پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین - آخرين عناوين یهودیت :: نسخه کامل http://dinonline.com/religion/news/judaism Sun, 21 Jul 2019 13:57:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://dinonline.com/skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری دین آنلاین http://dinonline.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sun, 21 Jul 2019 13:57:22 GMT یهودیت 60 ​برج لندن و تاریخچۀ یهودی آن http://dinonline.com/doc/report/fa/7719/ سرپرست مجموعه در برج، سالی دیکسون اسمیت از کاخ‌های سلطنتی تاریخی – یک مؤسسۀ خیریۀ مستقل که برخی از کاخ‌های سلطنتیِ خالی در قلمرو پادشاهی بریتانیا را اداره می‌کند – سه ماه در جستجوی ارتباط بین جامعۀ یهودی و ساختار این مکان، به تجزیه و تحلیل اسناد خزانه‌داری پرداخت. او دریافت که ساکنان یهودی اولیه در لندن، به ویژه در طول سالیان خونین 1189، 1264 و 1272 میلادی، به برج لندن پناه بردند. در سال 1189، زمانی که پادشاه ریچارد اول – که به عنوان ریچارد شیردل شناخته می‌شود – تاج‌گذاری کرد، پس از اینکه جامعۀ یهودی تلاش کرد هدیه‌ای به پادشاه بدهد شورش‌های ضدیهودی آغاز شد. در این شورش‌ها شمار زیادی از یهودیان کشته شدند و تعدادی نیز به برج پناه بردند. بعدها، در سال 1216، در طول تاج‌گذاری و جلوس شاه هِنری سوم،  برج تبدیل به مکان حفاظت پیشگیرانه برای یهودیان شد. در طول یکی از خونین‌ترین کشتارهای پس از قرن سیزدهم نیز یهودیان چند ماه در برج پناه گرفتند. دیکسون اسمیت معتقد است: «برج باید در سطح گسترده‌تری به عنوان یکی از مکان‌های کلیدیِ به جای مانده از یهودیانِ قرون وسطای انگلستان شناخته شود. تاریخ یهودیان قرون وسطا و تاریخ توسعه برج به طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند... موضع جامعۀ یهود برای هر گونه فهم و شناختی از تاریخ انگلستانِ قرون وسطا محوریت دارد.» در طول قرون دوازدهم و سیزدهم، لندنی‌های یهودی در جستجوی عدالت به برج پناه بردند. «مالکیت سلطنتی به این معنی بود که درباریان و صاحب‌منصبان برای کنترل مستقیمِ آنها از برج استفاده می‌کردند.» دیکسون اسمیت شرح می‌دهد: «در آن زمان یهودیان همچون دارایی‌های سلطنتی دیده می‌شدند... آنها به طور مستقیم زیر حوزۀ قضایی و اختیارات مقامات نظامی بودند.» به همین دلیل جامعۀ یهودیان امتیاز دسترسی به دادگاه‌های سلطنتی واقع در برج را داشتند. در سال 1238، زمانی که داروغه‌ها در لندن کشتارهای یهودیان را بررسی کردند، روشن شد که این موارد باید مستقیماً توسط دادگاه سلطنتی در برج ارجاع داده شوند، این نشان‌دهندۀ ارزش و اثر این مکان بر روی زندگی یهودیان به دست تاج‌وتخت در آن زمان است. اما در همین زمان یهودیان و مسیحیان به طور جداگانه مشمول مالیات شدند، به گفتۀ دیکسون-اسمیت :«حفاظت سلطنتی و دسترسی به دادگاه سلطنتی پولی شد.» برای یهودیان مالیات‌های سنگین‌تری بسته شد و بخش زیادی از پولی که جمع‌آوری شد مستقیم صرف توسعۀ برج، حفاری خندق و ساختن دروازۀ خائنان شد. یهودیان می‌بایست یک سوم از ثروت‌شان را در هر زمان