پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - پربيننده ترين عناوين رسانه :: نسخه کامل http://dinonline.com/news/culture/media Tue, 25 Sep 2018 09:15:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Tue, 25 Sep 2018 09:15:10 GMT رسانه 60 مرور مطبوعات / دانشگاه گسسته از جامعه http://dinonline.com/doc/report/fa/7955/ شرق   حمله به انسجام ایرانی ابراهیم حاجیانی جامعه‌شناس و معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در واکنش به حادثه تروریستی اهواز، این حمله را در راستای دست‌اندازی به انسجام اقوام مختلف ایرانی ساکن خوزستان از عرب، فارس و لر دانسته و می‌نویسد: انتخاب روز نخست از هفته دفاع مقدس و شهر اهواز، ممکن است اذهان را صرفا متوجه برخی جریان‌های خلق عربی و قوم‌گرا کند؛ در‌حالی‌که از نظر تکنیکی، طراحی و اقدام در چنین سطح و گستره‌ای، علی‌القاعده می‌تواند فراتر از اهداف و برنامه‌های این‌گونه گروه‌ها باشد. بنابراین در تحلیل نهایی، نباید این عملیات را صرفا اقدام گروه‌های تجزیه‌طلب افراطی تلقی کرد و به‌طور قطع دولت‌ها و عوامل خارجی نیز در این رخداد وجود دارند و نقش ایفا کرده‌اند. بر این اساس، باید هوشیار بود که حادثه تروریستی اهواز هیچ نسبتی با برخی گرایش‌های مدنی و قوم‌گرا در منطقه خوزستان ندارد و به همین‌سان این اقدام ربطی به بدنه جامعه ایرانیان عرب‌زبان منطقه جنوب کشور ندارد. چنانچه بر مبنای شواهد و پژوهش‌های متعدد تجربی، علایق ملی و میهنی هم‌وطنان عرب، بسیار قوی و جدی بوده و مردم عرب‌زبان خوزستان تعلقات و وابستگی‌های ملی و ایرانی قوی دارند و نشانه مهم آن، سال‌ها مراوده، ارتباط و تعامل مثبت میان آنها با جامعه بختیاری، لُر و فارس‌زبان در شهر‌های مختلف خوزستان به‌ویژه خرمشهر، آبادان، بندر ماهشهر و اهواز است.   استيفاي حق آموزش صالح نقره‌کار نیز به مناسبت آغاز سال نوی تحصیلی، حق آموزش رایگان و اجباری را از گذشته تا امروز بررسی کرده و نوشته است: يک جريان فکري قبل و بعد انقلاب مسئله اولويت‌بخشي به آموزش را در قامت دو عبارت تحصيل «رايگان» و «اجباري» به‌مثابه يک حق شهروندي و در‌عين‌حال يک تکليف براي شهروند از بودجه عمومي تحليل مي‌کرد و متأثر از اسناد بين‌المللي حقوق بشر و منظومه انديشه اسلامي به‌ دنبال حکمراني حامي فرهنگ و فرزانگي بود. قوانين نخستين دولت را مکلف مي‌کرد در مدت ۱۰ سال آموزش‌وپرورش ابتدايي را در تمام کشور عمومي و اجباري‌ کند. چنانچه در ماده سوم قانون مصوب سال32 آمده است که آموزش‌وپرورش در دبستان‌هاي دولتي در تمام کشور مجاني است و به‌هيچ‌عنوان نبايد از دانش‌آموزان وجهي مطالبه شود و به‌ دانش‌آموزان بي‌بضاعت کتاب درسي مجاني ارائه مي‌شود.   امید و هویت وحید معتمد‌نژاد فعال فرهنگی درباره امید و هویت اجتماعی دست به قلم برده و نوشته است: اندیشیدن به آنچه امید را در اذهان زنده می‌کند و به آن جنبه عملی می‌بخشد، راستی‌آزمایی و برگشت اعتماد عمومی به ساختار دولتی است که در حال حاضر در بدنه جامعه نیازمند اعتنای بیشتری است تا همراه با جامعه به صورت مشترک برای بهبود شرایط فعلی اقدام کنند. نیازمندی‌های اجتماعی در این مقطع، همسان‌سازی تفکر و فرهنگ عمومی با تفکر خود پای سیاسی است تا حرکتی ساختارگرایانه و نه شعارگرا در اصلاح و ترمیم روابط بین دولت و ملت شروع و به نوگرایی ختم شود. هویت ایرانی در این بین از دیگر موضوعاتی است که در سال‌های گذشته به تجربه ثابت شده نه‌تنها هیچ‌گاه در مقابل هرگونه تلاطم سیاسی خدشه‌دار نشده که برعکس عاملی در کنشگری و احقاق حق و برآوردن خواسته‌های عظیم عمومی بوده و درست بنا بر همین اصل است که دولت‌های پس از انقلاب، هرکدام دنبال روش و راهکاری برای بهره‌گیری از نیروی سترگ ملی هستند تا این نیرو را همگام و همراه با اهداف خویش كنند. بنابراین، هرچه دولت‌ها در همسوسازی با مبانی فکری اجتماعی و عمومی یا هویت ایرانی همگام بوده، از آن سو در طراحی و پیاده‌ کردن اهداف خود موفق‌تر بوده‌اند.   