![](https://www.dinonline.com/wp-content/uploads/2025/02/ملیگرایی-دینی.png)
ملیگرایی مذهبی در سراسر جهان
در گزارش مرکز تحقیقات پیو، نقش دین در سیاست و ملیگرایی دینی در کشورهای مختلف جهان بررسی شده است. این گزارش نشان میدهد که در کشورهای مسلمان و یهودیمحور، اکثریت مردم معتقدند که دولتهایشان میتوانند همزمان دموکراتیک و دینی باشند، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا، نظرات متفاوتی در خصوص تأثیر دین بر قوانین و سیاستهای کشور وجود دارد. تفاوتهای چشمگیر در تمایلات مذهبی و ملیگرایی دینی در کشورهای مختلف نشاندهنده اهمیت دین در هویت ملی و سیاستهای جهانی است.
به گزارش دینآنلاین، گزارش اخیر مرکز تحقیقات پیو، به بررسی دیدگاههای مردم در ۳۶ کشور مختلف در سال ۲۰۲۴ پرداخته و نحوه ارتباط دین و سیاست را در سطح جهانی تحلیل کرده است. این گزارش به ویژه به ملیگرایی دینی و نقش آن در کشورهای با اکثریت مسلمان و یهودی، بررسی تأثیر دین بر سیاستگذاریها و قوانین، و نحوه دیدگاه مردم به رهبران مذهبی و نقش دین در هویت ملی توجه دارد.
در کشورهای با اکثریت مسلمان، مانند بنگلادش، تونس و مالزی، اکثریت مردم معتقدند که کشورشان میتواند هم دموکراتیک و هم اسلامی باشد. در حالی که در کشورهای با درآمد بالا، مانند ایالات متحده، بیشتر مردم بر این باورند که دین نباید تأثیر زیادی بر قوانین کشور داشته باشد. در همین حال، در اسرائیل(فلسطین اشغالی) که خود را “یهودی و دموکراتیک” میداند، اکثریت مردم با این دیدگاه موافق هستند که کشورشان میتواند همزمان یهودی و دموکراتیک باشد.
ملیگرایان دینی معمولاً در کشورهای با درآمد پایین و میاندرآمد بیشتر هستند. این افراد بر این باورند که دین باید نقش عمدهای در سیاست و قانونگذاری ایفا کند، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا، میزان ملیگرایان دینی بسیار کمتر است.
متن کامل گزارش مرکز تحقیقات پیو را در زیر بخوانید:
بر اساس استانداردهای جهانی، ایالات متحده سطح نسبتاً پایینی از ملیگرایی دینی دارد، اما در مقایسه با دیگر کشورهای پردرآمد، متمایز است.
در بسیاری از کشورها، دین و سیاست عمیقاً به یکدیگر گره خوردهاند. این باور که دین تاریخی و غالب یک کشور باید بخش مرکزی هویت ملی آن باشد و سیاستگذاریهای آن را هدایت کند، گاهی با عنوان «ملیگرایی دینی» توصیف میشود.
طیف گستردهای از جنبشها تحت عنوان ملیگرایی دینی شناخته شدهاند، از جمله در هند، جایی که نارندرا مودی، نخستوزیر این کشور، در مبارزات انتخاباتی و دوران حکمرانی خود بر این ایده تأکید کرده که ایمان و فرهنگ هندو باید سیاستهای دولتی را شکل دهند؛ و در اسرائیل، جایی که بنیامین نتانیاهو از سوی ائتلافی حمایت میشود که شامل احزاب ملیگرا و فوقارتدوکس یهودی است.
با این حال، هیچ تعریف جهانی پذیرفتهشدهای از ملیگرایی دینی وجود ندارد که باعث شده بحثهای زیادی درباره اینکه چه کسی، برای مثال، یک ملیگرای مسیحی یا هندو محسوب میشود، شکل بگیرد. این امر، ارزیابی میزان شیوع چنین دیدگاههایی را در سراسر جهان دشوار کرده است.
برای کمک به رفع این خلأ، مرکز تحقیقات پیو تلاش کرده است تا به شیوهای بیطرفانه و سازگار، اندازهگیری کند که چه سهمی از مردم در کشورهای مختلف دین غالب کشورشان را بخش مرکزی هویت ملی خود میدانند، تمایل دارند رهبرانشان باورهای دینی مشابهی داشته باشند، و خواهان آن هستند که آموزههای دینی قوانین کشورشان را هدایت کنند.
