تصویرآفرینی هنرمندانه از مولای متقیان آنچه در ضرورت اول به چشم میخورد این است که برای رساندن یک ملت به سکوی بالاتر و تراز نوین، وجهه همت یک هنرمند این…
از «سایه آن سروِ رَوان» تا «تبسّم نگاهِ گیاه»؛ مقایسه انگارههای معنویِ حافظِ شیرازی و سهراب سپهری در این نوشتار، نظامِ سلوکیِ حافظ با سپهری را ذیل پنج محور مقایسه کنم. یکی سالکِ سنتی قرن هشتُم هجری، و دیگری سالکِ…
پیام صلح و همزیستی هنرمند هندو برای مسلمانان بیش از دو دهه خوشنویسی آیات قرآن بر دیوارهای شهر حیدرآباد پیامی از صلح و همزیستی است که یک هنرمند هندو برای…
از «کوهِ قاف» تا پُشتِ «هیچستان»؛ بررسی زیستجهانِ عطّار نیشابوری و سهراب سپهری این یادداشت به مقایسه سلوکِ عرفانیِ عطار به روایتِ "هفت شهرِ عشق" یا "هفت وادی سلوک"، با سلوکِ عرفانی ـ معنویِ…
به تماشا سوگند؛ وجوه مشترک شعر سعدی و سپهری با بررسی سرودههای سهراب سپهری و سعدی شیرازی، میتوان اشتراکاتی در اندیشه و جهانبینی آنها یافت. از جمله این موارد…
روایتگری به سبکِ سروش دباغ این نوشتار کوتاه مرهون جلد اول آخرین اثر دکتر سروش دباغ تحت عنوان "رد آبی روایت" است؛ کتابی که جستارهای آن موضوعات…
فروغ و سهراب؛ فاصلههایی که غرقِ ابهامند در این فصل از کتاب، میخواهیم دو شاعر نوگرایِ امروز، یعنی «سهراب سپهری» و «فروغ فرخزاد» را با هم دیگر مقایسه کنیم.…
به یاد مولانا بزرگانی مثل مولانا تعلق به هیچ قوم و خاک و سرزمین خاصی ندارند و میراث مشترک بشریت هستند و بر قلّهای ایستادهاند که…
شاملو و سپهری؛ آن «خُنیاگر غمگین» و آن «کمیابترین نارونِ روی زمین» احمد شاملو و سهراب سپهری، هر دو، در زمره شاعران نوپرداز دورهٔ معاصرند. درباره این دو چهره شاخص ادبی و فرهنگی، بسیار…
از «شاهد» سعدی تا «دچار» سپهری؛*بررسی مفهوم «عشق» و «زن» در آثار دو شاعر ایرانی در این مقاله، پنج گونه عاشقی را از یکدیگر تفکیک کردهام که عبارتند از: عشق رمانتیک، عشق افلاطونی، عشق آسمانی، عشق…
بر سبزه مرگ؛ بررسی مرگ در هشت کتاب سهراب سپهری با نظر به غزلیات بیدل دهلوی و آثار مارتین هایدگر از میان پژوهشهای صورت گرفته درباره سهراب سپهری، کمتر به قرابتهای شعر و اندیشه او با بیدل دهلوی پرداخته شده است.…
سهروردی و سپهری؛ مفاهمه و منازعه دیروزیان و امروزیان موضوع این جستار، مقایسه میان زیست-جهانِ سالک سنتیِ قرن ششم، شیخ شهاب سهروردی و سالک مدرنِ سده بیستم، سهراب سپهری…
خیام، هستانه و مستانه؛ ایام در نگاه خیام خیام ایام را سر میکشد؛ شب را به چون روز و روز را چون شب به سر میبرد و سر به سرش مینهد (همخوابگی با بیداری).
برخورد نهاد دین با موسیقی «جیب بلوزی» است محمدعلی خرمی: همزمان با درگذشت محمدرضا شجریان، کلیپهایی از او در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده گلایه او از…
برای جانِ ایران؛ محمدرضا شجریان روزهای تلخ و سختی را میگذرانیم. بارِ غمی فروکش نکرده، غمی دیگر را میزبانی میکنیم. و آه و افسوس که خبر پر کشیدنِ…