بازداشت عضو شورای شهر نیشابور به‌خاطر توهین به مقدسات دادگستری خراسان رضوی روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی انتشار خبر توهین یکی از اعضای شورای شهر نیشابور نسبت به مقدسات و عزاداران حسینی که موجی از اعتراضات عمومی را به دنبال داشت، دستور لازم توسط رئیس کل دادگستری استان خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی و همچنین دادستان عمومی و انقلاب نیشابور مبنی بر رسیدگی سریع و دقیق به این موضوع صادر شد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: بر این اساس و در پاسخ به درخواست هیئت‌های عزاداری، علما، روحانیت و اقشار جامعه و در راستای اجرای وظایف شرعی و قانونی پس از صدور دستور قضائی، فرد هتاک مورد تعقیب قرار گرفت و صبح امروز با صدور قرار قانونی بازداشت شد. عضو بازداشت‌شده شورای اسلامی شهر نیشابور 25 شهریور در یک پست اینستاگرامی در واکنش نسبت به ویدئویی از یک مداحی نسبت به محتوای آن مطالبی را طرح کرده بود که منجر به اعتراض جمعی از شهروندان نیشابوری شد.   اعتماد   كودكان برای صلح زهرا جوهرچی مدیر انجمن پرنده درخت کوچک نیز به نیاز کودکان برای رشد در محیط صلح‌آمیز پرداخته و نوشته است: هاینریش بُل، نویسنده آلمانی، در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر، همه آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است...، اما یک‌چیز نابود‌شده اساسی بود که هرکسی نمی‌فهمید و آن خیانت هیتلر به کلمات بود. خیلی از کلمات شریف، دیگر معنی خود را از دست داده بودند، پوچ و مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند: آزادی، آگاهی، صلح، پیشرفت و عدالت». نقشی که ادبیات هر کشور در ترویج صلح کودک ایفا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. ناصر یوسفی از چند کتاب نام می‌برد که هشداری برای جنگ است و شعاری برای صلح. یکی از آنها ساداکو و دُرناهای کاغذی است1. کودکان معلول و معلول بازمانده از جنگ به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند و بی‌توجهی به آنان به‌دور از عدالت است. دسترسی این کودکان به مدرسه و تأمین وسایلی چون واکر و ویلچر برای آسایش آنها از وظایف دولت‌هاست. باید امید به زندگی را در آنها تقویت کرد و روزهای درخشان آینده را به آنها نوید داد. معلولیت جسمی نباید مانعی در عشق به زندگی و آینده آنها باشد. نکته اساسی این است که کودکان بدون توجه به نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت باور کنند که موجود مهمی هستند، باور کنند که وجودشان منحصربه‌فرد و برای خانواده و کشور باارزش است.   دانشگاه گسسته از جامعه اعتماد مصاحبه‌ای فراهم کرده است با عباس کاظمی جامعه‌شناس و نویسنده کتاب «دانشگاه از نردبان تا سایبان» با موضوع دانشگاه و ارتباط آن با جامعه. وی در بخشی از این مصاحبه درباره کتاب خود می‌گوید: این كتاب چهار بخش است و هر چه در آن پیش می‌روید، می‌بینید كه مباحث خاص‌تر می‌شود. یعنی آموزش عالی آغاز می‌كند و بعد به اقلیت‌های دانشگاهی كه بخشی از نظام آموزش عالی جدید است می‌پردازد و سپس به علوم اجتماعی به عنوان بستری كه در 15-10 سال اخیر در آن فكر كردم، اختصاص می‌یابد و در نهایت بر فعالیت‌های 6-5 سال اخیر من در زمینه مطالعات فرهنگی متمركز می‌شود. اما نخ تسبیحی در سراسر این مباحث قابل ردیابی است كه همان نوع نگاهی است كه من به نظریه و علوم اجتماعی و علوم انسانی و دانشگاه دارم. نسل جدیدی در میان استادان جوان و دانشجویان دكتری و كارشناسی ارشد علوم اجتماعی ما ظهور و بروز یافته است كه فعالیت‌های علمی‌شان را از فعالیت‌های مطبوعاتی و فضای مجازی شروع می‌كنند. این امر پیامدهای مختلفی دارد. تا قبل از یك دهه پیش، حضور در فضای مطبوعاتی به صورت تحقیرآمیز، فعالیت «ژورنالیستی» تلقی و كسی كه این كار را می‌كرد، ژورنالیست و سطحی نامیده می‌شد. در عین حال كار مطبوعاتی مخاطرات زیادی داشت. بنابراین ورود به فضای عمومی ‌نه فقط امتیازی در بر نداشت، بلكه با هزینه نیز همراه بود.   