به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند، چنانچه از پرداخت این مبلغ سرپیچی می‌کردند در برج زندانی می‌شدند، دیکسون-اسمیت معتقد است که این یعنی در طول تاریخ یهودیان زیادی در برج محبوس بوده‌اند. بعدها در قرن سیزدهم میلادی، در طول افتراهای خونین ننگین، 91 تن مرد یهودی در برج زندانی شدند. در طی یک رسوایی ضرب سکۀ تقلبی در سال 1278 – که نقره‌های لبه‌های سکه‌ها تراشیده شده بود – 600 نفر یهودیِ سرپرست خانوار، که بیشترشان بی‌گناه بودند، دستگیر و زندانی شدند و برخی از آنها بعدتر اعدام شدند. در جولای سال 1290 میلادی، پادشاه ادوارد اول دستور اخراج همگانی یهودیان تا تاریخ اول نوامبر همان سال را صادر کرد، برج محل خروج یهودیان از انگلستان از طریق رودخانۀ تایمز بود. در این واقعه یهودیان اخراج شده از سوی پاسبانانِ برج موظف به پرداخت مالیات نفی بلد شدند. از آن به بعد تا سال 1650 میلادی، یعنی تا زمان اولیور کرامول –اولین و تنها رئیس جمهور در تاریخ بریتانیا - ، یهودیان اجازۀ زندگی در انگلستان را نداشتند. پس از انتشار این تحقیق، روپرت گوین، مدیر کاخ‌های سلطنتی تاریخی، اعلام کرد که برج لندن به عنوان «یک مکان کلیدی» در تاریخ یهودیان قرون وسطا در انگلستان بازدید می‌شود و معرفی پیوندهای تازۀ یهودی به برنامۀ آموزشی این تور اضافه شده است. او گفت: «دانش‌آموزان از سراسر کشور می‌توانند ببینند که چگونه یک گروه اقلیت در انگلستانِ قرون وسطا به نحو مؤثری فعالیت می‌کردند که این می‌تواند درس‌های بسیاری برای چگونه کارکردن در جامعۀ امروز ما در برداشته باشد.» او همچنین گفت که به دنبال گزینه‌هایی برای «تجسم زندگی یهودیان» در برج است. این یک کار هم علمی و عملی است زیرا بخشی از داستان برج را روایت می‌کند که ما تا به حال تمایل داشتیم این بخش مهم را نادیده بگیریم. ما اکنون می‌توانیم داستان اصلی را روایت کنیم داستانی که در آن همه چیز دربارۀ این ساختمان این برج را در بر می‌گیرد. ]]> یهودیت Mon, 13 May 2019 12:21:46 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7719/ ارتباط آن بانوان محجبه با رژیم اسرائیل http://dinonline.com/doc/report/fa/7954/  ارتدوکس‌ها خود سه جریان محافظه‌کار و حسیدی و حریدی هستند. هسته اصلی عقاید یهودیان ارتدوکس این است که تورات چه کتبی و شفاهی اصالت الهی دارد و مستقیما کلام خداوند است بدون اینکه انسان ها آن را تحریف کرده باشند. این افراد قویا از تورات و قوانین شفاهی پیروی می کنند که توسط مفسران قرون وسطی تفسیر شده وپس از آن به صورت کتاب قوانین تدوین شده است. آنها در طول شبانه روز در حال رعایت دستورات دینی از جمله عبادت، نحوه لباس پوشیدن، قوانین مربوط به غذا، رابطه جنسی، روابط خانوادگی، رفتارهای اجتماعی، تعطیلات و روزهای مذهبی هستند. واژه یهودیت ارتدوکس در مقابله با رشد انواع جدید گرایشهای یهودی پدید آمد. آنها معتقدند که عقاید یهودیت ارتدوکس ادامه باورها و اعمال اصیل یهودی است که توسط ملت یهود در کوه سینا پذیرفته شد و پس از آن توسط نسل های پیاپی و در یک فرآیند مداوم که تا امروز ادامه دارد تدوین شده است. ارتودکس یهودی جریانی