پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - آخرين عناوين دیگر ادیان :: نسخه کامل http://dinonline.com/religion/news/others Sun, 21 Jul 2019 13:43:48 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sun, 21 Jul 2019 13:43:48 GMT دیگر ادیان 60 جشنوارۀ دیوالی 2017 کی فراخواهد رسید؟ http://dinonline.com/doc/report/fa/7537/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از اکسپرس، هندوها جشن باستانی دیوالی را به افتخار «لرد راما» و همسرش «سیتا» که پس از مغلوب ساختن پادشاه شروری به نام «راوانا» از تبعید بازمی‌گشتند برپا می‌کنند. سیک‌ها در همین روز جشن «بندی چور دیواس» به معنای «روز آزادی» را برگزار می‌کنند. برای آنها این جشن یادآور روزی است که «گورو هارد گوبیند» خود و 52 شاهزاده را از بند زندان آزاد کرد. جین‌ها نیز این روز را به یاد «لرد ماهاویرا» که در پانزدهم اکتبر سال 527 پیش از میلاد به نیروانا رسید بزرگ می‌دارند. تاریخ این جشن سالانه تغییر می‌کند و زمانِ آن بین ماه اکتبر یا نوامبر متغیّر است. این تاریخ براساس موقعیت ماه در آسمان محاسبه می‌شود و معمولاً در پانزدهمین روز ماهِ «کارتیک» که مقدّس‌ترین ماه سال قمری هندوهاست برگزار می‌شود. امسال دیوالی با روز پنج‌شنبه، نوزدهم ماه اکتبر مصادف خواهد بود. این جشنوارۀ پنج‌روزه از روز سه‌شنبه هفدهم اکتبر آغاز می‌شود و در روز شنبه بیست و یکم اکتبر پایان خواهد یافت. در جشن دیوالی افراد به دوستان، اعضای خانواده و همسایه‌های خود شیرینی و هدیه می‌دهند. شمع‌های سنّتی سفالی به اسم «دیا» روشن می‌کنند و خانه‌ها را با چراغ‌های رنگارنگ و «رنگولی» (طرح‌هایی که با برنج یا پودر رنگی بر روی زمین کشیده می‌شود) تزئین می‌کنند. در طی جشن خانواده‌ها هدایایی به دوستان و همسایگان خود می‌دهند و طبق رسم، به نیازمندان انفاق می‌کنند. نمایش‌های خیره‌کنندۀ آتش‌بازی در سراسر جهان برگزار می‌شود. این نمایش‌ها یادآور جشن‌هایی است که به مناسبت بازگشت لرد راما برگزار شد. در بریتانیا نیز هزاران تن از مردم در جشنوارۀ نور که عمدتاً در لندن و لستر برپا می‌شود شرکت می‌کنند. ]]> دیگر ادیان Fri, 13 Oct 2017 23:02:49 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7537/ چرا سیک‌ها عمامه بر سر می‌گذارند؟ http://dinonline.com/doc/note/fa/7510/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، در مورد شکل ظاهری عمامه و نحوۀ بر سر گذاشتن آن دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. عمامه منحصر به یک رنگ خاص نیست و بازشدۀ آن ممکن است حتی تا چهل متر طول داشته باشد. عمّامه شکل متمایزی از پوشش سر است که در سراسر کشورهای حوزۀ آسیای جنوبی و مرکزی و شمال و غرب آفریقا به چشم می‌خورد. البته این پوشش در هر کدام از این مناطق به سبک و به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از میان تمام کسانی که عمامه بر سر می‌گذارند، این سیک‌ها هستند که عمامه را به نام خود کرده‌اند. در آیین سیک پنج اصل اساسی‌ وجود دارد که هر سیک ملزم به پیروی از آن است: 1. کوتاه نکردن مو و جمع کردن موها در داخل عمامه؛ 2. بر دست کردن دستبندی گرد و فولادی که نماد قدرت و اتّحاد است؛ 3. داشتن یک شمشیر سنّتی برای تأکید بر قدرت رزمی؛ 4. همراه داشتن یک شانۀ کوچک چوبی برای مرتب کردن موی سر که نماد نظم و پاکیزگی است؛ 5. پوشیدن شلوارکی از جنس پنبه که نشانۀ پاکدامنی و آمادگی برای مبارزه است. این پنج اصل را گورو گوبیند سینگ، آخرین گوروی آیین سیک در سال 1699 مقرّر کرد. از میان این موارد، جمع کردن مو در عمامه به بارزترین نماد آیین سیک تبدیل شده است. آیین سیک در سال 1469 توسط گورو نانک که در خانواده‌ای هندو چشم به جهان گشوده بود پایه‌گذاری شد. در آن زمان استفاده از عمامه نماد جایگاه فرد در جامعۀ هند بود و آموزگاران معنوی (مثل گورو نانک و بقیۀ 9 گوروی آیین سیک) و همچنین اشرافیون و قشر متموّل جامعه همگی از عمامه استفاده می‌کردند. داشتن موی بلند نیز نماد قداست و قدرت معنوی محسوب می‌شد. لذا گورو گوبیند سینگ به پیروانش دستور داد که عمامه بر سر بگذارند و هیچ‌وقت موی سر خود را کوتاه نکنند تا بدین ترتیب یک هویت متمایز و منحصربه‌فرد برای سیک‌ها تعریف شود و از طرف دیگر، سیک‌ها قدرت معنوی پیدا کنند و این ذهنیت در آنها تقویت شود که همۀ آنها در چشمان خداوند شرافتمند و با هم برابر هستند. امروز آیین سیک پنجمین دین بزرگ جهان است و حدود 27 میلیون سیک در جهان وجود دارد که اکثریت آنها در پنجاب زندگی می‌کنند. البته همۀ پیروان آیین سیک از عمامه استفاده نمی‌کنند و بعضاً سیک‌های لیبرال‌تر این اصل را زیر سؤال برده‌اند که عمامه بر سر گذاشتن یکی از شروط الزامیِ سیک بودن است. آیین سیک نیز همانند همۀ ادیان دیگر به دو جریان ارتدوکس و غیرارتدوکس تقسیم می‌شود و افرادی که زیرمجموعۀ هریک از این دو گروه قرار می‌گیرند، هر یک دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ نحوۀ التزام به دین خود دارند. از بعد از واقعۀ یازده سپتامبر، بعضاً سیک‌ها به خاطر عمامه و ریششان با مسلمانان، طالبان و داعشی‌ها اشتباه گرفته شده و لذا آماج جرائم نفرت واقع شده‌اند. ]]> دیگر ادیان Sun, 17 Sep 2017 18:57:06 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7510/ گوشت گاو در سوپرمارکت‌های هند: توهین یا اصلاح دینی http://dinonline.com/doc/news/fa/4545/ دهلی نو:آشو مونجیا پایه گذار گروه حمایت از گاوهای مقدس که حدود ۱۲۰ داوطلب در آن عضو هستند؛ به طور هفتگی به سوپر مارکت‌ها کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها سر می‌زند تا بر نوع گوشت‌هایی که در این مکان‌ها تهیه و توزیع می‌شود نظارت کند. وی می‌گوید در ۱۵ سال گذشته مصرف گوشت گاو به طور زیر زمینی در هند افزایش یافته است و آنها خود را درگیر مبارزه‌ای کرده‌اند که برای صنعت گوشت هند میلیاردها دلار درآمد به همراه داشته است. مونیگا می‌گوید گاو مادر ماست. حمایت از او وظیفه ماست. وی بر کار صدها مغازه قصابی و کشتارگاهی که مشکوک به حمل و نقل،کشتار و فروش این حیوان هستند نظارت می‌کند و آنها را تحت نظر دارد دارد. صنعتی که این روزها در مقابل هندوهای سنتی که خواهان حفظ جایگاه مقدس گاو در فرهنگ آیینی خود هستند قد علم کرده است.در سال جاری هند در صادرات گوشت گاو آمریکا را پشت سر خود گذاشت و بعد از برزیل و استرالیا سومین کشور بزرگ صادر کننده گوشت گاو شد. در نیمه اول سال ۲۰۱۳ درآمد هند بیش از یک میلیارد و بیست و چهار میلیون دلار از گوشت گاو بوده است که بر اساس مرکز مطالعات صادرات گوشت آمریکا بیش از سی درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۲ داشته است.