ایران   الاحوازیه، تروریسم زیر نقاب آزادیبخشی دروغین ایران به مناسبت حادثه تروریستی اهواز و انتساب آن به جنبش الاحوازیه که یک جنبش استقلال‌طلب در خوزستان است، درباره این جنبش می‌نویسد: گروهک تروریستی «الاحوازیه» که سخنگویش اندکی پس از حادثه تروریستی دیروز و حمله به نظامیان و غیرنظامیان حاضر در مراسم رژه در گفت‌وگو با شبکه فارسی‌زبان و سعودی مسلک «ایران اینترنشنال» مسئولیت آن را بر عهده گرفت؛ تشکیلاتی است که از اواسط سال 1375 اعلام موجودیت کرده و مقابله با نظام جمهوری اسلامی و تجزیه استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان را هدف قرار داده است. ریشه ادعای آنها به طغیان شیخ خزعل الکعبی در سال 1304 شمسی بازمی‌گردد که با سوء استفاده از ضعف سلسله رو به انقراض قاجار در خوزستان ادعای سلطنت کرد و البته سرکوب شد. در شناسنامه منتشر شده درباره این گروهک تروریست الاحوازیه بازوی نظامی جبهه التحریر، جنبشی نظامی که در عراق مستقر بود معرفی شده است که شخصی به نام «حبیب نبگان» ساکن در دانمارک رهبری معنوی و نظامی آن را بر عهده دارد. اغلب سرکردگان الاحوازیه در چهار کشور انگلیس، هلند، دانمارک و سوئد سکونت دارند و نه فقط از ریاض و لندن که از سوی سازمان اطلاعات و امنیت امریکا نیز حمایت می‌شوند.   رونمایی از بنیادهای ایرانی عرفان و تصوف اسلامی ایران نیز با دکتر نصرالله پورجوادی محقق و عرفان‌پژوه به بهانه انتشار تازه‌ترین اثر وی به نام «قوت دل و نوش جان» درباره عرفان و تصوف اسلامی به گفت‌وگو نشسته است. وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: عرفان تفکری متکی به‌خواص است، برای عموم مردم نیست. در ایران هم این چنین بود. اعتقادات دینی عمومیت داشت و دارد ولی در کنارش عرفان و فلسفه هم بود، عرفان و فلسفه و... با هم قابل جمع است چون جنبه افلاطونی در ایران داشت. عرفان که مختص خواص بوده در ایران، به همین دلیل تأثیر خودش را بر عامه مردم هم می‌گذاشت. اخلاق دینی، معارف دینی و آن چیزهایی که با اسطوره جمع می‌شده و عامه مردم از آن استفاده می‌کردند و به آن اعتقاد داشتند در قرن دوم بوده است ما مثلاً از بابک خرمدین اسم می‌بریم ولی بابک خرمدین را بدرستی نمی‌شناسیم که بوده و چه بوده است. چیزهایی سه چهار قرن بعد درباره‌اش نوشتند که وی خربزه فروش بوده و چه بوده و چه بود. می‌خواستند تحقیرش کنند ایرانی را در آن دوره اسلامی می‌خواستند خوار و خفیف کنند. می‌خواستند بزنند، بگویند ایرانی‌ها چیزی نداشتند، هیچی نبودند، بعد خودشان آمدند و خودشان را نابود کردند. من نمی‌خواهم بگویم بابک خرمدین انسان بزرگی بوده و فیلسوفی طراز اول به حساب می‌آمد. نه، من می‌گویم ما بابک خرمدین را درست نشناختیم. ما نمی‌توانیم اکتفا کنیم به حرف‌هایی که بعد از دو قرن درباره‌اش نوشتند و تحقیرش کردند. یا افراد اهل تفکر فراوان داشتیم. اهل فلسفه داشتیم. ایرانیان مجالسی دایر می‌کردند برای شنیدن و دیدن که به آن می‌گفتند سماع عبرت و نظر عبرت. یعنی جنبه افلاطونی برایش قائل بودند این مجالس در بطن خود بدین معنا بوده‌اند که از طریق مشاهده می‌شد رسید به حسن کلی؛ و این چیزی نبوده جز فلسفه ایرانی. نمی‌توانیم بگوییم این را افلاطون از ایرانیان گرفته یا نه خودش مبدع آن بوده است.   بازاندیشی در اسلام بازاندیشی در اسلام کتابی به قلم محمد آرگون، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه سوربن است که با برگردان احمد موثقی از سوی انتشارات روزنه به بازار آمد. محمد آرگون (2010- 1938) اهل الجزایر و تحصیلکرده فرانسه، بیش از 110 اثر به زبان فرانسوی تألیف کرده که تعداد اندکی از آنها به عربی یا فارسی ترجمه شده‌ است. کتاب بازاندیشی اسلام از نخستین آثاری است که توسط رابرت لی، استاد علوم سیاسی کالج کلرادو به انگلیسی ترجمه شده است. محمد آرگون در این کتاب با رهیافت مقایسه‌ای و با کاربرد ابزارهای انسان‌شناسی، نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی و فلسفه پست مدرن، به‌طرح و بررسی مفاهیم کلیدی مورد بحث و اختلاف، همچون حقوق بشر، حقوق زنان، فرد و شهروند، ناسیونالیسم و سکولاریسم، اخلاق و سیاست، رابطه بین دین و فلسفه و علم، میراث یونانی و تصوف می‌پردازد. او می‌کوشد به بسیاری از سوءبرداشت‌ها ، توهم‌ها و سوءتفاهم‌ها درباره دین و مدرنیته، اسلام و غرب پاسخ داده و با بازاندیشی جامع و برانگیزاننده درباره اندیشه و تاریخ اسلام، مخاطبان غربی و شرقی را