شام آخر در پاریس و عذرخواهی برگزارکنندگان المپیک از مسیحیان

تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی زمان اعلام خیانت یهودا به عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد. در مراسم افتتاحیه المپیک 2024، دی‌جی و تهیه‌کننده مشهور ال‌جی‌بی‌تی، باربارا باتچ، همراه با هنرمندان دراگ و رقصنده‌ها، به گونه‌ای اجرای خود را به نمایش گذاشتند که با انتقاد شدید جامعه دینداران مسیحی از سراسر جهان روبه‌رو شد. کنفرانس اسقف‌های کلیسای کاتولیک فرانسه این صحنه‌ها را «تمسخرآمیز» خواند و گفت که به مسیحیت توهین شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا نیز همین نظر را تکرار کرد. همچنین، انجمن انگلیکان مصر روز یکشنبه با ابراز تأسف عمیق گفت که این مراسم ممکن است باعث شود کمیته بین‌المللی المپیک هویت ورزشی و پیام بشردوستانه خود را از دست بدهد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، کمیته سازماندهی پاریس ۲۰۲۴ از کاتولیک‌ها و دیگر گروه‌های مسیحی خشمگین از صحنه‌ای در مراسم افتتاحیه که تداعی‌کننده تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی با درگ کوئین‌ها، مدل تراجنسیتی و خواننده‌ای در جایگاه خدای یونانی شراب بود، عذرخواهی کرد.

سازمان‌دهندگان المپیک در X نوشتند که این شبیه‌سازی ناخواسته صحنه کتاب مقدس، که در پس‌زمینه رودخانه سن انجام شد، در واقع برای تفسیر دیونیزوس(خدای شراب) و افزایش آگاهی “درباره پوچ بودن خشونت بین انسان‌ها” بود.

این عذرخواهی در پی خشم کاتولیک ها، گروه های مسیحی و سیاستمداران محافظه کار در سراسر جهان از مراسم افتتاحیه، انجام شد.

آن دکامپس، سخنگوی پاریس ۲۰۲۴ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: واضح است که هرگز قصد بی احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته‌است. [مراسم افتتاحیه] تلاش کرد تا تساهل اجتماعی را جشن بگیرد و ما معتقدیم که این خواسته محقق شد. اگر مردم از آن توهینی دریافت کرده‌اند ما واقعا متاسفیم.”

فرانسه میراث کاتولیک گسترده‌ای دارد، اما همچنین دارای سنت طولانی سکولاریسم و ​​ضد روحانیت است. توهین به مقدسات قانونی است و بسیاری آن را رکن اساسی آزادی بیان می دانند.

کلیسای کاتولیک در فرانسه گفت که از برگزاری مراسمی که “شامل صحنه‌های تمسخر مسیحیت” بود، ابراز تاسف می‌کند.

اسقف اعظم چارلز سیکلونا، بالاترین مقام کاتولیک در مالت و یکی از مقامات دفتر اعتقادی واتیکان، گفت که با سفیر فرانسه در والتا تماس گرفته‌است تا از ” این توهین بی دلیل” شکایت کند.

کنفرانس اسقف‌های ایتالیایی اعلام کرد که آنچه باید جشن فرهنگ فرانسه باشد، “به طور غیرمنتظره‌ای چرخش منفی پیدا کرد و به رژه‌ای از اشتباهات پیش پا افتاده و ایدئولوژی‌های مبتذل تبدیل شد”.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ، حزبی در دولت ائتلافی جورجیا ملونی، این بخش از افتتاحیه را “زننده” دانست و افزود: ” آغاز المپیک با توهین به میلیاردها مسیحی در سراسر جهان شروع بسیار بدی بود، فرانسوی عزیز.”

برخی از مفسران گفتند که این مناقشه نمونه دیگری از جنگ های فرهنگی قرن بیست و یکمی است که توسط چرخه خبری ۲۴ ساعته و رسانه ‌های اجتماعی به جریان افتاده‌است.

توماس جولی، مدیر هنری مراسم افتتاحیه پر زرق و برق، اعلام کرد که قصد او هرگز تخریب مذهب نبوده‌است. او روز شنبه گفت:” ما خواستیم در مورد تنوع صحبت کنیم و تنوع یعنی با هم بودن.”

 

ترجمه: نفیسه نیکبخت

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.