درباره “شوخطبعی خدایان”| حسین پورفرج پس از انتظار فراوان کتاب تازهام "شوخطبعی خدایان" به زیور چاپ آراست و پا به عرصه عمومی گذاشت. از وقتی تصمیم به چاپ…
حدود و موانع آزادی بیان در قرآن| علی ظفر یوسفی آزادی بیان در قرآن، دایر مدار تکلیف است؛ در مواردی که کشف یک حقیقت بستگی به «بیان» داشته باشد، سخن و بیان تکلیف است…
“زندگی پس از زندگی”؛ در ترازوی نظام تبلیغ دینی محسن الویری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با حضور در مجموعه گفتوگوهای صفحه اینستاگرام دینآنلاین با عنوان «لایو…
کرونا و تغییر نگرش به آموزههای دینی| حمیدرضا خادمی* کرونا از زمان پیدایش تاکنون مهمترین چالش انسان مدرن محسوب میشود. این چالش در حوزههای گوناگونی مطرح است که یکی از…
چرا «رأی دادن به نامزد اصلاحطلبان اخلاقاً نارواست» موجه نیست؟| میثم مولایی حسین دباغ، در نوشتهای جالب و هیجانانگیز در کانال تلگرام خود با عنوان «چرا رأی دادن به نامزد اصلاحطلبان اخلاقاً…
چیدنِ ریحان از درختِ دازاین؛ تقابلها و توافقهای سپهری و هایدگر| سروش دباغ در این جستار* به شش موضوع خواهم پرداخت و زیست-جهانِ سپهری و هایدگر، دو سالک مدرن معاصر را با یکدیگر تطبیق خواهم…
درباب آبرو؛ به بهانه فرارسیدن کارزار مبارزههای انتخاباتی| علی مهجور اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 هستیم، بحث درباب اخلاق انتخاباتی، بحث کاربردی است. یکی از موضوعهایی…
دین در جامعه باز؛ جوامع سکولار و لیبرال تا کجا مدارا میکنند؟| تیم کرین امروز پرسش در جوامع لیبرال این است: با فرض اینکه آزادی دینی نوعی ارزش در جوامع باز یا لیبرال محسوب شود، تا کجا باید…
بازنمایی هتروتوپیاهای شهری در سینمای ایران؛ نگاهی به فیلم “شنای پروانه”| مریم فراش… بازنمایی فضای شهری در سینما یکی از رویدادهای رایج است که نویسندگان مختلفی دربارهٔ آن نوشتهاند. فیلمساز، خودآگاه یا…
نقدی بر سخنان حسین اقبالی درباره شب قدر | امید پیشگر آقایی به نام دکتر حسین اقبالینسب، دربارهٔ شب قدر، اینکه در این شب چه میشود و چه باید کرد سخن گفته است. او به زعم…
دوان در پیِ شهسوار ایمان؛ نگاهی به زندگی و برخی آراء کیرکگور| محمدسعید عبداللهی کیرکگور فیلسوفِ دلباختهای بود که ابتنای اعتقاد دینی بر استدلالهای آفاقی و برون دینی را نمیپذیرفت وآن ها را فاقد…
گونهشناسی مردمان و حاشیهنشینی نخبگان در جامعه پساپیامبر در بیان امیرمؤمنان| محسن الویری موضوع بحث مروری بر خطبه 32 نهجالبلاغه است که سیزدهم اردیبهشت 1400 (شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان) در مرکز تحقیقات…
میدان و دیپلماسی در عهد امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)| حامد قرائتی امام علی(ع) مواضع و اقدامات خود را منحصر در میدان یا دیپلماسی نکرده و در اکثر موارد از هر دو عرصه در جهت مواجهه با…
نگاه اجتماعی و پویای امام موسی صدر به رمضان و شب قدر| سیدعلی بطحایی به باور امام موسی صدر معنای شب قدر، بهشدت با مفهوم روزه در ماه رمضان مرتبط است... ماه رمضان، دوره آموزشی است که…
روششناسی دینپژوهی در معرفی شخصیتهای تاریخی؛ به مناسبت بحثهای نظریه دین و قدرت| فاطمه توفیقی از آنجا که بحثها درباره نظریه دین و قدرت هم از سوی خود صاحب نظریه و هم از سوی ناقدان گِرد دو مثال اسلام و مسیحیت…