علت به نتیجه نرسیدن انقلاب مصر از نگاه آیتالله مصباح/ جنایات آمریکاییها در سوریه بی پاسخ نخواهد ماند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مقایسه انقلاب مصر با انقلاب اسلامی ایران، فقدان رهبر را مهم ترین مشکل مصری ها دانست و گفت: بنا به اعتراف خود مصری ها نداشتن امامی مانند رهبر ما دلیل بازگشت انقلاب آنها به نقطه شروع بود.
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز، با اشاره به نقش بی بدیل امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر می خواهید کمی از ارزشهای وجود این بزرگواران را درک کنید کافی است انقلاب خود را با انقلاب مصر مقایسه کنید.
به گزارش رسا، آیت الله مصاباح یزدی با بیان این که انقلاب مصر از جهات بسیاری شبیه به انقلاب ما است، گفت: در مصر نیز همانند کشور ما گروه های زیادی وجود داشتند که می خواستند قدرت را به دست بگیرند اما اخوان المسلمین که طرفدار دین هستند توانستند در همه عرصه ها پیروز شوند از جمله انتخابات ریاست جمهوری.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: حدود دو سال از انقلاب مصر گذشته است و هر روز شاهد خون ریزی و برادر کشی در آنجا هستیم و بالاخره انقلاب مصر مصادره شد و در شرف نابودی قرار گرفته است و به خانه اول بازگشت؛ طبق اعتراف خود مصریها، تفاوت آنها با ما در این است که ما امام داشتیم اما آنها از این نعمت بزرگ برخوردار نبودند.آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که باید قدر نعمت ولایت را بدانیم، گفت: باید در رفتار فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی خود آموزه های آن بزرگواران که همان به کارگیری باورها و ارزشهای اسلامی است را استفاده کنیم؛ در غیر این صورت با وجود این که مسلمان هستیم و اعتقاد به معاد و دیگر باورها داریم زندگی ما تفاوت چندانی با کفار نخواهد کرد.پیش از انقلاب ایران با کشورهای غیر مسلمان تفاوتی نداشتوی به جمعیت میلیاردی مسلمانان دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: چه تعداد مسلمان در دنیا وجود دارد که بر اساس اعتقاد به خدا شکل زندگی شان تغییر کرده باشد؟ پیش از انقلاب ایران با کشورهای غیر مسلمان تفاوتی نداشت، تعداد مشروب فروشیها بیش از کتاب فروشیها بود، گمارخانه و محل های فساد بسیار زیاد بود.استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: خدا عنایتی فرمود و یکی از اولاد پیامبر(ص) حرکتی در جامعه بوجود آورد که بینش مردم را نسبت به هستی عوض کرد و آموخت که زندگی فردی و اجتماعی خود را بر اساس باورهای اسلامی بسازیم؛ نمی دانید خداوند چه نعمت بزرگی به دنیا و جامعه جهانی عطا فرمود.رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تفکر در این که زنده شدن دوباره مردگان شدنی است یا نه را اقتضای عقل دانست و گفت: زنده شدن انسان بعد از مرگ مانند روییدن گل های زیبا و معطر در بیابان های خشک و سوزان است همان کسی که این گلها نرگس را در بیابان های اطراف شیراز و جاهای دیگر می رویاند ما را نیز دوباره زنده خواهد کرد؛ همان خدایی که اگر نباشد زندگی لغو است می فرماید شما را مجددا زنده می کنم.جنایات آمریکایی ها و تکفیریها در سوریه بی پاسخ نخواهد ماندآیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مگر می شود کسی که هزاران نفر انسان بی گناه را می کشد هیچ مجازاتی نشود؛ چرا خداوند به صدام و تکفیری های سوریه که جگر انسان ها را به دندان می کشند مهلت می دهد؟ کسانی که در هیروشیما بمب اتم انداختند و تعداد کثیری از انسان ها را کشتند می شود عقوبتی نداشته باشند؟وی با اشاره آیه «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا» گفت: شما فکر می کنید خداوند بیهوده آفریده است قرآن می فرماید به خدا قسم برانگیختن دوباره شما حق است و ما شما را برای آن دنیا آفریده ایم.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر عقل خود را به کار گیریم و امکان وقوع عالم دیگر برایمان به اثبات برسد باید این اعتقاد در زندگی ما اثر داشته باشد و قاعدتا باید در شکل زندگی ما تأثیر گذار باشد یعنی هر حرکتی که انجام می دهیم باید فکر کنیم که نتیجه اش در آن دنیا به چه صورت خواهد بود.