ما در نظرسنجیهای ملی که از نزدیک به ۵۵,۰۰۰ نفر در سه دهه کشور بین ژانویه تا مه ۲۰۲۴ انجام شد، چهار پرسش کلیدی را مطرح کردیم:
- تا چه حد عضویت در دین تاریخی و غالب کشور برای اینکه فردی واقعاً بخشی از هویت ملی باشد، مهم است؟
(برای مثال، چقدر مسلمان بودن برای اینکه کسی واقعاً اندونزیایی محسوب شود، مهم است؟ یا چقدر مسیحی بودن برای اینکه کسی واقعاً آمریکایی باشد، اهمیت دارد؟) - چقدر برای شما مهم است که رهبر ملی شما باورهای دینی مشابهی با شما داشته باشد؟
- به نظر شما، متن مقدس دین غالب کشور تا چه حد باید بر قوانین کشور تأثیر بگذارد؟
(برای مثال، قرآن تا چه اندازه باید بر قوانین ترکیه تأثیر داشته باشد؟ یا انجیل چه مقدار باید بر قوانین ایتالیا اثر بگذارد؟) - در صورتی که متن مقدس با اراده مردم در تضاد باشد، کدامیک باید تأثیر بیشتری بر قوانین کشور داشته باشد؟
(این پرسش تکمیلی فقط از پاسخدهندگانی پرسیده شد که در پرسش قبلی گفته بودند متن مقدس باید «تا حدی زیاد» یا «بسیار زیاد» بر قوانین کشور تأثیر داشته باشد.)
برای این گزارش، ما «ملیگرایان دینی» را به عنوان افرادی تعریف میکنیم که هم با دین تاریخی و غالب کشورشان (که معمولاً دین اکثریت است) هویتیابی میکنند و هم در هر چهار پرسش کلیدی موضعی کاملاً دینی دارند.
برای مثال، در ترکیه، یک ملیگرای دینی مسلمانی است که میگوید:
- مسلمان بودن برای اینکه کسی واقعاً ترک محسوب شود، بسیار مهم است؛
- بسیار مهم است که رئیسجمهور ترکیه باورهای دینی مشابهی با او داشته باشد؛
- قرآن باید حداقل تا حد قابل توجهی بر قوانین ترکیه تأثیر بگذارد؛
- و اگر قرآن با اراده مردم در تضاد باشد، قرآن باید تأثیر بیشتری بر قوانین داشته باشد.
در اسرائیل، یک ملیگرای دینی یهودیای است که میگوید:
- یهودی بودن برای اینکه کسی واقعاً اسرائیلی محسوب شود، بسیار مهم است؛
- بسیار مهم است که نخستوزیر اسرائیل باورهای دینی مشابهی با او داشته باشد؛
- متون مقدس یهودی باید حداقل تا حد قابل توجهی بر قوانین اسرائیل تأثیر بگذارند؛
- و اگر متون مقدس یهودی با اراده مردم در تضاد باشند، این متون باید تأثیر بیشتری بر قوانین داشته باشند.
در ایالات متحده، یک ملیگرای دینی مسیحیای است که میگوید:
- مسیحی بودن برای اینکه کسی واقعاً آمریکایی محسوب شود، بسیار مهم است؛
- بسیار مهم است که رئیسجمهور آمریکا باورهای دینی مشابهی با او داشته باشد؛
- انجیل باید حداقل تا حدی بر قوانین آمریکا تأثیر بگذارد؛
- و اگر انجیل با اراده مردم در تضاد باشد، انجیل باید تأثیر بیشتری بر قوانین داشته باشد.
با استفاده از این تعریف، شیوع ملیگرایی دینی در ۳۵ کشوری که این چهار پرسش در آنها مطرح شد، تفاوت زیادی دارد.
در آلمان و سوئد، کمتر از ۱٪ از بزرگسالان مورد بررسی معیارهای ملیگرایی دینی را دارند، در حالی که این میزان در اندونزی (۴۶٪) و بنگلادش (۴۵٪) به بیش از چهار نفر از هر ده نفر میرسد.
