پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - آخرين عناوين رسانه :: نسخه کامل http://dinonline.com/news/culture/media Thu, 27 Jul 2017 19:17:06 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Thu, 27 Jul 2017 19:17:06 GMT رسانه 60 نقد الجزیره بر «کلاغ‌های سیاه» ام‌بی‌سی http://dinonline.com/doc/note/fa/7409/ به گزارش دین‌آنلاین، الجزیره قطر در یادداشتی به نقد سریال غرابیب سود ساخته شده در شبکه «ام‌بی‌سی» متعلق به بخش خصوصی عربستان سعودی پرداخته است. در این یادداشت آمده: این روزها با این سریالِ تلخ و غم‌انگیز با برنامه‌های شاد و مفرّح خانوادگی که معمولاً در ماه رمضان‌ پخش می‌شود فرق‌ می‌کرد. حتّی در ابتدای سریال هشدار داده می‌شد که این برنامه مناسب کودکان نیست. اما چرا شبکۀ ام‌بی‌سی که اغلب برنامه‌های خانوادگی پرنشاط پخش می‌کند، امسال خلاف روال همیشگی‌اش عمل کرد؟ چرا تصویر کتک خوردن و تجاوز به زنان و کودکان، یا کودکانی که حاضر بودند برای جهاد جان خود را کف دستشان بگذارند، یا مردانی که دیگران را به غیرانسانی‌ترین شکل ممکن قصّابی می‌کردند بر روی آنتن‌ها رفت؟ مگر خشونت‌ها و مرگ‌هایی که جهان عرب هر روز شاهد آن است، برایش بس نیست؟ علی جابر، مدیر تلویزیون ام‌بی‌سی می‌گوید: "داعش به منزلۀ یک بیماری واگیردار است که ما باید جرئت و شجاعت مبارزه با آن را در مردم ایجاد کنیم." جابر برنامه‌هایی از این دست را با مشورت امریکا می‌سازد و به عنوان بخشی از برنامه‌های ائتلاف جهانیِ مبارزه با داعش پخش می‌کند. در واقع آنچه ما تحت عنوان سریال‌هایی مثل «کلاغ‌های سیاه» بر روی صفحۀ نمایشگر تلویزیون مشاهده می‌کنیم، حاصل پیوند سرمایۀ اعراب (حامی مالیِ ام‌بی‌سی سعودی‌ها هستند) و سیاست خارجۀ امریکا است. شبکۀ ام‌بی سی در شهر دوبی واقع شده است. این شهر به طور نمادین به عنوان محل برگزاری گفتگوهای اعراب و امریکا انتخاب شد. جابر مفتخرانه می‌گوید: " برای اولین بار احساس کردیم که هالیوود دارد آغوش خود را به روی جهان عرب باز می‌کند. برای اولین بار اعراب و امریکا با یک دشمن مشترک، یعنی داعش مواجه هستند." اما سریال «غرابیب سود» در تصویرگری خود از گروه‌های مسلّحِ داعشی هیچ حرف تازه و بکری برای زدن ندارد. ام‌بی‌سی پیشتر نیز سریال‌های تلویزیونی مشابهی در راستای مبارزه با گروه‌های افراطی ساخته بود. این سریال صرفاً می‌خواهد بگوید که تفسیر داعش از دین اسلام تفسیری انحرافی است. سریال‌هایی ضدّتروریستی‌ای مثل «حورالعین»، «آکادمی تروریستی»، «صنعت مرگ» و «کلاغ‌های سیاه» همگی به توصیۀ عبدالله بجاد العتیبی، نویسندۀ سعودی ساخته شده‌اند که خود زمانی دارای تفکّرات افراطی بود، اما بعد توبه کرد و تصمیم گرفت روش صحیح اسلام را نشان دهد. از موضوعات محوریِ «کلاغ‌های سیاه» که جدیدترینِ این سریال‌هاست می‌توان به جهاد نکاح و داستان‌های متعدّدی با محوریت زنان (از جمله بردگان جنسی ایزدی) اشاره کرد. این موارد باعث افزایش جذابیت سریالی شده که به نظر می‌رسد عمدتاً به مذاق مطبوعات و دیپلماسی غربی ساخته شده است. در این سریال توجّه و تحلیلی مبنی بر دلایل پیوستن افراد مختلف جهان (نه فقط اعراب) به داعش نشده است. تنها به طور کلّی القا شده که تنها اعراب آن هم صرفاً به خاطر درک غلط از دین اسلام جذب داعش می‌شوند. هیچ اشاره‌ای به کسانی که به دلایل مالی و دلایل دیگر جذب داعش می‌شوند نشده است. سریال چشم خود را بر روی این واقعیت بسته که داعش موفّق به ساخت ایدئولوژی‌ای شده که برای بسیاری از افراد وسوسه‌برانگیز است؛ چیزی که اسکات آترانِ انسان‌شناس آن را یک "انقلاب جهان‌دگرگون‌ساز" می‌خواند. اما نادیده گرفتن سازوارۀ ایدئولوژیکی داعش کمکی به قلع و قمع این گروه تکفیری نخواهد کرد. ]]> رسانه Tue, 27 Jun 2017 20:06:05 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7409/ خسارات جبران‌ناپذیر موتور جستجوی گوگل برای مسلمانان http://dinonline.com/doc/note/fa/7407/ معمولاً جستجوی کلماتی مثل «مسلمان» و «اسلام» نتایجی معقول به دست می‌دهند و لینک‌ سایت‌های معتبر و خوشنام در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. اما اصطلاحات خاص‌تر، مثل «شریعت»، «جهاد» یا «تقیه» کاربران را به سایت‌های اسلام‌ستیز که مملو از اطلاعات غلط هستند هدایت می‌کنند. در مورد قابلیت تکمیل خودکار متن در گوگل نیز همین اتّفاق می‌افتد. اگر کاربری در کادر جستجوی گوگل تایپ کند «آیا اسلام»، اولین پیشنهادی که برای تکمیل جمله ظاهر می‌شود، این است: «تروریسم را مجاز می‌داند؟» یا اگر کاربری تایپ کند «آیا زنان مسلمان»، از پیشنهادات گوگل این خواهد بود: «آیا زنان مسلمان نیاز به نجات داده شدن دارند؟» این عملکرد گوگل پیامدهای اغتشاش‌آفرین و فتنه‌انگیزی دربردارد. خانم هایدی بیریچ، از مدیران پروژه در «مرکز حقوقی مبارزه با فقر در جنوب» می‌گوید: "نود درصد از افراد فقط صفحۀ اول نتایج جستجو را نگاه می‌کنند. نتایج گوگل در بسیاری از موضوعات به میلیون‌ها یا شاید میلیاردها نفر اطلاعات غلط می‌دهد." نتیجه چیست؟ بدترین حالت این است که خودبرترپنداران سفیدپوست در جاهایی مثل پورتلند، اورگن، تولا و اوکلاهما دست به اقدامات فجیع و خشونت‌آمیزی می‌زنند. اما پیامد رایج‌تر و شاید شنیع‌تر آن است که چنین جستجوهایی موجب جا افتادن فرهنگ ترس در جامعه می‌شود و طوری می‌شود که حتّی نوجوانان محجّبه نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. اما آقای عمر سلیمان، امام‌جماعت آمریکایی اهل دالاس و پایه‌گذار «مؤسسۀ تحقیقات اسلامی یقین» برنامه‌ای برای تفوّق بر گوگل دارد. سلیمان و گروهش دربارۀ موضوعات جنجالی در دین اسلام (مثل جهاد) گزارش‌هایی منتشر می‌کنند، به امید این که الگوریتم جستجوی گوگل را تحت‌الشّعاع قرار دهند. آنها می‌خواهند با اشاعۀ اطلاعات صحیح دربارۀ دین اسلام نتایج جستجوی گوگل را اصلاح سازند. چند سال پیش، موقعی که داعش در حال شکل‌گیری بود، سلیمان به این نتیجه رسید که نیاز مبرمی به انتشار اطلاعات صحیح دربارۀ دین اسلام وجود دارد. او پی برد که گروه‌های جناح راستی تلاش دارند این طور جا بیندازند که اعتقادات همۀ مسلمانان جهان برابر با همان تفکّر داعشی است. یکی از مشهورترین گزارش‌های سلیمان گزارشی در باب تقیّه است. اسلام‌هراسان و خودبرترپنداران از مفهوم تقیّه برای متّهم ساختن مسلمانان به دروغ گفتن به غیرمسلمانان، در راستای اهداف شومی چون غلبه بر جهانیان استفاده می‌کنند. در این گزارش سلیمان مفهوم حقیقی تقیّه را تشریح کرده است. مؤسسۀ «یقین» گزارش‌هایی نیز در زمینۀ قتل‌های ناموسی، سنگسار و جهاد منتشر کرده است. اسلام‌هراسان دائماً در حال تحریف این موضوعات هستند تا بدین ترتیب وجهۀ اسلام و مسلمانان را تخریب سازند. اما غلبه کردن بر فضای اینترنت کار آسانی نیست و شاید اصلاً امکان‌پذیر نباشد. با وجود تلاش‌های این مؤسسه، تعاریف آنها از مفاهیم اسلامی تنها در صفحۀ دومِ جستجوها و بعد از مطالب سایت‌های اسلام‌ستیز مشاهده می‌شود. این در حالی است که اعمال تغییرات برای خود گوگل کار ساده‌ای است و اگر بخواهد، به‌راحتی می‌تواند پیشنهادهای تکمیل خودکار را تغییر دهد؛ یعنی همان‌ کاری که برای یهودیان و آفریقایی‌ها انجام داده است. ]]> رسانه Mon, 26 Jun 2017 18:18:41 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7407/ حادثه تروریستی تهران و رسانه‌های جهان عرب، آزمونی برای حرفه‌ای بودن! http://dinonline.com/doc/report/fa/7380/ به گزارش دین‌آنلاین، کانال مطالعات جهان عرب در گزارشی ضمن اشاره به واقعه تروریستی هفدهم خرداد تهران درباره رویکرد رسانه‌های جهان عرب به این واقعه تروریستی نوشت: فضای خبری شبکه‌های عربی اکنون در اختیار امپراتوری