پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - آخرين عناوين دیدگاه http://dinonline.com/reflection/viewpoint Mon, 25 Sep 2017 14:53:52 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Mon, 25 Sep 2017 14:53:52 GMT دیدگاه 60 تحریف‌ستیزی منحرف http://dinonline.com/doc/note/fa/7520/ گفت‌وگوی علمی دربارۀ عاشورا در ایام عزاداری، برای من چندان خوشایند نیست؛ به‌ویژه اگر همراه انتقاد از روش‌ها و منش‌ها باشد. اما فرصت‌ها را هم باید غنیمت شمرد. دربارۀ عاشورا آنچه ذهن بسیاری از محققان و نواندیشان را به خود مشغول کرده است، شیوه‌های عزاداری و مسئلۀ تحریفات است. از محدث نوری تا امروز، شاید بیش از بیست کتاب و ده‌ها و بل صدها مقالۀ مایه‌دار و علمی نوشته‌اند که موضوعشان تحریفات و انحرافات در فرهنگ عزاداری است. کارنامۀ تحریف‌شناسی و تحریف‌زدایی، بسیار پربرگ‌وبار است؛ اما تا امروز نتوانسته است در برابر سیل آسیب‌ها و کژفهمی‌ها بایستد و یا دست‌کم از شتاب و گسترۀ آن بکاهد. هنوز سرقفلی عاشورا به نام مداحان است و آنان گردن این مثنوی را بسته‌اند/ می‌کشند آنجا که خود دانسته‌اند. ]]> دیدگاه Fri, 22 Sep 2017 21:20:21 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7520/ رستاخیز و شمایل‌نمایی حضرت عباس http://dinonline.com/doc/note/fa/7517/ چهارمین مُحرَم پس از تولید فیلم «رستاخیز» یا همان «حسین؛ آن‌که گفت: نه» فرامی‌رسد؛ فیلمی که هشت سیمرغ بلورین دارد، اما جواز نمایش ندارد. مشکل ممنوعیت نمایش این فیلم، چیزی است به نام «شمایل‌نُمایی» که آن را در قیاس با «شمایل‌نگاری» ساخته‌ام. شمایل‌نگاری از شاخه‌ها یا گونه‌های نگارگری است؛ چنان‌که خوش‌نویسی و طراحی و تصویرگری و صفحه‌آرایی از دیگر شاخه‌های آن (به معنای عامَش) به شمار می‌روند. ]]> دیدگاه Thu, 21 Sep 2017 04:30:00 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7517/ صدای پای بهار عربی در عربستان http://dinonline.com/doc/note/fa/7518/ دستگیری سی نفر از مهمترین چهره های شاخص در عربستان به اتهام خیانت به منافع ملی ، ارتباط گیری و رشوه پذیری از قطر و نیز طرفداری از اخوان المسلمین ، فضایی از دیکتاتوری محمد بن سلمان علیه نخبگان درون حاکمیتی عربستان را به نمایش گذاشت. سلمان بن عوده که 15 ملیون پیگیرنده در توییتر و فیسبوکش دارد و دارای جایگاهی جهانی است و از محبوبیت بالایی در مصر و منطقه عربی بهره مند است و نیز شیخ فرحان مالکی از برجسته ترین شخصیت های میانه رو اما منتقد جهان عرب در میان این دستگیر شدگانند . در یاد داشت دیگری گفتم که با شواهدی می شود گمانه زنی قوی کرد که ریشه چالش های فعلی آل سلمان با آل خلیفه به نقش پشت پرده آل زاید بر می گردد. ]]> دیدگاه Wed, 20 Sep 2017 15:42:27 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7518/ تریبون‌های بیگانه از جامعه http://dinonline.com/doc/note/fa/7513/ سازمان روحانیت شیعه از کهن‌ترین نهادهای خودبنیان در جامعه ایرانی است. پارادایم اخباری‌گری به کوشش اعاظمی چون وحید بهبهانی و شیخ اعظم به حاشیه رانده شد و بحث اجتهاد و تقلید در تمام ساختارهای اجتماعی و دینی ریشه دوانید. به‌طور طبیعی عالمان هر دیار بعد از شاگردی در مراکزی چون نجف در هنگامه بازگشت زمامداری امور دینی و اجتماعی شیعیان را عهده‌دار می‌شدند اما بعد از تحولاتی همچون حمل‌ونقل و تلگراف که دسترسی به مرجع واحد را امکان‌پذیر نمود. نهاد مرجعیت و سازمان روحانیت با پشتوانه مرکزیت در نجف یا دیگر اقطاب علمی شیعه هرروز از گذشته منسجم‌تر گردید. به نظر می‌رسد که نهادینه شدن پاردایم اصولی در کنار تحولات جهان مدرن سبب تعین یافتن مرجعیت واحد و سپس سامان یافتن کلی این نهاد کهن شده است. ]]> دیدگاه Tue, 19 Sep 2017 20:23:42 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7513/ تقارب کلیسایی، تقریب مذاهب اسلامی؛ تجربه کلیسای ارتدوکس روس و واتیکان http://dinonline.com/doc/note/fa/7505/ چندی پیش کاردینال پیترو پارولین، نخست‌وزیر واتیکان دیداری رسمی از مسکو، 24-20 آگوست 2017، داشت. در طی این سفر با پوتین، لاوروف، پاتریارک کلیسای ارتدوکس روسیه و اساقفه کاتولیک و سایر شخصیت‌های مسیحی این کشور دیدار کرد. این نخستین سفر یک مقام بلندپایه واتیکان از روسیه است. با توجه به عدم وجود رابطه دیپلماتیک بین شوروی و واتیکان تا کمی قبل از فروپاشی نظام کمونیستی، طبیعتآً هیچ نوع سفری در آن ایام انجام نشده است و به دلیل تنش‌های بعد از فروپاشی هم سفر مهمی صورت نگرفت. ]]> دیدگاه Mon, 11 Sep 2017 10:39:46 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7505/ فرهنگ غدیر؛ از تحریفات تا واقعیات http://dinonline.com/doc/note/fa/7485/ تحریف و تغییر مفاهیم و آموزه‌های دینی (به عمد یا سهو) در گذر زمان، نشستن فروع به جای اصول، تغییر جایگاه اولویت‌های آیین و مانند آنها، چنان بازتابی از مسائل دینی پدید آورده است که هر گونه سخن گفتن از مطالب دینی را در وهله اول، با واکنش خواننده یا شنونده روبه‌رو می‌سازد. در چنین فضایی، سخن گفتن از غدیر چندان آسان نیست. این حقیقت، همانند دیگر حقایق دینی، در عین روشن بودن، دستخوش همین گونه تغییرها شده است. در این شرایط، تنها راه برای بازیابی معنای صحیح آن، مروری دیگر است تا با نگاهی تازه به این رویداد کهن، دیگر بار به تازه‌هایی دست‌یابیم.شاید بهتر آن باشد که سخن را از اینجا آغاز کنیم که: «غدیر چه نیست؟». باشد تا با ورود از این مدخل به حقیقت دست‌یابیم. ]]> دیدگاه Thu, 07 Sep 2017 22:45:09 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7485/ پیام غدیر؛ خط‌‌مشی متمایزسازی هم‌زمان با پیوستگی به امت اسلامی http://dinonline.com/doc/note/fa/7498/ پیام واقعی غدیر را از طریق واکاوی مجموعه آگاهی‌های موجود در متون دینی درباره آن می‌توان یافت. بی‌تردید محوری‌ترین این اطلاعات خطبه غدیریه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم (مراد متن مورد استناد مرحوم علامه امینی در الغدیر است نه جزوه‌ای مستند به یکی از متون قرون میانی که به این نام در سال‌های اخیر در شمارگانی گسترده انتشار یافته است.) و جمله