شیخ ابوالحسن نَدوی و سکولاریسم هندوستان
با قدرتگیری حزب ناسیونالیست و افراطی بهاراتیا جاناتا (BJP) (حزب مردم هند)، عملاً دولت هند در مسیر تبعیضهای مذهبی گام برداشته و به اصول 15،25 و 30 از قانون اساسی هند (مصوب سال 1949) پشت پا زده است.
حتی برخی پژوهشگران برجستهٔ هندی مانند دکتر سومیت گانگولی (Sumit Ganguly) ـ استاد علوم سیاسی و کرسی تاریخ و تمدن هند در دانشگاه ایندیانای امریکا ـ در سال 2004 با نوشتن مقالهای در ژورنال دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده، با عنوان «بحران سکولاریسم هندی» (The Crisis of Indian Secularism) خطرات سیاستهای مذهبی و فرقهای حزب هندوی بهاراتیا جاناتا (حزب مردم هند) را گوشزد کرده و تلویحاً از افول اصول سکولاریسم (عدم تأثیر باورها و گرایشهای مذهبی در حقوق اساسی شهروندان) سخن گفتهاند.
در واقع وضعیت اسفباری که امروزه اقلیت مسلمان هند با آن مواجه هستند پیامد همین پشت کردن دولت کنونی هند به اصول مصرّح در قانون اساسی هند دال بر اصل بیطرفی یا سکولاربودن دولت هند در قبال حقوق مذهبی و دینی شهروندان است.
اما جالب است که سه دهه پیش از این، شخصیت مشهور و عالِم اسلامی برجستهٔ شبه قاره هند یعنی شیخ ابوالحسن ندوی (1999 م) نیز در سخنرانیای که در سال 1991 در شهر لکهنو هندوستان ایراد کرده به همین نکته اشاره کرده است که آنچه هند را از جنگهای مذهبی و فرقهای دور میکند سکولاریسم (العلمانیه) است! ندوی میگوید:
«اگر کسی درخت سکولاریسم هند ـ که حامی این کشور، و حافظ آن در برابر بلایاست ـ را ریشهکن کند، و نیز درخت “عدم خشونت” را از ریشه دربیاورد، مارهای تندروی، تروریسم و تعصبات دینی و قومی هندوستان را خواهند بلعید و چیزی از این کشور باقی نمیماند»
شیخ ندوی این پیشبینی دقیق و حکیمانهٔ خود را در جلد سوم کتاب «فی مسیر الحیاه» ـ که به مثابه نوعی شرححالنویسی اوست ـ ثبت کرده و این سخنرانی خود را «سلامه الهند مضمونه بالعلمانیه»(سلامتی هند در گروی سکولاریسم است) نامیده است.