رسانه‌ای حاضر در خلیج‌فارس است. دو دهه قبل زمانی که شبکه خبری الجزیره پا به میدان گذاشت همه تحلیلگران آن را پروژه‌ای حرفه‌ای از سوی کشوری غیر تأثیرگذار مانند قطر می‌دانستند اما به‌مرورزمان سرکوه یخی که اکثر حجم آن زیرآب بود نمایان شد و مشخص شد قطر در حال پیاده کردن یک پروژه چندجانبه است. به‌زودی برای تحلیل وقایع سعودی و قطر در چند روز گذشته به این مطلب به‌طور جداگانه خواهم پرداخت و پروژه قطر را توضیح خواهم داد اما اکنون در پی گونه‌شناسی رویکردهای تعامل رسانه‌های عربی با حادثه تروریستی تهران هستم. در فضای خبری جهان عرب می‌توان سه صدای بلند با سه روش کمابیش مختلف را شناسایی کرد: صدای اول صدای الجزیره قطر است. الجزیره که زمانی بخشی از سهام آن در اختیار همسر و بستگان صدام، دیکتاتور عراق قرار داشت تا مدت‌ها تنها صدای بلند عربی بود. الجزیره ابتدا سعی در نمایش نوعی حرفه‌ای گری در عرصه خبر بود اما به‌مرورزمان و بروز برخی حوادث، مشخص شد که الجزیره در چهارچوب منافع و پروتکل‌های خاصی که توسط دولت قطر و برای گسترش نفوذ و قدرت نرم اوست عمل می‌کند. مسئله حمایت از تروریسم بعد از سقوط صدام و نیز حمایت از اخوان در مصر، برخی از این مصادیق است. رسانه بعدی که صدای بلندی دارد العربیه است که مشخصاً در مسیر و کمپین عربستان عمل می‌کند. العربیه توانست بسیاری از مخاطبان الجزیره را برباید و انحصار سابق الجزیره را بشکند. در حادثه تهران العربیه خطی متفاوت از الجزیره را در پیش گرفت. الجزیره با پوشش خبر این حادثه تروریستی ابتدا سعی داشت حادثه را مانند حوادث دیگر پایتخت‌های اروپایی که موردحمله داعش قرار گرفته‌اند نشان دهد. در گام بعدی با توجه به اختلافات کنونی قطر و عربستان، مسئله ترور و ارتباط آن با مسئله تکفیر و مبارزه ایران با داعش را برجسته نمود. اما فاجعه‌بار صدای العربیه بود. در بخشی از برنامه‌های تحلیلی العربیه سعودی "منتهی الرمحی" گوینده و مجری برنامه تحلیلی "پاناروما" که بخشی از برنامه را به حادثه تهران اختصاص داده بود، کارشناسی را میزبانی می‌کرد که با سؤالات جهت‌دار سعی در القای این مطلب داشت که این حادثه یک سناریو طراحی شده توسط دولت ایران است. مجری که به‌جای کارشناس نیز سخن می‌گفت بر روی نیاز فعلی ایران به قربانی بودن تأکید می‌کرد و کارشناس مربوطه با استخدام واژه "فیلم هندی" به خاک و خون کشیده شدن شهروندان و خدشه‌دار شدن امنیت کشور را به یک خودزنی و نمایش تقلیل می‌داد. اما چرا العربیه در این حادثه این‌گونه تحلیلی به خورد مخاطب خود می‌دهد؟ با توجه به اینکه قبل از حادثه این رسانه سعی کرده بود مبارزه ایران با داعش را نمایش جلوه دهد و این خط را دنبال می‌کرد که با توجه به عدم حمله داعش به ایران یک توافق و همدستی با داعش در منطقه وجود دارد و حتی برخی میهمانان العربیه می‌گفتند که بشار اسد و ایران داعش را برای مبارزه با انقلاب سوریه ساخته‌وپرداخته کرده‌اند. وقتی چنین تحلیلی از ابتدا دنبال شود، این رسانه ناگزیر خواهد بود که بعد از حمله، همان خط قبلی را پیگیری کند و با تئوری توهم توطئه، قربانی را به‌جای جلاد به مردم معرفی کند. چند روز قبل هنگام آتش‌سوزی شیراز این شبکه با اعلام خبر فوری با یک دستپاچگی و ذوق‌زدگی حادثه را به‌عنوان انفجار قوی تروریستی در شیراز، زیرنویس نمود و بعد از دقایقی به‌طورکلی خبر را حذف شد. این رسانه به‌جای اطلاع‌رسانی، اولویت خود را مقابله با ایران و وارونه نشان دادن واقعیت قرار داده است. از رسانه‌های جهان عرب به‌غیراز الجزیره و العربیه صدایی دیگر نیز به گوش می‌رسد. شبکه المیادین به سرپرستی "غسان بن جدو" که سابقاً مجری و مسئول دفتر شبکه الجزیره در ایران بود. بعد از بهار عربی و جهت‌دار برخورد کردن الجزیره با انقلاب بحرین بن جدو و برخی دیگر از کارکنان حرفه‌ای الجزیره از آن جدا شدند. بن جدو رابطه