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اعتقادات ما باید در زندگی و رفتارمان نمود پیدا کند، گفت: درست است که ما به زبان اعتقاد به قیامت داریم اما برخی از ما عملا با کسانی که اعتقاد ندارند زیاد تفاوت نداریم.آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: آنها دروغ می گویند، کلاه سر دوستان خود می گذارند، برای رسیدن پست و مقام از بیت المال خرج می کنند، برای تبلیغات انتخابات از دولت هزینه می کنند تا رأی بیاورند، برخی از ما هم این کارها را می کنند پس با آنها چه فرقی داریم؟ هرجا منفعت و لذتی باشد مرد می دانیم و هرجا زحمت و فداکاری نیاز باشد حالش را نداریم.وی استفاده از قوه عقلانی را تفاوت اساسی میان انسان و دیگر جانداران دانست و گفت: مقتضای عقل آدمی این است که برای پیشرفت خود در زندگی تفکر کرده و اهداف را مشخص می کند و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کند؛ گاهی ممکن است برنامه های انسان برای یک هدف یک ساله باشد گاهی هم برای چندین سال و بلکه برنامه ای برای تمام عمر خود در نظر می گیرد.رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که عاقبت اندیشی یکی از صفات ارزشمند انسان است، اظهار داشت: انسان عاقل هرکاری را که می خواهد انجام دهد به فرجامش می اندیشد و این که ارزش دارد که رنج و سختی را متحمل شود تا به آن هدف برسد یا نه؛ در این مقایسه اگر راه های دیگری برای رسیدن به هدفش باشد آنها را انتخاب می کند و اولویت بندی می کند.خود کشی ناشی از عدم اعتقاد به زندگی پس از مرگ استآیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که برخی با تفکر در عاقبت زندگی دست به خود کشی می زنند، گفت: در میان نویسندگان و هنرمندان مشهور ما هستند کسانی که وقتی به سختی های بزرگی در زندگی دچار شدند نتوانستند تحمل کنند و خود کشی کردند؛ این افراد با خود می گویند اگر بنا باشد نتیجه این زندگی مرگ باشد پس چه بهتر به جای تحمل رنج و سختی بسیار و طولانی مدت خود را هرچه سریع تر بکشیم؛ البته تعداد کسانی که چنین تفکراتی دارند بسیار کم است.وی این مطلب را یکی از مسائل مهم اخلاقی پزشکی در دنیا دانست و بیان داشت: امروزه این سؤال مطرح است که اگر فردی بیماری صعب العلاجی داشت و درد می کشید از پزشک خود خواست که راحتش کند به لحاظ اخلاقی آن پزشک این اجازه را دارد؟رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اکثر انسان ها مرگ را فرجام کار می دانند و به زندگی پس از آن اعتقادی ندارند؛ بیشتر این افراد ترجیح می دهند از این چند سال زندگی نهایت بهره و لذت را ببرند و اهداف زندگی خود را بر همین اساس تنظیم کنند مثلا بچه دار می شوند برای این که در پیری عصای دستشان باشد و در زمانی ناتوان هستند آنها را پشتیبانی کنند.استاد اخلاق حوزه علمیه قم هدف از بعث انبیا را تغییر این دو دیدگاه غلط در زندگی انسان ها دانست و ابراز داشت: آنها از سوی خداوند آمده اند تا به بشر بفهمانند که مردن نابود نمی شود بلکه در عالم دیگر متولد می شوی و آنجا تازه اول زندگی ابدی تو است.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اندیشیدن و برنامه ریزی کردن برای زندگی ابدی بسیار مهم تر برنامه ریزی برای این چند سالی است که در دنیا به سر می بریم، گفت: کسانی که این مهم را باور کردند تا نفس آخر از تلاش در این زمینه خسته نمی شوند و حتی یک لااله الا الله گفتن در دم آخر را غنیمت می دانند و به ارزش بالای آن اعتقاد دارند.آیت الله مصباح یزدی تفاوت بینش اسلامی و بینش مادی نسبت به زندگی بشریت را بسیار زیاد دانست و اظهار کرد: اسلام زندگی بعد از مرگ را ابدی و نامتناهی می داند در صورتی که در نزد آنها زندگی منتهی به همین دنیا است؛ بنابراین تفاوت بین این دو نگاه تفاوت میان متناهی و نا متناهی است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مقایسه انقلاب مصر با انقلاب اسلامی ایران، فقدان رهبر را مهم ترین مشکل مصری ها دانست و گفت: بنا به اعتراف خود مصری ها نداشتن امامی مانند رهبر ما دلیل بازگشت انقلاب آنها به نقطه شروع بود.در جمع دانشجویان مطرح شد؛