متحد با یک بدنه فرماندهی مشخص نیست بلکه شامل گروه های مختلف می شود که همه آنها به شدت به یهودیت پایبندند. اگرچه همه این جریان ها در عقاید و پایبند بودن به آن شباهت دارند، در بعضی جزئیات و همچنین دیدگاه هایی درباره چگونگی برخورد با فرهنگ مدرن و دولت اسرائیل با هم اختلاف دارند. ارتدوکس های مدرن بیشتر گرایش لیبرال دارند و حامی اسرائیل هستند در حالی که یهودیان ارتودکس متعصب مانند حریدی‌ها و حسیدی‌ها  نسبت به تغییرات و دولت مدرن دیدگاه انتقادی دارند. حسیدیسم توسط فردی به نام "بال شم تو"ایجاد شد که معتقد است مهربانی و عبادت راه هایی برای رسیدن به خدا هستند که این دیدگاه در مقابل عقاید قدیمی تر قرار دارد که می گوید کسی که می خواهد یک یهودی واقعی باشد باید آموزش های مذهبی زیادی ببیند. یهودیان حسیدی لباس های متفاوت از دیگران می پوشند و جدا از جامعه مدرن زندگی می کنند در حالی که به اجرای دقیق قوانین یهودی پایبندند.  یهودیان ارتودکس تنها گروهی از یهودیان هستند که به قوانین کابالا در شکل گیری الهیات یهودی باور دارند. کابالا یک مکتب فکری است که یهودیان از دستورات آن برای تفسیر تورات استفاده کرده اند. در مجموع باورهای یهودیان ارتدوکس را می توان در چند مورد خلاصه کرد: ۱.همه چیز توسط خداوند خلقت شده است ۲. خداوند یکتا است ۳. خدا جسمانی نیست و به هیچ موجودی شباهت ندارد ۴. خداوند ابدی و ازلی است ۵. عبادت و بندگی فقط برای خداوند شایسته است ۶.سخنان پیامبران راست و حقیقت است ۷. پیامبری حضرت موسی  حقیقت است  واو به همه پیامبران قبل و بعد از خود سروری دارد ۸. تورات امروز دقیقا همان کتابی است که توسط خداوند به موسی داده شده است ۹. تورات هرگز تغییر نخواهد کرد و خداوند کتاب دیگری مانند آن نخواهد فرستاد ۱۰. خداوند به همه نیازها و افکار انسان آگاه است ۱۱. خداوند به هرکس که احکام او را اجرا کند پاداش خواهد داد و نافرمانان را مجازات خواهد کرد ۱۲. مسیح به عنوان منجی ظهور خواهد کرد. ]]> یهودیت Sun, 03 Mar 2019 05:58:48 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7954/ یک یهودی پرستار یک یهودستیز http://dinonline.com/doc/news/fa/8038/ به گزارش پزشکان و پرسنل بیمارستان دولتی القنی که روبرت بائرز 46 ساله، مهاجم کنیسه درخت زندگی، در آن بستری است، این یهودی‌ستیز همچنان به سخنان نفرت‌پراکنانه و ضدیهود خود در فضای بیمارستان نیز ادامه می‌دهد. رئیس بیمارستان به واشنگتن پست گفت برای این فرد دادخواستی با 44 عنوان جرم تنظیم شده است، از جمله اتهام به قتل، جرائم مربوط به نفرت‌افکنی، ایجاد مزاحمت و اختلال در مراسم دینی و جرائم دیگر. اما بائر هیچ یگ از این اتهامات را قبول ندارد. بر اساس قوانین نیویورک مجازات اعدام در انتظار این مهاجم یهودی‌ستیز است. بر اساس گزارش واشنگتن پست حداقل سه پزشک و پرستار یهودی در حال درمان روبرت بائرز هستند. این مسئله توجه جهانیان را به عنوان نمونه‌ای از مدارا و تساهل دینی به خود جلب کرده است. آری ماهلر در فیس بوک خود نوشت: «متوجه شدم که نیویورک تایمز، واشنگتن پست، فاکس نیوز و سی ان ان و بی پی اس و دیگر شبکه‌های خبری