چرا بعد از ۳۵ سال، هنوز ما مردان بی ادبیم؟
روزنامه های شرق و اطلاعات، نخستین روز هفته را با صفحاتی پر و پیمان آغاز کردند. عناوین اقتباسی برخی از این مطالب به این شرح است: «چرا بعد از ۳۵ سال، هنوز ما مردان بی ادبیم؟»، «رئیس شرطه ها: زائر ایرانی شیطنت کرد!»، «سپاه فرزند روحانیت باشد تا خود و اسلام را حفظ کند»، «اشتراکات داعش و نازی ها»، «انصارالله منجی یمن است»، «کام تلخ ایرانیان از عمره نوروزی»، «مورخان، مقصر کمبود دادههای تاریخی از زندگی حضرت زهرا(س)»، «جمع پریشان، پریشان کننده کتاب سازان و سست نگاران حوزۀ دین» و «همه دنیا کافرند و فقط آنها خوب!»
در روزی که تمامی روزنامه های سیاسی – اجتماعی کشور به جز «آفرینش»، «امتیاز»، «عصر رسانه»، «سایه» و «هفت صبح» و حتی روزنامه اقتصادی «گسترش صمت»، «جهان صنعت»، «جهان اقتصاد»، «تجارت»، «تعادل»، «کسب و کار»، «مناقصه مزایده»، «هدف و اقتصاد»، «صبح اقتصاد»، «دنیای اقتصاد»، «تفاهم» و «فرصت امروز» و روزنامه های عربی زبان «الوفاق»، «کیهان العربی» و روزنامه های انگلیسی زبان Tehran Times ،Iran Daily ،Kayhan International ،Iran News و Financial Tribune سخنان مهم رهبری در خصوص تفاهم هسته ای را در صفحه اول خود منعکس ساخته اند، روزنامه شرق نیز با تیتر مثبت «از توافق عزتمندانه صددرصد حمایت میکنم» به انعکاس این سخنان پرداخته است.
چرا بعد از ۳۵ سال، هنوز ما مردان بی ادبیم؟
در صفحه اول شرق، یادداشتی از حجت الاسلام محمدعلی زم با عنوان «مهندسی معکوس» به چاپ رسیده که می نویسد: «اگر باور داریم که محیطهای ورزشی، آراسته به ادب و فرهنگ مناسب نیست؛ [یعنی]بعد از ۳۵سال حضور انحصاری مردان، نتوانستهایم این محیطها را آمیخته به فرهنگ و ادب کنیم.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «تفاوت اندیشه پویای دینی که ما خود را ملتزم به آن اعلام میکنیم، با تفکرات متحجرانه دینی این است که در فقه پویا، با بررسی و مشاهده واقعیتهای دنیای مدرن، بهدنبال راهکارهایی میروند که با حفظ حرمت و کرامات انسانی و شرعی، انسانها از مواهب مدرنیته محروم نشوند. در اطراف ما کشورهایی هستند که به ظاهر مدرناند اما اندیشه بسته و متحجرانه آنها باعث شده بخش بزرگی از فرصتهای شکوفایی جامعهشان راکد مانده یا هدر رود. آنها با این شیوه، تهمانده ایمان راستین گروهی از مردم را نیز بر باد میدهند.»
وی که به ناجوانمردی تحریم حضور بانوان در ورزشگاه ها و فعالیت زنان در عرصه مدیریت معتقد است، قیام برای رفع این تبعیض ها را نیز بهواسطه ناسازگاری آن با اصول اولیه اخلاقی، انسانی و دینی دانسته و می نویسد: «با این وصف آیا سزاوار است که بخش بزرگی از جامعه را که اتفاقا نجیبترین، شریفترین و پاکترین بخش جامعه است، به بهانههای واهی از فرصتها و حقوق خود محروم کنیم و آنان را حتی برای تماشای یک بازی ورزشی به ورزشگاهها راه ندهیم؟»
رئیس شرطه ها: زائر ایرانی شیطنت کرد!
شرق که در صفحه ۲ گزارشی از برگزاری مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت مادر خاندان خاتمی منتشر کرده است، حضور پرشمار مردم را با عبارت «موج جمعیتی که طی دو ساعت، صف ورود و خروجشان قطع نمیشد» توصیف کرده و در همان صفحه نیز به موضوع تعرض پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی و عدم اجازه فرود به یک هواپیمای کشورمان در فرودگاه جده پرداخته و در ادامه نوشته است که رئیس شرطه های عربستان، دست درازی به دو زائر ایرانی را تکذیب کرده و مدعی شده که این رخداد، شیطنت یکی از این دو نوجوان ایرانی بوده است.