اگر چه هند تلاش می‌کند تا برتری سیاسی و اقتصادی خود را در بازارهای آسیای جنوبی تثبیت کند اما به نظر می‌رسد مخالفت هندوها و تحریم استفاده از گوشت گاو بتواند بر رشد این صنعت در آینده تاثیر منفی داشته باشد به ویژه در ایالت‌هایی مثل کرالا و بنگال غربی که این اقدام از حمایت قانون نیز برخوردار است.هندمحصولات لبنی و سوخت سرگین بخشی از حوزه‌هایی است که هندوها استفاده از آن را جایز می‌شمرند؛‌ هندوها گاو را گا ماتا یا چهره مادر می‌نامند و نقش دیرپا و اساسی در آیین های مذهبی هندیان دارد. برخی از تاجران و پیشروان اقتصاد هند برخی از این اعتقادات و باورها را از موانع عمده تجارت می‌دانند.دکتر اس. کا. رانجهان رییس صنایع آرگوی هند می‌گوید گوشت گاو می‌تواند به یک شغل پردرآمد در هند تبدیل شود. وی می‌گوید با گسترده‌تر شدن این صنعت اعتقادات مذهبی مردم نیز کم کم تغییر می‌کند. وی معتقد است ۵ تا ۱۰ سال آینده مردم دیگر خرید و فروش گوشت گاو را مانند امروز رسوایی و بی آبرویی قلمداد نخواهند کرد.در اکثر ایالت های بیست و چهارگانه هند کشتار گاو غیر قانونی است مگر در شرایط خاصی مانند بیماریهای واگیردار و عسر و حرج، تحقیقات پزشکی و مواردی از این دست. چند ایالت مانند دهلی و راجستان فروش و کشتن گاو هر دو را قدغن اعلام کرده‌اند.این قوانین سخت گیرانه سبب خرید و فروش و کشتار زیر زمینی گاو در اکثر استان‌های هند شده است. این طور برآورد می‌شود که سالانه بیش از یک و نیم میلیون گاو به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به خارج از مرزهای این کشور صادر شود.در این میان برخی نیز بر این باورند که گاو به غیر از گوشت، نقش مهمی در معیشت و اقتصاد مردم هند بازی کرده است چه در قالب استفاده از محصولات لبنی و چه به عنوان منبع سوخت و انرژی. میتال کارشناس اقتصادی معتقد است کشتار گاو و توسعه صنایع گوشت گاو عواقب وخیم زیادی خواهد داشت. وی می‌گوید این درست که ممکن است صادرات گاو برای کشور هند درآمد زایی کند اما هند ناچار است این پول را در جایی دیگر هزینه کند. باید منتظر ماند و دید که عاقبت این تضاد آرا به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود. ]]> دیگر ادیان Thu, 01 Jan 2015 03:30:00 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/4545/ زرتشتیان در سالگرد درگذشت پیامبرشان به سوگ نشستند http://dinonline.com/doc/news/fa/4524/ تالار انجمن زرتشتیان در خیابان میرزا کوچک خان تهران امروز میزبان پیروان آیین زرتشت بود که به مناسبت سالروز درگذشت زرتشت پیامبر گرد هم آمده و برای وی سوگواری کردند.در این مراسم یکی از موبدان زرتشتی بخش‌هایی از اوستا را خواند و زرتشتیان به صورت دسته‌جمعی دعا و نیایش کردند.یکی از سنت‌های این مراسم دود کردن عود و اسپند و به گفته خودشان ریختن بوی خوش در آتش برای شادی ارواح در گذشتگان است. هم‌چنین در پایان مراسم دعا و نیایش، به رسم تبرک بسته‌های آجیل و تنقلات بین زرتشتیان توزیع شد.پیروان دین زرتشت پس از این مراسم به نیایشگاه آدریان تهران (آتشکده زرتشتیان) رفتند تا در این مکان نیز به نیایش بپردازند.روبه‌روی نیایشگاه زرتشتیان، جایی که پیروان زرتشت در سال‌مرگ وی به سوگ نشسته بودند، درهای کلیسای حضرت مریم(ع) به روی پیروان مسیح باز بود؛ جایی که به مناسبت سال‌روز تولد عیسی مسیح(ع) کاج‌های تزیین شده و سبدهای گل به چشم می‌خورد.در سنت زرتشتیان بانوان باید در آتشکده پوشش سر داشته باشند و مردان نیز به محض ورود کلاه‌های سفیدی بر سر می‌اندازند. هم‌چنین اغلب خانم‌های زرتشتی روسری سفید بر سر می‌کنند.