و روزنامه‌ها درباره اینکه یک یهودی پرستار یک یهودی‌ستیز است، مطلب نوشته‌اند؛ اما این فقط وظیفه انسانی من است؛ من به عنوان یک پرستار فارغ از دین و مذهبم باید با همه انسان‌ها با همدلی و انسانیت رفتار کنم؛ چیزی که تعجب جهانیان را برانگیخته مذهب من است و اینکه پدرم یک خاخام است.» ]]> یهودیت Mon, 05 Nov 2018 20:45:46 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/8038/ کارزار مبارزه با نفرت‌پراکنی دینی در شبکه‌های اجتماعی http://dinonline.com/doc/news/fa/8026/ فعالان این کارزار می‌گویند حتی نفرت‌پراکنی در سایت‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی سبب قدرت گرفتن گروه‌های نژادپرست و اقلیت‌ستیز و افراطی می‌شود. افرادی که عضو شبکه یهودی‌ستیزان بودند گمان نمی‌کردند قرار است این سخنان به حمله فیزیکی ختم شود. اما تحریک احساسات نژادپرستانه و دین‌ستیزانه همیشه به فاجعه منجر خواهد شد. بعد از حادثه شارلوت ویل نیز فشار کمپین مبارزه با سخنان نفرت‌پراکنانه در رسانه‌های اجتماعی، گردانندگان فیسبوک را وادار کرد تا نسبت به بیان حد تحمل این دست از سخنان مواضع خود را به روشنی بیان کنند و به گروه‌های نژادپرست و اقلیت‌ستیز اجازه فعالیت در این وب سایت داده نشود.   ]]> یهودیت Thu, 01 Nov 2018 23:03:03 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/8026/ انشقاق در بین یهودیان امریکایی و آینده یهودیت در امریکا http://dinonline.com/doc/report/fa/7913/ استفان ویسمن، محقق ۲۵ ساله امور سیاسی و اقتصادی در نیویورک‌تایمز، معتقد است رقابت سنگینی بین یهودیان از قرن هفدهم زمان حضورشان در امریکا وجود دارد. این تقابل بر اعمال مذهبی آنها نیز تأثیرگذار بوده و شرکت دسته‌جمعی یهودیان در امور مذهبی را در طول زمان کاهش داده است.   به گفته ویسمن، یهودیان به‌نوعی هویت یگانه و خاص مردم یهود قائلند که این عقده هنوز چنان هنگفت است که یکی از بنیان‌های اصلی زندگی یهودیان در امریکا به شمار می‌رود. بااین‌حال این هویت همواره موردبحث و مشاجره بوده است. در طول تاریخ امریکا شرایطی در مسائل بین یهودیان ایجاد شد که باعث شد خود کنیسه دارای برتری در تصمیم‌گیری باشد. نمونه‌ای از این درگیری‌ها که به چنین امری انجامید اختلاف در کنیسه کالیفرنیای جنوبی بود که به وضع قانونی ویژه در امریکا منتهی شد. در این اختلاف، برخلاف اروپا، قدرت‌های سیاسی و مدنی نیز دخالت نکردند و درنتیجه دادگاه استیناف طی حکمی در سال ۱۸۴۶ اعلام کرد که قاضیان باید از سؤال‌ها درباره نظریات الهیاتی، تفکرات ایمانی و مراسم مذهبی اجتناب کنند. این حکم به یهودیان مجوز داد که درباره مسائل خود در جمع خود بتوانند بحث کنند. در آن زمان واقعاً آنها چنین کردند. مثلاً در درگیری که در فستیوال راش هاش ناه در نیویورک بین رهبر کنیسه یکی از خاخام‌های معروف ایساک وایس درباره وجود مسیح موعود شکل گرفت، باوجود دخالت پلیس، جمعیت تنها زمانی متفرق شدند که رهبر کنیسه با طعنه به وایس گفت "من ۱۰۰ هزار دلار بیشتر از تو دارم." پس‌ازاین موضوع عقیده وایس در رد بر مسیح موعود باعث شکاف در میان یهودیان شد و سبب گردید شاخه‌ای جدید با عنوان یهودیت اصلاحی توسط طرفداران و حامیان وایس شکل بگیرد.   