دو نگاه از چپ و راست به انتقاد مصباح از روحانی
وقتی رئیسجمهوری گفت: «به زور و شلاق نمیشود مردم را به بهشت برد، پیامبر شلاق در دستش نبود و به مردم امید میداد…» فقط دو امام جمعه همیشه حاضرجواب منتقد نبودند که به پشت تریبون رفتند؛ آیتالله مصباحیزدی هم تشخیص داد وارد میدان شود و به دولت هشدارهای لازم را بدهد. وی در سخنانی که حکایت از نارضایتی شدید او از روحانی داشت، گفت: «برخی از افراد عمامهبهسر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی میکنند که اسلام را نشناختهاند و آنها را متهم به توهم میکنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفتهای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»
به عقیده برخی تحلیلگران پس از مذاکرات هستهای و توافقنامه ژنو، این مسئله دومین چالشی است که بهصورت جدی میان این دست از اصولگرایانی با دولت روحانی به وجود آمده و پاسخ متقابل طرفین، در چند هفته اخیر ادامهدار شده است.
در این میان نگاهی داریم به دو شخصیت متعلق به دو جناح سنتی: محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و دیگر علی مطهری، نماینده مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان.
این هجمه ها جدید نیست
محمدتقی فاضلمیبدی در همین خصوص معتقد است تمرکز برخی از روحانیون اصولگرا روی موضوعی مانند «دین و هموارسازی مسیر بهشت از سوی دولت» بهدلیل اختلافات سیاسی است. او به «شرق» میگوید: «به نظر میآید افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح میکنند بیشتر دغدغه مسائل سیاسی خود را دارند»
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد دولت پیشین و حمایت گسترده منتقدان دولت فعلی از آن ادامه میدهد: «آن زمان که مردم از جهت اقتصادی و مالی تحتفشار قرار گرفته بودند و بنیاد دین آسیب میدید، صدای آقایان بلند نمیشد و حرفی نمیزدند اما اکنون در این مسایل جزیی وارد میشوند و صدایشان بلند میشود. این افراد دعوای سیاسی دارند نه دغدغه دین! آنان میخواهند با این روشها رقیب را از میدان به در کنند.»
او به دوران دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: «این هجمهها جدید نیست، در زمان دولت اصلاحات هم شاهد این هجمهها و بحرانسازیها بودیم.
اکنون هم دولت فعلی، دولت متمایل به اصلاحطلبان است و منتقدان میخواهند با توسل به راههای قدیمی، این دولت را تحت فشار قرار دهند.» فاضلمیبدی با اشاره به عملکرد آیتالله مصباحیزدی در سالهای پیش گفت: «سوال این است که چرا برخی آقایان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از انقلاب و ولایت فقیه دفاع نمیکردند؟ برای مثال امام(ره) در سال 42 گفته بودند جشن نیمهشعبان برگزار نشود اما عدهای آن سال چراغانی کردند. در زمان جنگ و تحریمهای گسترده هم برخی خود را از قضایا کنار کشیدند. حال سوال اینجاست که چرا در زمانی که کشور در مضیقه بود اینها وارد میدان دفاع از اسلام و کشور نمیشدند؟ اکنون اما بعد از گذشت کمتر از یک سال از رویکارآمدن دولت فعلی، میبینیم که آقایان وارد میدان شدهاند در حالی که در دولت پیشین نهتنها صدایی از اینا بلند نشد و در انتقاد از دولت آقای احمدینژاد سخنی نگفتند که حتی از آن دولت هم دفاع کردند.»به گفته فاضلمیبدی: «اگر ماجرا بر سر احساس وظیفه است، بهتر است آقایان همه جا این احساس را داشته باشند.»
مطهری: شایبه دخالت حبوبغضها در قضاوتها وجود دارد
در همین رابطه، علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در واکنش به انتقادات آیتالله مصباحیزدی به رییسجمهوری گفت: «من دقتنظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباحیزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را میپسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید میدانم. ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رییسجمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمانهای انقلاب اسلامی را مطرح میکردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی بهجای بیداری اسلامی و همینطور فیلمهای سینمایی که در آن به دنبال عادیسازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند یا رییسجمهور وقت مساله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره میگرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکسالعمل نشان نمیدادند و فقط به اشاراتی اکتفا میکردند.
به گزارش «خانه ملت» علی مطهری با بیان اینکه «امروز آقای مصباح، یک جمله رییسجمهوری را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر میکنند و با تندی به وی حمله میکنند» افزود: «لذا این شایبه ایجاد میشود که حبوبغضها در اینگونه قضاوتها دخالت دارد.»عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: «این مساله درباره برخی ائمهجمعه نیز صدق میکند. برخی از آنها در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر میکنند.»
وقتی رئیسجمهوری گفت: «به زور و شلاق نمیشود مردم را به بهشت برد، پیامبر شلاق در دستش نبود و به مردم امید میداد…» فقط دو امام جمعه همیشه حاضرجواب منتقد نبودند که به پشت تریبون رفتند؛ آیتالله مصباحیزدی هم تشخیص داد وارد میدان شود و به دولت هشدارهای لازم را بدهد. وی در سخنانی که حکایت از نارضایتی شدید او از روحانی داشت، گفت: «برخی از افراد عمامهبهسر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی میکنند که اسلام را نشناختهاند و آنها را متهم به توهم میکنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفتهای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»