امکان مشارکت ساکنان قدس شرقی در انتخابات فلسطین

در حالی که اسرائیلی‌ها به فلسطینی‌ها اجازه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی را در قدس شرقی اشغالی نمی‌دهند، وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد، هیچ انتخابات فلسطینی بدون قدس شرقی اشغالی که فلسطینی‌ها آن را پایتخت کشور آتی خود می‌دانند، برگزار نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی که در جریان سفر خود به ژنو داشت، ضمن اشاره به وجود توافقی آشکار با طرف اسرائیلی درباره مشارکت تمامی ساکنان قدس در انتخابات به عنوان کاندیدا و رای‌دهنده و آغاز کمپین‌های انتخاباتی اظهار کرد: هرگز انتخاباتی بدون قدس شرقی وجود نخواهد داشت، این امر غیرممکن است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواسط ژانویه حکم برگزاری انتخابات فلسطین در ماه‌های مه و ژوئیه را امضا کرد.

از سال ۲۰۰۶ انتخاباتی در فلسطین برگزار نشده است.

رژیم صهیونیستی شهر قدس را به صورت یکپارچه “پایتخت” خود قلمداد می‌کند و تا این لحظه هنوز مشخص نشده که فلسطینی‌های ساکن این شهر که تعدادشان به بیش از ۳۰۰ هزار تن می‌رسد، امکان شرکت در انتخابات را دارند یا نه.

المالکی در ادامه با اشاره به ارعاب فلسطینی‌ها در جریان انتخابات ۲۰۰۶ و تحت فشار گذاشتن آنها برای شرکت نکردن در انتخابات گفت، پلیس رژیم صهیونیستی در آن انتخابات از آنهایی که در مراکز رای‌گیری پای صندوق‌های رای رفته بودند، عکس می‌گرفت و از قبل نیز با ارسال پیام‌هایی آنها را به شرکت نکردن در انتخابات دعوت می‌کرد.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مانع از شرکت فلسطینی‌ها در رای‌گیری شود، المالکی گفت: به دنبال راه‌هایی هستیم که شرایط شرکت مردم‌مان در رای‌گیری و حضور پای صندوق‌های رای را فراهم کند از جمله اینکه از کشورهای خارجی که نمایندگی دیپلماتیک در قدس شرقی دارند، خواستیم درب‌های دفاتر خود را برای انجام رای‌گیری در داخل آنها باز کنند.

وزیر خارجه فلسطین افزود: تکنولوژی راه دیگری برای عبور از محدودیت‌های اسرائیلی است که ممکن است برای ممانعت از شرکت ساکنان شهر قدس در انتخابات ایجاد شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.