از این منظر جهانی، ایالات متحده در زمره کشورهایی با سطح بسیار بالای ملیگرایی دینی قرار نمیگیرد.
تنها ۶٪ از بزرگسالان آمریکایی بر اساس این چهار معیار، ملیگرای دینی محسوب میشوند که تقریباً مشابه چند کشور دیگر در قاره آمریکا است، مانند شیلی (۶٪)، مکزیک (۸٪) و آرژانتین (۸٪).
کانادا سهم نسبتاً پایینی از ملیگرایان دینی دارد (۳٪)، در حالی که این میزان در کلمبیا (۱۲٪)، برزیل (۱۳٪) و پرو (۱۷٪) کمی بالاتر است.
با این حال، ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورهای پردرآمد متمایز است، بهویژه در پرسشهای مربوط به متون دینی.
بزرگسالان آمریکایی بیشتر از مردم هر کشور پردرآمد دیگری در این نظرسنجی گفتهاند که انجیل در حال حاضر «تا حد زیادی» یا «تا حدی» بر قوانین کشورشان تأثیر دارد (در کشورهای دیگر، پرسش مشابهی درباره متون مقدس آن کشورها مطرح شد).
همچنین، افکار عمومی در آمریکا بیش از سایر کشورهای پردرآمد تمایل دارد که انجیل چنین تأثیری بر قوانین داشته باشد (در مقایسه با متون مقدس مطرحشده در سایر کشورها).
علاوه بر این، آمریکاییها در میان کشورهای پردرآمد، بیش از سایرین تمایل دارند که:
- هویت دینی (در اینجا، مسیحی بودن) را برای بخشی واقعی از هویت ملی (آمریکایی بودن) بسیار مهم بدانند.
- داشتن باورهای دینی قوی را برای رهبر سیاسی کشورشان بسیار مهم تلقی کنند.
تفاوت بین کشورهای ثروتمند و کمتر ثروتمند؛ چرا کشورهای با درآمد بالا و متوسط؟
نظرسنجی نشان میدهد که نگرش عمومی به دین در سراسر جهان عمدتاً مثبت است، اما این نگرش در کشورهای با درآمد متوسط بسیار قویتر از کشورهای با درآمد بالا است.
به طور کلی، کشورهای با درآمد بالا از نظر نگرش عمومی به دین تفاوتهای چشمگیری با کشورهای با درآمد متوسط دارند (طبق تعریف بانک جهانی).
مردم در کشورهای با درآمد متوسط نسبت به مردم در کشورهای ثروتمند بیشتر احتمال دارد که بگویند:
- دین بیشتر از آنکه ضرر داشته باشد، برای جامعه مفید است.
- دین به جای تشویق به تعصب، باعث تحمل و مدارا میشود.
- دین باعث تفکر خرافی نمیشود.
ارتباط این تفاوتها با سطح دینداری جوامع
این تفاوتها تا حد زیادی به سطح دینداری در جوامع مختلف مرتبط است. مردم در کشورهای با درآمد متوسط بیشتر از مردم در کشورهای با درآمد بالا احتمال دارد که:
- دارای هویت دینی باشند.
- به طور منظم دعا کنند.
- دین را بخش مهمی از زندگی خود بدانند.
🔹 هرچه میزان وابستگی دینی در یک کشور بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که دین را تأثیری مثبت در جامعه ببینند.
برای نمونه:
- در بنگلادش، جایی که تقریباً ۹ نفر از هر ۱۰ بزرگسال مسلمان هستند، ۹۴٪ معتقدند که دین عمدتاً برای جامعه مفید است.
- اما در سوئد، جایی که کمتر از نیمی از بزرگسالان (۴۷٪) دارای هویت دینی هستند، تنها ۴۲٪ دین را مفید میدانند.
🔹 کشورهای با درآمد متوسط و بالا همچنین در مورد نقشی که دین باید در زندگی عمومی داشته باشد، دیدگاههای متفاوتی دارند.
تفاوت دیدگاهها درباره نقش دین در قوانین و هویت ملی
در بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط، اکثریت مردم معتقدند که متون دینی مانند انجیل یا قرآن باید تا حد زیادی یا تا حدی بر قوانین کشورشان تأثیر بگذارد. اما در بیشتر کشورهای پردرآمد، تنها اقلیتی از بزرگسالان چنین نظری دارند.