با ورود زرتشتیان به آتشکده، موبد به عنوان تنها شخصی که می‌تواند وارد محوطه آتشگاه شود، آتش را شعله‌ورتر می‌کند تا هم‌کیشانش از نیایش خود بهره بیشتری ببرند. زرتشتیان نماز و نیایش خود را رو به آتش، نور، آفتاب، مهتاب، چراغ و حتی یک شمع روشن انجام می‌دهند.آن‌ها با حضور در آتشکده، خرده‌اوستا می‌خوانند و یک نوبت از پنج نوبت نماز روزانه‌شان را به جا می‌آورند.پیروان زرتشت در ادامه مراسم سالروز درگذشت پیامبر خود به قبرستان قصر فیروزه رفتند تا دقایقی بر مزار درگذشتگان‌شان حاضر شوند.در آیین زرتشتی آب، خاک، آتش و باد ،‌عناصر مقدسی هستند و نباید آلوده شوند، به این جهت در سال‌های بسیار دور، زرتشتیان اجساد در گذشتگان‌شان را در دخمه‌ها رها می‌کردند، چرا که تدفین اموات را موجب آلوده شدن خاک می‌دانستند، اما از حدود ۶۰ سال پیش این روش تغییر کرده و دفن پیکر درگذشتگان آیین زرتشتی مرسوم شده است.زرتشتیان با حضور بر مزار درگذشتگان‌شان برای آن‌ها طلب بخشش و مغفرت می‌کنند، برای آن‌ها اوستا می‌خوانند و عود روشن می‌کنند و چند نوع خوراکی اعم از میوه و تنقلات بر سر مزار می‌گذارند.زرتشتیان هم‌چنین در صف‌های طولانی منتظر دریافت آش نذری مخصوص مراسم سال‌روز درگذشت زرتشت می‌مانند که پخت آن از دو زودتر آغاز می‌شود. آن‌ها این آش را تبرک می‌دانند و حتی برخی آن را بسته‌بندی کرده و برای بستگان خود در خارج از کشور ارسال می‌کنند. ]]> دیگر ادیان Sun, 28 Dec 2014 11:15:03 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/4524/ فلاشا؛ گروهی از یهودیان افریقا http://dinonline.com/doc/news/fa/3131/ یهودیان فلاشا چه کسانی هستند؟ یهودیان فلاشا به یهودیان ساکن اتیوپی گفته می‌شود. این گروه خود را از نسل بنی‌اسرائیل می‌دانند اما نظریات مختلفی درباره منشأ و اجداد آن‌ها توسط پژوهشگران مختلف بیان شده است. آنان خود را از نسل بلقیس ملکه سبأ می‌دانند و به این اعتبار، نسل خود را به حضرت داوود می‌رسانند. قرار نگرفتن این گروه از یهودیان تحت هیچکدام از تقسیمات سنتی در یهودیت از جمله اشکنازی و سفارادی موجب شده است قاطبه یهودیان آن‌ها را به یهودیت قبول نداشته باشند. موطن اصلی این گروه در شمال غرب اتیوپی در نزدیکی دریاچه تاناست و عمده اشتغال آنان کشاورزی و دامداری است. از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون حدود ۹۰.۰۰۰ نفر از آنان (قریب ۸۵درصد) خاک اتیوپی را ترک کرده و به سرزمین‌های اشغالی فلسطین مهاجرت کرده‌اند.   نظریات گوناگونی درباره اصل یهودیان فلاشا مطرح شده است که مهمترین آن‌ها به این ترتیب است: آن‌ها یهودیانی از اسباط دهگانه گم شده بنی‌اسرائیل‌اندکه بین قرون ۱۰ قبل از میلاد تا قرن دوم میلادی به اتیوپی مهاجرت کرده‌اند. آن‌ها از نسل یهودیان یمن هستندکه حوالی قرن دوم میلادی به اتیوپی مهاجرت کردند. از یهود ساکن در شبه جزیره حجازند که به حبشه مهاجرت کرده‌اند.   از نسل بنی‌اسرائیل نیستند بلکه مردمی هستند که به دین یهودیت درآمده‌اند.   برگرفته از گزارش امین آل بوغبیش از کتاب «یهود الفلاشا، اصولهم و معتقداتهم و علاقاتهم بإسرائي» نوشته دکتر محمد جلاء ادریس منتشر شده در در دفتر نخست کتاب ادیان ]]> دیگر ادیان Mon, 06 Jan 2014 07:30:59 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/3131/