از منازعات قوم مدارانه قدیمی و برخورد تمدن‌ها برحذر داشته و با ارائه درکی جامع‌تر از اسلام و رابطه تاریخی آن با یهودیت و مسیحیت، همگان را به گفت‌وگو و تحمل و مدارا و صلح و مسالمت دعوت کند. آرگون در این اثر نقدی رادیکال از اسلام‌شناسی در شرق و غرب هر دو ارائه می‌دهد و گفتمان‌های خاورشناسان و سنت‌گرایان و اسلام‌گرایان ایدئولوژیک و بنیادگرا را به یکسان به چالش می‌کشد و درصدد حل بحران هویتی است که مسلمانان را از مدرنیته تحمیلی و سنت وارونه شده هر دو دلسرد و بیگانه کرده‌ است. ]]> رسانه Sun, 23 Sep 2018 20:37:19 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7955/ مرور مطبوعات / امید به تصویب طرح عفو عمومی http://dinonline.com/doc/report/fa/7956/ شرق   حادثه تروریستی اهواز قومی نیست علی ربیعی استاد دانشگاه درباره قومیتی نبودن حادثه تروریستی اهواز می‌نویسد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در موفقیت عملیات‌های تروریستی این‌چنینی برای عوامل آن، هویت اجتماعی و قومی بخشیدن به اقدامات خود است؛ به بیان دیگر، کسب حمایت و تأیید این اقدام از سوی گروه‌های قومی، اجتماعی، مذهبی و... . مطالعات سه‌دهه‌ای نگارنده ثابت می‌کند اقدامات تروریستی ارتباط معناداری با مسئله قومیت ندارد. قومی دیدن حادثه اهواز در واقع دنبال‌کردن خطی است که دقیقا عوامل تروریست دنبال القای آن هستند. این رویکرد سناریویی نخ‌نما و شکست‌خورده است که با هدف ضربه‌زدن به دولت‌های مرکزی در کشورهایی با تنوع قومیتی گسترده و اغلب از سوی حامیان گروه‌های تروریستی به کار گرفته می‌شود. آنچه پیش از این نیز از سوی گروه‌های با مشی مسلحانه در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی دنبال شد و شکست مفتضحانه‌ای خورد، نمونه‌ای از این سناریوست. از سوی دیگر، مروری بر سوابق تروریستی در ایران نشان می‌دهد فرقان، پیکار، مجاهدین خلق(منافقین) و بسیاری دیگر از گروه‌هایی که رویکرد مسلحانه را در ایران در پیش گرفتند، فاقد هرگونه خصلت قومیتی بوده‌اند.   کسی از پذیرش قطع‌نامه 598 دلخور نبود سردار حسین علائی از فرماندهان سابق سپاه درباره پذیرش قطع‌نامه 598 می‌گوید: اگر ما قطع‌نامه را نمی‌پذیرفتیم، معلوم نبود چه خطراتی ما را تهدید می‌کند. امام به نظرم یک تصمیم درست، به‌موقع و بسیار بزرگی گرفت. اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی این کار را کرده، باید مجسمه‌اش را از طلا درست کنند که چنین خدمتی به مردم ایران کرده است و با پایان‌دادن به جنگ، فرصت را برای سازندگی کشور فراهم کرد. ‌کسی از پذیرش قطع‌نامه 598 دلخور نبود. اینها بعدا مطرح شد. دیدگاه آقای محسن رضایی این بود که می‌توانیم جنگ را با شکست دادن یا تسلیم ارتش عراق به پایان برسانیم، ولی راه‌حل این موضوع این است که تمام ظرفیت‌های کشور بسیج شود و در اختیار جبهه‌ها و جنگ قرار بگیرد. ما خیلی جاها در شب عملیات جلو می‌رفتیم اما بعد از شکستن خطوط مستحکم دفاعی ارتش عراق و از روز دوم عملیات، دیگر قدرت ادامه‌دادن و پیشروی در عمق مواضع دشمن را نداشتیم و الا اگر یگان‌های احتیاط و آزاد بیشتری داشتیم می‌شد سازمان ارتش عراق را فروریخت، اما معلوم نبود این کار الزاما منجر به ختم جنگ شود.   نگاه نو به 200 سالگی مارکس صد‌وهجدهمین شماره فصلنامه «نگاه نو» منتشر شد. تازه‌ترین شماره این فصلنامه اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی نگاه ویژه‌ای دارد به دویستمین زادروز کارل مارکس (1883-1818) مشتمل بر مقالاتی که از جمله اریک هابسبام، نادر انتخابی، علی امینی‌نجفی، محمد مالجو و یاشار دارالشفا درباره این اقتصاددان، فیلسوف و ایدئولوگ سوسیالیسم نوشته‌اند و همچنین گفت‌وگویی درباره او. در بخش‌های دیگر این شماره مجله به مقالاتی از بایزید مردوخی، سیاوش رنجبردائمی، شادروان رضا قنادان، محمد‌علی موحد، بهاء‌الدین خرمشاهی و مصطفی ملکیان در حوزه‌هایی مانند توسعه، تاریخ معاصر ایران، شعر، حافظ‌شناسی و روشنفکری برمی‌خوریم و داستانی کوتاه از جمال میرصادقی و گزارش‌هایی ازجمله درباره عزت‌الله انتظامی، جایزه بوکر، نایپل و احسان یارشاطر. شماره تابستان 1397 