خوبی با ایران و نیز حزب‌الله لبنان دارد. او با استفاده از این رابطه توانست کمک‌های ایران و حزب‌الله را برای تأسیس شبکه المیادین جذب کند. المیادین در تحولات عراق به‌ویژه قبل از ظهور داعش و نیز هم‌زمان با سقوط موصل توانست خبرها را به‌خوبی پوشش دهد و مخاطبان الجزیره و العربیه را به‌سوی خود جلب کند. بعد از یک دوره اوج‌گیری المیادین هم به برخی دلایل کم‌فروغ شد اما اکنون توانسته است به‌عنوان یک صدای مطرح در فضای عربی حضور داشته باشد. المیادین در این حادثه با پوشش لحظه‌به‌لحظه جریان یک اطلاع‌رسانی شفاف و حرفه‌ای را به نمایش گذاشت و درحالی‌که رسانه ملی، برای اطلاع‌رسانی فعال نبود اما المیادین و خبرنگار مستقر در تهران با تعداد زیادی از کارشناسان اخبار را پوشش می‌داد و تحلیل لحظه‌به‌لحظه ارائه می‌کردند. این رسانه با توجه به اینکه به‌طور یک‌طرفه اقدام به جانب‌داری از ایران نمی‌کند و از طرفی یک برخورد میانه و معقول را نیز در پیش گرفته است، توانسته جای خود را ولو به‌طور نسبی و کم‌رنگ در فضای رسانه‌ای عربی باز کند. اگر این حادثه را با حوادث مشابه لندن و پاریس مقایسه کنیم، جدای از ورود و سرعت عمل پلیس در جمع‌کردن حادثه ما شاهد یک عملکرد هماهنگ رسانه با مدیریت در میدان هستیم تا جامعه و احساسات و بحران احتمالی کنترل و هدایت شود درحالی‌که در این حادثه به‌هیچ‌وجه مدیریت رسانه و خبری در بحرانی با این وسعت وجود نداشت. اگر خبر و عرصه اطلاع‌رسانی مدیریت نشود و برای این مواقع، پروتکل‌ها و برنامه‌های لازم را در نظر نداشته باشیم، امکان خسارت معنوی و مادی جامعه بسیار بالاست. القا احساس امنیت و عدم احساس امنیت و نیز اقتدار و عدم اقتدار دستگاه‌های امنیتی کشور درگرو مدیریت بحران بخش رسانه است که در حادثه تهران هرگز وجود نداشت. در ساعت 14 یعنی حدوداً 6 ساعت بعد از حادثه، بخش خبری رسمی کشور هیچ خبر قطعی اعلام نکرد و تمام اخبار بر اساس شنیده‌ها و احتمالات بود و گویی جناب حیاتی مجموعه شایعات فضای مجازی را جمع‌آوری نموده و در حال خواندن متن است.   ]]> رسانه Thu, 08 Jun 2017 07:30:33 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7380/ سریال‌های عربی در ماه رمضان چه نشان می‌دهند؟ http://dinonline.com/doc/report/fa/7368/ به گزارش دین‌آنلاین، محمدجواد خلیلی پژوهشگر درزمینه جهان عرب در کانال تلگرامی مطالعات جهان عرب به تحلیل سریال‌های رمضانی جهان عرب پرداخته است. وی در این گزارش آورده است: برای گرفتن نبض جهان عرب یکی از بهترین شاخص‌ها مطالعه سریال‌های ماه رمضان است. امسال نیز مانند سال‌های قبل کارهای متنوع بسیاری تولید و در حال پخش است. در این مجموعه کارهای درام، طنز، تاریخی و سیاسی را شاهد هستیم.   یکی از بهترین سریال‌های ساخته شده "الجماعه" نام دارد که در دو فصل به بررسی سیر تحول و تکون اخوان‌المسلمین می‌پردازد. این سریال رویکردی انتقادی به گروه اخوان دارد و فصل اول آن با حمایت مالی دولت سوریه و تلویزیون ملی این کشور تولید و از شبکه‌های مختلف سوریه به نمایش درآمد.   سریال مهم تاریخی که اکنون در حال نمایش است امام احمد بن حنبل نام دارد که به بررسی و تحلیل دوران زندگی و تلاش‌های او می‌پردازد. نمایش شکوه دوران عباسی در زمان خلافت هارون و سپس مأمون بخش‌های پس‌زمینه اصلی این سریال است. برخی معتقد هستند که روحانی سلفی و مخالف شیعه حسن الحسینی عهده‌دار تهیه منابع برای تولید این اثر است. یکی از بخش‌هایی که سریال به آن می‌پردازد مسئله "بحران خلق قرآن" است که از آن در ادبیات کلام اسلامی با عنوان «محنة خلق‌القرآن» یاد می‌شود.   