پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - آخرين عناوين مقاله http://dinonline.com/reflection/article Wed, 29 Mar 2017 05:51:02 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Wed, 29 Mar 2017 05:51:02 GMT مقاله 60 برای که می‌نویسیم؟ http://dinonline.com/doc/note/fa/7253/ از کسانی که مدعی می‌شوند برای دل خودشان می‌نویسند بگذریم، ما هنگامی که قلم به دست می‌گیریم و چیزی می‌نویسیم، کسی، یا کسانی، را مخاطب قرار می‌دهیم و با آنان وارد گفتگو می‌شویم. اما پیش از ادامه گفتگو، بد نیست بدانیم ظاهراً امر بر این مدعیانی که برای خودشان می‌نویسند، مشتبه شده است. و گرنه اگر کسی برای دل خودش نوشته باشد، چرا باید آن را منتشر کند و در معرض دید و داوری دیگران قرار دهد. ]]> مقاله Sat, 18 Mar 2017 15:40:49 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7253/ آیا متفکران مسلمان، درباره اندیشه اجتماعی کَم اندیشیده‌اند؟ http://dinonline.com/doc/article/fa/7198/ در میان مباحث مربوط به علوم اجتماعی در میان متفکران مسلمان، گمانه‌ای مطرح است که بر اساس آن، مسلمین، در سده‌های گذشته‌شان، اهتمام چندانی نسبت به اندیشه اجتماعی نداشته‌اند و تفکر آنها، مثلاً در فقه یا علوم دیگر، اغلب معطوف به حوزه مسائل فردی می‌شده است. هرچند اصل این مسئله شاید درست به‌نظر برسد، با این حال شاید بتوان در این گمانه و حدوحدودش مناقشه‌ای مطرح کرد. ]]> مقاله Fri, 24 Feb 2017 18:30:15 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/7198/ چالشی با غلوّ لندنی(2) http://dinonline.com/doc/article/fa/7104/ در مکتوب پیشین (منتشرشده در دین آنلاین به تاریخ 28/7/95) اشاره کردم که بسیاری از برداشت‌های یاسر حبیب در کتابش قابل نقد و ردّ است. در مکتوب کنونی نشان می‌دهم که کتاب یاسر حبیب نه تنها در برداشت‌ها و تحلیل‌هایش غیرقابل اعتماد است، بلکه در نقل‌قول‌هایش نیز نمی‌تواند مورد وثوق و اطمینان باشد. ]]> مقاله Wed, 18 Jan 2017 16:02:53 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/7104/ اصلاب شامخه و ارحام مطهره؛ چالشی با غلّو لندنی http://dinonline.com/doc/article/fa/6837/ مقاله حاضر نشان مي‌دهد که غلوِّ سربرآورده از لندن نه تنها در اهانت و توهين به بزرگان اهل‌سنت افراط و زياده‌روی به خرج داده، بلکه در حقّ امامان معصوم شيعه نيز توهين و تقصيري فاحش و بی‌سابقه را مرتکب شده است؛ باشد که دامن شيعه از ننگ فاحشه‌نويسی پيراسته گردد. ]]> مقاله Wed, 19 Oct 2016 19:29:51 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6837/ زیبایی‌های عاشورا http://dinonline.com/doc/article/fa/6813/ عاشورا دو صفحه دارد: صفحه‌ای زیبا و صفحه‌ای زشت، و یا صفحه‌ای سفید و صفحه‌ای سیاه. یکسونگری است که ما فقط به یک صفحه آن بنگریم، ولی قرنهاست که بعضی فقط به یک صفحه آن می‌نگرند؛ آن هم صفحه زشت و سیاهش. ]]> مقاله Sun, 16 Oct 2016 07:18:14 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6813/ حقیقت‌های مُنقضی و تأملات برون‌دینی http://dinonline.com/doc/article/fa/6808/ متأسفانه برای اینکه معلوم شود چه روایت‌هایی مربوط به زمانی خاص یا مکانی خاص است و چه روایاتی