ویسمن همچنین به این نکته اشاره دارد که چگونه نظریه داروین بر دیدگاه‌های مرتبط با کتاب مقدس و متون الهی تأثیر گذاشت. ازیک‌طرف یهودیان حسیدی در تقابل با فرضیه تکامل تأکید می‌کنند که هیچ سندی برای اثبات این نظریه وجود ندارد و از طرف دیگر گروه‌های ارتدوکس مدرن‌تر، در دیدگاه خود در عین اعتقاد به متون مقدس، درباره داستان خلقت و زمان پیدایش تغییر ایجاد کردند و برای نمونه کلمه روز را به یک دوره طولانی تعبیر کردند. ویسمن تفحص عمیقی درباره درگیری یهودیان بر سر بردگی و جدایی‌طلبی در امریکا انجام داده، بدون اینکه به پیشینه‌ای از آن اشاره کند. گویی یهودیان قرن ۱۹ دیر وارد این جریان شده‌اند. ویسمن اما درباره آینده یهودیان امریکا خوش‌بین است. او عقیده دارد با کاهش درصد پیورتن‌ها(Puritans) (پارسایان و گروهی از پروتستان‌های اصلاح شده انگلیسی در سده‌های شانزدهم و هفدهم میلادی که پشتیبان پالودن کلیسای انگلستان از هر گونه رسم کاتولیک رومی بودند)، جمعیت یهودی دیگر چنان در جامعه امریکا متفاوت نخواهند بود. علاوه بر اینکه تعداد افراد غیر معتقد به دین در بین نسل جدید امریکا رو به افزایش است و این موضوع در بین یهودیان نیز آن‌چنان متفاوت نیست. حدود ۳۰ درصد از یهودیان در امریکا داشتن هویت مذهبی را رد می‌کنند و جدا از یهودیان ارتدوکس، میزان زاد ولد در بقیه گروه‌های یهودی کمتر از متوسط میزان زادوولد در امریکا است. یهودیان امریکایی قطعاً باقی خواهد ماند اما شاخص‌های آماری آنان تغییر خواهد کرد چراکه در آینده جمعیت آنان بیشتر مذهبی و کمتر تحصیل‌کرده، ثروتمند و تأثیرگذار خواهند بود.     ]]> یهودیت Mon, 10 Sep 2018 19:18:54 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7913/ روابط لهستان و اسرائیل به طعم تلخ هولوکاست http://dinonline.com/doc/news/fa/7659/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از راشاتودی، پس از اینکه یک کشیش کاتولیک در برنامۀ تلویزیونی ادعا کرد: «یهودیان ادراک مخصوص به خودشان را از حقیقت دارند، ادراکی که اغلب چیزی شبیه "خدمت به منافع اسرائیل" است»، موسسۀ یهودیان لهستان، او را به نفرت‌پراکنی متهم کرد. در همین حال هنریک زلینسکی، کشیش و سردبیر مجلۀ کاتولیکی «اِدزیمِی» (Idziemy)، ادعا کرد: «مفهوم "حقیقت" نزد یهودیان مفهومی بسیار انعطاف‌پذیر است. در حالی‌که نزد لهستانی‌ها حقیقت مطابق با واقعیت است، نزد یهودیان حقیقت به صورت شیوه‌ای برای تأیید فهمِ آنها از آنچه مفید است درک می‌شود.» همچنین این کشیش ادعا کرد که اگر یک یهودی مذهبی باشد حقیقت برای او چیزی است که خدا می‌خواهد و نزد یهودیان سکولار حقیقت یک ذهنیت یا هرچیزی است که به منافع اسرائیل خدمت کند. این سخنان موجب خشم یهودیان لهستانی‌تبار شده است و اتحادیۀ جوامع یهودی در لهستان، علیه این سخنان شکایت کرده است. در اواسط فوریه 2018، موراویتسکی، رئیس جمهور لهستان در کنفرانس امنیت مونیخ گفت که در هولوکاست لهستانی‌ها  شریک جرم هستند، «همان‌طور که در آنجا یهودیان شریک جرم هستند، و همان‌گونه