آیا میتوان احکام فقهی را به خداوند نسبت داد؟ محمدتقی سهرابی فر: فقه، تلاشِ فقیه برایِ رسیدن به حکمِ الهی است. نتیجه این تلاش، احکامی همچون واجب و حرام، صحیح و…
یافتهای بسیار مهم در اسلامپژوهی؛ سنگنوشته حنظله بن ابی عامر آرش جمشیدپور: در دو دهه اخیر کشفِ سنگنوشتههایی قدیمی در شبهجزیره عربستان قلمروِ پژوهشیِ تازهای را پیشِ چشمِ…
سهگانه و پنچگانه شایگانی سیدصادق حقیقت: داریوش شایگان با پیروی از هرمنوتیک پل ریکور به تکثرگرایی معرفتی و برابری تفسیرها و فهمهای مختلف از…
چرا آموزش درباره احساسات کودکان اهمیت دارد؟ بسیاری از مشکلات روحی بزرگسالان ریشه در کودکی و چگونگی ابراز احساسات در کودکی دارد.
آیتالله سیستانی و تعطیلی روز شنبه پس از تصویب تعطیلی روز شنبه در مجلس شورای اسلامی برخی از علمای قم واکنش نشان دادند و از باب تشبه به یهودیان مصوبه…
برای تعطیلی عید غدیر در عراق چه امتیازی به غیرشیعیان داده شد؟ میثم ایرانی(میثم حاتم) استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل عراق، در یادداشتی به تحلیل زمینههای سیاسی و طائفهای در…
تعطیلی روز جمعه چگونه وارد قانون اساسی شد؟ علیاشرف فتحی: با توجه به رویه شورای نگهبان و مذاکرات مربوط به این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، افزوده شدن روز…
شرف برتر از هونر(هنر) آمد پدید!* سیدمرتضی طباطبایی: همیشه وقتی شعر «هنر برتر از گوهر آمد پدید» را میشنیدم، ضمن تصدیقش از خود میپرسیدم حال که هنر…
تله تقلیلگرایی و رویکرد شناختی در مطالعهٔ دین احمد سواری: علوم شناختی دین، به عنوان رویکردی نو در دینپژوهی، با بهرهگیری از روشهای علمی، تفکر انتقادی و…
«دنیل دنت» فیلسوف الحادی و طبیعتگرا در ۸۲ سالگی درگذشت؛ قُلابی آسمانی در کار نیست؟ حسن طالبی: دنیل کلمنت دنت (1942-2024) فیلسوفی طبیعتگرا بود. همین چند روز نوزدهم آوریل ۲۰۲۴ در 82 سالگی درگذشت.
حجاب یا تفرقه از منظر دین محمدتقی سهرابیفر در یادداشت «حجاب یا تفرقه از منظر دین» به بیان این مسئله پرداخته که در صورت مواجه شدن اجرای برخی…
چگونه با پرداخت زکات میتوان فقر را از ریشه کَند؟ سالانه در ایران و جهان به مناسبت عید فطر ثروت کلانی به عنوان زکات فطره در اختیار نهادها و مؤسسات خیریه قرار میگیرد…
امضای شخصی شیخ حسین انصاریان پای منبرهایش حامد شیواپور: آشنایی من با شیخ حسین انصاریان به اوایل دوران نوجوانیام برمیگردد که سالها در دهه دوم محرم، در…
نزول تداومی آیات خداوند؛ تأویلی مبنایی از لیلهالقدر از منظر محیالدین ابن عربی محمد جواد ادبی: ابن عربی در کتاب مواقع النجوم (ابن عربی،1393: 175) اینگونه میگوید که رمضانالمبارک ماهی است که…
شب قدر و سرنوشت انسان؛ آیا سرنوشت امری قطعی است یا تغییرپذیر؟ محمدتقی سهرابیفر: انسانها به ویژه دینداران کموبیش به داشتنِ سرنوشتی از پیش تعیین شده باور دارند. آیات و احادیث…