اولویت اراده مردم در برابر متون دینی
در برخی کشورهای ثروتمند، مردم اراده عمومی را بر متون دینی ترجیح میدهند، زمانی که این دو با یکدیگر در تضاد باشند. اما در کشورهای با درآمد متوسط، معمولاً برعکس این موضوع صادق است.
دین و هویت ملی
🔹 دین نقش بیشتری در هویت ملی کشورهای با درآمد متوسط دارد.
در حالی که در بیشتر کشورهای پردرآمد تنها اقلیتی از مردم بر این باورند که داشتن دین تاریخی کشورشان برای “واقعاً” عضوی از آن ملت بودن بسیار مهم است، در بیشتر کشورهای با درآمد متوسط، نیمی یا بیشتر از مردم، دین را بخش کلیدی هویت ملی میدانند.
ملیگرایی دینی در کشورهای با درآمد متوسط و بالا
🔹 افراد در کشورهای با درآمد متوسط بیشتر از کشورهای پردرآمد احتمال دارد که ملیگرای دینی باشند.
اگرچه ملیگرایان دینی در هیچ کشوری اکثریت جمعیت را تشکیل نمیدهند، اما در ۱۳ مورد از ۱۷ کشور با درآمد متوسط که در این نظرسنجی بررسی شدند (به جز تونس که در تحلیل ملیگرایی دینی لحاظ نشده است)، درصد دو رقمی از جمعیت ملیگرای دینی محسوب میشوند.
در برخی کشورها، این میزان به حدود یکسوم یا بیشتر میرسد، از جمله:
- کنیا: ۳۲٪
- مالزی: ۳۸٪
- بنگلادش: ۴۵٪
- اندونزی: ۴۶٪
اما در اکثر کشورهای پردرآمد، ملیگرایان دینی بسیار کمتر هستند.
- در ۹ کشور از ۱۸ کشور پردرآمد که در این تحقیق بررسی شدهاند، تنها ۱٪ یا کمتر از جمعیت معیارهای ملیگرایی دینی را دارند.
- در برخی کشورهای پردرآمد، این میزان کمی بیشتر است، مانند یونان (۹٪) و اسرائیل (۹٪)، اما در هیچ کشور پردرآمدی، ملیگرایان دینی بیش از ۱۰٪ جمعیت را تشکیل نمیدهند.
ویژگیهای جمعیتی ملیگرایان دینی
🔹 نقش دعا در ملیگرایی دینی
در بسیاری از کشورها، افرادی که روزانه دعا میکنند، بیشتر از کسانی که کمتر دعا میکنند، گرایش به ملیگرایی دینی دارند (طبق تعریفی که در این گزارش استفاده شده است).
برای نمونه
- در هند، ۲۷٪ از افرادی که حداقل یکبار در روز دعا میکنند، ملیگرای دینی هستند.
- در مقابل، فقط ۱۷٪ از کسانی که کمتر دعا میکنند، ملیگرای دینی محسوب میشوند.
🔹 سن و ملیگرایی دینی
افراد مسنتر در برخی کشورها بیشتر از جوانان گرایش به ملیگرایی دینی دارند.
به عنوان نمونه، در یونان:
- ۱۳٪ از افراد ۵۰ سال به بالا، ملیگرای دینی هستند.
- ۸٪ از افراد ۳۵ تا ۴۹ ساله چنین گرایشی دارند.
- اما در میان افراد زیر ۳۵ سال، فقط ۱٪ ملیگرای دینی محسوب میشوند.
🔹 تحصیلات و ملیگرایی دینی
در بسیاری از کشورها، افرادی که سطح تحصیلات پایینتری دارند، بیشتر از افراد تحصیلکرده گرایش به ملیگرایی دینی دارند.
برای مثال، در کنیا:
- ۳۸٪ از کسانی که تحصیلات دبیرستانی ندارند، ملیگرای دینی هستند.
- در حالی که فقط ۲۲٪ از افراد دارای تحصیلات دبیرستانی یا بالاتر، ملیگرای دینی محسوب میشوند.