که در آنجا روس‌ها، اوکرانی‌ها و آلمانی‌ها شریک جرم هستند.» این سخنان در اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت؛ بنیامین نتانیاهو همتای لهستانی خود را به «ناتوانی در درک تاریخ» متهم کرد و دیگر سیاستمداران یهودی برای موراویتسکی از تعبیرِ «قدیمی‌ترین گونۀ ضدیهود» استفاده کردند. روابط بین لهستان و اسرائیل از زمانی رو به تلخی نهاد که دُول اروپای شرقی در اوایل فوریه 2018 قانونی تصویب کردند که بر مبنای آن مقصردانستنِ لهستانی‌ها برای همدستی‌شان در واقعه هولوکاست در طول جنگ دوم جهانی، غیرقانونی اعلام شد، و در این قانون توجه خاصی به «اردوگاه کشتار لهستانی‌ها» شده بود.   ]]> یهودیت Tue, 06 Mar 2018 05:31:07 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/7659/ سوگواری گروهی از یهودیان در پی به سرقت رفتن طومارهایی ارزشمند از تورات http://dinonline.com/doc/news/fa/7284/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از اکسپرس،‌ طومارهای به سرقت رفته علاوه بر ارزش بالای مادّی، از ارزش معنوی فراوانی برای یهودیان نیز برخوردار بودند. بر روی طومارها متونی دست‌نویس به زبان عبری درج شده بود و هر یک از طومارها به دو دستۀ تزیینی مزیّن بود. حال کارآگاهان در حال جمع‌آوری اطلاعات در این‌باره هستند. طومارها در بیست و دوم ماه مارس از منزلی مسکونی واقع در محلۀ بارنت در شمال لندن به سرقت رفتند. وقتی صاحب‌خانه‌ها سر رسیدند با سارق مواجه شدند که با صندوق حاوی دو طومار در حال فرار بود. مالکانِ طومارها که ربی لری تابیک و ربی دکتر جکی تابیک نام دارند اظهار داشتند: "به غارت رفتنِ خانه‌مان خیلی برایمان تکان‌دهنده بود. مستأجرمان نیز از این که با یک سارق نقاب‌دار مواجه شده بود یکه خورده بود... وقتی خانه را بررسی کردیم اول گمان کردیم که فقط صندوق حاوی مقداری ارز و جواهرات بدلی دزدیده شده و خسارت وارده ناچیز بوده، اما بعد متوجّه شدیم که دو طومار تورات نیز ناپدید شده است. طومارها مربوط به پنج سفر اولِ کتاب مقدّس بود که متعلّق به گروه یهودیان «شیر حییم» در همپستد بود که لری برای آنجا کار می‌کند. جامعۀ یهودی‌ای که طومارهای تورات خود را از دست داده، در واقع قلب خود را از دست داده و ازاین‌رو، به خاطر آن سوگواری می‌کنند؛ چنان که گویا انسان در سوگ دوست یا خویشاوند عزیز خود نشسته است. گویا با از دست دادنِ این طومارها این جامعه بخشی از تاریخ خود را گم کرده‌ است". ]]> یهودیت Thu, 06 Apr 2017 19:30:00 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/7284/ اعتراض زنان اسرائیل در برابر تندروهای مذهبی http://dinonline.com/doc/report/fa/7259/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، میان زنان اسرائیل و تندروهای مذهبیِ جسور و پرمدّعا، کشمکش و درگیری بر سر نقش و حقوق زنان در جامعه همچنان ادامه دارد.   