نگاه نو در 260 صفحه به قیمت 25 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   اعتماد   امید به تصویب طرح عفو عمومی چندماه پیش محمدجواد فتحی، نماینده اصلاح‌طلب عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از این طرح خبر داد و در گفت‌وگویی با «اعتماد» به تشریح جزییات این طرح دوفوریتی پرداخت و البته پس از آن هدف هجمه‌های شدید انتقادی و حملات طیفی از اصولگرایان و همچنین برخی روزنامه‌ها و نشریات اصولگرا از جمله «كیهان» قرار گرفت. همزمان با بالاگرفتن انتقادها نسبت به این طرح دوفوریتی و برخی حملات كیهانی به فتحی و طرح عفو عمومی بود كه درگذشت ناصر ملك‌مطیعی، بازیگر پیشكسوت سینما و تئاتر ایران در سال‌های پیش از انقلاب، بار دیگر منجر به آن شد كه موضوع مهم بازگشت ایرانیان خارج از كشور مطرح شده و بار دیگر تحلیلگران و همچنین افكار عمومی با این سوال بی‌پاسخ مواجه شوند كه چرا دولت‌ها در این 4 دهه هرگز آنچنان كه باید از این ظرفیت عظیم نیروی انسانی و سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی استفاده نكرده و تمهیدی برای بازگشت این سرمایه‌ها نیندیشیده‌اند. موضوعی كه هدف اصلی این طرح دوفوریتی بود و آن چنان كه فتحی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس می‌گفتند این طرح می‌تواند ضمن فراهم آوردن شرایط برای استفاده از این سرمایه‌ها، اثرات مثبتی دیگر، از جمله تغییر نگاه‌های منفی و شكست فضاسازی‌های رسانه‌ای درخصوص مسائل مختلف حقوق بشری علیه كشورمان را نیز به همراه داشته باشد.   ریشه‌های دروغ و ناسزاگویی عباس عبدی نیزبه مسئله دروغ و ناسزاگویی در جامعه پرداخته و می‌نویسد: در حالی كه در گذشته و قدیم این نوع ناسزاگویی‌ها منحصر به مجادلات و تسویه‌حساب‌های شخصی بود. ولی چرا این دو ویژگی بسیار منفی در ادبیات گفتاری و نوشتاری جامعه ایران رسوخ كرده است؟ اولین و شاید مهم‌ترین علت، جذابیت پیدا كردن خط‌مشی براندازی است. خط‌مشی‌های سیاسی هركدام اقتضائات خاص خود را دارند و به طرفداران آن تحمیل می‌شوند. آنان كه در داخل كشور و در رسانه‌های رسمی چند دهه است كه علیه دیگران دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند، امروز در حال چیدن محصولات این بذرهای 30 ساله خود از آن سوی مرزها هستند. به قول حافظ «یادم از كشته خویش آمد و هنگام درو». آنهایی كه باد كاشتند، امروز توفان درو می‌كنند و نباید معترض آن باشند. علت دیگری كه مهم است، شنیده شدن این نوع بیان‌ها و نظرها است. متاسفانه افرادی كه سعی می‌كنند سخن و مطلب خود را در چارچوب‌های پذیرفته شده و مودبانه و درست مطرح كنند، حرف‌شان كمتر شنیده می‌شود. البته شاید عمیق‌تر و پایدارتر شنیده شود ولی در هر حال بازتاب و تعداد بیننده آن كمتر است.   میدان‌داری نسل جوان یك انتخاب نیست سید احسان قاضی‌زاده هاشمی از طراحان طرح منع به کار گیری بازنشستگان گفت: رییس سازمان صدا و سیما به دلیل انتصاب مستقیم از سوی رهبر معظم انقلاب مشمول این قانون نخواهد شد اما سازمان صداوسیما مشمول این قانون است و باید اجرا‌كننده آن باشد. در قوه مقننه فقط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشمول این قانون نیستند اما كلیه ادارات و معاونت‌های مجلس مشمول این قانون هستند. تا 24 آبان ماه سال جاری كلیه بازنشستگان فرصت دارند ترك خدمت كنند. وی افزود: بر اساس این طرح، معاونان وزرا، استانداران، سفرا و همترازان آنها از مستثنیات این قانون حذف شدند. پیش از این، كلیه بازنشستگان نیروهای مسلح و بازنشستگان وزارت اطلاعات از اجرای این قانون مستثنا بودند اما با اصلاح قانون، بازنشستگان نیروهای مسلح فقط با حكم رهبری می‌توانند مشغول به كار شوند و در وزارت اطلاعات فقط یك درصد از كل بازنشستگان می‌توانند در همان وزارتخانه منصوب شوند. پیش از اصلاح این قانون، ایثارگران شامل رزمندگان، جانبازان و آزادگان از دایره شمول قانون مستثنی بودند اما با اصلاح قانون، آزادگان دارای بیش از سه‌سال سابقه اسارت و جانبازان بالای ۵۰ درصد و فرزندان شهدا از قانون ممنوعیت به كارگیری بازنشستگان مستثنی هستند.   