🔹 درآمد و ملیگرایی دینی
در برخی کشورها، افراد با درآمد پایین بیشتر از افراد با درآمد بالا ملیگرای دینی هستند.
برای مثال، در برزیل:
- ۱۷٪ از کسانی که درآمدشان در سطح متوسط یا پایینتر است، ملیگرای دینی محسوب میشوند.
- اما در میان افراد با درآمد بالاتر، این میزان تنها ۹٪ است.
ایدئولوژی و ملیگرایی دینی
🔹 گرایش سیاسی راست و ملیگرایی دینی
در بسیاری از کشورها، افرادی که خود را در جناح راست ایدئولوژیک قرار میدهند، بیشتر از افراد میانهرو یا چپگرا، ملیگرای دینی هستند.
به عنوان مثال، در لهستان:
- ۸٪ از افرادی که خود را راستگرا میدانند، ملیگرای دینی هستند.
- اما در میان میانهروها و چپگراها، این میزان ۱٪ یا کمتر است.
🔹 احزاب پوپولیست راستگرا و ملیگرایی دینی
در اروپا، افرادی که دیدگاه مثبتی به احزاب پوپولیست راستگرا دارند، بیشتر از مخالفان این احزاب گرایش به ملیگرایی دینی دارند.
مثلاً در لهستان:
- ۱۰٪ از کسانی که از حزب “قانون و عدالت” (PiS) حمایت میکنند، ملیگرای دینی هستند.
- اما در میان مخالفان این حزب، تنها ۱٪ چنین گرایشی دارند.
البته، این رابطه ممکن است برعکس نیز باشد؛ یعنی کسانی که باورهای ملیگرایانه دینی دارند، بیشتر احتمال دارد که از احزاب راستگرای پوپولیست حمایت کنند یا خود را راستگرا بدانند.
🔹 ملیگرایی دینی در اسرائیل
در اسرائیل، یهودیان حریدی و داتی بیشترین گرایش را به ملیگرایی دینی دارند:
- ۳۳٪ از یهودیان حریدی و داتی، ملیگرای دینی محسوب میشوند.
- اما در میان یهودیان ماسورتی (۵٪) و یهودیان هیلونی (۱٪)، این میزان بسیار کمتر است.
(به دلیل اندازه نمونه، در این گزارش یهودیان حریدی و داتی در یک گروه ترکیب شدهاند.)
آیا دولتها میتوانند هم دینی و هم دموکراتیک باشند؟
📊 بررسی دیدگاه مردم در کشورهای با جمعیت قابلتوجه مسلمان و یهودی
در برخی از کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان یا یهودی قابلتوجهی هستند، این پرسش مطرح شد که آیا یک کشور میتواند هم دینی و هم دموکراتیک باشد؟
🔹 دیدگاه در کشورهای با اکثریت مسلمان
اکثریت مردم در بسیاری از این کشورها معتقدند که یک دولت میتواند هم دموکراتیک و هم اسلامی باشد.
✅ بنگلادش – ۸۶٪
✅ تونس – ۸۲٪
✅ مالزی – ۸۰٪
(اسلام، دین رسمی در بنگلادش و مالزی است و در تونس نیز تا سال ۲۰۲۲ دین رسمی بود.)
🔸 میزان موافقت در برخی کشورهای دیگر کمی کمتر است:
✅ اندونزی – ۷۰٪
✅ ترکیه – ۶۷٪
🔹 دیدگاه در نیجریه
در نیجریه – که مسلمانان اکثریت قاطع را تشکیل نمیدهند – تنها ۴۰٪ معتقدند که نیجریه میتواند هم اسلامی و هم دموکراتیک باشد.
🔹 دیدگاه در اسرائیل
اسرائیل خود را “یهودی و دموکراتیک” تعریف میکند و ۷۳٪ از مردم اسرائیل معتقدند که کشورشان میتواند هم یهودی و هم دموکراتیک باشد.
اما حدود یکچهارم پاسخدهندگان معتقدند که اسرائیل نمیتواند همزمان یهودی و دموکراتیک باشد. در این میان، تفاوتهای چشمگیری میان ادیان و گروههای مذهبی مختلف یهودی مشاهده میشود.
پیشنهاد سردبیر: