نظرسنجی اختصاصی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

پایگاه تخصصی دین‌آنلاین به‌مناسبت برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه 1343 در کانال تلگرامی خود اقدام به برگزاری نظرسنجی از میان مخاطبان خود کرد.

به گزارش دین‌آنلاین، نظرسنجی‌ها در انتخابات ابزار تحقیقاتی هستند که برای بررسی نظرات و عقاید عمومی اهمیت بسیاری دارند. نظرسنجی به تحلیل نگرش و عقاید افراد درباره مسائل مهم سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند. این اطلاعات می‌تواند به تفسیر و پیش‌بینی نتایج انتخابات و همچنین درک بهتر از تمایلات عمومی کمک کند.

از آنجایی که انتظار می‌رود مخاطبان پایگاه تخصصی دین‌آنلاین دغدغه‌های دین‌پژوهانه داشته باشند نظرسنجی از آنان درباره موضوعی مانند انتخابات می‌تواند برای تحلیلگران اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش نفر از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در شورای نگهبان برگزار می‌شود: مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرخسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف،

پرسش این نظرسنجی مبتنی بر این فرضیه استوار است که همه مخاطبان معتقد باشند انتخاب یک کاندیداد و پیروزی وی می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر شاخص‌های دینداری مردم ایران بگذارد.

از این، رو گزینه خنثی یا بی‌نظر برای این نظرسنجی طراحی نشده است تا شرکت‌کنندگان با این فرض نظر خود را اعلام کنند که اگر معتقدند پیروزی یک کاندیدا تأثیر مثبت در شاخص‌های دینداری می‌گذارد از میان این شش کاندیدا، پیروزی کدام یک بیشتر می‌تواند نویددهنده تأثیر مثبت در شاخص‌های دینداری باشد.

افزون براین، از آنجا که در جمهوری اسلامی ایران، معمولاً دین و سیاست به هم پیوسته‌اند و اکثریت مردم عمیقاً به ارزش‌ها و اصول دینی خود پایبند هستند، نیروهای دینی و مذهبی می‌توانند تأثیر زیادی در نتایج انتخابات داشته باشند. این تأثیرگذاری از طریق تشویق به شرکت و فعالیت سیاسی مردم مذهبی، پشتیبانی از یک نامزد خاص، یا پررنگ کردن موضوعات دینی و مذهبی در دوره انتخابات می‌تواند رقم بخورد. با این حال، این موضوع نیازمند مطالعه دیگری است که نقش باورهای مذهبی را در سوق دادن مردم به حضور در انتخاب مطالعه کند.

نظرسنجی دین‌آنلاین درباره انتخابات ریاست جمهوری 1403 تنها با در نظر گرفتن این نکته که پاسخگویان دغدغه اندیشه دینی دارند و بدون درنظر گرفتن سویه‌های مذهبی برای شکرت در انتخابات تنها به این موضوع می‌پردازد که پیروزی و حضور کدام گزینه شاخص‌های دینداری را بهبود می‌بخشد. این موضوع متفاوت با نقش دینداری شهروندان در میزان مشارکت در انتخابات است.

انتخابات و شاخص‌های دینداری در ایران

سنجش و اندازه‌گیری دینداری در جوامع، به خصوص جامعه‌ای پیچیده و متنوع مانند ایران، کار آسانی نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

با این حال، می‌توان از طریق بررسی طیف گسترده‌ای از شاخص‌ها، تصویری نسبتاً جامع از وضعیت دینداری در ایران به دست آورد. این شاخص‌ها را می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد:
شاخص‌های اعتقادی:
* اعتقاد به اصول و آموزه‌های دینی مانند خدا، پیامبر، معاد و …
* میزان آشنایی با آموزه‌های دینی
* تعهد به انجام اعمال مذهبی
شاخص‌های رفتاری:
* انجام واجبات و مستحبات دینی مانند نماز، روزه، حج و …
* پرهیز از محرمات
* شرکت در مراسم مذهبی
* میزان پایبندی به ارزش‌ها و اخلاقیات دینی
شاخص‌های نگرشی:
* اهمیت دین در زندگی
* نقش دین در حل مشکلات جامعه
* نگاه به روحانیت و نهادهای دینی
شاخص‌های هویتی:
تعلق دینی و مذهبی
احساس نزدیکی به دین
نوع پوشش و ظاهر افراد
بررسی این شاخص‌ها در طول زمان می‌تواند تصویری از روند تغییرات دینداری در جامعه ارائه دهد.
برخی از یافته‌های پژوهش‌های انجام شده در زمینه دینداری در ایران به شرح زیر است:
اعتقادات: اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران مسلمان هستند و به اصول و آموزه‌های اسلام اعتقاد دارند. با این حال، در سال‌های اخیر شاهد افزایش شبهات و تردیدها در زمینه مذهب در بین برخی گروه‌ها، به ویژه جوانان، بوده‌ایم.
رفتار: میزان انجام واجبات و مستحبات دینی در ایران نسبتاً بالا است. با این حال، در سال‌های اخیر شاهد کاهش رغبت به انجام برخی از اعمال مذهبی، به ویژه در بین نسل‌های جوان، بوده‌ایم.
نگرش: دین هنوز از اهمیت بالایی در زندگی اکثریت مردم ایران برخوردار است. با این حال، شاهد تغییرات در نگاه به دین و نقش آن در جامعه هستیم. به طور کلی، گرایش به دینداری فردی و شخصی در حال افزایش و گرایش به دینداری سنتی و اقتدایی در حال کاهش است.
هویت: دین نقش مهمی در هویت فردی و اجتماعی ایرانیان ایفا می‌کند. با این حال، شاهد تنوع گرایش‌ها و هویت‌های دینی در جامعه ایران هستیم.
توجه به این نکته مهم است که دینداری پدیده‌ای پیچیده و چندوجهی است و نمی‌توان با یک شاخص یا معیار خاص آن را به طور کامل سنجید. همچنین لازم به ذکر است که یافته‌های پژوهش‌های مختلف در زمینه دینداری در ایران با یکدیگر تفاوت دارد که این تفاوت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله روش‌شناسی پژوهش، جامعه آماری و تعریف مفهومی دینداری باشد.

 

نظرسنجی مربوط به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در کانال تلگرامی دین‌آنلاین در حال برگزاری است.

 

درباره شاخص‌های دینداری مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

شاخص های دینداری

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. م

    من نظر شخصی نظر سنجی ها اعتقاد ندارم چون موقع رأی گیری انتخابات نمایندگان مجلس همه نطر سنجی ها دروغ آب در اومد رأی گیری معلوم میشه تنها

    انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد رأی اعتماد خواهیم داد به کوری چشم دشمنان وطنم پاره تنم اسراییل کودک کش و حامیانش انشالله بزودی از صفحه روزگار نفع نابود شوی اسرائیل کودک کش….

    مردمی از جنس مردم صادق صادقانه بی طرف حامی فقرا مستعضفان معلولان ضعیفان مثل حضرت علی علیه السلام تلاش ساختن ایران دوباره خواهیم ساخت ایرانم نظامم رهبرم سید علی خامنه ای قربونت پزشکیان گرونی معشیت مردم زندگی سخت شده وعده های انتخاباتی اش عملیاتی خواهند شد انشالله خداوند متعال کمکت کند انشالله همیشه حامی فقرا مستعضفان معلولان محرومان باشید معلوم است صادق هستی شفاف حقیقت

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.