افغانستان و گسترش بیدینی؛ آیا باید هراسان بود؟| محمد محق در سرزمین افغانستان بیش از چهل سال است که خونهای فراوانی به نام دین بر زمین ریخته، خانههای فراوانی ویران شده،…
ایمانورزی شورمندانه به رفیق محتشم| محمد قطبی تاکنون در شش نوشتار پیشین از فصل چهار دفتر الهیات دوبنی، به دینشناسی، الهیاتشناسی و خداشناسی در الهیات دوبنی…
پرستش و عبادت رفیق محتشم| محمّد قطبی در مرحله خداشناسی، خدای رفیق محتشم به عنوان صورت خدای الهیات دوبنی معرفی شد، خدایی با نام رفیق، اما رفیقی که محتشم…
ریچارد داوکینز و پندار خدا| همایون همّتی یکی از جریانهای فکری معاصر که در محافل دانشگاهی و روشنفکری جهان بسیار تأثیرگذار بوده و در گسترۀ وسیعی تبلیغ و…
رابطه منوتویی با رفیق محشتم| محمد قطبی در دفتر فلسفه دین از مکتب دوبنی، پیشتر در ۱۲ مقاله و طی سه فصل در جهت احیای بعد اجتماعی-سیاسی دین در جریان نواندیشی…
بهمحاقرفتنِ خدا در عصر مدرن| حامد قدیری معتقدم که هرچند در مقولهی «زبان دینی»ِ پیش از عصر مدرن هم از مفاهیمی مثل «توصیفناپذیریِ خدا» یا «الهیات سلبی» سخن…
ایدئولوژی آتئیسم و دموکراسی باید پذیرفت که جامعه ایران در شرایط تاریخی کنونی به دلایل متعدد که از موضوع بحث این مقاله خارج است با بحرانها و…
درباره کتاب ناگفتن از خدا «ناگفتن از خدا: الهیات سلبی در اسلام سدههای میانه» نام کتابی است که حدود سه هفته پیش از سوی انتشارات دانشگاه…
دنیای پساسکولار چگونه دنیایی است؟ گفتگو با سید مرتضی هاشمی مدنی در مورد کتاب "خداباوری و خداناباوری در عصر پساسکولار" اطلاعاتی برای معرفی سید مرتضی…
سم هریس، خداناباوری معتقد به معنویت در میانهی دههی نخست این قرن، انتشار چند کتاب دربارهی موضوعی واحد حاکی از ظهور جنبشی جدید بود. چهار نویسندهی…
گفتوگوی دائمی خداباور و خداناباور؛ در امکان، ثمربخشی و ضرورت| یاسر میردامادی ۱. در امکان و ثمربخشی گفتوگوی خداباور و خداناباور ۱.۱. درآمد: سعدی و جدال عالِم با خداناباور سعدی در باب چهارم…