نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
ادراک مذهبی‌ها از جهان چگونه است؟

ادراک مذهبی‌ها از جهان چگونه است؟

دانشمندان می‌گویند افراد مذهبی دارای ادراک ضعیف‌تری از جهان هستند و بیشتر از دیگران خصلت‌های بشری مانند قدرت تفکّر و احساس را به اشیائی مانند سنگ و کاغذ و پارچه نسبت می‌دهند.

۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۶
 
آيا عنوان "وهن دين" مي‌تواند مستند حرمت باشد؟

آيا عنوان "وهن دين" مي‌تواند مستند حرمت باشد؟

"قمه‌زنی وهن دین است، وهن دین حرام است، پس قمه‌زنی حرام است." یکی از استدلال‌های مخالفان اجرای تطبیر و قمه‌زنی این استدلال است؛ استدلالی که برخی به آن انتقاد دارند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر شیرازی در انتقاد به کبرای این‌ استدلال، این نتیجه‌گیری را نادرست می‌دانند. گزارش زیر سخنرانی ایشان دراین‌باره ...

۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳
 
متن کامل گفت‌وگوی خیمه با سیدحسن آقامیری

متن کامل گفت‌وگوی خیمه با سیدحسن آقامیری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن آقامیری در گفت‌وگو با مجله خیمه(شماره 118) حرف‌هایی زد که پس از مدت کوتاهی از انتشار خیمه توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او هم به نقد روحانیتی پرداخته و هم به نقد هیئت و هم سیاست‌های فرهنگی را نقد کرده است. متن پیش‌رو که در اختیار دین‌آنلاین قرار گرفته است گزارش کامل گفت‌وگوی ...

۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷
 
دکتر محسن زندی، پژوهشگر روان‌شناسی دین

گفتمان مشترک سروش و مخالفان؛

تحلیل محتوای آخرین نامه دکتر سروش

اگر گفتمان دکتر سروش را A و گفتمان B را همان گفتمانی بدانیم که همت ایشان بر شناساندن، نقد و بلکه تخریب آن بوده است، با توجه به نکته اول برداشت شخصی من بر وجود چند مکانیسم مشترک نگرشی، گرایشی و کنشی در هر دو جریان است. گفتمان رقیبی را که ایشان در صدد نقد است (فارغ از مصداق بیرونی آن) کمابیش با توجه به ...

۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۲
 
تغییر نقش فلاسفه در جایگاه روشنفکران عمومی

گزارشی از مقالۀ «فیلسوف در جایگاه روشنفکر عمومی» نوشتۀ پاتریک بارت، جامعه‌شناس دانشگاه کمبریج

تغییر نقش فلاسفه در جایگاه روشنفکران عمومی

شاید بتوان گفت امروز در مقایسه با زمانی که ژان پل سارتر یا برتراند راسل بر دنیای فلسفه حکمفرما بودند، ایفای نقش روشنفکریِ عمومی برای فلاسفه دشوار شده است.

۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۶
 
کدام اسلام؟

کدام اسلام؟

پرسش در باب چندوچون و ماهیت اسلام یکی از شایع‌ترین پرسش‌های این دو دهه اخیر است. نه تنها غیرمسلمانان که حتی مسلمانان فراوانی هم در برخورد با رفتارهای غیرعقلانی و رادیکالِ اقلیتی از مسلمانان از خود می‌پرسند این چه اسلامی است؟ ما چند نوع اسلام داریم؟ کدام طایفه از مسلمین برحق است و کدام‌یک راست می‌گوید؟...

۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹
 
متیو هاتسون، نویسندۀ آمریکایی و مؤلف کتاب «هفت قانون سحرپنداری»

علم خرافات؛ هیچ‌کس در برابر سحرپنداری مصون نیست

یک بار شخصی از نیلز بور، فیزیکدان برندۀ جایزۀ نوبل پرسید آیا واقعاً اعتقاد دارد نعل اسبی که در خانه‌اش آویخته برایش شانس می‌آورد؟ بور پاسخ داد: "البته که نه، اما می‌دانم که چه اعتقاد داشته باشم، چه نداشته باشم، باز هم برایم شانس خواهد آورد."

۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۷
 
آیا زبان دین باید معاصر باشد، یا لازم است پایبندی به زبان اولیۀ آن حفظ شود؟

دین و زبان‌های مختلف

آیا زبان دین باید معاصر باشد، یا لازم است پایبندی به زبان اولیۀ آن حفظ شود؟

پاسخی که سودمند باشد آن است که جوانان و کسانی که تازه به دینی گرویده‌اند، باید به زبان مادری خود آن دین را مورد مطالعه قرار دهند. اما وقتی پیشرفت بیشتری کردند، می‌توانند از طریق مطالعۀ بیشتر به زبان اولیۀ دین نزدیک‌تر شوند. ولیکن طفره رفتن از این پرسش اساسیِ کلامی دشوار است. آیا یک وجود متعالی و عطوف ...

۲۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
 
اگر عیسی مسیح هم‌اکنون حضور داشت، چه دینی را انتخاب می‌کرد؟

اگر عیسی مسیح هم‌اکنون حضور داشت، چه دینی را انتخاب می‌کرد؟

یکی از معمّاهای جهان این است که ادیان معمولاً شباهتی به بنیان‌گذاران خود ندارند. توجّه عیسی مسیح عمدتاً معطوف به بیماران و تهی‌دستان بود. پیامبر اسلام نیز در زمان خود جایگاه زنان را اعتلا بخشید، اما امروز شاهدیم که بعضی از روحانیان مسلمان رانندگی را برای زنان قدغن کرده، یا اینکه ختنۀ دختران کم سن و ...

۱۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۹
 
تاملی در باب معجزات پزشکی و دینی

تاملی در باب معجزات پزشکی و دینی

تردیدی دربارۀ معنای وجود آن لکۀ کوچک قرمز که داخل سلول آبی‌تیره بود وجود نداشت؛ بیمار مبتلا به سرطان حادّ مغز استخوان بود. اسلایدهای حاوی نمونه‌های مغزاستخوان را یکی بعد از دیگری زیر میکروسکوپ نگاه می‌کردم؛ اسلایدها به ترتیب گویای این داستان بودند: درمان، بهبودی، عود مجدّد بیماری، درمان، بهبودی، بهبودی،...

۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۲
 
رابرت نوزیک؛ منتقد عدالت رالز و مدافع دولت حداقلی

رابرت نوزیک؛ منتقد عدالت رالز و مدافع دولت حداقلی

در قرن بیستم در حوزه عدالت اجتماعی نظریات مختلفی ارائه شد که دو مورد از آنها شهرت بسزایی کسب کرد؛ در این دو نظریه از یک سو جان رالز با تکیه بر عدالت اجتماعی و حمایت از دخالت دولت در روابط اقتصادی- اجتماعی تئوری دولت رفاه را پایه ریزی کرده، از اندیشه ی لیبرال جزمی قرن نوزده فاصله گرفت و پایه های دولت ...

۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۱
 
فلسفه و دین؛ بین تعامل و کشمکش

فلسفه و دین؛ بین تعامل و کشمکش

تفکر فلسفی و تفکر دینی، هر دو تاریخ طولانی‌ای در دنیای مدیترانه‌ای دارند. از آنجایی که به ترتیب در یونان و خاورمیانه پدید آمدند،‌ با یکدیگر مواجهه و رو در رویی داشته‌اند و یکدیگر را غنی کرده‌اند. تعاملات و کشمکش‌های میان این دو تا امروز هم ادامه دارد. با این وجود،‌ نشانه‌هایی از خستگی در مقابل فتوحات ...

۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۸
 
آيا چيزي اهميت دارد؟

آيا چيزي اهميت دارد؟

يك رويداد عظيم فلسفي رخ‌داده است: انتشار كتاب «درباره آنچه اهميت دارد» اثر درك پارفيت. كتابي با حجمي هراسناک. يك متن فشرده مستدل در دو مجلد قطور. هسته استدلال اصلي كتاب در ۴۰۰ صفحه آغازين مطرح می‌شود كه چالشي برطرف ناشدني براي عقل كنجكاو به شمار نمی‌رود.

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
 
سخنان گلشنی درباره کارآمدی علوم انسانی در نشست ناکارآمدی علوم انسانی

سخنان گلشنی درباره کارآمدی علوم انسانی در نشست ناکارآمدی علوم انسانی

گلشنی، بنیانگذار فلسفه علم در ایران گفت: ما با عینک رشته های خاص به علوم انسانی نگاه می کنیم، نه با عینک فرهنگی، امروزه علوم انسانی و علوم پایه تحت الشعاع رشته های مهندسی قرار گرفته است.

۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
 
اسلام رحمانی؛ کوششی برای تعریف یا نقد یک اصطلاح

اسلام رحمانی؛ کوششی برای تعریف یا نقد یک اصطلاح

مناظره‌ای درباره ابعاد مفهوم «اسلام رحمانی» با حضور دكتر مهدوی زادگان و دكتر سیدجواد میری، از اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در کانون اندیشه جوان برگزار شده که نشان می‌دهد این اصطلاح با چه فاصله مفهومی بسیار و حتی متضادی نسبت به هم ممکن است به کار برده شود. نکته جالب توجه این ...

۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
 
تفاوت وهابیت و جریان سلفی تندرو معاصر از نگاه پاکتچی

تفاوت وهابیت و جریان سلفی تندرو معاصر از نگاه پاکتچی

احمد پاکتچی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «نسبت میان وهابیت و جریان سلفی» ضمن بررسی سلفی گرایی معاصر با سلفی گرایی اولیه گفت: تفکر سلفی گرایان معاصر، یک تفکر مدرن است.

۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۸
 
اسلام و غرب

اسلام و غرب

کسانی که از برخورد تمدن‌ها حمایت می‌کنند، بر تفاوت‌های دینی و فرهنگی تأکید می‌کنند و در این مسیر تمام امیدها برای همگرایی را از بین می‌برند. به تعبیر آنها برخورد اجتناب‌ناپذیر است. با تمام اینها کسانی که در تاریخ بشر تعمق کرده باشند،‌ آشکارا درخواهند یافت که گوناگونی و تفاوت افراد و فرهنگ‌ها و تعاملات ...

۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
 
در حاشیه گفتار جدیدی از آقای دکتر سید جواد طباطبایی

در حاشیه گفتار جدیدی از آقای دکتر سید جواد طباطبایی

مطلب جدیدی را که از آقای دکتر جواد طباطبایی به تازگی درسایتها درباره مفهوم خلافت و نظریه ایران و نقد روشنفکری عرب و ... منتشر شده است را خواندم. این چند کلمه را اینجا می نویسم چون برخی دوستان نظر من را درباره آن جویا شده بودند.

۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
 
فرهنگ تساهل و مدارا در اسلام

فرهنگ تساهل و مدارا در اسلام

تعصب یکی از جدی‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند به‌آسانی تفرقه و دشمنی ایجاد کند و آتش جنگ را در جوامع مختلف و حتی در میان اعضای یک جامعه یا یک کشور شعله‌ور سازد. تساهل و مدارا تنها راه‌حل خروج از این مسئله است و اسلام آموزه‌های بسیار مهمی در این مورد دارد که به اعتدال و صلح اجتماعی می‌انجامد.

۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۶
 
اسلام و خشونت

اسلام و خشونت

در این نوشتار بر آنم تا رای خویش دربارۀ نسبت میان اسلام و خشونت را صورتبندی کنم؛ بحث من سویۀ روش شناختی و معناشناختیدارد، در عین حال برای ایضاح مدعیاتم به برخی وقایع تاریخی نیز استشهاد می‌کنم. مدلول این سخن این است که اگر استدلال هایم موجه باشد، می‌توان در پرتو آنها، بحث تاریخی در این باب را پی گرفت ...

۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۱