ضرورت تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان فریده اولادقباد نماینده مجلس درباره لایحه منع خشونت علیه زنان می‌گوید: یكی از مهم‌ترین مسائلی كه فراكسیون زنان پیگیری آن را در دستور كار دارد رسیدگی به لایحه منع خشونت علیه زنان است كه اخیرا دیدار با آقای لاریجانی رییس مجلس نیز همین بحث را دنبال كردیم تا ایشان نیز از قوه قضاییه دلایل معطل ماندن این لایحه را پیگیری كند. همچنین قبل از اجلاسیه سوم تعدادی از اعضای فراكسیون زنان دیداری با آقای اژه‌ای داشتند. عمده مطالبات در جلسه با آقای اژه‌ای نیز همین سرعت بخشیدن به لایحه منع خشونت علیه زنان بود. بحث ما با ایشان نیز بر این محور تاكید داشت كه اگر اشكالاتی در آن دیده‌اند، لایحه را سریع‌تر به كمیسیون ارجاع دهند. به هرحال ما هم خشونت خانگی داریم و هم خشونت اجتماعی. تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان، قطعا در كاهش آمار خشونت‌های خانگی در درجه اول و بعد خشونت‌های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود. استدلال ما برای این پیگیری‌ نیز آن بوده كه زنان ما تا زمانی كه امنیت نداشته باشند، نمی‌توانند مادران خوبی باشند و فرزندان خوبی را تربیت كنند. مادر اول نیاز به آرامش و امنیت دارد. اگر آرامش و امنیت این مادر در كیان خانواده حفظ نشود و مرتب با خشونت مواجه باشد، نمی‌توان از او توقع داشت كه فرزندان سالمی را تربیت كند. حالا چه این خشونت، خشونت كلامی باشد و مرتب او را به باد توهین بگیرند و چه خشونت غیركلامی باشد و او را مورد ضرب و جرح قرار دهند. مادر آرامش و امنیتش را از دست می‌دهد و در مرحله اول برای خود آن زن به‌عنوان یك انسان روزگار سختی به وجود می‌آید. زنانی كه در خانواده مورد خشونت واقع می‌شوند، شخصیت‌شان لگدمال می‌شود.   حمایت از 30 هزار دانش‌آموز  در تهران و شهرهای مرزی جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها هر‌ساله با حمایت خیرین و نیكوكاران، با تهیه لوازم مورد نیاز تحصیل برای كودكان آسیب‌دیده از كارتن‌خوابی و اعتیاد در قالب پروژه «بوی ماه مهر» و همچنین با ارایه مایحتاج اولیه تحصیل برای كودكان نقاط مرزی تحت پروژه «نقطه صفر مرزی» تلاش می‌كند تا آینده بهتری را برای كودكان در معرض آسیب رقم بزند. اكبر رجبی مشهود، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در این ارتباط گفت: دغدغه ما حساس‌سازی جامعه نسبت به كودكانی است كه اگر مورد توجه و حمایت قرار نگیرند ممكن است در آینده‌ای نه‌چندان دور وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی شوند و تهیه لوازم‌التحریر برای تمامی كودكان توسط خیرین صورت می‌گیرد. مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها ادامه داد: امسال توانستیم برای چهارمین سال برای كودكان نقطه صفر مرزی لوازم‌التحریر ارسال كنیم. تاكنون موفق شده‌ایم ۲۰ هزار بسته آموزشی را برای كودكان نقطه صفر مرزی تامین و به استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی، كرمانشاه و خوزستان هم بسته‌هایی را ارسال كرده‌ایم. البته تامین لوازم التحریر و ارسال آنها برای كودكان نقطه صفر مرزی تا پایان مهرماه ادامه خواهد یافت.   جمهوری اسلامی   تعامل حوزه با نظام اسلامی جمهوری اسلامی مصاحبه‌ای فراهم کرده است با دکتر لکزایی درباره تعامل حوزه با نظام اسلامی. لکزایی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: وظایف حوزه به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی وظایف ذاتی و یکی وظایف موقعیتی. وظایف ذاتیش که معلوم است. اصل تبیین دین و ارائه آن و کمک به تحقق شریعت. وظایف موقعیتی وظایفی است که بنا به اقتضائات زمانه پیش می‌آید. اگر هم از سمت نظام سیاسی و نهاد حکومت هم به وظایف حوزه‌ها نگاه کنیم حکومت نسبت به حوزه دو دسته توقع دارد. توقع اولش مربوط به همان نقش و کارویژه‌ ذاتی است که آن وظایف ذاتی را باید درست انجام بدهید. یعنی دین را ارائه بدهد و به اجرا و تحقق دین کمک کند. چون فرض بر این است که حکومت اسلامی است و می‌خواهد اهداف اسلام را محقق بکند. حکومت ممکن است یک وظایف و انتظارات موقعیتی هم از حوزه‌ها داشته باشد. اما اینجا یک آسیب‌هایی وجود دارد. بخشی از این آسیب‌ها مربوط می‌شود به این‌که این دو نهاد، هیچ موقع ننشسته‌اند رو در روی همدیگر مطالبات خودشان را از همدیگر توضیح بدهند. حوزه تصورش این است که ما کمک کردیم، انقلاب که شد، نظام سیاسی هم که شکل گرفته، رهبری دینی وجود دارد، دولت وجود دارد، اینها هم دارند کار خودشان را انجام می‌دهند.   