حضرت آیت الله جنتی، بسیار سپاسگزاریم

این، در حالی است که ما در برابر دروغ، ریا، تملق، عهدشکنی، بی‌تعهدی به اموال و آبروی مردم، تجاوز به حریم خصوصی افراد، تضییع حقوق و منافع عمومی و مانند آنها، هیچ واکنش معنادار و مؤثری در جامعه از خود نشان نمی‌دهیم

 

از آقای جنتی، امام جمعۀ موقت و محترم تهران، باید بسیار سپاسگزار بود که صریح و ساده سخن می‌گویند و آنچه باید از رهگذر ده‌ها مقاله و کتاب و تحلیل، روشن شود، ایشان با یک جمله آفتابی می‌کنند. در آخرین خطبه‌های نماز جمعۀ تهران فرموده‌اند: «دانشجویان در دانشگاه نمره می‌خواهند و برای کسب این نمره هر صحبتی را گوش می‌دهند، لذا می‌توان به آنها این تذکر را داد که چنانچه حجابشان را رعایت کردند این اجرای قانون در نمره و انضباط آنها تاثیرگذار است.»

این توصیۀ ایشان، بهتر از صدها مقاله و کتاب و سخنرانی، تصور و ذهنیت مسئولان فرهنگی ما را دربارۀ دین و تبلیغ آن آشکار می‌کند. بر پایۀ این نظریه، الزام و اجبار دیگران به رعایت یکی از احکام فرعی دین، از هر راهی مشروع است و مهم نیست که این راه، به کجا ختم می‌شود و پیامدهای آن چیست و تا چه اندازه پایدار است. نمره یا هر چیز دیگری را که برای مردم مهم و حیاتی است، می‌توان گروگان گرفت و از آنان خواست که چنین و چنان باشند. بنابراین اگر دانشجویی برای نمره، پوشش خود را تغییر داد، ما به هدف خود رسیده‌ایم؛ اگرچه می‌دانیم این کار او موقت و ریاکارانه و به انگیزۀ کسب نمره است. به عبارت دیگر، ما از مردم، دینی را می‌خواهیم که قیمت آن ریا است، و مهم هم نیست که بابت این هزینۀ گزاف، چیزی که به دست می‌آوریم عمل به یکی از احکام فرعی، در زمانی کوتاه و در مکانی خاص است. یعنی ما به مردم می‌گوییم: ایها الناس، چون نان و آب و شغل و نمره و حقوقتان در دست ماست، باید به احکام دینی عمل کنید؛ هرچند ریاکارانه و موقت و بی‌روح و با بدترین پیامدهای فرهنگی و اخلاقی و حتی امنیتی.

این، در حالی است که ما در برابر دروغ، ریا، تملق، عهدشکنی، بی‌تعهدی به اموال و آبروی مردم، تجاوز به حریم خصوصی افراد، تضییع حقوق و منافع عمومی و مانند آنها، هیچ واکنش معنادار و مؤثری در جامعه از خود نشان نمی‌دهیم؛ در حالی که شاخص‌های دینداری نزد اولیای دین، چیزهای دیگری است. مثلا پیامبر گرامی اسلام(ص)، بی‌دین را کسی می‌داند که عهدشکن است(لا دین لمن لاعهد له) و دشمنی با خدا را در دروغ می‌بیند، و مدارا با مردم را به اندازۀ اصل رسالت خویش، مهم می‌شمارد: بُعِثتُ بِمُداراهِ النّاس(نهج الفصاحه). حجابِ نمره‌ای و مانند آن، در کجای منظومۀ دین است؟

 

 
این، در حالی است که ما در برابر دروغ، ریا، تملق، عهدشکنی، بی‌تعهدی به اموال و آبروی مردم، تجاوز به حریم خصوصی افراد، تضییع حقوق و منافع عمومی و مانند آنها، هیچ واکنش معنادار و مؤثری در جامعه از خود نشان نمی‌دهیمرضا بابایی

مطالب مرتبط
منتشرشده: 4
  1. حسینی امین

    سلام دوست عزیزخوش سلیقگی شما قابل تحسین است.به واقع چقدر باید زحمت کشید، مقاله نوشت،استدلال کرد،تا جوهر اندیشه وعمق دین فهمی این جماعتبر همگان معلوم شود؟ای کاش شرایطی فراهم می شد همه نحله ها صادقانه اندیشه خود را بیان می کردند تا هم سره از نا سره شناخته می شد و هم انتخاب اندیشه درست بر همگان هموار می گردید

  2. علی اکبر

    آفری بر استاد بابایی. نیز مطلیی در ای باره در سایت انتخاب آمده است که خواندنی است.

  3. شمیم بهار

    این صحبتها در حد یک فاجعه بود. لوازم این حرف ایشان اینهاست:‌ جمع ربادی ار خانمها و من تبع به شرعیات اعتقاد قلبی ندارند. دولت بی برنامه است و برای منویاتش راه کاری درست ندارد. در نبود راهکار درست، هر کاری خوب است و به قول نویسنده گروگان گرفتن نان و آب مردم. مردم اصلا کرامت و عقل و دین ندارند و در یک گروکشی میتوان هر چیزی از آنها خواست. مگر نه این که مردم اکثرا جیرخوار هستند.

  4. محجوبه

    یا حق سلام بر استاد بابای عزیزحقاکه با جرات و نغز سخن می گویید . الحمدلله رب العالمین که چون شمایی را می شناسیم و از سخنانش بهره می بریم .اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین اللهم عجل لولیک الفرج

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.