همچنین نوشته که حجت الاسلام علمالهدی که معتقد است عربستان سعودی کشوری نیست که نیروی انتظامی ولنگاری داشته باشد، گفته است: «اینکه یک مأمور سعودی در فرودگاه بخواهد دست به اقدامی ناهنجار بزند، نشان از این دارد که این مسئله یک جریان سیاسی است و حتما برای این کار دستور داشته است.»
سپاه فرزند روحانیت باشد تا خود و اسلام را حفظ کند
آیت الله جوادی آملی که در اردیبهشت۱۳۹۳ پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) را اصل و پرچم ایران را فرع دانسته و در سخنانی که برای برخی خوشآیند نبود، فرموده بودند: «پرچم سه رنگ، در جنگ جهانی اول و دوم هم وجود داشت و نتوانست ایران را حفظ کند؛ ایرانی بودیم و پرچم سه رنگ داشتیم ولی ۱۷ شهرمان را تقدیم کردیم[شاید به عهد قاجار اشاره دارند]؛ در کودتای ننگین ۲۸ مرداد هم شعار رسمی مردم تهران، مرگ بر شاه بود ولی بعد از ظهر همان روز شعار جاوید شاه طنین انداز شد و آن زمان هم پرچم سه رنگ داشتیم. پس از کودتا، زیر لوای همان پرچم سه رنگ، ثروت های ملی را تقدیم بیگانگان کردیم و علمایمان به زندان افتادند و این یک واقعیت تاریخی است؛ در زمان رضاخان هم با مکتب ایرانی مسجد گوهرشاد را به گلوله بستند، پس پرچم سه رنگ نه تنها ظرفیت حفظ دین را ندارد، بلکه خودش را هم نمی تواند نگاه دارد.» هر چند ایشان اشاره نکرده اند که بین "حمله به مسجد گوهرشاد" و "فرهنگ ایرانی" چه قرابتی وجود داشته یا چرا تمدن کهن و امپراطوری ایران را نادیده می گیرند، مجددا به تکرار همین سخنان پرداخته اند که در صفحه دوم روزنامه شرق به آن اشاره شده است.
آیت الله جوادی آملی در دیدار با حجتالاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران فرموده اند: «دوران دفاع مقدس، پرچمهای یاحسین(ع) و یازهرا(س)، پرچم سهرنگ کشور را حفظ کرد. اگر سپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند، هم خود را حفظ خواهد کرد و هم محافظ اسلام خواهد بود.»
اشتراکات داعش و نازی ها
شرق در صفحه ۹ یادداشت بلند «همطرازی مدرنیسم مرتجعانه نازیسم با واپسگرایی انقلابی داعش» به قلم نوژن اعتضادالسلطنه که روزنامه نگار و پژوهشگری ۲۸ ساله است را منتشر ساخته که به شباهت های داعش با نازی ها می پردازد.
در بخشهایی از آن می خوانیم: «اگرچه در هر دو تفکر نازیسم و بنیادگرایی اسلامی، ضدیت با اندیشه مدرنیسم وجود دارد اما پیروان هیچیک از آنها با فناوری مشکلی ندارند. پیشرفتهای علمی و صنعتی نازیها و استفاده داعش از تجهیزات نظامی و خودروهای جدید، خود موید این موضوع است. «حسن الشرقاوی» بنیادگرای مصری معتقد است آتاتورک پیامآور چیزی بیش از خط غرب نبود. الشرقاوی با اشاره به تفاوت هدف بنیادگرایان با او مینویسد: «این هدف ما نیست. هدف ما آموختن چگونگی استفاده از سلاحهای مدرن و بیش از آن چگونگی ساخت و تولید انبوه آنها برای شکست دشمنانمان است.» این دید کلی بنیادگرایان بهخصوص داعش است. یوسفالقرضاوی در سال۱۹۹۸ در کتابی تحت عنوان «عناصر راهحل اسلامی و تردید نسبت به سکولاریسم و غربگرایی» که در قاهره منتشر شده، اشاره میکند که تنها راه بازگشت به راهحل اسلامی، نابودکردن راهحلهای وارداتی از جمله لیبرالیسم، سوسیالیسم و ناسیونالیسم سکولار است.»