فقاهت در عاشورا همزمان با دهه محرم‌الحرام کتاب «فقاهت در عاشورا»، از سلسله آثار استاد سروش محلاتی ازسوی انتشارات میراث اهل قلم در 200 صفحه منتشر شد. پژوهش حاضر که متن چند سخنرانی از استاد سروش است، پاسخی به این پرسش‌های فقهی است با این توضیح ازسوی محقق که شرایط خاص محافل سخنرانی، محدودیت‌هایی برای خطابه‌ها به وجود می‌آورد که نمی‌توان از آن انتظار یک تحقیق تمام عیار را داشت ولی در شرایط کنونی جامعه ما که ادبیات عاشورایی با دو ویژگی عوامانه بودن و احساساتی بودن در حال توسعه است. فقه عاشورا(1)؛ فقه عاشورا (2)؛ شهادت، حق یا تکلیف؛ فاجعه عطش در عاشورا؛ انقلاب ارزش یا روش؟؛ چارچوب گرته‌برداری از قیام حسینی؛ تعمیم پذیری واقعه عاشورا؛ کناره‌گیری از قدرت؛ نسبت جهاد بیرونی و جهاد درونی و مواجهه پذیری با دشمن یا مواجهه گریزی؟؛ عناوین ده‌گانه این کتاب می‌باشد.   عقلانیت در عاشورا کتاب «عقلانیت در عاشورا» نیز از سلسله آثار استاد سروش محلاتی است که از سوی انتشارات میراث اهل قلم در 176 صفحه منتشر شد. قضیه کربلا و ماجرای عاشورا، پیام آور ارزش‌های فراوانی مانند ایثار، شجاعت، عشق، عزت، مقاومت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است؛ ولی پرسش اساسی این است که آیا امام حسین(ع)، این ارزش‌ها را در فضای عقلانیت و با اعتنا به ملاک‌های خرد پسندانه دنبال می‌کرد و آیا همه اقدامات حضرت براساس این مبنا قابل تحلیل و ارزیابی است؟ به اعتقاد محقق، پاسخ منفی به این پرسش تا جایی که به گذشته مرتبط می‌شود، مخصوصاً وقتی که داوری در باره عمل یک شخصیت معصوم و برتر از خطا و گناه است، پیامد ناروایی ندارد، ولی وقتی که شعاع تاثیر این واقعه در گذشته محدود نمی‌ماند و اثر آن بر نسل‌های بعد ظاهر می‌شود، حذف قید عقلانیت، جهت‌گیری این ارزش‌ها را دگرگون می‌سازد و در نتیجه مطرح کردن آن‌ها، به معنی دعوت به شیوه‌ها و روش‌هایی است که پشتوانه منطقی ندارد و چنین تحلیلی می‌تواند پیامدهای ناگواری به جا گذارد.   رسالت   افزایش چندین برابری قیمت سکه، ظلم در حق متعهدان مهریه است مسعود رضایی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تجربه نشان داده بنا به شرایط اقتصادی کشور و برخی موضوعات جهانی در ظرف مدت کوتاهی ممکن است قیمت سکه افزایش چندین برابری را داشته باشد که این وضعیت ظلم در حق متعهدان مهریه است. وی با اشاره به افزایش زندانیان مهریه تا 3800 نفر اظهار کرد: با عنایت به عواقب تلخ حبس ناشی از تعهد مهریه در قبال جوانان ایرانی، بررسی ساختار مهریه در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، تا با جلب نظرات کارشناسی شده در راستای پیشگیری و آزادی این بدهکاران مالی اقدامات لازم صورت پذیرد. برای اجرای این طرح، ابتدا باید زمینه فکری آن در جامعه نهادینه گردد و مردم فارغ از جنسیت بدانند اساس تغییر میزان مهریه به چه دلیلی بوده است، تا گمان نشود که تطبیق معیار رفع جنبه کیفری از مهریه‌های سنگین صرفاً برای حمایت از مردان نیست. امروز طبق گزارش ستاد دیه 95 درصد پرونده‌های مهریه با هر تعداد تعیین شده در زمان عقد در جریان دادرسی تنها با میانگین دریافت 15 سکه بهارآزادی مختومه می‌شوند.   