نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
دکترمحمدغفوری نژاد، استادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب

فرهنگ عزاداری و گریز از وهن در مذهب

فقهای عظام از حیث مراعات احتیاط در مقام افتاء، با ابواب گوناگون فقهی مواجهه یکسان ندارند. مثلا در برخی مباحث فقهی همچون دماء و فروج که در ابواب فقهی حدود و قصاص محل بحث واقع می‌شوند، به وفور، به استناد آنان به «اصالۀ الاحتیاط فی الدماء و الفروج» برمی­‌خوریم. در مقابل، شارع مقدس در برخی موارد و ابواب ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
 

جهيمان‌العتيبی و اشغال مسجدالحرام در آغازين روز از محرم 1400 هجری

در اولین روز از ماه محرم سال 1400 هجری قمری مسجدالحرام به دست عده‌ای كه اعضای «جماعت سلفی محتسبه» بودند به رهبری جهیمان‌العتیبی اشغال گردید و آنها با شخصی که او را مهدی موعود می‌خوانند، بیعت نمودند. در پی رویارویی مسلحانه آل‌سعود با آنها، حادثه با کشتار و خونریزی فراوان همراه شد. پس از یك هفته درگیری،...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
 

جهيمان العتيبي و اشغال مسجدالحرام

صبح روز سه شنبه اولين روز از محرم سال 1400 هجری برابر با 20 نوامبر 1979 میلادی به محض تمام شدن نماز صبح، صدای شلیک گلوله برخاست. نمازگزاران مبهوت و متحیّر، جوانی تفنگ به دست دیدند که به سمت کعبه می­‌دود. افراد مسلح یکی پس از دیگری به سمت خانه کعبه روانه شدند. در این بين، رهبر شورشیان، جهیمان العتیبی،...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۴
 

محمدبن عبدالله القحطانی؛ مهدی موهوم

جهیمان در سال 1978 شروع به نوشتن رساله "اشراط‌الساعه" کرد. در اين رساله او به احادیث فتن و اشراط‌الساعه و ظهور مهدی می‌پردازد. از اوائل 1977 بود که ایده ظهور مهدی در ابتدای قرن پانزدهم هجری به ذهن جهیمان العتیبی و محمد بن عبدالله سیطره پیدا کرد و جماعت به این نتیجه رسید که محمد ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
 

قيام جهيمان و شايعه ارتباط آن با انقلاب ايران

در آغازین روز از محرم سال 1400 هجری، جهیمان العتیبی به همراه یاران سلفی خود، مسجدالحرام را اشغال و پس از بستن درهای حرم، در طی مراسمی با محمد بن عبدالله القحطانی به عنوان مهدی موعود بیعت كردند. این داستان چند ماه پس از انقلاب مردمی ایران رخ داد و می‌­توانست آغاز یک انقلاب مشابه در عربستان سعودی باشد....

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
 

هتك حرمت مقدس‌­ترين مكان اسلامی و تأثیر آن بر ادبیات دینی سلفی

سران قبیله­ قریش حتي قبل از اسلام هم مسئول نگهداری و حراست از خانه­ کعبه بودند و از این راه درآمد هنگفتی کسب می­کردند. مکّه و خانه­ کعبه همیشه­ مورد احترام مسلمانان بوده است. موارد معدودي يافت مي­شود كه قبل از جماعت جهیمان كسي جرأت هتک حرمت و حمله به کعبه را پیدا کرده باشد. يك ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
 

ماهيت قيام جهيمان

تفسيری که عرب­هاي چپ از قيام جهيمان داشتند اين بود که آشوب مکه در واقع قيام طبقه کارگر سعودي در مقابل طبقه ثروتمند و اشراف سعودي است. پس از مدت زمان کمي از اين ماجرا، ناصر السعيد رهبر تاريخي «اتحاد شعب الجزيره» مي‌گويد اين حرکت جزئي از قيام مردمي در راستاي تشکيل جمهوري و اصلاحات ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
 

جهيمان و قیام علیه حاکم فاسق در اتباع از ملت ابراهیم (ع)

وجوب اطاعت از حاکم و حرمت قيام عليه او از مسائل مورد اتفاق در ميان اهل سنت است. حتی اگر حاکم فردی فاسق و ستمگر باشد، نمی‌توان بر ضد او قیام کرد، بلکه تنها وظیفه­‌ای که مردم نسبت به او دارند ارشاد اوست. از طرف دیگر حاکم با ارتکاب فسق از حکومت عزل نمی گردد. در اين زمينه روايات فراواني دركتب ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
 

رسائل جهیمان و اعضای جماعت

جماعت سلفي محتسبه از زمان تأسیس ، به مدت 10 سال یعنی تا سال 1975 چیزی از افکار خود را منتشر نکرد ، چراکه خود را استمرار مدرسه اهل حدیث و روش سلفی می­دانست و از اینروی آثار البانی و رسائل بن باز مصادر کافی برای آنها به شمار مي‌رفت. بعلاوه اینها قبلا عضو جماعت تبليغ بودند که نوعی تزهد در تألیف ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۳
 

جهيمان و فتنه‌های آخر الزمان

اعتقاد به فرارسيدن آخرالزمان يكي از مقدمات مهم در قيام جهيمان مي‌باشد. راه تشخيص آخرالزمان هم تطبيق فتنه‌هاي ذكر شده در احاديث نبوي بر حوادث و وقايع روزگار بود. جهيمان مردم دوران خود را تباه شده مي­دانست، مردماني كه به دنيا چسبيده و به سلاطين و حكام جور تقرب مي­جويند و در برخورد با ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲
 

