نقد انقلابی امام خمینی به حرف آخوند خراسانی درباره تحریف قرآن
امام راحل وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همانطور که درانقلاب حمله میکرد، به آخوندخراسانی هم حمله کرد، نه آنطور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال کند.
صاحب کتاب تسنیم در گزارشی که خبرنگار مهر تهیه کرده معتقد است: در اصول، مطلبی نیست که به قرآن تکیه کند، بلکه(اصولیان) تبرکاً دو آیه را نقل میکنند برای اینکه اذهان جلب شود وگرنه مرحوم آخوند خراسانی حجیت قرآن را قبول ندارد.
به گزارش دینآنلاین اگر گزارش خبرنگار خبرگزاری یاد شده از سخنان آیتالله جوادی آملی درست باشد باید گفت آن بخش از متن کفایه، عقیده آخوند به عدم حجیت قرآن را نشان نمیدهد بلکه آخوند مدعی است به رغم اعتبار اخباری که بر تحریف به نقصان دلالت میکند، این مسئله مانع حجیت باقی آیات نیست.
استاد تفسیر قرآن کریم گفته است: امام راحل وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همانطور که درانقلاب حمله میکرد، به آخوندخراسانی هم حمله کرد، نه آنطور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال کند. اشاره آیتالله جوادی آملی به صاحب کفایهالاصول در عبارت زیر در محتمل دانستن وقوع تحریف به نقصان در قرآن است: «و دعوى العلم الإجمالی بوقوع التحریف فیه بنحو إما بإسقاط أو تصحیف و إن کانت غیر بعیده کما یشهد به بعض الأخبار و یساعده الاعتبار إلا أنه لا یمنع عن حجیه ظواهره لعدم العلم بوقوع خلل فیها بذلک أصلا.»
وی در این همایش گفته است: بعد از اسلام متاسفانه عدهای به آسیاب دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند قرآن تحریف شد. وقتی قرآن تحریف شد از مدار استدلال میافتد.
آیتالله جوادی آملی افزوده است: امام راحل در کمال ادب و متانت حرفهای مرحوم آخوند خراسانی و سایر بزرگواران را نقد میکرد ولی وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همان طور که در انقلاب حمله میکرد، به آخوند خراسانی هم حمله کرد، نه آن طور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال میکند.
وی با بیان اینکه کسی که گفته این کتاب را فرستادم و حفظ میکنم، مگر اجازه میدهد ذرهای به این قرآن آسیب ببیند، اضافه کرده است: شما با این حرف (منظور آخوند خراسانی) قرآن را آنچنان از صحنه بیرون کردید که از مدار حجیت انداختید و قابل استدلال نیست.
امام راحل وقتی به حرف ناروای صاحب کفایه درباره تحریف قرآن رسید، همانطور که درانقلاب حمله میکرد، به آخوندخراسانی هم حمله کرد، نه آنطور که یک مرجعی به مرجع دیگری اشکال کند.
ایراد وارده. توجیهش هم خیلی سخته که بگیم منظور حضرت آیت الله چی بوده.
باسلام. بالاخره نظر آخوند خراسانی این بوده است بی شک ایشان هم تحقیق کرده اند و به این نتیجه رسیده اند.حالا تخطئه کردن درست نیست. آن هم یک عالمی که در آن مورد تخصص داشته تحقیق کرده در چارچوب ادب نظرش را گفت . مسائل دینی و اعتقادی این شکلی نیست که همه به یک نتیجه واحد برسند یا همه را مجبور کنیم که به یک نتیجه سرتعظیم فرود بیاورند .دیگه آخوند خراسانی هم حق نداشته نظرش را بگوید. اینکه گفته شود حرف ناروای صاحب کفایه درست نیست.
برخورد انقلابی برخورد علمی نیست بسیاری از علما و بزرگان شیعه از کلینی تا صدوق و شیخ حر ومجلسی وفیض و… این نظر را تقویت کرده اند و در واقع این برخورد امام خود نشان جواب علمی نداشتن مخالفان است
اخوند خراسانی با این حرفش که خلاف ظاهر و باطن قرانه خیلی باعث تعجب من نشد چون نتنها دشمن قرانه بلکه قاتل شیخ فضل الله هم هست