ماه رمضان و تحریم خرماهای اسرائیلی در انگلیس

در آستانه ماه رمضان، گروه‌ها و نهادهای اسلامی از مسلمانان خواستند از افطار با خرماهای اسرائیلی بپرهیزند، چراکه با این کار به ادامه اقدامات اسرائیل در مناطق اشغالی کمک می‌کنند.

سازمان دوستان مسجد الاقصی با صدور بیانیه‌ای در این زمینه هشدار داد که خرید خرماهای اسرائیلی به تداوم اشغال‌گری‌های غیر قانونی فلسطین کمک می‌کند. این بیانیه می‌افزاید: افطار با خرماهای اسرائیلی مغایر عدالت و انصافی است که مسلمانان در ماه مبارک رمضان به آن تمسک می‌جویند.

در این بیانیه از مسلمانان خواسته شده تا محل تولید خرماهای خریداری شده را بررسی و مطمئن شوند که محصول سرزمین‌های اشغالی نیست. سازمان دوستان مسجد الاقصی یادآور شد که سرزمین‌های اشغالی مکانی است که رژیم اشغال‌گر قدس با توسل به زور و خشونت ملت در یک قرن گذشته، فلسطینیان را آواره کرده‌اند.

بر همین اساس به مسلمانان توصیه شده که از خرید خرماهایی که دارای برچسب تولید اسرائیل، کرانه باختری یا دره اردن هستند خودداری کنند. همچنین هشدار داده شده که در برخی از بسته‌بندی‌ها نامی از اسرائیل برده نشده و به همین دلیل توصیه شده که خرماهای تولید فلسطین خریداری شود.

از مسلمانان همچنین خواسته شده تا با وزارت امور خارجه انگلیس مکاتبه کرده و بخواهند که فروش محصولات تولید شده در سرزمین‌های اشغالی را تحریم کند. دولت انگلیس در هماهنگی با قطعنامه سازمان ملل متحد تصرف مناطق فلسطینی پس از ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسد، اما همچنان به تجارت با شرکت‌های مستقر در مناطق اشغالی ادامه داده و در واقع سومین بازار بزرگ فروش خرماهای این رژیم به شمار می‌رود. گزارش‌ها حاکیست که فروش خرماهای تولید شده در مناطق اشغالی در بازار انگلیس، ۲۸ میلیون پوند برای رژیم اشغالگر قدس سود داشته است.

در همین راستا مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی می‌گوید که به لطف حمایت مسلمانان، انگلیس در سال گذشته از جایگاه اولین بازار بزرگ فروش خرماهای تولید شده در سرزمین‌های اشغالی به رتبه سوم کاهش پیدا کرد. او با انتشار یک کلیپ ویدیویی گفت که حمایت از این پویش در واقع به کشاورزان فلسطینی کمک می‌کند که از بحران کنونی تا آزادی کامل فلسطین عبور کنند.

این فعال مدنی همچنین شماری از شرکت‌های تولید کننده خرما را معرفی کرد که محصولات آن بر اساس یافته‌ها و تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس از سرزمین‌های اشغالی تامین می‌شود. شجره به این نکته هم اشاره کرد که برخی خرماهای اسرائیلی در بسته‌بندی‌هایی ارائه می‌شود که روی آن عبارت‌های عربی و پرچم فلسطین منتشر شده تا خریدار را فریب دهد. او در این باره از مسلمانان خواست تا این موارد را به عنوان کلاهبرداری به وزارت تجارت انگلیس گزارش کنند.

هم‌ زمان بسیاری از مسلمانان در فضای مجازی به استقبال هشتگ «#برچسب_را_چک_کن»  (#CheckTheLabel) رفته و با انتشار پیام‌هایی، همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کرده‌اند.

این درحالیست که رژیم اشغالگر قدس در هفته‌های اخیر تحرکات خود در تخریب منازل فلسطینیان و دستگیری جوانان فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری را شدت بخشیده‌اند.  احداث واحدهای جدید شهرک‌سازی نقض آشکار قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه که ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (۳دی ۹۵) با رای مثبت ۱۴ عضو و تنها رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید، ضمن غیر قانونی خواندن شهرک‌سازی در خاک فلسطین، از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که عملیات شهرک‌سازی را متوقف کند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.