درام سومی که بسیار جلب توجه کرده خفاش‌های سیاه(غرابیب سود) نام دارد. این اثر توسط شبکه ‌ام بی سی با بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیون دلار تهیه شده است و زندگی در سایه داعش را روایت می‌کند. شاید بتوان گفت این سریال یک کار زنانه است و بیشتر مایل است که نگاه داعش به زنان را توضیح دهد. بخش‌های عمده وقایع سریال بر اساس حوادث واقعی شکل گرفته است که توسط قربانیان دولت اسلامی بیانش شده است. سریال نشان می‌دهد که دولت اسلامی دارای یک سازمان منسجم اداری و عملیاتی است. بخش زنان سازمان توسط گروهی از زنان باورمند به آرمان دولت اسلامی اداره می‌شود و بخشی از آنان زنانی هستند که از اروپا و یا آسیای مرکزی برای جهاد به سوریه مهاجرت کرده‌اند و برخی نیز بومی منطقه هستند. ترور انتحار و توحش داعش به‌درستی به نمایش درآمده است. کارگردان سعی کرده نشان دهد چگونه شخصیت عاطفی یک زن مسلمان ذیل یک ایدئولوژی تبدیل به یک ماشین کشتار می‌شود. داستان در روستایی در سوریه رخ می‌دهد و با حضور گروهی از زنان پلیس مذهبی داعش در یک فروشگاه صنایع‌دستی آغاز می‌شود. یک پیرزن صاحب فروشگاه است که ظروف شیشه‌ای می‌فروشد. پلیس مذهبی و یا همان  حسبه که همگی زن هستند وارد می‌شوند. برخی از ظروف منقش به عکس‌های برخی افراد است. او تذکر می‌دهد که این کار حرام است و او حق ندارد این ظروف را بفروشد. در درگیری رئیس گروه حسبه پیرزن را با کلت کمری در مغازه‌اش به قتل می‌رساند و به این صورت داستان سریال آغاز می‌شود. سال‌های قبل نیز سریال‌هایی توسط برخی کانال‌های سعودی علیه القاعده و گروه‌های تروریستی مشابه در مصر و.. ساخته شده بود. این اثر به علت تمرکز بر عنصر زنانگی و خشونت مذهبی دارای برجستگی است. داستان روان، خشونت عریان، زنانگی، ایدئولوژی و مذهب در ساختار اجتماعی ذیل قدرت عریان داعش به‌خوبی تصویر شده است.   ]]> رسانه Mon, 29 May 2017 10:22:54 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7368/ راهکار رضا اصلان برای کاهش تعصّبات در غرب http://dinonline.com/doc/interview/fa/7266/ شما در برنامۀ تلویزیونی خود با عنوان «مؤمن» سنت‌های دینیِ مختلف از جمله سنّت‌های افراطی را مورد بررسی قرار داده‌اید. آیا فکر می‌کنید الان زمان مناسبی برای پخش برنامه‌های این‌چنینی است؟ الان بهترین و مناسب‌ترین زمان برای تولید چنین برنامه‌هایی است. هیچ ابزاری مثل تلویزیون نمی‌تواند طرز تفکّر مردم را تغییر دهد. آیا فکر می‌کنید که تلویزیون وسیلۀ ایده‌آلی برای افزایش اطلاعات مردم دربارۀ ادیان مختلف است؟ آیا می‌توان با تلویزیون اختلافات را برطرف کرد؟ ببینید اسلام‌هراسی یا یهودی‌ستیزی دارد چه بر سر ما می‌آورد. یک درصد جمعیت آمریکا را مسلمانان و دو درصد آن را یهودیان تشکیل می‌دهند. احتمال این که آمریکایی‌ها در طول زندگی خود با یک یهودی یا مسلمان برخورد کنند بسیار اندک است. اگر تعصّب ماحصل ترس (و نه جهل) باشد، پس می‌توان گفت تلویزیون ابزار خوبی برای زدودن ترس‌های بیجای ما نسبت به این اقلّیت‌ها است. شما یک مسلمان بار آمدید، اما در جوانی از دین رویگردان شدید و سپس مجدّداً دین اسلام را انتخاب کردید. درست است؟ من در خانوادۀ سکولاری در ایران بزرگ شدم، بعد به آمریکا آمدیم و تحت‌تأثیر جوّ اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به اسلام پشت کردم و مدت کوتاهی مسیحی شدم. بعد مدّتی به مطالعه دربارۀ دین مشغول شدم و خیلی زود پی بردم که در پسِ تفاوت‌های ظاهریِ ادیان، اصل و اساس همۀ آنها یکی است. وقتی سنّم بالاتر رفت، دیگر استعاره‌های مسیحیت برایم معنایی نداشت، لذا دومرتبه به سمت دین اسلام برگشتم و دربارۀ آن مطالعه کردم و آنچه را که می‌خواستم در اسلام یافتم. ]]> رسانه Fri, 24 Mar 2017 15:57:48 GMT http://dinonline.com/doc/interview/fa/7266/ مجموعۀ جدید رضا اصلان با عنوان «مؤمن» http://dinonline.com/doc/report/fa/7152/ به گزارش دین آنلاین، این مجموعۀ شش قسمتی تلاش دارد پی ببرد که چه چیزی به شورشیان مذهبی، متعصّبان، پیشوایان و پیروان راستین ادیان و فرق مختلف انگیزه می‌بخشد. موضوع اصلی برنامه معنای حقیقی ایمان خواهد بود و این که نقطۀ تلاقی سنّت‌های باستانی و واقعیت‌های امروزی چیست؟ وجه تفاوت و تشابه ادیان چیست؟ این سفری جانانه دربارۀ جستجوی بشر به دنبال خدا است که چکیدۀ آن در قالب یک برنامۀ فراموش‌ناشدنی گنجانده شده است. در وبلاگ سی‌ان‌ان نوشته شده است که "این مجموعۀ مذهبی ماجرای تجربیات اصلان دربارۀ آداب و رسوم و مناسک دینی سراسر جهان است؛ اصلان به بررسی یهودیت فوق ارتدوکس در اسرائیل، ساینتولوژی در ایالات متّحده، آیین ریاضت و زهد هندوها در هندوستان، وودو در هائیتی، سانتا مورته در مکزیک و یک آیین آخرالزمانی در هاوایی می‌پردازد. این مجموعۀ یک‌ساعته که توسط «والراک اینداستریز» تولید شده است از شبکۀ بین‌المللی سی‌ان‌ان نیز پخش خواهد شد." کتابی که اصلان دربارۀ حضرت عیسی نوشته، خیلی سریع به یک اثر پرفروش تبدیل شد. ناشران و مدیران کتاب را این‌گونه توصیف کرده‌اند: "در این کتاب شخصیت حضرت عیسی با منابع تاریخی تطبیق داده شده و سیمای متوازنی از شخصیت وی ارائه گشته است. اصلان به بررسی زمانۀ پر از آشوب و دگرگونیِ زندگی عیسی مسیح می‌پردازد و با این کار تعاریف متداولی را که از شخصیت عیسای ناصری ارائه شده به چالش می‌کشد. اصلان عیسی را مردی سرشار از اعتقاد و شور و در عین حال مملو از تناقض توصیف می‌کند: مردی صلح‌دوست که پیروان خود را وادار می‌کرد شمشیر به دست گیرند؛ یک جن‌گیر و شفادهنده که از حواریون خود می‌خواست تا از افشای هویت او بپرهیزند و در نهایت پادشاه آشوب‌برانگیز یهودیان که وعدۀ او مبنی بر آزادسازی مردم از چنگ امپراطوری روم در طول عمر کوتاهش تحقّق نیافت. اصلان در کتاب «غیرت‌مند» بیان می‌دارد که کلیسای مسیحیت بنا به دلایلی عیسی مسیح را بیشتر یک معلّم معنوی و اهل‌صلح معرّفی کرده است، تا یک انقلابی سیاسی و هشیار... اصلان در این کتاب با معمای الوهیت عیسی نیز دست و پنجه نرم می‌کند." رضا اصلان (متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۱ تهران) نویسنده‌ای ایرانی-امریکایی در زمینهٔ مطالعات و تاریخ ادیان، استاد نگارش ابتکاری در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید است. وی چندین جایزه برای آثار خود دریافت نموده و همواره رسانه‌های امریکایی از او برای اظهارنظر  درباره موضوعات مرتبط با جهان اسلام دعوت می‌کنند. کتاب اول وی «خدایی نیست جز خدای یکتا» تاکنون به سیزده زبان ترجمه شده است. ]]> رسانه Tue, 07 Feb 2017 13:16:39 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7152/ فتوای شورای اسلامی اندونزی برضدّ اشاعۀ اخبار کذب http://dinonline.com/doc/news/fa/7144/ به گزارش دین آنلاین به نقل از خبرگزاری رويترز، معروف امین، رئیس «شورای علمای اندونزی» اظهار داشت: "فتوا در اسرع وقت صادر خواهد شد، چراکه ما در وضعیت نگران‌کننده‌ای به سر می‌بریم."   امیدِ آن وجود دارد که با صدور این فتوا، مسلمانان بیش از این فریب اخبار دروغین را نخورند. البته شورای علما یک هیئت دولتی یا قانون‌گذاری نیست و فتواهای آن از الزام حقوقی برخوردار نیستند. سال گذشته فیلمی ویدئویی از فرماندار جاکارتا، آقای باسوکی تجاهاجا پورناما معروف به آهوک در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن سخنان فرماندار به غلط زیرنویس شده بود و این طور به نظر آمده بود که وی به قرآن توهین کرده است. حال آن که پورناما در آن فیلم مشغول صحبت کردن دربارۀ استفادۀ رقبای خود از قرآن در کمپین‌های سیاسی است. جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی بارها از کاربران رسانه‌های اجتماعی درخواست کرده است که از اشاعۀ اخبار دروغین خودداری کنند. حال دولت از گردانندگان رسانۀ عظیم اجتماعیِ فیسبوک دعوت به عمل آورده تا برای مبارزه با این مشکل به آنها دست همکاری بدهند. شورا که متشکل