ایران   تب ما و تاب آنان ایران در گفت‌وگویی با دکتر حسین ابوالحسن تنهایی به آسیب‌شناسی روند مطالبه‌گری در ایران پرداخته است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: مطالبه‌گری در ایران از سال 95 با معنایی صنفی آغاز شد، اما به‌ سبب بی‌توجهی مسئولان و در واقع بی‌پاسخ ماندن مطالبات مردم از سال 96 به «مطالبه‌گری سیاسی» کشیده شد. من به‌عنوان یک جامعه‌شناس بی‌طرف که به هیچ جناح سیاسی وابستگی ندارم، اما حوزه‌های سیاست را تحلیل می‌کنم معتقدم آنجا که دولت می‌گوید کاری می‌کنیم اما نتیجه‌ای در بر ندارد، مردم توقع پاسخ دارند. حال اگر پاسخی قاطع و روشن به مطالبات‌شان داده نشود دور از انتظار نیست که اعتمادشان از مسؤلان سلب شود که این امر می‌تواند به مسائل سیاسی دامن بزند. در حالی که اگر به موقع به مردم جواب روشن و شفاف داده شود کسی نمی‌تواند سوء‌ استفاده سیاسی کند. راه‌حل این نیست که در مقابل گفتمان صنفی، راه را ببندیم و بگوییم شما اشتباه می‌گویید و فقط ما درست می‌گوییم. باید به مردم اجازه داد که حرف بزنند. صدا و سیما باید حرف‌های مردم را منتقل کند. بودجه‌های کلان جاهایی مصرف می‌شود که شاید اولویت دست چندم باشند، یک زمانی اولویت فرهنگی، تبلیغاتی و ایدئولوژیکی مهم بود اما اکنون نان، آب و سفره مردم اولویت دارد که مسئولان باید این موضوع را بخوبی درک و برای آن چاره‌اندیشی کنند. اگر این مطالبات بی‌پاسخ بماند مردم احساس تنهایی خواهند کرد. این وضعیت می‌تواند برای سوء استفاده‌کنندگان، بستر اعتراضات اجتماعی و حتی آشوب را فراهم کند.   مشکلات خانوادگی عامل اصلی فرار دختران فاطمه عباسی مشاور امور بانوان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با «ایران» ضمن اشاره به این که در سال گذشته هزار دختر از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند، گفت: پدیده دختران فراری در سال گذشته رشد 25 درصدی داشته است. البته، این آمار‌ها تنها مربوط به دخترانی است که توسط سازمان بهزیستی شناسایی شدند وهیچ آمار دقیقی از تعداد کل دختران فراری در کشور وجود ندارد. مشاور امور بانوان سازمان بهزیستی کشور معتقد است نمی‌توان با استناد به آمار بیان کرد که تعداد دختران فراری رشد داشته است. زیرا مراکز و پایگاه اورژانس اجتماعی در طول یک سال گذشته توسعه جدی داشته و شاید علت افزایش آمار دختران فراری به همین خاطر باشد. عباسی مشکلات خانوادگی را مهم‌ترین علت فرار این دختران از خانه می‌داند و می‌گوید: پس از جلسات مددکاری مشخص شد علت 72 درصد از این فرارها به خاطر مشکلات خانوادگی است. البته، وعده‌های افراد شیاد و اغفال آنها توسط دیگران هم در فرار آنها بی‌تأثیر نبوده است. کارشناسان مددکاری انگیزه اصلی این دختران برای ترک خانه شان را  نادیده گرفته شدن آنها از سوی خانواده‌ها می‌دانند. عباسی هم به کاهش گفت‌و‌گوی بین نسلی در جامعه اشاره می‌کند و تأکید می‌کند: شکاف نسلی باعث اختلاف والدین با فرزندان و کاهش زمان گفت‌و‌گوی آنها با یکدیگر شده است.   ما و پیوستار فرهنگ جهانی سعید طباطبایی نویسنده و فعال فرهنگی در یادداشتی درباره رابطه فرهنگی ایران با فرهنگ جهانی می‌نویسد: توسعه فرهنگی حاصل تلاش بسیاری از متفکران در حوزه‌های مختلف علمی، هنری و فرهنگی است. متفکرانی که گاه سودای شورش داشته‌اند. این گریز و را‌ه‌های در هم شکستن پیوستار فرهنگ مسلط، خود، بحثی مفصل است و نیاز به فرصتی دیگر دارد. اما آنچه گفتنش حائز اهمیت است، بحث شناخت هر مقوله‌ای در ساحت این پیوستار فرهنگی است. وقتی از یک پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی یا دینی سخن گفته می‌شود ضروری است که برای شناخت کامل ابعاد آن، جز غور در خود مقوله مطرح شده، ریشه‌ها و تبار آن را باید در جای‌جای این پیوستار فرهنگی نیز جست. تبارشناسی و تبارشناسی انتقادی راهی است برای درک بهتر هر مقوله‌ای در هر دو ساحت همزبانی و درزبانی. بسیاری از نقدها و تحلیل‌ها در همین امروز سرزمین ما، از هر دری و سخنی، فاقد شناختی تاریخی و تباری از مسأله است. این عدم شناخت که گستره آن را در بسیاری از مباحث می‌توان یافت، موجب شده که ما نه به‌طور واضح و با دیدی دقیق و جزئی‌‌نگرانه امروزمان را بشناسیم و نه به گذشته و تاریخ مرتبط باشیم و نه فهمی از آینده شکل دهیم. آینده و آینده‌پژوهی نیز مستلزم شناخت تبار و تبارشناسی فرهنگی است، بویژه که به نظرگاهی انتقادی نیز پیوند بخورد. تبارشناسی بویژه تبارشناسی انتقادی از جمله خانه‌های خالی در پژوهش علمی در سرزمین ماست. این‌گونه پژوهش بی‌شک گردآورنده آن ماده‌ و امکانی است که برای توسعه علمی، فرهنگی و البته سیاسی ضروری و لازم است. ]]> رسانه Mon, 24 Sep 2018 22:01:55 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7956/