش است و نقطه كانونی آن ، عدم شناخت كامل از شرایط عصری و كاركردهای دولت مدرن در دنیای امروز  است ؛  نتیجه حاکمیت تحجر بازنكردن دروازه فكر و اندیشه به روی پرسش‌ها و نیازهای جدید و ترس از مواجهه با هر فكر و اندیشه‌ای است كه آرامش فكری کاذب را به هم می‌زند ، آن هم در قالب غرور فكری و علمی و اظهار خود بسندگی و بی‌نیازی .بخشی از دلمشغولی‌های سنت گرایان اگر هم برخاسته از غیرت دینی باشد، مبنای آن جهل است که «الناس اعدا ما جهلوا»، بر نتافتن نظریه نو در بعضی از اصحاب علم  درتنبلی فكری ، گرایش به خود بسندگی و قناعت علمی است که خود مانع اساسی  بر راه آزاد اندیشی ,جنبش نرم افزاری و تولید نظریه واندیشه  است . بیان  آثار زیان‌بار تحجر و بسته ذهنان بر پیشرفت اندیشه و زایش معرفت دینی درچند دهه اخیر مجالی دیگر باید. به نظر می رسد شناخت این آثار با نگاه جامعه‌شناختی و کاربردی شاه کلید علل کم فروغ شدن جنبش نظریه پردازی و تولید علم است


کد مطلب: 919

آدرس مطلب: http://dinonline.com/doc/news/fa/919/

دین آنلاین
  http://dinonline.com