پرآوازة جمله پرآوازة من کنت مولاه فهذا علی مولاه است، اما روشن است که پیام‌های غدیر، منحصر در این خطبه و دلالت‌های درون‌متنی و برون‌متنی آن نیست، بلکه از فهم مجموعه احکام و آداب و تحلیل محتوای ادعیه مربوط به این عید بزرگ هم می‌توان و بلکه باید برای کشف پیام آن مدد گرفت. ]]> دیدگاه Thu, 07 Sep 2017 22:12:57 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7498/ تأثیر خوانندگان بر نویسندگان http://dinonline.com/doc/note/fa/7489/ تأثیر نویسنده بر خواننده بدیهی است؛ اما از تأثیر خوانندگان بر نویسندگان هم نباید غافل بود. اثرگذاری مخاطبان بر نویسندگان، قدری پیچیده و نامرئی است. مخاطبان از راه‌های گوناگون بر اندیشه و سمت‌وسوی نویسندگان اثر می‌گذارند؛ راه‌هایی همچون اقبال و ادبار؛ نقد؛ نق؛ پرسش‌سازی؛ مطالبه‌گری؛ توقع؛ نیازآوری؛ خطرآفرینی و هزینه‌سازی. ]]> دیدگاه Tue, 05 Sep 2017 11:56:42 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7489/ حوزه علمیه جامعه توده‌وار http://dinonline.com/doc/note/fa/7473/ ساختار استادی و شاگردی در سه مرحله تضعیف شد: با وقوع انقلاب سال 57، انقلابی در ساختار استاد و شاگردی شکل گرفت، اکثر طلبه‌ها انقلابی شدند و بسیاری از اساتید نه آنکه ضد انقلاب اما محافظه‌کار شدند. انقلاب اولین شکاف فکری را بین استاد و شاگرد ایجاد کرد. شاگرد در درس استاد شرکت می‌کرد اما اختلاف فکری ایجاد شده مشروعیت رفتارهای اجتماعی-سیاسی استاد را تضیعف کرد. این شکاف به‌گونه‌ای بود که حتی مابین طلبه‌های انقلابی و جامعه مدرسین که آنها هم انقلابی بودند جدال‌هایی درگرف. در سال‌های بعد تغییر ساختار مدیریت سنتی حوزه و افزایش پذیرش طلبه تأثیر دوم را به ساختار استاد و شاگردی وارد کرد. ]]> دیدگاه Thu, 24 Aug 2017 21:46:24 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7473/ چپ نو ایرانی http://dinonline.com/doc/note/fa/7470/ نئومارکسیسم (چپ نو) جریانی بسیار جذاب است. اگر مارکسیسم ناراستی‌های مدرنیته را به رخ سرمایه‌داران لیبرال می‌کشید؛ چپ نو نیز چنین رسالتی دارد. اگر چه شوروی به عنوان نماد مارکسیسم فروپاشید اما مارکسیست‌ها پس از گذر از تحیر و مأیوسی، توانستند خود را از لحاظ تئوریک بازسازی کنند. نقد لیبرالیسم، و نقد بنیان‌فکنانه بسیاری از مقولات اجتماعی، با ادبیاتی فلسفی (چپ نو برخلاف مارکسیسم سنتی، سویه فلسفی قوی‌تری دارد)، و گره زدن مقولات فلسفی با «زندگی روزمره»، جریان نئومارکسیسم را دل‌فریب کرده است. از آن جا که بسیاری از این متفکران در ایران، قائل به پروژه «ترجمه به مثابه تفکر» هستند؛ شناخت متفکران شاخص این جریانات بسیار مهم است که البته این امر نیاز به تحقیقی جداگانه دارد. در مرحله بعد، متفکران و مترجمان ایرانی این طیف باید معرفی گردند. لازم به ذکر است که فهم جامعه ایرانی از مفاهیم چپ نو و متفکران اصلی آن، بیشتر از خلال سخنان و نوشته‌های «چپ نو ایرانی» سامان یافته است. ]]> دیدگاه Tue, 22 Aug 2017 09:03:11 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7470/