طیّ دهۀ گذشته در اقصی‌نقاط اسرائیل زنان از ورود به بعضی از اتوبوس‌ها منع شده‌اند، از حقّ حرف زدن در قبرستان‌ها محروم شده‌اند، حقّ عبور از پیاده‌روها از آنها سلب شده، به خاطر انتخاب لباس خود مورد حملۀ فیزیکی قرار گرفته‌اند، از روزنامه‌ها و مجلّات حذف شده و از رادیو و تلویزیون و تصاویر خبری کنار گذاشته شده‌اند. این کشمکش‌ها به خاطر مخالفت بسیاری از یهودیان فوق ارتدکس با اختلاط زنان و مردان در اماکن عمومی و بازنمایی تصاویر آنها در انظار عمومی است؛ از حضور در تبلیغات گرفته تا انتشار تصاویر آنها در اخبار یا کتاب‌ها. زنان نیز با متوسّل شدن به نظام قدرتمند حقوقی اسرائیل و پافشاری بر این که جداسازی جنسیتی عملی غیرقانونی است، نسبت به تلاش‌های صورت‌گرفته برای محدودسازی نقش اجتماعی و حضور فیزیکی‌شان واکنش نشان داده‌اند. دولت و مردم حامی حقوق زنان هستند، اما متأسفانه در اسرائیل دین و دولت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و لذا سیاستمداران فوق‌ ارتدکس از قدرت و اختیارات بسیاری برخوردار هستند. البته گاهی اوقات نیز این محدودیت‌ها به خاطر انتخاب سلیقه‌ای بعضی افراد و شرکت‌ها است و دادگاه‌ها نمی‌توانند برای انتخاب‌های سلیقه‌ای تعیین تکلیف کنند و حکمی صادر نمایند. برای مثال بعضی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند در تبلیغات خود به‌کلّی زنان را حذف کنند. البته معمولاً چنین شرکت‌های (حتّی شرکت‌های بزرگی مثل ایکیا) مدّعی‌اند که عملکرد آنها مطابق تقاضای بازار و جامعه است. به گفتۀ یکی از زنان معترض، این تبعیض‌ها و محدودیت‌ها در حال افزایش است و می‌تواند تأثیراتی منفی بر زندگی زنان اسرائیل به دنبال داشته باشد. این در حالی است که بنا به گزارش ادارۀ مرکزی آمار اسرائیل، جمعیت اسرائیلیان فوق ارتدکس که یک دهم جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، به‌سرعت رو به افزایش است. طبق پیش‌بینی‌ها، ظرف چهل سال آتی یک ششم مردم اسرائیل فوق ‌ارتدکس خواهند بود. یهودیان هاردی ارتدکس افراطی از فرامین تورات تبعیت می‌کنند، اما ظرف پنجاه سال گذشته مقرّراتی بر آنها حاکم شده که هیچ جایی در تورات ندارد. ممنوعیت به نمایش درآمدن تصاویر زنان و دختران نیز یکی از این بدعت‌ها است. ]]> یهودیت Tue, 21 Mar 2017 09:19:58 GMT http://dinonline.com/doc/report/fa/7259/ قانون منع تماس فیزیکی زن و مرد در یهودیت و فواید آن http://dinonline.com/doc/note/fa/7163/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از ورلد رلیجن نیوز، شاید از نظر غربی‌ها این موضوع دشوار و عجیب باشد، اما حقیقت آن است که خودداری از چنین تماس‌هایی یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین روش‌هایی است که خداوند برای حفظ استحکام و پایداری پیوند همسران در نظر گرفته است. این قاعده می‌تواند روش خوبی برای حلّ بسیاری از مشکلات موجود در روابط میان زنان و مردان باشد.   