فرازمانی و فرامکانی است، هیچ معیاری در متون دینی ما وجود ندارد. تنها راه، تأملات برون‌دینی است؛ یعنی معیارهایی از جنس عقل و تجربه و بدیهیات متعارف. مشکل اینجاست که اکثر فقها و دین‌شناسان سنتی ما، اعتقادی به این‌گونه تأملات و نتیجۀ آنها ندارند، و چون منابع درون‌دینی نیز راهی نشان نمی‌دهند، معمولاً دین‌شناسی سنتی تا آنجا که بتواند بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کند، تا آنگاه که دیگر راهی جز عقب‌نشینی برای آن باقی نماند. ]]> مقاله Fri, 14 Oct 2016 14:13:53 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6808/ "دانش فلسفه دین" نوشته النور استامپ http://dinonline.com/doc/article/fa/6725/ فلسفه دین عبارت است از تأمل فلسفی در باب دین. قدمت چنین نگرشی به قدمت خود فلسفه است و در همه ادوار فلسفه غرب وجود داشته و بخش مهم و معتبری از فلسفه غرب بوده است. در نیمه آخر قرن بیستم این رشته گسترش شگفتی یافت و طیف وسیعی از موضوعات را در برگرفت و فیلسوفان دین با کاوش های خود حوزه مباحث این رشته را به نحو چشمگیری گسترش دادند. ]]> مقاله Sun, 25 Sep 2016 14:56:00 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6725/ «ولیِّ» ازلی و ابدی http://dinonline.com/doc/note/fa/6705/ حقیقت ولایت بر اساس شرایط و اقتضائات زمانی، گاهی در قالب نبوّت تجلّی می­‌یابد و گاهی به صورت امامت ظاهر می­‌شود و با ولادت نبی مكرّم اسلام(ص) و هركدام از امامان معصوم(ع) ولایت الهی، ظهور تازه­‌ای خواهد یافت. البتّه فهم مقام معنوی و جایگاه مقدّس حضرات در عالم تكوین، از حدّ فهم عادّی خارج است. تسلّط بر عوالم و ولایت بر آن­ها نتیجه همان مقام رفیع و ویژه معنوی است. ]]> مقاله Tue, 20 Sep 2016 13:09:18 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/6705/ آیا دینداری و فهم دینی تابع شخصیت افراد است؟ نقدی بر مصطفی ملکیان http://dinonline.com/doc/article/fa/6693/ از استاد مصطفی ملکیان بسیار و بی‌پایان آموخته‌ام؛ هم از روش اندیشه‌ورزی‌اش، و هم از منش انسانی و اخلاقی‌اش. بنابر مشاهدات شخصی محدود خودم به عنوان دانشجوی روان‌شناسی، با جسارت می‌گویم که تأملات روان‌شناختی ایشان حتی در میان جامعة روان‌شناسی نیز نادر است. این تأملات ژرف افزون بر تأثیرپذیری از ویژگی‌های مثبت شخصیتی ایشان، و عمری ریاضت‌های شدید و مخلصانة فکری که به جای گندابِ رکودِ مرداب‌زدگی، طراوت مکرر و شجاعت ابراز نیز می‌گیرد، خاستگاه دیگری دارد که عبارت است از مطالعه، بینش، و دانش میان‌رشته‌ای. اما از سوی دیگر می‌توانم جسارت این ادعا را کنم که این تأملات عمیق روان‌شناختی دانش تخصصی روان‌شناختی تولید نکرده است. ]]> مقاله Sat, 17 Sep 2016 10:42:20 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6693/ نگاهی به نشت اندیشة پراگماتیسم در ایران http://dinonline.com/doc/article/fa/6642/ در مکتب پراگماتیسم ملاک تشخیص حقیقت از غیر حقیقت اثر عملی و فایده نهایی آن است. حقیقت از طریق استدلالات فلسفی و بحث­‌های نظری قابل شناسایی نیست؛ بلکه عیار حقانیتش از طریق تجربه فایده و منفعت آن، ثابت می­‌شود. ]]> مقاله Fri, 09 Sep 2016 02:26:15 GMT http://dinonline.com/doc/article/fa/6642/