ابووالا به ده سال زندان محکوم شد

احمد عبدالعزیز عبدالله عبدالله، ملقب به «ابو والا»، نماینده اصلی دولت اسلامی (داعش) در آلمان به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شد.محاکمه این مجرم ۳۷ ساله و همراهانش از سه سال پیش در دادگاه کیفری تسله در شمال آلمان درجریان بود

ابو والا به جرم عضویت در یک سازمان تروریستی، تامین مالی تروریسم و کمک به سازماندهی یک عملیات خطرناک به زندان محکوم شده است. دادستانی محلی رای وی درخواست ۱۱ سال زندان کرده و وکیل مدافعش، خواستار رفع کلیه عناوین اتهامی و برائت موکل شده بود.

براساس حکم دادگاه که چهارشنبه ۲۴ فوریه صادر شد، ابو والا نماینده دولت اسلامی در آلمان بوده و در زمان فعالیت‌هایش روابط مستقیم با رهبران این گروه داشت. این مجرم مغز متفکر شبکه اعزام «مجاهدین» داوطلب به سوریه و عراق بود. کیفرخواست علیه شبکه ابو والا و شریکان جرم می‌گوید این گروه در مسجدی در شهر هیلدسهایم عملا یک شبکه جذب جنگجویان را به راه انداخته بودند.

سه همدست ابو والا در این پرونده به ۴ تا ۸ سال زندان محکوم شدند.

رهبر کاریزماتیک داعش در آلمان

حکم دادگاه تسله ابو والا را به‌عنوان رهبری با اتوریته و کاریزماتیک معرفی کرده که زیردستانش از وی حرف‌شنوی داشتند. قدرت او در آلمان آنچنان بالا بود که خلافت اسلامی در عراق و شام به وی مجوز تصمیم‌گیری شخصی داده بود.

دست‌کم هشت جوان کم سن و سال از طریق این شبکه به سوریه و عراق منتقل شدند. در حکم دادگاه به ویژه به دو برادر دوقلو اشاره شده که در سال ۲۰۱۵ یک حمله انتحاری خون‌بار را در عراق اجرا کردند.

ابو والا در سال ۲۰۰۱ و به‌عنوان پناهده وارد خاک آلمان شد. دستگاه امنیت فدرال وی را پس از مدت‌ها تحقیق در سال ۲۰۱۶ بازداشت کرد. این امام قدرتمند در میان ماموران اطلاعاتی آلمان به «خطبه خوان مخفی» مشهور شده بود چرا که ویدیوهای سخنرانی‌های پرشور و محبوبش، هیچگاه تصویر صورت وی را نمایان نمی‌کرد.

دادستانی آلمان ابو والا را به ستایش و دعا خواندن برای عاملان نوجوان بمب‌گذاری سال ۲۰۱۶ در یک معبد سیک‌های شهر هسن و ارتباط با انیس امیر، عامل تونسی حمله مرگبار به بازارچه کریسمس برلین در همان سال متهم کرده بود. با این حال دادگاه نتوانست این دو اتهام را تائید کند.

وکیل ابو والا، شهادت شاهدان این پرونده، که مبنای اصلی اثبات جرم علیه موکلش بودند را از اساس نفی کرده و خواستار تبرئه وی شده بود.

وزارت کشور آلمان با انتشار گزارشی شمار اسلام‌گرایان خطرناک و آماده ارتکاب جرم در این کشور ۶۱۵ نفر و شمار مسلمانان سلفی را ۱۱هزار نفر برآورد کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.