در جایی دیگر از این یادداشت نیز آمده است: «داعش در نشریه تبلیغاتی خود مینویسد:«بعثیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم، دموکراسی و هرچیز دیگری که در تناقض با جوهر توحید باشند رد شده هستند؛ صبر لازم است تا با یهودیان بربر بجنگیم و آنان را بکشیم؛ آنان که پشت درختان یهود پنهان شدهاند.»
انصارالله منجی یمن است
روزنامه شرق در صفحه «دیپلماسی»، گفتگوی زینب اسماعیلی با سیدحسین موسوی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه را منتشر کرده که عبارت «حمله زمینی به یمن، باتلاق آلسعود است» برای آن انتخاب شده است.
موسوی در بخشی از گفتگو می گوید: «حوثیان خود را به موسس این جنبش بهنام حسین بدرالدین الحوثی نسبت میدهند که به دست نیروهای نظامی یمن در سال۲۰۰۴ میلادی شهید شد، مرکز این جنبش در استان صعده یمن است. تاسیس این جنبش در سال۱۹۹۲ صورت گرفت و اعضای این جنبش از عشایر یمنی هستند که مذهب خود را به زیدبنعلی(ع) فرزند امام زینالعابدین(ع) منتسب میدانند و چهارامامی هستند. رهبر این جنبش درحالحاضر عبدالملک حوثی، برادر کوچک حسین بدرالدین حوثی، موسس منتدی الشبابالمومن (انجمن جوانان مومن) است که احتمالا پس از شهادت برادر عهدهدار رهبری این جنبش شده است. اندیشه خروج علیه حاکم ظالم، جوهریترین اندیشهای است که در میان زیدیها وجود دارد، زیرا زیدبنعلی(ع) علیه امویان قیام کرد و شهید شد. خنجر جزو لباس سنتی همه یمنیهاست. با توجه به فقر ساختاری در کشور یمن و سرکوب عشایر زیدی در شهر صعده از سوی حکومتهای پیشین، حوثیها دستبهسلاح بردند و اقدام به سازماندهی نیروهای شبهنظامی کردند. حسین بدرالدین حوثی تحتتأثیر آموزههای شیعی که در ایران آموخته بود میگوید، نسبت ما به زیدبنعلی(ع) الهام از جنبش اوست، بدرالدین حوثی تحتتأثیر انقلاب اسلامی یران بوده است.»
هر چند دو سطر انتهای متن فوق، نامفهوم و مبهم است اما وی که معتقد است انصارالله میتواند یمن را از بحران نجات دهد و نام «انصارالله» را دقیقتر و جامعتر از عبارت «حوثی ها» می داند، در جای دیگری از گفتگو می گوید: «آنان از نظر سیاسی و بهعنوان یک جنبش اعتراضی به شیعه نزدیکترند، مراسم عید غدیر و عاشورا را باشکوه برگزار میکنند، اما از نظر فقهی به شافعیها نزدیکترند، امامت را موروثی نمی دانند، آنها کسی را امام میدانند که قائم به سیف باشد یعنی با ظلم مبارزه کند. اما منتظر امام غایب(ع) هستند، تعداد فرقههای مذهب زیدی بیش از ۱۰فرقه بوده است که اکنون چهار فرقه از آنان باقی مانده است. زیدیها باور دارند که حکومت، حق نسل سادات است و بسیاری از سادات آنان خود را از نسل حسنبنعلی(ع) و حسینبنعلی(ع) میدانند.»
طالبان درمان می شد، جبهه النصره و داعش به دنیا نمی آمدند
صفحه آخر شرق، میزبان یادداشت بهروز غریبپور با عنوان «داعش؛ پرونده همچنان باز» است که در بخشی از آن می خوانیم: «در طول این سالها، گروههای مذهبی حاضر در خاورمیانه، یک اشتباه استراتژیک داشتهاند و آن، در بوقکردن وجوه افتراق میان مذاهب است. این آب به آسیاب دشمنریختن توسط دوگروه انجام میشود؛ گروهی که فکر میکنند در حال دفاع از حق هستند و گروهی که برای ایجاد این شکاف، تظاهر به دفاع از حق میکنند. در جوامعی مثل عراق که امروز با بحران داعش دست و پنجه نرم میکند، اسلام باید در فرعیات با زمان مناسبسازی میشده و چون دولتها و دلسوزان این اقدام را با تأخیر انجام دادهاند، رفتار کنونیشان بیش از آنکه حالتی پیشگیرانه داشته باشد، جنبه درمانی به خود گرفته است.»