تمدن از منظر شکری مصطفی و جهیمان العتیبی

برای شناخت نسبت جماعت­‌های تکفیری و دنیای امروز نمی­­‌توان به ذهنیات خود اتکا نمود. آنها صرفاً با ترک عمل به شریعت و تجاهر به معاصی مخالف نیستند. سخن آنها در این نیست که دنیای امروز باید رفتار خلاف شرع خود را اصلاح نماید، بلکه آنها با اساس تمدن جدید و علم و تکنولوژی و همه مظاهر آن در تقابل هستند. آنها ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
 

علم دین از منظر دو تکفیری

یکی از ویژگی­‌های جماعت­‌های تکفیری اتکای آنها به رهبران بی­‌سواد است؛ افرادی که از منظر عالمان اهل سنت نیز، نوعاً فاقد حداقل­های لازم برای افتا هستند. اینان برای اینکه راه برای اظهارنظرهای بی­اساسشان باز باشد و امیال خود را بر گرده دین سوار کرده و به مطلوبشان برسند، منکر ضرورت یادگیری مقدمات تحصیل ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
 
سخنی با به‌اصطلاح تحول‌خواهان دروس حوزه

سخنی با به‌اصطلاح تحول‌خواهان دروس حوزه

متناسب با آغاز سال تحصیلی، هم چون سال‌های گذشته، بین دو طیف در حوزه علمیه مناقشه‌ای درگرفت. در این گفت‌وگو که باید با رعایت موازین و شئون طلبگی باشد، متأسفانه آنان که عَلَم نوآوری را برافراشته‌اند و بر میراث گذشته طعن می‌زنند، حدود اخلاق و ادب را در مناظره با بزرگان و اساتید حوزه در نظر نداشتند. این ...

۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۹
 
فوتبال، محرم و کارخانهٔ تقابل‌سازی

فوتبال، محرم و کارخانهٔ تقابل‌سازی

در حالت عادی، میان برگزاری یک مسابقه فوتبال و سوگواری محرم هیچ رابطه‌ای نیست. در فوتبال امکانِ شادی هست؛ یک شادی موقت. نمایش این شادی -در مسابقاتی که قهرمان را مشخص نمی‌کند- چند دقیقه بیشتر نیست. [نمایش شادی با اصل شادی متفاوت است]

۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۵
 
«جهان‌شهر معنوی»، پارادایم و مدلی نوین در بازسازی تمدن اسلامی

«جهان‌شهر معنوی»، پارادایم و مدلی نوین در بازسازی تمدن اسلامی

تحولات اخیر جهانی شدن به پیدایش شهرهای جدیدی انجامیده که از میزان نفوذ و اثرگذاری شگرفی برخوردار هستند. هرچند درباره چیستی و خصوصیت‌های این «جهان‌شهرها» اختلاف نظر وجود دارد، همگی چند ویژگی را مشخصه این شهرها می‌شمارند: جمعیت زیاد که در دل خود تخصص‌ها و مهارت‌های زیادی را جا داده است و به همین دلیل ...

۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۶
 
آیا در آینده فرزندانمان را «سفارشی» به دنیا خواهیم آورد؟

آیا در آینده فرزندانمان را «سفارشی» به دنیا خواهیم آورد؟

چندی پیش پزشکان امریکایی به یک زوج اردنی در مکزیک کمک کردند تا نوزاد پسری را به دنیا بیاورند. آنچه امروز خبرساز شده این نیست که سه ملّت در این اتفاق دست داشته‌اند، بلکه آن است که سه والد در این ماجرا سهیم بوده‌اند!

۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۰
 
در مکتب عاشورا

در مکتب عاشورا

واقعه‌ی دهم محرم را به قول فقها «قضیه فی واقعه» نمی‌دانیم آن را هم در چارچوب تشریعات اسلامی، همچون امر به معروف و نهی از منکر، قابل تبیین می‌دانیم و هم بنابه موازین عقلایی و حقوقی.

۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱
 
آیا دین روزی از بین خواهد رفت؟

آیا دین روزی از بین خواهد رفت؟

همان‌طور که می‌دانیم الحاد و بی‌اعتقادی در سراسر جهان رو به افزایش است. اما آیا این بدان معنا است که معنویت نیز روزی به تاریخ خواهد پیوست؟!

۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸
 
فلسفه اسلامی ممکن است؟ می‌توان هم متعبد بود هم متعقل؟

فلسفه اسلامی ممکن است؟ می‌توان هم متعبد بود هم متعقل؟

مشکله‌ اصلی نه تضاد میان "فلسفه" و "اسلامی" در ترکیب فلسفه اسلامی، که تقابل نهادن میان عقل و دین (تعبد و تعقل) است. این تقابل، ریشه ناممکن‌دانستن فلسفه اسلامی از حیث ذهنی است. مشکله دوم، مقابل دانستن تسلیم با عصیان است. مشکله یا مسئله سوم، متلازم‌دانستن تعبد با تسلیم است. مشکله ی چهارم، تقلیل دادن ...

۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۱
 
عاشورای شمسی/ عاشورای قمری

عاشورای شمسی/ عاشورای قمری

شایع شده که امسال عاشورای شمسی و قمری بر هم منطبق می شوند.

۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۰۰