نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
ویلیام جیمز و تبیین تکاملی باور

ویلیام جیمز و تبیین تکاملی باور

این مطلب از بخش 4 فصل 13 کتاب The Metaphysical Club نوشته‌ لوئیس مناند(Louis Menand) انتخاب و ترجمه شده است. انتخاب عنوان، از مترجم است.

۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
 
دکتر ان. ماریس: عضو دپارتمان الهیات و کلیساشناسی دانشگاه استلنبوش، آفریقای جنوبی

تأملاتی الهیاتی در باب خشکسالی، قحطی و آب حیات

در سال‌های اخیر، افریقای جنوبی یکی از بدترین دوره‌های خشکسالیِ خود را تجربه می‌کند، به ویژه قحطی آب در این کشور تبدیل به مسئله‌ای بسیار جدی شده است. در زمان خشکسالی کنش و عملِ الهیاتی، با توجه به وظیفۀ هرمنوتیکی، می‌تواند این باشد که معنا را در زبان آب ردیابی کند و زبان آب در دعاها، کتاب‌های مقدس، همچنین ...

۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۵
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی

آیا خروج روحانیت از حکومت به نفع فرایند دموکراسی در ایران خواهد بود؟

روحانیت شیعه پیش از انقلاب اسلامی ایران درباره تعامل با قدرت تجربه‌ای محدود داشت. فقه سیاسی و اندیشه سیاسی نیز تا پیش از انقلاب معطوف به همان محدودیت، به تولید ادبیات می‌پرداخت. پس از انقلاب اسلامی خواسته یا ناخواسته، روحانیت به تعامل با قدرت برخاست و بخش عمده‌ای از قدرت متأثر از این نهاد گردید. این ...

۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۳
 
استادیار دین‌پژوهی (دانشگاه ادیان قم)، پژوهشگر انجمن مطالعات فرامنطقه‌ای (برلین)

قوانین ازدواج در سه‌ضلعی فقه، خانواده و دولت

تصمیم‌گیری درباره سن ازدواج و لزوم اجازه پدر برای ازدواج زنان باید در چارچوب‌های تاریخی و اجتماعی دیده شود. نه تنها شرایط امروزی ما بلکه وضعیت تاریخی و اجتماعی هنگام ایجاد قوانین (چه فقه و چه قانون مدنی) به ما در فهم قوانین و بازنگری در آنها کمک می‌کند.

۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۲
 

دو راهبرد به احکام اجتماعی شریعت

احکام اجتماعی ثابت و ابدی درشریعت موضوع مناقشات دامنه‌داری است. دکترحسین واله، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، نقد استاد محمد مجتهد شبستری را بر موضع فقه سنتی در این موضوع، بخشی از انتقاد گسترده‌تر او به قرآن‌شناسی سنتی می‌داند. وی معتقد است در حالی‌که اصل نقد او صحیح و قابل دفاع است، راهبردی که برای ...

۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۶
 
مروری انتقادی بر قرآن‌شناسی مجتهد شبستری

مروری انتقادی بر قرآن‌شناسی مجتهد شبستری

دکتراحمدواعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، معتقد است دعاوی و تلقی‌های نامتعارف و ناسازگار با باورداشت‌های قاطبة مسلمین در رویکرد قرآن‌شناسانة مجتهد شبستری دچار ضعف استدلالی است و تلاش‌های ایشان بستری برای مدلّل کردن این دعاوی با کاستی‌ها و ناکامی‌های جدّی مواجه است اما معتقد است: ایشان نه به‌لحاظ ...

۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۱
 
نعیمه پورمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

تحلیل و نقد گفتمان تئودیسه‌های سنتی در پاسخ به مسئلۀ شر

مهمترین تئودیسه های سنتی در پاسخ به مسئله ی شاهد محور شرعبارتند از تئودیسه های «اختیار»، «پرورش روح»، «خلوص»، «تسلیم و وابستگی به خدا»، «مکافات و هشدار»، «جبران» و «قدردانی». به الگوی فکری حاکم بر این تئودیسه ها «گفتمان تئودیسه» می گوییم. گفتمان تئودیسه ها از جهات مختلف فلسفی قابل انتقاد است. در این ...

۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
 
مذهب انیشتین چه بود؟

فلسفه

مذهب انیشتین چه بود؟

یهودیان، مسیحیان، باخدایان، مشرکان، بی‌خدایان، جاهلان و انسانگرایان هر کدام انیشتین را از خود می‌دانند و هر کدام برای ادعای خود دلیلی دارند. مشکل انیشتین و خدا به این خاطر است که وی حرف‌های زیادی در مورد خدا و مذهب گفته است.

۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۳
 
علم چگونه تجربۀ نزدیک به مرگ را شرح می‌دهد؟

زندگی پس از مرگ

علم چگونه تجربۀ نزدیک به مرگ را شرح می‌دهد؟

علم می‌تواند شرح بدهد که چرا افراد در تجارب نزدیک به مرگ، تونلی منتهی به نور می‌بینند.

۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۷
 
فاضل رانا، بیوشیمیت، محقق و نویسنده کتاب «طراحی سلولی»

طراحی سلولی

آیا علم می‌تواند اثر انگشت خالق را در طبیعت تشخیص دهد؟

خداوند از طریق نگاشته‌هایش در طبیعت خودش را بر ما آشکار می‌کند. بر اساس نقل‌قولِ ایّوب 12: 9-7، بخشی از این نشانه‌ها شامل «اثر انگشت‌ها»یی است که او بر روی خلقت گذاشته است.

۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰
 
پایان گشودگی به ساحت قدس مرگ امر دینی، پایان حیات معنوی تأملی بر جایگاه متون مقدس در جهان معاصر

پایان گشودگی به ساحت قدس مرگ امر دینی، پایان حیات معنوی تأملی بر جایگاه متون مقدس در جهان معاصر

دین و زیست دینی همواره یکی از ساحات بنیادین در فرهنگ و تمدن بشری بوده است. لیکن پرسشی که در اینجا کوشیده می‌شود تا درباره آن به اندیشه پرداخته شود این است: آیا در عصر و جهان کنونی، و با توجه به آن که سوبژکتیویسم متافیزیکی و سکولاریسم و نیهیلیسم حاصل از آن به آخرین مرزهای بسط خویش رسیده است، زیست دینی،...

۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
 
فربه‌تر از سروش و داوری؛ نقدی بر تفلسُفِ صِرف دربارة امکان/عدمِ امکانِ علوم انسانیِ دینی

فربه‌تر از سروش و داوری؛ نقدی بر تفلسُفِ صِرف دربارة امکان/عدمِ امکانِ علوم انسانیِ دینی

نوشتار پیش رو که قسمتی از یک رساله در حال انتشار است، سه بخش دارد: مروری اجمالی از اصل مسئله، بررسی امکان‌سنجی تولید گزاره‌ها یا نظریات علمیِ برخاسته از دین (هر دینی) با تمرکز بر حوزه روان‌شناسی، و معرفی الگوی تعاملی. در پایان یادآور است که بحث امکان‌سنجیِ علوم انسانیِ دینی (یا بومی) به جای آنکه از ...

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۷
 
دلیل‌گراییِ دوران روشنگری(1)

دلیل‌گراییِ دوران روشنگری(1)

کتاب «رویکردهای معاصر در معرفت‌شناسی دینی» ترجمه هاشم مروارید، ترجمه‌ مجموعه‌ منتخبی از مقالات در زمینه‌ معرفت‌شناسی دینی است که دو تن از فیلسوفان دین آن‌ها را گردآوری و ویرایش کرده‌اند. این مجموعه شش بخش دارد که هر بخش به یک رویکرد درباره‌ توجیه باور دینی اختصاص داده شده است. در هر بخش ابتدا سه مقاله ...

۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۸
 
ایراد دلیل‌گرایانه به خداباوری(2)

ایراد دلیل‌گرایانه به خداباوری(2)

حال استلزامات دلیل­‌گرایی دوران روشنگری را برای باورهای دینی بررسی می‌کنیم. برای سهولت بحث، نظر خود را بر مهم‌ترین باور دینی، یعنی باور به وجود خدا، متمرکز خواهیم کرد. اگر دلیل­‌گرایی دوران روشنگری را در خصوص باور به وجود خدا به‌کار زنیم باید بگوییم این باور فقط در صورتی ...

۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۵
 
دلیل‌گرایان خداباور و الهیات طبیعی(3)

دلیل‌گرایان خداباور و الهیات طبیعی(3)

یک گروهْ خداباورانی هستند که مقدمه اول را درست و مقدمه دوم را مردود می‌شمارند. این گروه از خداباوران، دلیل‌گرایی دوران روشنگری را رویکرد درستی درباره باورهای دینی می‌دانند، اما معتقدند که برای باورهای دینی دلیل (به معنای مورد بحث) داریم. ایشان برای اقامه دلیل به نفع باور به وجود خدا یکی ...

۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۰
 
معرفت‌شناسی اصلاح‌شده(4)

معرفت‌شناسی اصلاح‌شده(4)

گروه دیگری از خداباوران از رویکرد موسوم به «معرفت‌شناسی اصلاح‌شده»[1] دفاع می‌کنند. به عقیده آنها، مقدمه اول ایراد دلیل‌گرایانه مردود است. اگر به خاطر داشته باشید، مقدمه اول این بود که باور به وجود خدا فقط در صورتی موجه است که برایش دلیل (به معنایی که ذکر شد) داشته باشیم....

۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۲
 
ایمان‌گرایی ویتگنشتاینی  و عمل‌گرایی(5)

ایمان‌گرایی ویتگنشتاینی و عمل‌گرایی(5)

گروه دیگری از خداباوران که به «ایمان‌گرایان»[1] شهرت یافته‌اند معتقدند که باور دینی از مقوله فرضیه[2] یا تبیین[3] نیست بلکه چیزی از جنس توکل، اعتماد، امید، و مانند آن است. به تعبیر معروف کیرکگارد، ایمان جهشی در تاریکی است. در نتیجه، معقولیت باور دینی منوط به داشتن دلیل نیست. بنابراین ...

۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۳
 
نویسنده و دانشیار فلسفه در دانشگاه شیکاگو

آیا ایمان به خدا امری اکتسابی و آموختنی است؟

بیایید نکات مثبت و منفی ایمان به وجود خداوند را سبک و سنگین کنیم؛ چنانچه شخصی به خدا ایمان داشته باشد و روزی به یقین معلوم شود که واقعاً خدایی وجود دارد، فرد برنده خواهد بود و اگر معلوم شود خدایی در کار نبوده، باز هم چیزی را از دست نداده است. لذا جای تردیدی نیست که باید به وجود خداوند ایمان آورد. این ...

۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۷
 
آیا دین می‌تواند نیاز انسان به معالجات پزشکی را کاهش دهد؟

آیا دین می‌تواند نیاز انسان به معالجات پزشکی را کاهش دهد؟

خانم کشیش گلوریا کوپلند به خاطر اظهاراتی که اخیراً در رابطه با واکسینه شدن در برابر آنفلونزا داشته مورد انتقاد قرار گرفته است. او در فایلی ویدیویی در صفحۀ فیس‌بوک خود این‌طور مطرح کرده است که "ما چیزی به اسم فصل سرما‌خوردگی نداریم و این که کسی بگوید «همه دارند سرما می‌خورند»، دلیل نمی‌شود که ما هم بخوریم!" ...

۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۹
 
پنج واقعیت دربارۀ حیات دینیِ آفریقایی-آمریکایی‌ها

پنج واقعیت دربارۀ حیات دینیِ آفریقایی-آمریکایی‌ها

دین، به‌ویژه دین مسیحیت نقش بسیار پررنگی در تاریخ جوامع افریقایی-امریکایی ایفا کرده است. اکثر افریقایی‌هایی که برای بردگی به امریکا منتقل شدند هنگام ورود به این قارّه مسیحی نبودند، اما بسیاری از آنها مدّتی بعد به مسیحیت گرویدند. در دوران پس از جنگ‌های داخلی امریکا، کلیسای نوظهوری برای سیاهان شکل گرفت ...

۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