وی که از عدم پیشگیری لازم توسط علمای اسلام، متفکران و سیاستمداران جهان اسلامی در زمان برافروخته شدن شعلههای طالبان در افغانستان گلایه دارد، نتیجه می گیرید که :«با ظهور و بروز گروههایی چون طالبان، النصر و داعش که همگی داعیه دفاع از حق دارند، سکوت سنگینی حکمفرما شده که بهزودی فیتیلهاش به انبار باروت خواهد رسید و اسلامهراسی را به کل دنیا میکشاند. اما این اسلامهراسی تنها حربه بازار اسلحه و شکافانداز مذهبی نیست. اروپاییانی که نگران انتخاب دین اسلام توسط فرزندانشان هستند هم باید به چنین راهی چنگ بزنند. وقتی که در یک کشور مسیحی قلب اروپا، اسلام به دومین دین رسمی بدل شده، ترویج اسلامهراسی میتواند چارهای اساسی باشد.»
کام تلخ ایرانیان از عمره نوروزی
روزنامه اطلاعات در صفحه ۴ با تیتر «بیتوجهی به کرامت زوار بیتالله الحرام جای تأسف دارد»، به گزارش سخنان حجتالاسلام اعرافی امام جمعه جدید قم پرداخته و با بیان اینکه حادثه دست درازی به زوار ایرانی برای ملت سنگین و تلخ است، نوشته: «عربستان که در طول سالهای اخیر همواره روی خوش و منطق درست ایران را تجربه کرده است؛ به درستی به اینگونه رفتار خوب ما پاسخ نداده؛ درحالی که دولت و رهبر ما آماده همکاری عاقلانه با کشورهای منطقه هستند.»
مورخان، مقصر کمبود دادههای تاریخی از زندگی حضرت زهرا(س)
اطلاعات که در صفحه «معارف»، پنجمین و آخرین بخش از گزیده پیام های آیتالله جوادی آملی با عنوان «معارف فاطمی» را منتشر کرده است، اولین بخش از مقاله « فاطمه(س) و مشارکت در امور اجتماعی» به قلم دکتر مرضیه محمدزاده را نیز به چاپ رسانده که در بخشی از آن می خوانیم: «قدر مسلم این است که حضرت فاطمه(س) با داشتن چهار فرزند، معیشت بسیار سختی داشت. در تمام مدت زندگی مشترک با امیرالمؤمنین(ع) به طور پیوسته مشغول پرستاری از فرزندان خردسالش بود؛ اما نقش اجتماعی خود را نیز به طور کامل ادا نمود و حضور در صحنههای اجتماعی از جمله مسئولیتهای آن حضرت بود. مشارکت او در عرصههای اجتماع، مشارکتی وسیع و همهجانبه بود. البته دادههای تاریخی در این زمینه بسیار زیاد نیست. این گناه بر گردن مورخان است. زنها در صدر اسلام مشارکت همهجانبه داشتند و هیچ محدودیتی برایشان نبود.»
وی که معتقد است بنیامیه و بنیعباس زنان را از صحنهها بیرون کردند، نوشته است: «مشارکت زنان در حیات سیاسی جامعه به معنای مشارکت همه مردان آن جامعه خواهد بود و حاکمان جور و ظلم از اینکه مردم در صحنهها حاضر باشند، وحشت دارند؛ به همین جهت زنان را از صحنهها خارج کردند، در حالیکه زنان در صدر اسلام حضور فعال داشتند. زنانی که اسلام نیز به نیکی از آنان یاد میکند، زنانی اجتماعی هستند و کاملاً در صحنههای سیاست و اجتماع حضور فعال دارند. زنانی چون بلقیس ملکه سبا، آسیه همسر فرعون، مریم(س)، دختران شعیب، مادر و خواهر حضرت موسی(ع).»
در همین صفحه همچنین، هشتمین بخش از مطلب «تربیت و مربیان تربیتی» در کلام آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی نیز منتشر شده است.
