متن کامل «رساله‌های اخوان الصفا» از آثار اسماعیلیه منتشر شد

متن کامل «رساله‌های اخوان الصفا»، با ترجمه محمدعلی عسگری با مقدمه طه حسین و تقریظ سیدحسین نصر، توسط نشر مولی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «رسائل اخوان‌الصفا» از آثار مهم فلسفی و علمی در قرن چهارم هجری است، یکی از اعصار طلایی تفکر تمدن اسلامی، و عهد بزرگانی چون بیرونی و ابن‌سینا. هویت مولفان این اثر به شکل کامل روشن نیست، و مورد بحث دانشمندان قرون بعدی قرار گرفته است.

اسماعیلیه این رسائل را از آن خود می‌دانند و آن را تعلیم می‌دادند، لیکن دانشمندان شیعه اثنی‌عشری این مجموعه را یک اثر عمومی شیعه محسوب می‌داشتند و می‌دارند.

از خصایص رسائل، بیان و تفسیر یک متن فکری است که می‌توان آن را “فلسفه فیثاغورثی ابراهیمی” نام نهاد.

در ساختار رسائل، اثر ریاضیات نمادی و تمثیلی هویداست، و این مجموعه بهترین مدخل برای درک تفکر فیثاغورثی درباره ریاضیات در متون فلسفی اسلامی است، و از این راه ارتباطی نیز با علوم غریبه و خفیه دارد که در تمدن اسلامی رواج داشت. «رسائل اخوان الصفا» هم از لحاظ تاریخ فلسفه و هم تاریخ علوم اسلامی دارای اهمیت فراوان است.

پیش‌تر گزیده‌هایی از متن رسائل اخوان‌الصفا به فارسی منتشر شده بود، انتشارات مولی برای نخستین بار ترجمه کامل رسائل را در چهار جلد منتشر کرده است.

جلد اول: ریاضیات جلد دوم: طبیعیات جلد سوم: جسمانیات طبیعیات، نفسانیات عقلانی، علوم ناموسی و شرعی جلد چهارم: علوم ناموسی الهی شرعی، ترتیب موضوعی جلدهای این دوره است. «رساله‌های اخوان الصفا»، در چهار جلد، ۲۰۲۸ صفحه، به قیمت ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و توسط نشر مولی، به بازار عرضه شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.