واقعیت آن است که برقراری رابطۀ جسمانی بین زن و مرد بسیار لذّت‌بخش است. در هنگام تماس فیزیکی هورمون شادی‌آور اکسی‌توسین ترشّح می‌شود و حسّ علاقه و اعتماد را در طرفین برمی‌انگیزاند. همۀ اینها مادامی که در چارچوب ازدواج باشد فوق‌العاده است. اما اگر زن و مردی پیش از ازدواج رابطۀ فیزیکی برقرار کنند، ترشح این هورمون باعث خواهد شد تا چشمشان بر واقعیت‌ها و نقاط منفی بسته شود و تنها خوبی‌ها و لذّاتِ بودن در کنار یکدیگر را درک کنند. در حالی که عشق واقعی حاصل شناخت عمیق و وجود حسّ احترام و تحسین نسبت به شخصیت طرف مقابل است. عشق آن احساس لذّتِ گذرای جسمانی نیست که طرفین در یکدیگر ایجاد می‌کنند. لذا لازم است که زن و مرد پیش از ازدواج هیچ‌گونه تماس جسمانی برقرار نسازند، تا بتوانند تشخیص دهند که آیا عشق حقیقی در میان آنها شکل می‌گیرد یا خیر. از طرف دیگر، خودداری از برقراری روابط فیزیکی باعث اثبات صدق نیّت طرف مقابل می‌شود؛ کسی که هدف او تمتّع جسمانی نیست و شیفتۀ شخصیت شما است، هرقدر هم که برای ازدواج منتظر بماند، پا پس نخواهد کشید. در مسیحیت نیز مفهوم پاکدامنی وجود دارد، اما قوّتِ آن کمتر از چیزی است که در یهودیت ارتدوکس شاهد آنیم. ]]> خانواده Sat, 11 Feb 2017 11:56:43 GMT http://dinonline.com/doc/note/fa/7163/ افزایش نرخ مهاجرت یهودیان اروپا به مقصد اسرائیل http://dinonline.com/doc/news/fa/7098/ به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، جاناتان بوید(Jonathan Boyd)، مدیر عامل مؤسسۀ پژوهشی سیاست‌های یهودی می‌گوید: "هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که بتوانیم بگوییم دوباره شاهد یک مهاجرت عظیم (exodus) در میان یهودیان هستیم، البته تعداد یهودیانی که ظرف چند سال گذشته بعضی از کشورها (به‌ویژه فرانسه) را به مقصد اسرائیل ترک کرده‌اند بی‌سابقه بوده است... روشن است که در بعضی نقاط اروپا یهودیان واقعاً نگران آیندۀ خود هستند و به احتمال زیاد دلیل این نگرانی یهودی‌ستیزی است. اما این نگرانی‌ها به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دهه‌های 1930 و 1940 که مملو از استرس و اضطراب بود نیست." در پژوهش شش کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است و می‌توان گفت تقریباً هفتاد درصد یهودیان اروپا در این شش کشور زندگی می‌کنند؛ فرانسه، بلژیک، آلمان، ایتالیا، سوئد و بریتانیا. نتیجۀ بررسی آن بود که شمار یهودیانی که از این کشورها (به‌ویژه از فرانسه، بلژیک و ایتالیا) به مقصد اسرائیل مهاجرت کرده‌اند افزایش یافته است. اروپا دستخوش یک تحوّل چشمگیرِ جمعیتی شده است؛ مهاجران از خاورمیانه، آفریقای شمالی و جنوب آسیا رهسپار اروپا شده‌اند و این موضوع پیامدهای خاصّی برای فرهنگ و سیاست اروپا دربردارد. به خاطر همین تحوّل جمعیتی و سیاسی است که جوامع یهودی سعی دارند تکلیف خود را در این میان روشن سازند. برای اکثر یهودیان پذیرش تحوّلات کار دشواری است. هنوز هم خاطرۀ تلخ هولوکاست از یاد یهودیان نرفته است. این رویداد به یهودیان و دیگران یاد داد که وقتی پای یک اقلیت کوچک و آسیب‌پذیر به یک تعارض نظامی با انگیزۀ ایدئولوژیکی کشانده می‌شود، همواره احتمال بروز یک فاجعه وجود خواهد داشت. دو سال پیش پیرو حملات تروریستی پاریس و کپنهاگ، بنیامین نتانیاهو از یهودیان اروپا خواست تا همگی به اسرائیل مهاجرت کنند. اما سیاستمداران اروپایی از یهودیان خواسته‌اند تا در اروپا بمانند، چراکه تروریسم دلیل خوبی برای مهاجرت نیست. ]]> بين الملل Sun, 15 Jan 2017 19:26:45 GMT http://dinonline.com/doc/news/fa/7098/