از نمایندگان گروه‌های میانه‌رو و محافظه‌کار مسلمان اندونزی است، مرتباً فتواهایی صادر می‌کند که البته از تأثیر اندکی برخوردار هستند. سال گذشته نیز این شورا در راستای مبارزه با آلودگی هوا، فتوایی در تحریم سوزاندن گیاهان باقی‌مانده در مزارع صادر کرد. ]]> رسانه Sat, 04 Feb 2017 18:38:59 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/7144/ سردبیر نیویورک تایمز: در حوزۀ پرداختن به نقش دین در زندگی مردم اهمال کرده‌ایم http://dinonline.com/doc/report/fa/7080/ به گزارش دین‌آنلاین، سردبیر نیویورک‌تایمز پیرو پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، مصاحبۀ مفصّلی داشته که در رسانه‌ها انعکاس یافته است. یکی از موضوعات محوری این مصاحبه درس‌ها و نتیجه‌گیری‌هایی بود که رسانه‌ها باید از قِبل انتخابات آویزۀ گوش خود سازند.   باکت در این مصاحبه عنوان داشته که ما دین و نقش دین در زندگی مردم را به‌خوبی منعکس نکرده و نمی‌کنیم و به نظر من باید برای درک و انعکاس افکار مردم امریکا خلاقانه‌تر عمل کنیم. وی گفته است: "من می‌خواهم که ما نسبت به فشارها و مشکلات موجود در کشور خلاقانه‌تر عمل کنیم، خشم مردم را درک کنیم و متوجّه باشیم که صدای مردم به جایی نمی‌رسد و به جایی وصل نیستند. به نظر من رسانه‌های نیویورک و واشنگتن در حوزۀ دین و انعکاس آن به اندازۀ کافی خوب عمل نمی‌کنند. ما فقط یک نویسندۀ خوب در حوزۀ دین داریم. ما دین و نقش دین در زندگی مردم را به‌درستی منعکس نمی‌کنیم. به نظر من می‌توانیم خیلی خیلی بهتر از این عمل کنیم. می‌توانیم کارهای خلّاقانه‌ای برای درک هرچه بهتر حرف دل مردم کشورمان انجام دهیم." سخنان آقای باکت با سخنان خانم مگین کلی، خبرنگار فاکس‌نیوز در یک راستا است. خانم کلی معتقد است که امریکا در موقعیت خطرناکی قرار گرفته است، چراکه اکثر مردم امریکا به رسانه‌ها اعتماد ندارند. باکت عنوان داشت: "من اکنون دو مسئولیت مهم دارم: مسئولیت اولم این است که اخبار مربوط به تحمیل‌گرترین و عجیب‌ترین رئیس‌جمهوری را که در تمام طول عمرم دیده‌ام به‌خوبی پوشش دهم. عواملی در امریکا وجود دارد که دست به دست داد و باعث شد مردم امریکا چنان تشنۀ ایجاد تحوّل و تغییر شوند که دست به انتخاب چنان شخصیت متفاوتی برای کاخ سفید زدند. وظیفۀ من آن است که به این عوامل پی ببرم و آنها را برای همگان روشن سازم." ]]> رسانه Mon, 02 Jan 2017 16:45:52 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7080/ آیا تعرّض به زنان مسلمان در کشورهای غربی افزایش یافته است؟ http://dinonline.com/doc/news/fa/7051/ به گزارش دین‌آنلاین هرچند با رواج عملیاتهای تروریستی در غرب و انتساب آنها به گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش، شکل‌گیری پدیده اسلام‌هراسی، مسئله‌ای ممکن تلقی می‌شد حال با بالا رفتن موج اسلام‌هراسی در کشورهای غربی به‌نظر می‌رسد رسانه‌ها به دلیل اهمیت نهفته در ارزش خبری مبتنی بر رفتارهای اسلام‌هراسانه، تمایل یافته‌اند گزارش‌هایی را از گسترش این مسئله در غرب منتشر کنند. خبرگزاری اکسپرس در گزارشی نحوه تعرض به یک زن مسلمان را چنین گزارش داده است: براساس گزارش پلیس شهر لندن، در روز 14 دسامبر، حدود ساعت 8:30 شب دو فرد تبهکار در شمال شهر لندن به یک خانم مسلمان متعرّض شدند. آنها از پشت سر به زن جوان 27 ساله نزدیک شدند و ابتدا سعی کردند روسری را از سرش بکشند. سپس او را به زمین هل دادند و از روسریش گرفته و روی پیاده‌رو کشیدند. زن تقریباً بیست دقیقه مات و مبهوت روی زمین ماند تا این که کارکنان رستورانی که در آن حوالی بود به کمکش آمدند و آمبولانس خبر کردند. خدمتکار رستوران می‌گوید وقتی ما او را دیدیم، مثل بید می‌لرزید و اول قادر به صحبت کردن نبود؛ دچار حملۀ هراس شده بود و به‌سختی نفس می‌کشید. کمکش کردیم بنشیند و کمی بعد توانست ماجرای حمله را برایمان بازگو کند. یکی از کارکنان رستوران می‌گوید: "من هیچ‌وقت این حوالی چنین چیزی نشنیده بودم. ما چه می‌دانیم؟ احتمالاً هرکه به این خانم حمله کرده به جاهای دیگر وابسته بوده." زن جوان را به بیمارستان منتقل کردند و در آنجا بهیاران آسیب‌هایی را که به کمر او وارد شده بود مداوا کردند. یک شاهد دیگر به نام حسن بخاری می‌گوید آن خانم بعد از حمله گفت: "آنها هیچ‌چیزی از من نگرفتند، نه موبایلم، نه چیز دیگر. موضوع این است که فکر می‌کردند می‌توانند به من تعرّض کنند و در بروند. فکر می‌کردم این منطقه امن است." درحال‌حاضر ادارۀ کارآگاهی لندن در حال بررسی این سانحه است. گفته می‌شود مظنونین دو مرد سفیدپوست بین 17 تا 19 ساله و تماماً مشکی‌پوش بوده‌اند.   ]]> رسانه Fri, 23 Dec 2016 11:40:56 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/7051/ آیا جایگاه سخنرانی رهبری در حسینیه امام تغییر کرده است؟ http://dinonline.com/doc/report/fa/6983/   ۱۳۹۵/۰۹/۰۳- دیدار بسیجیان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: آيه «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ اْلأَعْلَوْنَ وَ اللّهُ مَعَكُمْ» ۱۳۹۵/۰۸/۱۲- دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «ان تستقیموا تفلحوا» ۱۳۹۵/۰۸/۲۶- دیدار مردم اصفهان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: آيه «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» ۱۳۹۵/۰۷/۲۸- دیدار نخبگان علمی جوان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «انّ العِلْم خلیلُ المؤمِنِ» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰- دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: عبارت «اشهد ان علیا ولی الله» ۱۳۹۵/۰۶/۲۸- دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: آيه «وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ ۚ هُوَ اجتَباكُم» ۱۳۹۵/۰۶/۲۸- دیدار خانواده‌های شهدای منا بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «من قتل فی جنب الله فهو شهید» ۱۳۹۵/۰۵/۳۱- دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «لکل شیء وجه و جه دینکم الصلاة» ۱۳۹۵/۰۵/۱۱- دیدار اقشار مختلف مردم بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: آيه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ» ۱۳۹۵/۰۴/۱۲- دیدار جمعی از دانشجویان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «ان العلم حیاة القلوب و نورالابصار» ۱۳۹۵/۰۴/۰۵- دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «یقول الله عز و جل انا حلیفته فی اهله» ۱۳۹۵/۰۳/۲۹- دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «زکاة العلم ان تعلمه عبادالله» ۱۳۹۵/۰۲/۲۹- دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللى قرآن کریم‌ بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: آیه «وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ» ۱۳۹۵/۰۲/۲۵- دیدار مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «إن مثل العلماء في الأرض كمثل النجوم في السماء» ۱۳۹۵/۰۲/۱۹- دیدار فرماندهان نیروی انتظامی بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» ۱۳۹۵/۰۲/۱۳- دیدار معلمان و فرهنگیان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «زکاة العلم تعلیمه من لایعلمه» ۱۳۹۵/۰۲/۰۱- دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: حدیث «ان الله تعالی یحب اذا عمل أحدکم عملا أن یتقنه» ۱۳۹۵/۰۲/۰۸- دیدار کارگران بنر نصب شده در جایگاه فوقانی: عبارت «السلام علیک یا ابا الحسن یا امیرالمومنین علی بن ابیطالب روحی لک الفداء»   ]]> رسانه Wed, 21 Dec 2016 16:06:46 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/6983/