«جمع پریشان»، پریشان کننده کتاب سازان و سست نگاران حوزۀ دین
روزنامه اطلاعات در صفحه ۶ به معرفی کتاب سه جلدی «جمع پریشان» به قلم حجتالاسلام رضا مختاری پرداخته و نوشته است: «یکی از راههایی که میتواند مانع کتابسازی و سستنگاری شده قلمزنان در حوزه دین را به تأمل وادارد و به سوی پژوهشهای علمی و محققانه سوق دهد، نقد صحیح و مطابق با ضوابط آثارشان است. مجموعه سه جلدی «جمع پریشان» تلاشی است در برآوردن این مهم که میتوان آن را آینه فعالیتها و گرایشها و دغدغههای پژوهشی، علمی، فرهنگی و دینی نویسندهای دانست که کاستیهای این عرصهها او را پریشان خاطر ساخته است.»
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «دفتر نخست مشتمل بر ۱۰ فصل و ۳۵ مقاله است؛ از جمله: ایرادهایی که بر علامه مجلسی وارد نیست، میراث فقهی: غنا و موسیقی، آموزش علم اصول: موانع و راهها، روحانیت و مرجعیت، محدث قمی تندیس اخلاص و موفقیت، مظلومیت امیرالمؤمنین، العلامه الحلی فیسطور، سرگذشت حافظ رجبپرسی، تنها اثر بازمانده از پدر شهید ثانی، سفرهای حج محدث قمی، طرح تدوین کتابشناسی بزرگ شیعه، نامههای محدث نوری به میرحامد حسین»
در ادامه این مطلب نیز آمده است: «دفتر دوم این مجموعه حاوی ۶۰ مقاله کوتاه و بلند، عمدتا در نقد و معرفی کتاب است و مقالات دفتر سوم تحت سه عنوان «حج»، «روحانیت» و «حوزه» گرد آمده و حاوی چند حجنامه و نقد و بررسی پارهای از مسائل مناسک است؛ به اضافه مطالبی همچون:حوزه جبل عامل شکوه فراموش شده، آشنایی با مرکز تدوین و نشر متون درسی حوزه، مدیریت تحول در حوزههای علمیه، برکت تالیفات شهیدین، نامهای از پدر شیخ بهایی خطاب به شهید ثانی،رساله فی تراجم علماء البحرین، سه مکتوب از آخوند خراسانی درباره آیتالله بروجردی، آیتالله حائری در آینه دانشوران، سیره علمی علامه بلاغی، امام موسی صدر و انسجام اسلامی، استاد شهید مطهری و راههای کارآمدی حکومت اسلامی»
همه دنیا کافرند و فقط ما خوبیم
اطلاعات در صفحه آخر به نقل از «ایرنا» نوشته است: «داعش همه کشورهای عربی را سرزمین کفر دانست».
در متن این خبر آمده است: «گروهک تروریستی تکفیری داعش با انتشار کتابچه ای در موصل، همه کشورهای عربی به جز مناطق تحت اشغال این گروهک در عراق و سوریه را سرزمین کفر اعلام کرد. در این کتابچه آمده است: پس از اعلام خلافت اسلامی در عراق و سوریه، این سرزمینها تبدیل به مرکز هجرت و جهاد شدهاند و همه مسلمانان ساکن در کشورهای کافر مانند کشورهای عربی باید به کشور حکومت اسلامی مهاجرت کنند!»
در صدر و ذیل این خبر کوتاه، تعارضی وجود دارد که شاید ناشی از اشتباه مترجم باشد.
روزنامه های شرق و اطلاعات، نخستین روز هفته را با صفحاتی پر و پیمان آغاز کردند. عناوین اقتباسی برخی از این مطالب به این شرح است: «چرا بعد از ۳۵ سال، هنوز ما مردان بی ادبیم؟»، «رئیس شرطه ها: زائر ایرانی شیطنت کرد!»، «سپاه فرزند روحانیت باشد تا خود و اسلام را حفظ کند»، «اشتراکات داعش و نازی ها»، «انصارالله منجی یمن است»، «کام تلخ ایرانیان از عمره نوروزی»، «مورخان، مقصر کمبود دادههای تاریخی از زندگی حضرت زهرا(س)»، «جمع پریشان، پریشان کننده کتاب سازان و سست نگاران حوزۀ دین» و «همه دنیا کافرند و فقط آنها خوب!»بررسی مطبوعات/ شنبه ۲۲ فروردین (1)